Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224933
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du har rett i det du skriv over, forskinga på feltet, som systematisk kjem til motsette konklusjoner innehalde tildels grove feil.

Over viste eg til ein studie over effektivitet. Då vedgjekk du at den sikkert stemte. Hald kjeft, eller vis til kva feila er. Det du kjem med er kun feige ord om at det sikkert er feil også viare.

Viare så er det fullstendig åpenbart - og du innrømmer det sjølv - at du ikkje kan statistikk. Er du i stand til å lese vaksineeffektivitet ut frå talmaterialet? Eg er det ikkje. Det er ingen som er det; difor har vi utvikla statistikk som fagfelt for å finne ut kva talmaterialet fortel oss. Du framstår som totalt ignorant for at det eingong er eit fagfelt.

Så; kan du vise til statistikken, og utrekningar som underbygger ditt syn, eller er det bare magefølelsen du får av å sjå råtal?
Vis hele sitatet...
Statistikken jeg henviser til er FHI og CDC sin. Den taler ikke veldig godt for et farlig forløp for den gjennomsnittlige personen. Nå er ganske mange amerikanere overvektig også. Så mer interessant for oss i norge er naturligvis FHI sin. Når jeg betviler vaksinens effektivtet mener jeg alle eksemplene på folk som enda er blitt smittet med vaksinen, samt pzifer selv som snakker om ytterligere doser samt piller. Det taler jo for en usikker situasjon når det gjelder vaksiner framover.

Selvfølgelig er det mye jeg, du, og vi andre ikke kan vite sikkert enda. Det er vanskelig å finne tall på dette. Jeg sa ikke at det sikkert var feil?. Du kan jo svare på spørsmålet mitt om du er fullvaksinert, og hvor mange doser du er villig til å ta. Primære argumentet ligger jo i å vaksinere seg så du ikke smitter andre?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Har jeg sagt at jeg er en medisinsk ekspert?
Vis hele sitatet...
Så hvorfor oppfører du deg som en da? Det er det jeg virkelig ikke forstår. Hva gjør deg så innsiktsfull at du rolig avfeier omtrent alle med et minimum av medisinsk kunnskap?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så hvorfor oppfører du deg som en da? Det er det jeg virkelig ikke forstår. Hva gjør deg så innsiktsfull at du rolig avfeier omtrent alle med et minimum av medisinsk kunnskap?
Vis hele sitatet...
Hvor mange ganger skal jeg gjenta meg selv på dette? Har svart på dette flere ganger før. Trenger man å være lege, når man har vært gjennom snart to år med pandemi, sett globale tall, sett CDC sine tall, FHI sine tall, og andre land sine tall? Det er jo dette som gjør at jeg avventer vaksinen, og er heller ikke særlig bekymret for covid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Hvor mange ganger skal jeg gjenta meg selv på dette? Har svart på dette flere ganger før. Trenger man å være lege, når man har vært gjennom snart to år med pandemi, sett globale tall, sett CDC sine tall, FHI sine tall, og andre land sine tall? Det er jo dette som gjør at jeg avventer vaksinen, og er heller ikke særlig bekymret for covid.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til ein analyse av datagrunnlaget du henviser til som understøtter dine påstandar?

Du er klar over at vi har statistiske metoder nettopp for å kunne finne ut kva talmaterialet faktisk seier, og at statistikk ofte ikkje er direkte intuitivt, ref t.d. Monty hall-problemet?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du vise til ein analyse av datagrunnlaget du henviser til som understøtter dine påstandar?

Du er klar over at vi har statistiske metoder nettopp for å kunne finne ut kva talmaterialet faktisk seier, og at statistikk ofte ikkje er direkte intuitivt, ref t.d. Monty hall-problemet?
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det. Men når deres tall, viser faktiske innleggelser, hvem som blir mest påvirket, hvilken etnisitet også videre. I tillegg til at man selv har vært igjennom et samfunn påvirket av COVID og sett effektene. Så er det hva som gjør at jeg havnet på den konklusjonen. Hadde det vært annerledes om jeg var oppvokst og levde i et tredje-verden land som var meget berørt av elendighet? Muligens.
Ja, faktisk. Du kan lese alle rapportene, men du har ikke noe grunnlag for å forstå de. Tror du de som studerer medisin bare er "folk flest"? Dette er veldig smarte og drevne folk som har jobbet beinhard i mange år for å komme dit de er. Men du kan altså mer enn de etter et par år på sofaen? Hvis COVID er så harmløst, hvorfor anbefaler da alle ekspertene vaksine?
Sist endret av Fulmen; 5. august 2021 kl. 23:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg er klar over det. Men når deres tall, viser faktiske innleggelser, hvem som blir mest påvirket, hvilken etnisitet også videre. I tillegg til at man selv har vært igjennom et samfunn påvirket av COVID og sett effektene. Så er det hva som gjør at jeg havnet på den konklusjonen. Hadde det vært annerledes om jeg var oppvokst og levde i et tredje-verden land som var meget berørt av elendighet? Muligens.
Vis hele sitatet...
For å ta dømet frå tidlegare i tråden:

Hundre personar, nitti vaksinerte og ti uvaksinerte i eit rom. Seksten smitta, halvparten av dei smitta vaksinerte.

Korleis ville du rekna ut effektiviteten til vaksinen gitt den informasjonen?

Du kan ikkje finne det ved å sjå på tala, kva du no enn legg i det begrepet. Du må nytte faktiske statistiske metoder.

Du henviser stadig til tal, men du har så langt ikkje vist til ein analyse av tala som faktisk underbyggjer din posisjon.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Når jeg betviler vaksinens effektivtet mener jeg alle eksemplene på folk som enda er blitt smittet med vaksinen, samt pzifer selv som snakker om ytterligere doser samt piller. Det taler jo for en usikker situasjon når det gjelder vaksiner framover.
Vis hele sitatet...
Hva med dette: gi oss dine konkrete krav for at en vaksine er verdt å ta, og så kan vi ta det derfra.
Én ting har Quakecry truffet på: dette begynner å bli slitsomt. Får bare håpe noen andre kan ha nytte av å lese igjennom dette.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Statistikken jeg henviser til er FHI og CDC sin. Den taler ikke veldig godt for et farlig forløp for den gjennomsnittlige personen. Nå er ganske mange amerikanere overvektig også. Så mer interessant for oss i norge er naturligvis FHI sin. Når jeg betviler vaksinens effektivtet mener jeg alle eksemplene på folk som enda er blitt smittet med vaksinen, samt pzifer selv som snakker om ytterligere doser samt piller. Det taler jo for en usikker situasjon når det gjelder vaksiner framover.

