Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2388
Siden det nå er slutt på kobbernettet og fasttelefon ikke lenger er et alternativ gjennom telenor, hva blir da beste og rimeligste alternativ til dette?
Det sies at det er kommet noen greier som ikke trenger ledning, altså en telefon uten ledning. Som du kan ta med deg i lomma og den virker både hjemme og borte. Du kan ringe med den også bruke den som pc. Når noe høres så fantastisk ut merker jeg at jeg blir skeptisk. Skal det liksom overgå fasttelefon? Du kan jo sjekke ut disse smartmobilene, de er vist gratis å ringe fra og sende sms også. Som om noen vil skrive på en liten skjerm når en kan prate rett i røret liksom. Også kan du prate gratis med andre som også har smartmobil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mobiltelefon. Fri ringing koster 70 spenn i måneden.

Markedet for VoIP for private har forsvunne dei siste ti åra. Rundt 2003-2005 når nettlinjene brått var kjappe nok til å frakte tale, kosta fortsatt telefon penger. Å bruke mobiltelefon kosta titalls øre per minutt i beste fall. I dag er de facto telefoni omlag gratis; ingen konkurerer på feltet lenger, og mobiltelefonen har overtatt totalt - og det å ringe koster ingenting.
Jeg har allerede en mobil, men det er ofte jeg ikke hører at den ringer siden den ligger et annet sted langt unna. Fasttelefoner har jeg 3 stk av rundt i huset og dersom jeg kunne få en alternativ kobling til dem enn det nedlagte kobbernettet, så hadde det vert fint.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freak55 Vis innlegg
Jeg har allerede en mobil, men det er ofte jeg ikke hører at den ringer siden den ligger et annet sted langt unna. Fasttelefoner har jeg 3 stk av rundt i huset og dersom jeg kunne få en alternativ kobling til dem enn det nedlagte kobbernettet, så hadde det vert fint.
Vis hele sitatet...
https://prisguiden.no/produkt/c2hvcF...Dk5NTIzMjM?g=1
ekstra SIM-kort koster ca 30 kr i mnd og du har sikkert gamle mobiler liggende og slenge du kan putte ekstra TaleSIM i og så legge de hvor du måtte ønske i boligen.
Personlig foretrekker jeg smartklokke med eSIM som alltid er på håndleddet, uansett hvor jeg er.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
ekstra SIM-kort koster ca 30 kr i mnd og du har sikkert gamle mobiler liggende og slenge du kan putte ekstra TaleSIM i og så legge de hvor du måtte ønske i boligen.
Personlig foretrekker jeg smartklokke med eSIM som alltid er på håndleddet, uansett hvor jeg er.
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg en link til den klokka?
Sjekk ut Galaxy watch og Apple watch, begge støtter esim på nyere utgaver
En del ting jeg savner fra fortida. Fasttelefon er ikke en av dem.
Man får kjøpt fasttelefoner som man kan sette SIM-kort i. Kanskje det er noe for deg? Setter du i tvilling-sim så vil både hustelefoner og mobilen ringe samtidig.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan du gi meg en link til den klokka?
Vis hele sitatet...
https://www.komplett.no/product/1190...-42mm-lte-sort

Den kommer også i større 46mm, og enormt mange andre klokker har LTE/eSIM støtte.

Kombinert med TeliaX og 7 ekstra SIM-kort (hovedSIM i mobil, TaleSIM i bilen, eSIM i klokke , 4 dataSIM i diverse nettbrett, laptoper og 4G router etc).
Sist endret av bashfoo; 11. oktober 2021 kl. 09:03.
Sitat av etse Vis innlegg
Man får kjøpt fasttelefoner som man kan sette SIM-kort i. Kanskje det er noe for deg? Setter du i tvilling-sim så vil både hustelefoner og mobilen ringe samtidig.
Vis hele sitatet...
Ja, men dersom det hadde vert en annen løsning som gjorde at jeg kunne bruke mine gamle fasttelefoner så hadde jeg sluppet å bruke penger på å kjøpe nye.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg mener, hvis du ser etter økonomiske fordeler virker det jo desidert mest lønnsomt å bare ta med seg mobiltelefonen fra sted til sted.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freak55 Vis innlegg
Ja, men dersom det hadde vert en annen løsning som gjorde at jeg kunne bruke mine gamle fasttelefoner så hadde jeg sluppet å bruke penger på å kjøpe nye.
Vis hele sitatet...
Joda, det er det. T.d. telio sel voip-løsninger - men dei er dyrare enn mobiltelefoni - og dei er meir eller mindre garantert å forsvinne relativt kjapt - fordi ingen vil ha dei.
Tror jeg skal gå for denne løsningen som gjør at man kan koble til vanlige hustelefoner til en simkortsentral.
3G nettet er allerede borte/på vei bort, og du har tenkt å kjøpe noe som bruker 2G?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
3G nettet er allerede borte/på vei bort, og du har tenkt å kjøpe noe som bruker 2G?
Vis hele sitatet...
Ja men tenk på at disse mobilene uten ledning er relativt nye greier og den derre smarttelefonen idag er jo bare halvannet tiår gammal, og selv forløper'n den dumme mobilen er jo bare 40 år gammal, lett å bli skeptisk til slikt nymotens greier altså. Spesielt når en ser det opp mot telefonen på kobbertråd som har virket i snart hundre og femti år. Og han har 3 av dem. Tenk på det da, 3 telefoner som ikke virker lengre. Alternativet er jo at han må gå rundt hjemme med smartmobilen i lomma konstant. Det blir jo et helvete for ham.
Sist endret av _abc_; 11. oktober 2021 kl. 23:27.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det sies at det er kommet noen greier som ikke trenger ledning, altså en telefon uten ledning. Som du kan ta med deg i lomma og den virker både hjemme og borte. Du kan ringe med den også bruke den som pc. Når noe høres så fantastisk ut merker jeg at jeg blir skeptisk. Skal det liksom overgå fasttelefon? Du kan jo sjekke ut disse smartmobilene, de er vist gratis å ringe fra og sende sms også. Som om noen vil skrive på en liten skjerm når en kan prate rett i røret liksom. Også kan du prate gratis med andre som også har smartmobil.
Vis hele sitatet...
app app app, du kunne faktisk få internett over telefonlinje å en gang i tida
Sitat av bashfoo Vis innlegg
3G nettet er allerede borte/på vei bort, og du har tenkt å kjøpe noe som bruker 2G?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på det samme selv, så muligens finnes det tilsvarende som bruker 4G. Burde ihvertfall finens noe slikt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Tale over GSM 900 er så grunnleggende at jeg tviler på at det forsvinner med det første.

3G var bare data og de som ikke støtter 4G kan falle tilbake til GPRS, så det var enklere å fjerne.
Sist endret av datagutten; 12. oktober 2021 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
3G nettet er allerede borte/på vei bort, og du har tenkt å kjøpe noe som bruker 2G?
Vis hele sitatet...
Sitat av datagutten Vis innlegg
Tale over GSM 900 er så grunnleggende at jeg tviler på at det forsvinner med det første.

3G var bare data og de som ikke støtter 4G kan falle tilbake til GPRS, så det var enklere å fjerne.
Vis hele sitatet...
https://e24.no/teknologi/i/OnKAe3/mo...-foelger-etter