Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1828
Da tenker jeg på kjøtt-stykker. Kan man f.eks gi hunden en kotelett? Eller en steik? Har lyst å gi noe hunden kan tygge litt på og nyte over en liten stund.
De skal helst ha rått kjøtt. Hvis du tenker å gi liten kjøttbit mens du/dere spiser middag, så ikke gi bein. Kokt/stekt bein er farlig for dyr. Trur du meg ikke, så Google det
Anbefaler vom og hundemat. Det fåes hos de fleste seriøse dyrebutikker og er veldig bra. Samt Norwegian Polar, det brukes på trekkhunder osv.
Om du vil bare lage noe godbiter som brukes til belønning ved trening har jeg ett godt tips. Kjøp noe rimelig kjøtt, kutt det opp i små terninger. Legg det på bakepapir, stek på svak varme i ovnen ca 60-80 grader til all fukten er ute av kjøttet. Godbiter som bikkjen digger og holder seg en god stund uten å bli dårlig. Skal du fore hunden med kjøtt og grønnsaker er det noe du må vende de til gradvis om den spiser pellets.
Sitat av dinegenfiselukt Vis innlegg
Da tenker jeg på kjøtt-stykker. Kan man f.eks gi hunden en kotelett? Eller en steik? Har lyst å gi noe hunden kan tygge litt på og nyte over en liten stund.
Vis hele sitatet...
Kjøttstykker forsvinner jo bare men du kan se etter suppebein/kraftbein på butikken. Veldig billig og bra hundegodt. Storfe og fårikålkjøtt er også bra da får de litt å holde på med.

Bein skal IKKE være varmebehandlet. Da blir de sprø.
Sitat av ronniba Vis innlegg
De skal helst ha rått kjøtt. Hvis du tenker å gi liten kjøttbit mens du/dere spiser middag, så ikke gi bein. Kokt/stekt bein er farlig for dyr. Trur du meg ikke, så Google det
Vis hele sitatet...
Det med ben er viktig informasjon. Ben som enkelt knuses opp i små biter, som f.eks. ben fra kylling, er livsfarlig for hunder, da de kan ende opp med å svelge sylskarpe biter som kan kutte de opp innvendig.

Ellers slenger jeg meg på vom. Hadde en matkresen hund som virkelig ikke ville spise hva som helst, men vom gikk ned hver eneste gang. Derimot vet jeg ikke om du kan forvente at hunden kommer til å ta seg god tid og nyte smaken. Det har ihvertfall ikke jeg sett før, men hunder er jo forskjellige. Om du vil gi hunden noe å kose seg med en stund er det lite som slår et skikkelig tyggebein.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det med ben er viktig informasjon. Ben som enkelt knuses opp i små biter, som f.eks. ben fra kylling, er livsfarlig for hunder, da de kan ende opp med å svelge sylskarpe biter som kan kutte de opp innvendig.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder varmebandlet bein inkludert kylling.
Vil også legge til for dette med ben, at det foråsaker alvorlig forstoppelse hos hund, noe som kan dehydrere og ta livet av søtingen på veldig kort tid.

Angående mat, så er det mye fint å gi som du har fått tips om alt. Er det snacks eller daglig fôring du tenker på når du spør?
Er det fôring så er jo råfôr gull, lager du det selv så pass på å få med alt bikkja trenger. Dette krever jo litt arbeid, men det sies at en kan spare godt med penger på det. Mange med store hundeflokker gjør dette.

Orker du ikke lage sjøl så har Vom & Hundemat prima støff

Personlig, så ble det for mye styr med råfôr da jeg å hunden reiser en del i jobb. Så da forsket jeg meg fram til et tørrfôr som er basert på 80% animalsk proteiner, fett, bær og urter. Det koster litt, men det er så synelig på prestasjonen til bikkja at det er max værdt det. I tillegg mener jeg, dog det kan være pur flaks så klart at bikkja mi aldri har vært syk eller plaget av noe helserelatert på 10år nå handler en del om at fôret er av kvalitet. Og den hunden er ikke en soffasliter, snarer en bushwacker
Hunden skal ikke ha F-bein: bein av fugl, fisk, får eller fe. Storfe går bra. De beina fliser seg ikke men meler
Sitat av Castaneda Vis innlegg
Hunden skal ikke ha F-bein: bein av fugl, fisk, får eller fe. Storfe går bra. De beina fliser seg ikke men meler
Vis hele sitatet...
Ser endel gir hunden rå fisk. Sålenge den er ganske fersk tror jeg det skal gå bra. Beina blir sprø og fliser seg lettere når det varmebehandles.