Selvfølgelig er det mye jeg, du, og vi andre ikke kan vite sikkert enda. Det er vanskelig å finne tall på dette. Jeg sa ikke at det sikkert var feil?. Du kan jo svare på spørsmålet mitt om du er fullvaksinert, og hvor mange doser du er villig til å ta. Primære argumentet ligger jo i å vaksinere seg så du ikke smitter andre?
Vis hele sitatet...
Amerikanerne er overvektige mens nordmenn er i match vekt? Også vi er blitt kollektivt late og feite. Som nasjon er vi blitt en tjukkasgjeng. Så jeg tror ikke du skal fokusere veldig på vekt i forhold til å velge hva du stoler på av råd. Individuelle avvik fra tjukkasgjengen forekommer, slik det også gjør i usa.

Jeg for min del tar dose 3 direkt om konsensus blant fagfolk er at det vil redusere sjansen for at jeg blir smittet. Kommer det ennå mer kilne mutasjoner frem i tid så fortsetter jeg til å ta nye doser vaksine.

Det er jo ikke slik at dersom jeg må ta dose 3 i høst og kanskje dose 4 neste sommer så har vaksinen vært uvirksom. Den har virket som forutsatt, også må de kanskje gjøre noen endringer om det kreves for å ha høy virkning også på mutasjoner. Men de har spilt med åpne kort om det hele veien. Og det var vel strengt tatt også noe som ble sett på som en fordel med mRna vaksiner at det går raskere å utvikle og justere vaksinen om det kommer mutasjoner som krever justering.

Det virker som du er blitt helt fastlåst på at en vaksine på virke 100% på alt hele tiden for at den skal kunne kalles en suksess. Det er ikke tilfellet.

Siden det nå viser seg at du ikke har medisinske kunnskaper, og ikke har studert statistikk så er kanskje tiden inne for å revurdere hele din tankerekke om covid, vaksine og risiko? For hvordan kan du foreta en korrekt risikovurdering om du ikke forstår underlagsmaterialet? Du har dratt konklusjoner ut av tynn luft gjentatte ganger i tråden, som gang på gang er påvist feil, og likevel fortsetter du å tro at du har en mer korrekt forståelse av situasjonen med pandemi, risiko forbundet med vaksine eller risiko for smitte eller langvarige skader enn fagfolk, forskere og leger. Og det virker som du er veldig selektiv når du leser informasjon om covid, og passer ikke informasjonen inn i ditt narrativ så så forsøker du vri på informasjonen.

Hvert eneste argument du har kommet med er plukket i molekyler i av mange forskjellige i tråden, de har påpekt at du tar feil, og de har begrunnet hvorfor du tar feil. Likevel så fortsetter du å snakke om å avvente og se an situasjonen, at det er liten risiko. Du uttaler deg om noe du ikke forstår og likevel nekter du å revurdere din oppfatning.

Andre har pekt på at du troller, jeg tror kanskje du har en nyhetsfeed som skaper et ekkokammer på dine digitale dingser, slik at du får servert mer eller mindre grunnløse påstander fra vaksinemotstandere, konspirasonsteoretikere eller halvstuderte røvere også skjer det vel noe i hodet ditt når du leser feilinformasjonen. Selv uten å ha blitt utsatt for vaksine virker det jo som du er blitt fullstendig immun mot logikk.
Sist endret av _abc_; 5. august 2021 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tok vaksine på tirsdag, det aller tidligste tidspunktet som jeg kunne ta den på. Jeg har ønsket vaksinen. Jeg har håpet på vaksinen og jeg har misunnet de som allerede har fått den. Livet, for meg, handler ikke om å totalt unngå risiko: samtidig som det er viktig for meg å både leve så fritt som overhodet mulig innenfor de rammene og valg som jeg har samtidig som jeg spiller "the long game" - det er ikke bare viktig for meg å overleve akkurat *nå*, men også i det lengre løp.

Har du noensinne i livet ditt mottatt vaksiner før? Visste du hva de inneholdt? Visste du risikoen ved å ta de? Hadde du noe valg? Tok du de, og mest av alt i hvor stor grad følte du deg krenket for at du har blitt fortalt av staten ditt eget og menneskehetens beste? Eller enda verre, i det hele tatt før du kunne kommunisere eller uttrykke deg?!?! Du har veldig sannsynligvis blitt vaksinert for tuberkolose, stivkrampe, røde hunder, poliomyett, meslinger, kusma, difteri bare for å nevne noen passelig obligatoriske. Har du hørt noe spesielt om disse de siste X antall årene? Hva kan være grunnen til det?

Bruker du bilbelte? Hvorfor? Tar du andre hensyn til risiko? Din egen? Andres? Hvorfor? Er absolutt alle dine vurderinger kun basert på informasjon du koker opp i din egen skalle eller besitter du konsepter der hvor det eksisterer en verden der du kanskje skulle hørt på andre enn deg selv? Kan det faktis tenkes at, GUD FORBY, STATEN vet bedre enn deg?!

Jada. Det er moro å ha rettigheter og det er kult å kreve de og det er sikkert kjempemoro å leke martyr. Men når alt kommer til alt, og skruene virkelig strammes til og du ligger der og gisper etter både pust og vaksine så kommer du til å dø. Det er ikke hyggelig å fortelle et annet menneske det, og det er sannsynligvis veldig lite hyggelig å få høre det: men det vil faktisk for oss alle være et bedre resultat enn at du smitter videre. Skal vi virkelig måtte ta distansen enda lengre? I sum av summarium vil dine skjødesløse handlinger til slutt affektere andre mennesker, som ikke er så aksepterende for det faktum at du påvirker deres sannsynlighet til overlevelse. Dét trenger ikke bli et veldig pent syn.

