Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 6541
Fikk noe reklame for et produkt som blir kalt PEA markedsført av Stressmin. Det påstås skal virke på samme reseptorer som CBD, GPR55, CB1 og CB2. Er dette lurium og svada? Noen som kjenner til det?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
kosttilskudd svada tror jeg. Ingen resept kreves. Diffuse problemer den muligens kan hjelpe med.

"Opplever du en hverdag full av bekymringer, stress, trøtthet og utmattelse? Da kan StressMin® være løsningen for deg."
Innhold per anbefalte døgndose: 1 Tablett 2 Tablett
Levagen+® Hvorav; 200 mg 400 mg
— PEA 180 mg 360 mg
— LipiSperse® 20 mg 40 mg
Magnesium 100 mg 200 mg
Rosenrot ekstrakt 15 mg 30 mg
Lactium - Alfa S1 casein hydrolysat 10 mg 20 mg
Tiamin (Vitamin B1) 1,2 mg (109*) 2,4 mg (218*)
Riboflavin (Vitamin B2) 1,4 mg (100*) 2,8 (200*)
Niacin (Vitamin B3) 8 mg (50*) 16 mg (100*)
Vitamin B12 0,5 mg (20.000*) 1 mg (40.000*)
Bioperine® - sort pepperekstrakt 0,75 mg 1,5 mg
*% av referanseinntak
Ingredienser:
Ingredienser: Magnesiumoksid, fortykningsmiddel (cellulose, magnesiumsalter av fettsyrer), Levagen+® (mikronisert palmitoyletanolamid), rosenrot ekstrakt (Rhodiola Rosea), Alfa S1 casein hydrolysat, nikotinamid, antiklumpemiddel (silisiumdioksid, kalsiumfosfater), tiaminhydroklorid, Bioperine® (sort pepperekstrakt - Piper Nigrum), riboflavin, metylkobolamin, overflate- behandlingsmiddel (hydroksypropylmetylcellulose), fargestoff (titandioksid).

Hakke veldig peil, men jeg ser ikke no særlig spennende på lista der.
Magnesium og B12 er sikkert najs hvis du har behov for det.
Sist endret av Bothrops; 16. august 2021 kl. 16:23.
Levagen+® Hvorav; 200 mg 400 mg
— PEA 180 mg 360 mg
— LipiSperse® 20 mg 40 mg
Vis hele sitatet...
Det viser tilsynelatende til Phenylethylamin. Dette fungerer som et signalstoff i hjernen som trigger utskillelsen av dopamin og norepinephrin. Det har også en MAO-funksjon. Blir bruk til treningsformål, behandling av depresjon samt for å forbedre humør.

I store doser (3g e.l.) gir det en kraftig euforisk effekt som varer i 20 min eller så. Var for noen år siden populært å blande med Hordenine for å forlenge effekten.

Utenom PEA ser produktet ut som et overpriset b-vitaminkompleks sammen med ekstremt lave doser av rosenrot og litt magnesium av ukjent kvalitet.

Levagen+® og LipiSperse® er, ut i fra hva jeg skjønner, en teknologi + PEA som har blitt ekstraktert via denne.
Sist endret av Uten Agenda; 16. august 2021 kl. 17:53.
Vil anbefale å lese om, eventuelt forhøre deg med lege eller venner angående, hvert enkelt kosttilskudd hver for seg.

Likeledes å dosére og innta hvert enkelt kosttilskudd hver for seg.

Å prøve seg fram til ett par eller to nøye utvalgte stoffer, i avmålte doser, vil mest sannsynlig funke bedre enn ti stykker i slengen.

Dette fordi:
  • Folk reagerer veldig forskjellig på samme stoff.
  • Folk har forskjellig diett.
  • Folk har forskjellige mangler og overskudd.
  • Noen stoff bør tas morgen, noen kveld, eller med mat, eller uten mat. (Spesifikt: B-vitamin gjør deg våken, Magnesium gjør deg trøtt.)
  • Mange stoff kan hindre eller hjelpe opptak av et annet.
  • Det blir enklere å avgjøre eventuell virkning og bivirkning av hvert enkelt stoff.
  • Det blir sannsynligvis billigere i lengden.
Sist endret av fustercluck; 17. august 2021 kl. 00:02.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En bekjent ble midlertidig blind av for mye magnesium. Helsekost er såpass uregulert, og jeg ville heller tatt bittelitt av et aktivt stoff enn mengdevis (20 000x anbefalt inntak?) med ting man kan innta via et relativt normalt kosthold. Har inntrykket av at det oppstår mer bivirkninger enn direkte effekter fra disse greiene, i tillegg til at det er skamdyrt. Noe som korrelerer direkte med placeboeffekten, som etter min erfaring er det eneste man oppnår. Du får sannsynligvis større effekt av spise en ekstra porsjon grønnsaker om dagen kombinert med en kort spasertur.
En bekjent ble midlertidig blind av for mye magnesium
Vis hele sitatet...
Dette må være en veldig spesiell person. Jeg har aldri hørt at tap av syn er forbundet med for høyt magnesiuminntak. Løs mage og diare er vanlig. Overdose med magnesium sulfate kan i TEORIEN være dødelig. Dette er så sjeldent at det blant annet ofte er en sak fra 1927 som det eksemplifiseres med.

