Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5840
Skal oppdatere helseattest for sjøfolk om 3 uker. Skulle helst sett at den ikke blir godkjent / få en midlertidig udyktidhets erklæring istedenfor. Jeg vill få udyktighets erklæring fordi jeg vil ha en unskyldning til å ikke fortsette, istedenfor å fortelle hvorfor jeg ikke vill fortsette. Og dermed ha større sjanse for å få hjelp til lastebil førerkort av NAV. Jeg har hatt mange jobber. Finner ikke noe jeg trives med. Jeg har noen psykiske utfordringer som gjør at jeg ikke takler særlig godt å være borte 4uker om gangen. Vill ikke si det er derfor.

Noen som har tips som ikke blir obvious at jeg prøver å faile med vilje. De tar f.eks hørsel test. Har tenkt på å prøve p få dårlig score på den for å faile.

Ønsker tips fra noen som har erfaring med sjømansattest
Sitat av Bin_laden Vis innlegg
Skal oppdatere helseattest for sjøfolk om 3 uker. Skulle helst sett at den ikke blir godkjent / få en midlertidig udyktidhets erklæring istedenfor. Jeg vill få udyktighets erklæring fordi jeg vil ha en unskyldning til å ikke fortsette, istedenfor å fortelle hvorfor jeg ikke vill fortsette. Og dermed ha større sjanse for å få hjelp til lastebil førerkort av NAV. Jeg har hatt mange jobber. Finner ikke noe jeg trives med. Jeg har noen psykiske utfordringer som gjør at jeg ikke takler særlig godt å være borte 4uker om gangen. Vill ikke si det er derfor.

Noen som har tips som ikke blir obvious at jeg prøver å faile med vilje. De tar f.eks hørsel test. Har tenkt på å prøve p få dårlig score på den for å faile.

Ønsker tips fra noen som har erfaring med sjømansattest
Vis hele sitatet...
Ikke få dårlig utslag på hørselsscore. En i min familie kjører lastebil, buss osv og når han skal fornye førerkortet er hørsel noe de sjekker og er faktisk nøye på.
Det samme som gjør at failer hos sjømannslegen blir kanskje det samme som gjør at du ikke får helseattest når du evt. søker lastebil. Du kan jo forsøke å søke opp og se om kravene er ganske like, er jo kjipt for deg om du klarer å lure legen også ender du opp med å egentlig lure deg selv.
Takk for svar. Eventuelt hva annet kan jeg finne på?
Si at du er deprimert, ingen kan motbevise det.
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Si at du er deprimert, ingen kan motbevise det.
Vis hele sitatet...
Vet du om det blir oppgidd grunn for udyktighets erklæring til f.eks arbeidsgiver
Må du ikke levere urinprøve for å få helseattest hos sjømannslege? Ta deg en joint før timen.
Hva med å faktisk spørre arbeidsgiver om det er noe annet du ja gjøre på land?

Fire uker høres ut som en fabrikk tråler av noe slag så da har de sikkert noe logistikk på land. Evt kortere turer hvis det går.

Skal du lure legen så hold deg unna rus, hørsel og syn da er det fare for lastebillappen også.

Depresjon tja er det ike det du har mistrives i jobb og sliter med lange uker borte, er vel faktisk ett klassisk eksempel på hva som kan føre til at man blir deprimert.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Må du ikke levere urinprøve for å få helseattest hos sjømannslege? Ta deg en joint før timen.
Vis hele sitatet...
Stemmer at de tar urinprøve. Men sjekker ikke for thc "desverre?"
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ikke få dårlig utslag på hørselsscore. En i min familie kjører lastebil, buss osv og når han skal fornye førerkortet er hørsel noe de sjekker og er faktisk nøye på.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe krav til hørsel på vogntog, men kan hende det er det på buss.

Edit : ser nå at jeg tok feil. Det er noe krav, men de er lave. Ble ikke sjekket på meg for noen mnd siden.

Uansett kan du fint late som du hører dårlig på helse attest nå. Du trenger førerkort attest for å kjøre opp til vogntog, og den påvirkes ikke av andre attester. Dog kan det hende legen din stiller spørsmålstegn om du hører dårlig en dag, og helt fint noen mnd senere.

Det er også LANGE ventelister på slike kurs via nav om dagen. Jeg er en av de heldige som fikk i vår. 16stk av 1800 søkere her jeg bor.
Sist endret av RaveX; 18. oktober 2021 kl. 11:21.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Pådra deg COVID? Eller noe som er alvorlig nok i en måneds tid.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De psykiske utfordringene du sliter med, er ikke de god nok grunn i seg selv? Hvorfor vil du ikke fortelle det til legen?
Sitat av Gaba nation Vis innlegg
Si at du er deprimert, ingen kan motbevise det.
Vis hele sitatet...
Det er en av tingene som kan gjøre at ts kanskje også stryker på helseattest til lastebil....
Sist endret av _abc_; 18. oktober 2021 kl. 15:22.
Jeg vet om iallefall to personer fra hjembygda som ble udyktige pga overvekt (og det er langt ifra så enorme at de ville hatt problemer som lastebilsjåfører, hvis de faktisk ikke bare ville slaure hjemme hos foreldra uten å jobbe i det hele tatt lenger)..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jeg vet om iallefall to personer fra hjembygda som ble udyktige pga overvekt (og det er langt ifra så enorme at de ville hatt problemer som lastebilsjåfører, hvis de faktisk ikke bare ville slaure hjemme hos foreldra uten å jobbe i det hele tatt lenger)..
Vis hele sitatet...
Har større sjangse for å bli udyktig pga undervekt