Ta den jævla vaksina og hold kjeft, for dette vet verken du eller jeg hvordan kommer til å ende. Enkelte hendelser i menneskets historie er faktisk mer farlig og seriøs enn andre, og da kan det være verdt vår felles organisme å legge bort lekene og faktisk spille på lag selv om man ikke forstår planen til det fulle. For fuck sake. Den fantastiske tankesmia du er en del av har allerede drept folk jeg kjenner, ikke faen i helvete om jeg lar det gå uimotsagt! Kalkulert ville jeg ofret hundre av deg for én vaksinert.
Sist endret av m0b; 6. august 2021 kl. 04:12.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av m0b Vis innlegg
Kalkulert ville jeg ofret hundre av deg for én vaksinert.
Vis hele sitatet...
Garantert utilsiktet, men du gir ham faktisk bedre odds enn hva dødsstatistikken i USA tilsier.
Sitat av m0b Vis innlegg
Jeg tok vaksine på tirsdag, det aller tidligste tidspunktet som jeg kunne ta den på. Jeg har ønsket vaksinen. Jeg har håpet på vaksinen og jeg har misunnet de som allerede har fått den. Livet, for meg, handler ikke om å totalt unngå risiko: samtidig som det er viktig for meg å både leve så fritt som overhodet mulig innenfor de rammene og valg som jeg har samtidig som jeg spiller "the long game" - det er ikke bare viktig for meg å overleve akkurat *nå*, men også i det lengre løp.

Har du noensinne i livet ditt mottatt vaksiner før? Visste du hva de inneholdt? Visste du risikoen ved å ta de? Hadde du noe valg? Tok du de, og mest av alt i hvor stor grad følte du deg krenket for at du har blitt fortalt av staten ditt eget og menneskehetens beste? Eller enda verre, i det hele tatt før du kunne kommunisere eller uttrykke deg?!?! Du har veldig sannsynligvis blitt vaksinert for tuberkolose, stivkrampe, røde hunder, poliomyett, meslinger, kusma, difteri bare for å nevne noen passelig obligatoriske. Har du hørt noe spesielt om disse de siste X antall årene? Hva kan være grunnen til det?

Bruker du bilbelte? Hvorfor? Tar du andre hensyn til risiko? Din egen? Andres? Hvorfor? Er absolutt alle dine vurderinger kun basert på informasjon du koker opp i din egen skalle eller besitter du konsepter der hvor det eksisterer en verden der du kanskje skulle hørt på andre enn deg selv? Kan det faktis tenkes at, GUD FORBY, STATEN vet bedre enn deg?!

Jada. Det er moro å ha rettigheter og det er kult å kreve de og det er sikkert kjempemoro å leke martyr. Men når alt kommer til alt, og skruene virkelig strammes til og du ligger der og gisper etter både pust og vaksine så kommer du til å dø. Det er ikke hyggelig å fortelle et annet menneske det, og det er sannsynligvis veldig lite hyggelig å få høre det: men det vil faktisk for oss alle være et bedre resultat enn at du smitter videre. Skal vi virkelig måtte ta distansen enda lengre? I sum av summarium vil dine skjødesløse handlinger til slutt affektere andre mennesker, som ikke er så aksepterende for det faktum at du påvirker deres sannsynlighet til overlevelse. Dét trenger ikke bli et veldig pent syn.

Ta den jævla vaksina og hold kjeft, for dette vet verken du eller jeg hvordan kommer til å ende. Enkelte hendelser i menneskets historie er faktisk mer farlig og seriøs enn andre, og da kan det være verdt vår felles organisme å legge bort lekene og faktisk spille på lag selv om man ikke forstår planen til det fulle. For fuck sake. Den fantastiske tankesmia du er en del av har allerede drept folk jeg kjenner, ikke faen i helvete om jeg lar det gå uimotsagt! Kalkulert ville jeg ofret hundre av deg for én vaksinert.
Vis hele sitatet...
Stiller meg helhjertet bak dette innlegget. Jeg er all for å tenke selv, og mener absolutt ikke at det er en praksis man skal legge bort i krisetider - tvert imot! Men den latterlig pubertale opposisjonen til staten og storsamfunnet, som man kan dille med nettopp fordi man sitter i et samfunn som passer på at man har gode helsetjenester med kapasitet til å holde deg trygg... herregud, det er så banalt. Vi kunne ledd av det (og det gjør vi også), men som m0b sier så er det jo farlig. Vi har kontroll på dette fordi de fleste av oss er ansvarlige voksne, men det er en skjør kontroll, og det skal ikke så mange vrange tenåringsvoksne til før det glipper.

Som om ikke du ville ligget der og ropt på pappa staten og mamma helsevesen og forventet å bli tatt vare på når du ikke får puste. Spørs om du hadde vært så opptatt av uavhengigheten din da. Lett å være rebell når man har andre som passer på at du ikke opplever reelle konsekvenser av valgene dine.

For all del, oppfør deg som en priviligert drittunge, det er din grunnlovsfestede rett. Men for din egen skyld bør du slutte å misjonere for synet ditt. Det er vår ansvarlighet som redder deg.
Sist endret av *pi; 6. august 2021 kl. 11:12.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja, jeg skal ikke late som jeg er en veldig flott fyr å debatere med. Og jeg har en tendens til å være veldig bastant. Jeg er ikke veldig god på statistikk og regning nei, men utifra statistikk som er lagd så klarer jeg ikke helt se alvorlighetsgraden for en gjennomsnittlig person i vesten.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer som gjør det veldig vanskelig å diskutere med deg, men at du er sta og bastant er i grunn ikke et av de. Det viktigste problemet er at du tilsynelatende er uvillig til å diskutere seriøst. For eksempel over her: Du baserer et resonnement på statistikk. Sier du. Kult, få se på tallene og kildene dine! Det er ikke nok for meg å vite at du har hentet tall fra FHI - jeg må vite hvilke tall. Og jeg må vite hvordan du bruker de. Tall kan finnes opp, tall kan misforstås, tall kan leses i feil kontekst - statistikk er et ganske stort fagfelt... Jeg vil saumfare konklusjonen din og undersøke om den faktisk følger av premissene.

