Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2591
Jeg leier en leilighet i en enebolig der utleier bor over meg. Inkl. i leien skulle det være bredbånd. Men det var først når jeg flyttet inn at jeg fant ut at internettet var ekstremt ustabilt og dårlig. Dette har nok noe med å gjøre at ruteren står oppe i hans leilighet. Det er under 1mbps på nedlasting og det samme med opplastning. Men noen ganger har jeg fått 3mbps på målinger, så med andre ord svært ustabilt. Har 3/4 streker på styrken på Wifien.
Så jeg har vurdert å kjøpe en range-extender, men før jeg gjør det har jeg noen spørsmål jeg må ha svar på:

1. Fins det Range-extendere som ikke krever at den og ruteren i hans leilighet har en kablet forbindelse?

2. Fins det Range-extendere som innebærer at man slipper å trykke på WPS-knappen på hans ruter, eller tukle med hans ruter for å koble range-extenderen opp? Jeg vil ikke at han skal vite at jeg har en range-extender.

3. Hvilke range-extendere er best?
Av rein nysgjerrighet, hvorfor skal ikke huseier vite om range extender? Har testa liknende selv i enebolig. Med varierende resultat. Det krevde kun en stikkontakt.
Hei
Jeg forstår at du tenker på en range extender, og tenker at det kan være en grei løsning, men jeg anbefaler sterkt å heller ta en all-in og gå i dialog med huseieren og heller sørge for at det blir lagt en kabel fra hans router ned til leiligheten din.

Du kan for eksempel tilby at du betaler for kabelen, og gjør jobben med å legge den selv. Det huseier isåfall trenger å gjøre er å tillate deg å bore hull / bore selv, slik at det blir gjennomførbart. Hvis det er det som må til for å legge kabel. Vær gjerne kreativ og f.eks. legg kabelen langs trappa helt ned til deg, hvis det å bore hull ikke er aktuelt.

Lengden på kabelen spiller ikke en så stor rolle at du skal bekymre deg. Det er først etter flere titalls meter at lengden blir et problem. 50 meter går ihvertfall fint her i huset og flere andre steder. Det er neppe 50 meter mellom deg og husvert.

Det er alltid den beste løsningen å gå for en kablet forbindelse, uansett hva, og vil gi deg så mange bedre fordeler enn å bruke en extender. Jeg tror ærlig talt at du vil angre på at du heller ikke gikk for det. For min del ville jeg aldri latt være å prøve det først.

Uansett, her er svarene på spm, selv om jeg virkelig, og da mener jeg virkelig, anbefaler å prøve deg på kablet først.

1: Ja, det er derfor det heter range extender / forsterker / repeater. Produktet som involverer å bruke en kablet forbindelse heter isåfall aksesspunkt.

2: Ja, du trenger bare passordet til WiFi-nettverket hans. WPS er bare en slags sekundær løsning for å slippe å oppgi passordet, man er ikke avhengig av at WPS trykkes inn for å koble til. Du kan finne passordet til nettverket ved å undersøke innstillingene på enheten som fra før er koblet til med WPS.

3: Ingen kommentar, jeg er ikke oppdatert på slike produkter, mest fordi jeg uansett aldri anbefaler det, og legger heller stort press på at kablet forbindelse skal benyttes. Jeg har fått mange frustrende meldinger fra venner fordi jeg nekter å hjelpe til med å finne en forsterker, men når de endelig velger kablet forbindelse, så innser de at det var bra, og så behandler de meg som Gud etterpå.
Sist endret av Tysteren; 9. oktober 2021 kl. 12:28.
Strekk kabel. Det eneste som gir stabilt og godt resultat.