I underliggende eksempel har en person inntatt 2kg magnesium (som epson-salt) i forbindelse med selvmordsforsøk. Vedkommende ble frisk etter behandling.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3030276/

Det å miste synet som en konsekvens av å ha inntatt for mye magnesiumtilskudd tror jeg rett og slett ikke på. Dette må eventuelt komme av noe annet.
Sist endret av Uten Agenda; 17. august 2021 kl. 10:50.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Det å miste synet som en konsekvens av å ha inntatt for mye magnesiumtilskudd tror jeg rett og slett ikke på. Dette må eventuelt komme av noe annet.
Vis hele sitatet...
Da er vi to, jeg tror heller ikke at effektene du stadig skriver om fra diverse helsekost-jall er noe annet enn placebo. Er brukernavnet ditt ironisk ment, siden alle innleggene dine jeg har sett handler om hvor fantastisk diverse Sunkost-pulver fungerer mot/for omtrent alt? Reddit much?

Men jo, hen ble blind på ett øye i et par dager. Kan vel fint hende at han som overlevde to kg var like spesiell, eller? Dette illustrerer fint forskjellen mellom forskningsmengden bak legemidler sammenligna med helsekost, og i tillegg er det ofte skamdyrt. Bortkasta tid og penger med mindre man har en påvist mangel.
Ja nå vet jo ikke jeg hvem jeg diskuterer med. Du finner det tydeligvis såpass sensitivt å snakke om kosttilskudd at det er behov for å være anonym. Jeg kan heller ikke huske å ha brukt, snakket om eller anbefalt noe sunkost-pulver. Heller ikke i denne tråden anbefaler jeg noe som helst - jeg skriver b.la
Utenom PEA ser produktet ut som et overpriset b-vitaminkompleks sammen med ekstremt lave doser av rosenrot og litt magnesium av ukjent kvalitet.
Vis hele sitatet...
Det å hele tiden skulle advare og opplyse om ting man tydeligvis ikke har peiling på i alle tråder der noen spør om råd vedrørende kosttilskudd er så jævli trøttende. Hvis hver eneste tråd skal ende med å snakke om noe så elementært og velkjent som magnesium, og dette på helt ubegrunnede og krisemaksimerende måter, så ødelegger dette veldig for debattklimaet - syns jeg. Hvis noen har interesse av å lese en av de mange diskusjonene om magnesium så kan man gjøre dette via søkefunksjonen. Da kan man jo også eventuelt klikke seg inn på en av de mange lenkene til seriøs informasjon/forskning om dette - noe som har en tendens til å avslutte diskusjonen.

I TS tilfelle er det jo ikke noe interessant å snakke om magnesium. Tilskuddet baserer seg på PEA, et stoff som faktisk er ganske omdiskutert og ikke nødvendigvis trygt å bruke - noe jeg absolutt syns burde åpne for diskusjon.
Sist endret av Uten Agenda; 20. august 2021 kl. 22:43.
Dersom PEA virker på samme reseptorer som CBD gjør er det jo trolig det kan ha samme effekt som CBD. Det hadde vært hyggelig ettersom myndighetene enda er så up tight på CBD. Og reviews er skjeldent særlig å stole på. Men om noen her på freak har testet substansen hadde det vært interessant å hørt tilbakemelding
Det viser tilsynelatende til Phenylethylamin. Dette fungerer som et signalstoff i hjernen som trigger utskillelsen av dopamin og norepinephrin. Det har også en MAO-funksjon. Blir bruk til treningsformål, behandling av depresjon samt for å forbedre humør.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte litt mer tid på å sette meg inn i produktet du viser til. Her har jeg misforstått - det er ikke Phenylethylamin i det, men Palmitoylethanolamide. Det jeg har skrevet vedrørende PEA er rettet mot førstnevnte så se bort i fra det.

Palmitoylethanolamide er etter hva jeg kan se en fettsyre tilhørende endocannabinoid-familien. Dette kan jeg ingenting om og er også interessert i andres erfaringer knyttet til det. Veldig spennende