La oss anta at du faktisk har tall fra FHI som du hevder. Jeg har også sett hva FHI sier om vaksiner, og de påstår at vaksinene reduserer smitte. Altså må enten du eller FHI ha misforstått tallene til FHI, og da er det ganske naturlig å anta at det er deg. Dette innrømmer du jo selv også; du har ingen fagkunnskap, du vet at FHI har det, og du stoler tydeligvis på tallene deres - men ikke tolkninga deres av de..? Å kalle det arrogant er en underdrivelse. Hvordan får du dette til å gå opp? Dersom du hadde vært villig til å diskutere seriøst, så hadde du gjort det enkelt for meg som leser å ettergå resonnementet ditt! Du hadde gitt meg akkurat hvilke tall du har sett på, og du hadde gått gjennom de og forklart hvordan bildet du har dannet deg har oppstått hos deg. Det har imidlertid vært nesten umulig å hale noe håndgripelig ut av deg. Hvorfor? Du skriver gladelig side opp og side ned, så det er ikke som om du ikke orker eller gidder.

Det andre problemet er at du ikke bare er uvillig til å endre syn i møte med fakta, du er uvillig til å fortelle hva som skal til.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva med dette: gi oss dine konkrete krav for at en vaksine er verdt å ta, og så kan vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Dette er et betimelig spørsmål som virkelig fortjener et svar! Men det blir møtt med øredøvende taushet. Hvorfor? Mitt inntrykk er at du har bestemt deg for å aldri ta denne vaksina uanfaensett og vil kjempe til siste patron totalt uavhengig av hvilken dokumentasjon som blir fremlagt, men at du samtidig ikke vil binde deg til å si det. Og det er fryktelig frustrerende! See, hvis jeg vet at du ikke er kapabel til å endre mening, så gidder jeg heller ikke å prøve å besvare spørsmålene dine. Hva skulle liksom poenget med det være? Når du på den ene siden gir uttrykk for at du er interessert i debatt, og folk legger tid og innsats i å besvare innvendingene dine, mens du egentlig har bestemt deg og aldri vil endre mening uansett så er det vanskelig å ikke la seg provosere.

Sitat av Quakecry
Kanskje jeg er litt trass?
Vis hele sitatet...
Ja. Ja, oppførselen din minner om trass.
Sitat av Quakecry
"https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00947-8/fulltext"
Ja. Jeg betviler ikke det som står der. Det jeg undrer over er hvor effektiv den er på å hindre smitte. Altså uavhengig om du har symptomer eller ikke. Kan dette gjøre så ytterlige mutasjoner oppstår, og gir det en falsk trygghet når det gjelder å spre viruset rundt? Som jeg sa. Det virker så usikkert for tiden.
Vis hele sitatet...
Men det står jo der at den er effektiv mot å hindre smitte. Scroll ned til diskusjonsbiten i artikkelen. Første setning sier at sykdomsforløpet blir mindre alvorlig;
This nationwide observational study, with a median
follow-up period of almost 7 weeks after receipt of the
second vaccine dose, showed high effectiveness of
two doses of BNT162b2, including among older adults,
against SARS-CoV-2 infections and COVID-19 cases,
hospitalisations, severe disease, and deaths.
Vis hele sitatet...
andre setning sier at antallet sykdomstilfeller går ned:
Corroborating the high effectiveness observed, marked declines
in incident cases of SARS-CoV-2 infection were observed
as vaccine coverage increased.
Vis hele sitatet...
Resten av avsnittet forteller at vaksineringsprogrammet ikke bare reduserer smitte, men at når man ser på alle tiltakene under ett og tar høyde for feilkilder, så er det rimelig å konkludere med at vaksina er det mest effektive smittereduserende tiltaket de har brukt og det viktigste steget på veien mot tilbake til et normalt liv:
Although populationlevel vaccine effectiveness data are ecological, and
teasing apart the impact of a vaccination programme
from the impact of non-pharmaceutical interventions
(including a nationwide lockdown) is complex, it is
noteworthy that declines in incident cases of SARS-CoV-2
for each age group corresponded with achieving high
vaccine coverage in that age group rather than initiation
of the nationwide lockdown. These findings suggest
that the primary driver of reductions in the incidence of
SARS-CoV-2 infections was high vaccine coverage, not
implementation of the lockdown. Furthermore, even
after reopenings occurred, SARS-CoV-2 incidence
remained low, suggesting that high vaccine coverage
might provide a sustainable path towards resuming
normal activity. These data provide nationwide evidence
of the beneficial public health impact of a COVID-19
vaccination campaign.
Vis hele sitatet...
Her har tallknusinga blitt gjort av folk du sier du tror snakker sant. Dette er klartekst og klar tale som klart taler for at vaksinasjon reduserer smitte.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart)
Vis hele sitatet...
Hele poenget mitt er at slik du ordlegger deg er det umulig å få helt tak på hva du egentlig mener. Tilsynelatende mener du flere motstridende ting samtidig, og det virker som om du bare hopper over alle de enkle, åpenbare og ubehagelige spørsmålene du får. Jeg kritiserte retorikken din og anklagde deg for å opptre uredelig, og det står jeg ved.

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Det hjelper jo å være klar på akkurat hva du mener fra børjan, ja. Men nå blir resonnementet ditt at alle virusbårne luftveisinfeksjoner er sammenlignbare og det er kategorisk galt. Etter parametrene dine er ekstremt farlige sykdommer som MERS å betrakte som en slags avart av influensa, noe som er komplett absurd - noe du paradoksalt nok allerede har sagt deg enig i. Altså må du innse at du sammenligner epler og dildoer, og siden vi nå er enige om at denne sammenligninga er ubrukelig - kan vi da legge den bak oss og gå videre? COVID og influensa kan ikke sammenlignes, så hvordan du forholder deg til den ene burde ikke påvirke hvordan du forholder deg til den andre. Enig?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2021 kl. 12:50.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...r-coronasykdom

WHO er bekymret for senskader (long-covid)
Dette har jeg sett selv hos ekstremt bra trente individer som sliter å gå i trapper og gjøre vanlige ting, flere måneder etter å hatt covid.

Enda en grunn til å vaksinere seg.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
"Du har veldig sannsynligvis blitt vaksinert for tuberkolose, stivkrampe, røde hunder, poliomyett, meslinger, kusma, difteri bare for å nevne noen passelig obligatoriske. Har du hørt noe spesielt om disse de siste X antall årene? Hva kan være grunnen til det?"


Dette er sykdommer som kan gjøre stor skade på deg og andre rundt deg, med stor dødlighet jeg tok med glede disse og en eller annen sprøyte alle grua seg til i 10 klasse, husker ikke hva den het, men tok den ogs.

Covid har vell en ekstremt lav dødelighet og innleggelsesrate, så kommer ikke til å ta den, så får vi se hva som skjer i 2022,23,24 og så videre.
Vis hele sitatet...
Det mange ikke ser ut til å forstå er at ja, det er lav dødelighetsrate på sykdommen, problemet her er smittsomhteten til sykdommen er ekstremt mye høyere enn disse sykdommene med høyere dødelighet. Og når man har høy smittsomhet x lav dødelighet = fremdeles veldig store dødstall.

Utifra matematiske modeller er det snakk om at 40-80% av verdens befolkning kommer til å bli smittet med korona. Hvis man da bruker dødeligheten som ligger på 0,9% så snakker man da om et potensial tap av mellom 27-54 millioner menneskeliv.
Viktig beskjed til alle nyankommere som ønsker å kaste seg med i denne diskusjonen:
Delta med debatt, eller stikk.

Å delta med debatt innebærer at man sjekker om det en ønsker si er sagt allerede. Siden denne tråden er på noen hundre innlegg nå, så er det meste sagt ganske mange ganger. Du må derfor lese gjennom tråden først. Ja, på ekte. Begynn foran, les deg gjennom. Man trenger ikke å finlese, men man må i det minste skumme over.

En annen ting man må gjøre er å begrunne sine påstander. Vis til relevante kilder! Forklar leseren hvorfor du har kommet frem til den konklusjonen du har. Vi er ikke interessert i ubegrunna påstander, rent subjektive preferanser eller innholdsløs klaging - vi vil ha konkrete og begrunnede argumenter som kan vurderes, diskuteres og besvares.

Som et lysende eksempel på bidrag vi ikke trenger mer av vil jeg trekke frem dette:
Covid har vell en ekstremt lav dødelighet og innleggelsesrate, så kommer ikke til å ta den, så får vi se hva som skjer i 2022,23,24 og så videre.
Vis hele sitatet...
Er det sagt før? Ja, mange ganger! Holder det som liksom skal være argumentasjon? Nei, det er atomavfall!

Diskuter sak - eller finn på noe annet.
Hvordan er det atomavfall? det er jo fakta.

covid har ekstremt lav dødlighet med mindre du er gammel eller har underliggende sykdommer.

I 2019 ble det registrert 40.553 dødsfall i Norge.
I 2020 døde det 40 611 personer, 73 færre enn i 2019.
(kanskje det blir høyere om ett par år da folk har fått diagnosene sine for seint grunnet restriksjoner og ned steninger her og der, vet ikke)

Det døde 97 164 svensker i 2020. Sammenlignet med snittet for perioden 2015 til 2019 døde det dermed 6202 flere enn i et normalår.

A total of 2,839,205 resident deaths were registered in the United States in 2018.
In 2020, approximately 3,358,814 deaths occurred in the United States.

Både USA og sverige ga vell stort sett ingenting i 2020 når det kom til restriksjoner osv.
kan ikke se at det er så ekstremt med covid at vi må vaksineres og stenge ned hele suppa.

Nå har vell USA ett stort fedme, opioid og andre problemer som gjør at helsa til den generelle populasjonen ganske lav + dårlig helsetjenester i landet, vi har fedme og andre ting vi også men jeg tror ikke det er samme problem som i USA... så må vi også huske at i USA bor det 320 millioner mer mennesker enn oss.

i 2020 hadde vi 1,987 millioner pasienter på sykehuset i norge.
i 2019 hadde vi 1,921 millioner passienter på sykehuset i norge.

Sverige har også 20,33% av sin populasjon over 65 år mens norge kun har 17,5%.


dødligheten for covid er 0,9% så nei, jeg baserer ikke mitt valg på ingenting.

får håpe denne posten får stå da.

her har jeg hentet data fra:
https://knoema.com/atlas/Norway/Popu...ears-and-above
https://tradingeconomics.com/sweden/...l-wb-data.html
https://www.ssb.no/statbank/table/10...leViewLayout1/
https://www.ssb.no/statbank/table/10...leViewLayout1/
https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db355.htm
https://forskning.no/ntb-sverige-syk...rmalar/1797743

(ssb linkene er helt like men om du velger alt og endrer årstall så ser du sykehus innleggelser)
Jeg forstår at folk er skeptiske mot vaksinen med tanke på hvor fort den utviklet seg fra start til finito, men jeg mener at om du har fått sjansen til å bli vaksinert og du takker nei til tilbudet at du er svært egosentrert og ikke har mye omtanke for de andre rundt deg

Jeg selv var usikker på om vaksinen var noe jeg skulle tillate å bli injisert inn i kroppen min men bestemte meg for at det var verdt det i det store og hele bildet. Tok den ikke fordi jeg var redd for at jeg skulle få COVID og igrunn så har jeg aldri vært redd for corona heller eller å dø av sykdommen.

Beslutningen min gjorde jeg for alle de syke og eldre menneskene rundt meg i min nære krets og tanken av hvor mye skyldfølelse jeg hadde bært på skuldrene mine om jeg hadde uvisst smittet et eldre menneske, eller et menneske med underliggende sykdommer som ikke hadde overlevd corona.

Bivirkninger merket jeg ingenting av og var helt frisk og rask fra da jeg fikk vaksine-sprøyta inn i armen helt til nå. Ikke noe ubehag i det hele tatt og jeg oppfordrer alle som ikke er blodbestemt på ikke ta den til å ta den
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hvordan er det atomavfall? det er jo fakta.
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke med noen begrunnelse, altså er det atomavfall. Det er fryktelig enkelt.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
covid har ekstremt lav dødlighet med mindre du er gammel eller har underliggende sykdommer.
Vis hele sitatet...
Du får færra til Mexico og si det til nso da! Han vil helt sikkert sette pris på å få høre at alle de folkene han har sett vandre heden var gamle og skrøpelige og på vei i grava lell. Jaggu godt å få vite at man tar fullstendig feil!

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
I 2019 ble det registrert 40.553 dødsfall i Norge.
I 2020 døde det 40 611 personer, 73 færre enn i 2019.
Vis hele sitatet...
Kan det ha noe med behandlingsmulighetene å gjøre? Hvis sykdommen i seg selv far ufarlig, hvordan forklarer du at dødsraten i land med dårligere helsevesen har gått opp?
Sist endret av Myoxocephalus; 6. august 2021 kl. 20:59.
Sitat av percocetfather Vis innlegg
Jeg forstår at folk er skeptiske mot vaksinen med tanke på hvor fort den utviklet seg fra start til finito, men jeg mener at om du har fått sjansen til å bli vaksinert og du takker nei til tilbudet at du er svært egosentrert og ikke har mye omtanke for de andre rundt deg
Vis hele sitatet...
Sånn er mennesker stort sett «over hele fjøla».

Jeg må være såpass ærlig å si at jeg tok vaksinen for min egen del, fordi jeg ikke vil bli grisesyk.
Hadde denne vaksinen kun vært for å hjelpe andre, hadde jeg ikke tatt den.
Men det er selvfølgelig fint å kunne si at jeg gjør det for de gamle og syke, slik at de slipper å dø.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hvordan er det atomavfall? det er jo fakta.

covid har ekstremt lav dødlighet med mindre du er gammel eller har underliggende sykdommer.

I 2019 ble det registrert 40.553 dødsfall i Norge.
I 2020 døde det 40 611 personer, 73 færre enn i 2019.
(kanskje det blir høyere om ett par år da folk har fått diagnosene sine for seint grunnet restriksjoner og ned steninger her og der, vet ikke)

Det døde 97 164 svensker i 2020. Sammenlignet med snittet for perioden 2015 til 2019 døde det dermed 6202 flere enn i et normalår.

A total of 2,839,205 resident deaths were registered in the United States in 2018.
In 2020, approximately 3,358,814 deaths occurred in the United States.

Både USA og sverige ga vell stort sett ingenting i 2020 når det kom til restriksjoner osv.
kan ikke se at det er så ekstremt med covid at vi må vaksineres og stenge ned hele suppa.

Nå har vell USA ett stort fedme, opioid og andre problemer som gjør at helsa til den generelle populasjonen ganske lav + dårlig helsetjenester i landet, vi har fedme og andre ting vi også men jeg tror ikke det er samme problem som i USA... så må vi også huske at i USA bor det 320 millioner mer mennesker enn oss.

i 2020 hadde vi 1,987 millioner pasienter på sykehuset i norge.
i 2019 hadde vi 1,921 millioner passienter på sykehuset i norge.

Sverige har også 20,33% av sin populasjon over 65 år mens norge kun har 17,5%.


dødligheten for covid er 0,9% så nei, jeg baserer ikke mitt valg på ingenting.

får håpe denne posten får stå da.

her har jeg hentet data fra:
https://knoema.com/atlas/Norway/Popu...ears-and-above
https://tradingeconomics.com/sweden/...l-wb-data.html
https://www.ssb.no/statbank/table/10...leViewLayout1/
https://www.ssb.no/statbank/table/10...leViewLayout1/
https://www.cdc.gov/nchs/products/databriefs/db355.htm
https://forskning.no/ntb-sverige-syk...rmalar/1797743

(ssb linkene er helt like men om du velger alt og endrer årstall så ser du sykehus innleggelser)
Vis hele sitatet...
Så var det det med å se ting i sammenheng da. Eksemplene du lister opp er hvordan det har gått, med de tiltak som har blitt tatt. Vaksinen er veien ut av en nedstengt verden. Hadde vi gitt blaffen og latt det gå sin gang hadde ikke tallene sett slik ut. Til og med land som Norge har vært nært bristepunktet når det kommer til behandlingskapasitet. Det finnes mange eksempler på steder hvor det bristepunktet er nådd, og hvor ting har gått/går skikkelig ille. Det er lett å si at dette ikke er farlig, det går jo så bra, osv., men det er fordi vi har tatt tiltak for å sørge for at det skal gå slik.
Jeg viser jo til tall fra USA og Sverige hvor de basically ga faen, les hele teksten.

ergo ville norge hatt ca kanskje like mange dødsfall i 2020 som sverige, og bedrifter hadde ikke trengt å gå konkurs.
Sist endret av VitoScaletta; 6. august 2021 kl. 21:47.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg viser jo til tall fra USA og Sverige hvor de basically ga faen, les hele teksten.

ergo ville norge hatt ca kanskje like mange dødsfall i 2020 som sverige, og bedrifter hadde ikke trengt å gå konkurs.
Vis hele sitatet...
Nuh-uh. Ikke prøv å vri deg unna. Du påstår at COVID-19 ikke er en spesielt farlig sykdom. Da skulle man ikke noe sted i verden se at forferdelig mange mennesker dør av sykdommen. Det ser man. Forklar!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg viser jo til tall fra USA og Sverige hvor de basically ga faen, les hele teksten.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er feil.

USA gjennomførte meir eller mindre total nedstenging før påska 2020. Etter det har ei rekke delstatar hatt lokale tiltak, mellom anna i form av meir eller mindre total nedstenging. Dei har imidlertid ikkje vore nasjonalt koordinerte, utover innleiande runde i 2020.

Sverige prøvde seg på den strategien, men blodbadet vart såpass brutalt at dei rimeleg kjapt snudde. Rett nok har dei ikkje hatt samme mengda tiltak som Noreg, men det vil ikkje sei at folk ikkje endra oppførsel, og at dei hadde null tiltak.

Så kort sagt: premisset ditt er galt, og konklusjonen din er gal.
Virussykdom er uansett så mye mer enn bare død. De fleste som vaksinerer seg gjør det ikke fordi man er redd for å dø. En sykdom som uten tvil påvirker sentralnervesystemet vårt er noe jeg gjerne vil unngå.

Man så blant annet en oppblomstring av Parkinsons etter spanskesyken.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Hadde du kanskje ikke slettet det tidligere innlegget mitt så hadde du sett at jeg har skrevet at

"Fordi for gamle folk og folk med underliggende sykdommer er covid farlig."
noe som også er fakta.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at youtube ikke er en god kilde å henvise til, men akkurat dette er noe som gir mest inntrykk når man ser hvordan ting faktisk ser ut. Jeg anbefaler deg å ta en titt på reportasjer fra blant annet Vice News fra India, hvor hele systemet har gått i stå. Krematoriene går 24/7 for å ta unna døde, og når sykehusene hverken har plass til å ta imot folk eller nok utstyr til å gi noe behandling så er det langt ifra bare gamle og overvektige som stryker med. Det virker også som mange har glemt at vi ikke må se lenger enn til Italia for å se slike tilstander. De ble virkelig tatt på senga når dette først spredde seg i 2020, og mye det samme skjedde der. Ingen som husker militærkonvoiene som fraktet lik fra by til by på let etter kapasitet til å håndtere de? Det skal så lite til før dette her sklir ut av kontroll og blir stygt. Vaksinering er det desidert største verktøyet for å holde kontroll.
Jeg har vært i denne tråden tidligere, og en ting jeg omsider forstod var at de aller fleste av de som snakker i favør vaksinen, anerkjenner at det faktisk er en risiko med vaksinen (men at det er et bedre alternativ enn selve viruset). Til dere som brukte titalls innlegg på meg før jeg forstod at dette var noe dere anerkjente, så anbefaler jeg dere å opplyse om dette til de dere diskuterer med her. Jeg tror de fleste av de som er "skeptiske" til vaksinen, er det fordi man får et inntrykk av at de aller fleste (media inkludert) fremstiller vaksinen som totalt risikofri. Vi vet ikke engang hvor lenge effekten av vaksinen vil være, det er fortsatt mye vi ikke vet om både viruset og vaksinen, så det er viktig at man klarer å utvise litt nyanser i innleggene her også.

Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Sist endret av stepry; 7. august 2021 kl. 00:38.
Ja, det har vært noen skremmeskudd tidligere. Så det er kanskje ikke så rart om folk tar det som et bevis for "nok en konstruert krise". Men prøv å snu på det, hva om dette er det motsatte? En uunngåelig pandemi fordi vi ikke tok hintet med SARS og MERS og svineinfluensa? Er det ikke bedre å feile på rett side?
Naturen er full av epidemier som nesten utraderer arter, hva får deg til å tro at vi skulle være immune mot slikt? Mennesker utgjør rundt 3% av hele dyreriket. En art utav mange millioner utgjør 3% av biomassen. Vi er den planetariske versjonen av en låvedør.
Estimatene for spanskesyken varierer fra 1 til 6% av befolkningen, et virus som dreper 10% av befolkningen er ikke vill fantasi. Å ignorere dette blir etter min mening som å fyllekjøre uten bilbelte.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg har vært i denne tråden tidligere, og en ting jeg omsider forstod var at de aller fleste av de som snakker i favør vaksinen, anerkjenner at det faktisk er en risiko med vaksinen (men at det er et bedre alternativ enn selve viruset). Til dere som brukte titalls innlegg på meg før jeg forstod at dette var noe dere anerkjente, så anbefaler jeg dere å opplyse om dette til de dere diskuterer med her. Jeg tror de fleste av de som er "skeptiske" til vaksinen, er det fordi man får et inntrykk av at de aller fleste (media inkludert) fremstiller vaksinen som totalt risikofri. Vi vet ikke engang hvor lenge effekten av vaksinen vil være, det er fortsatt mye vi ikke vet om både viruset og vaksinen, så det er viktig at man klarer å utvise litt nyanser i innleggene her også.

Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Vis hele sitatet...
At du/dere misforstår og tror folk ignorerer risikoen er i utgangspunktet ditt/deres eget ansvar. Risikoen har aldri blitt skjult, den har alltid ligget pip åpen for alle som gidder å se etter. Når det gjelder nyanser bør du utdype hvilke du savner, for jeg ser ikke selv hvor de skulle mangle.

Studien du nevner baserer seg på utgangspunktet at vaksiner ikke forhindrer spredning. Ettersom vi vet at corona-vaksiner forhindrer spredning er den ikke relevant. En annen erfaring siden pandemien startet er at mutasjoner gjerne dukker opp der smittetrykket er størst, og det er ikke der folk er vaksinerte.

Så nei. Vi gjør ingen en bjørnetjeneste ved å vaksinere mot coronavirus.
Sist endret av robhol; 7. august 2021 kl. 01:20.
Sitat av stepry Vis innlegg
Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Vis hele sitatet...
Jeg hørte det samme argumentet i et klipp på YouTube fra Joe Rogan. Han har en notorisk historie med å plukke opp synspunkter og deretter argumentere for de, for å etterpå samtidig også fortelle at han overhodet ikke vet noe som helst. Når det kommer til vitenskap og vitenskapelige artikler kan det være greit å ha i mente at en vitenskapelig artikkel med sine påstander alene sjelden betyr "og slik er det. Basta bom". Vanligvis dannes det et konsensus igjennom mange publiseringer som bygger og danner diskusjon igjennom tidligere publikasjoner. Jeg sier ikke at alt han sier eller påstår eller får av informasjon fra randoms er kategorisk galt, men ville vært skeptisk uten et vitenskapelig konsensus. Hans uttalelser vil i alle fall ikke påvirke meg og mitt handlingsmønter.

Men jeg lurer litt på hva det er som er argumentet her, spesifikt: "Vaccines that keep hosts alive but still allow transmission could thus allow very virulent strains to circulate in a population." - hva er det vi trenger da? Vaksiner som ikke holder folk i live? Eller la være å vaksinere og la folk dø, til det ikke lengre er folk som dør? Vaksiner som gjør at folk ikke smitter? Ja, det høres ikke dumt ut og jeg tror ikke at vi har fått en vaksine laget med det premisset om at den skal tillate mer smitte. Hadde vi hatt en vaksine som eliminerer smitte, så hadde den sannsynligvis også vært på markedet og i bruk.

Uavhengig av om viruset sprer seg igjennom en vaksinert smittende befolkning, eller en uvaksinert smittende befolkning så vil mutasjonen foregå åkke som. Dess lengre tid viruset har på å smitte og kopiere seg selv, dess flere mutasjoner vil man se. Suksessfullt smittende varianter som har god tid til å brygges, vil sannsynligvis danne grunnstein for nye varianter, og det er neppe en veldig kontroversiell påstand. Konklusjonen jeg trekker av dette er at antall smittetilfeller må ned, og tiden viruset får på seg til å smitte må også ned. Vaksinasjon og mindre antall nærkontakter og mer bruk av masker, er fortsatt ikke motstridende tiltak av hverandre.
Sist endret av m0b; 7. august 2021 kl. 02:18.
Sitat av robhol Vis innlegg
At du/dere misforstår og tror folk ignorerer risikoen er i utgangspunktet ditt/deres eget ansvar.
Vis hele sitatet...
Ønsker ikke du å gjøre deg forstått? Eller er du totalt likegyldig til om du gjør deg forstått eller ikke? Du virker til å utvise en holdning om at hvis folk ikke klarer å forestille seg hva som foregår inni hodet ditt utover det du skriver, så er det "ikke ditt problem". Konstruktiv kritikk i forhold til hvordan man kan forbedre kommunikasjonen er åpenbart noe som er av verdi for begge parter, jeg er veldig nysgjerrig på om dette kanskje er nyheter for deg? Dersom du ikke er klar over hvor viktig det er å være konstriktiv for å faktisk kunne ha en fruktbar debatt, så vil du heller aldri klare å bidra med noe konstruktivt i diskusjoner som dette.

Sitat av robhol Vis innlegg
Studien du nevner baserer seg på utgangspunktet at vaksiner ikke forhindrer spredning. Ettersom vi vet at corona-vaksiner forhindrer spredning er den ikke relevant.
Vis hele sitatet...
Leste du i det hele tatt linkene jeg refererte til? Vaccinated people can still become infected and spread the virus to others

Og et lite utdrag fra studien:
Vaccines that let the hosts survive but do not prevent the spread of the pathogen relax this selection, allowing the evolution of hotter pathogens to occur. This type of vaccine is often called a leaky vaccine. When vaccines prevent transmission, as is the case for nearly all vaccines used in humans, this type of evolution towards increased virulence is blocked. But when vaccines leak, allowing at least some pathogen transmission, they could create the ecological conditions that would allow hot strains to emerge and persist.

Sitat av robhol Vis innlegg
Så nei. Vi gjør ingen en bjørnetjeneste ved å vaksinere mot coronavirus.
Vis hele sitatet...
Jeg fascineres av skråsikkerheten, spesielt i kombinasjon med at du etterlyser eksempler på hvor det mangler nyanser.

“Trust those who seek the truth but doubt those who say they have found it.” - André Gide


Sitat av m0b Vis innlegg
Men jeg lurer litt på hva det er som er argumentet her, spesifikt: "Vaccines that keep hosts alive but still allow transmission could thus allow very virulent strains to circulate in a population." - hva er det vi trenger da? Vaksiner som ikke holder folk i live? Eller la være å vaksinere og la folk dø, til det ikke lengre er folk som dør? Vaksiner som gjør at folk ikke smitter? Ja, det høres ikke dumt ut og jeg tror ikke at vi har fått en vaksine laget med det premisset om at den skal tillate mer smitte. Hadde vi hatt en vaksine som eliminerer smitte, så hadde den sannsynligvis også vært på markedet og i bruk.
Vis hele sitatet...
Det som menes er at vaksinen fungerer for å forhindre symptomer, men at den ikke dreper viruset - og at viruset da har bedre forutsetninger for å muteres til sterkere varianter som vaksinerte kan spre videre. Som det står i studien, så er denne muligheten ikke-eksisterende i nesten alle andre vaksiner vi bruker: When vaccines prevent transmission, as is the case for nearly all vaccines used in humans, this type of evolution towards increased virulence is blocked.

Sitat av m0b Vis innlegg
Uavhengig av om viruset sprer seg igjennom en vaksinert smittende befolkning, eller en uvaksinert smittende befolkning så vil mutasjonen foregå åkke som.
Vis hele sitatet...
Ja det er åpenbart at mutasjoner vil skje uansett, men studien hevder man med "leaky vaccines" skaper et miljø for å kunne skape værre varianter.
Sist endret av stepry; 7. august 2021 kl. 02:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stepry Vis innlegg
Ja det er åpenbart at mutasjoner vil skje uansett, men studien hevder man med "leaky vaccines" skaper et miljø for å kunne skape værre varianter.
Vis hele sitatet...
Det gir meg umiddelbart assosiasjoner pekende mot eksperimenter med antibiotikaresistente bakterier - hvor man kan se at de bakteriene som er best tilpasset å være motstandsdyktige baner vei for enda mer motstandsdyktige varianter. Den evolusjonære prosessen som bygger mer motstandsdyktige bakterier er jo alene ikke et argument for å slutte å bruke antibiotika for eksempel, man bruker det med visse forholdsregler. På samme viset tror jeg ikke at den evolusjonære prosessen er et argument for å ikke bruke vaksiner mot covid, men heller et argument for de forholdsreglene som må tas i tillegg til vaksinasjon.

Rent praktisk tror jeg det vil være feil å vaksinere og å totalt åpne opp og la smitte spre seg, og det vil være feil å la være å vaksinere og la smitten spre seg. Vaksinasjonen er i mitt syn ikke en erstatning for smittebegrensende tiltak, det er et tiltak i tillegg til de eksisterende tiltakene.
Sist endret av m0b; 7. august 2021 kl. 02:45.
Sitat av m0b Vis innlegg
Det gir meg umiddelbart assosiasjoner pekende mot eksperimenter med antibiotikaresistente bakterier - hvor man kan se at de bakteriene som er best tilpasset å være motstandsdyktige baner vei for enda mer motstandsdyktige varianter. Den evolusjonære prosessen som bygger mer motstandsdyktige bakterier er jo alene ikke et argument for å slutte å bruke antibiotika for eksempel, man bruker det med visse forholdsregler. På samme viset tror jeg ikke at den evolusjonære prosessen er et motargument for å ikke bruke vaksiner mot covid, men heller et argument for de forhåndsreglene som må tas i tillegg til vaksinasjon.

Rent praktisk tror jeg det vil være feil å vaksinere og å totalt åpne opp og la smitte spre seg, og det vil være feil å la være å vaksinere og la smitten spre seg. Vaksinasjonen er i mitt syn ikke en erstatning for smittebegrensende tiltak, det er et tiltak i tillegg til de eksisterende tiltakene.
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet enig. Men vi har to scenarioer som er umulig å spå utfallet av, og det poengterer at det ikke er så svart/hvitt som de fleste gir et inntrykk av.

Scenario 1:
Vi har nå gått veien for denne type vaksine, og forhåpentligvis så vil ikke sårbarheten ved at vaksinerte kan smitte andre føre til ekstreme mutasjoner av viruset. Men, det er også en mulighet for at viser seg å bli en katalysator for alvorligheten av mutasjonene som kan komme som en konsekvens av dette.

Scenario 2:
Dersom vi skulle ha ventet til vi hadde en vaksine som forhindret at vaksinerte skulle kunne spre viruset videre, så kan det hende viruset hadde mutert til værre varianter allikevel, og at vi hadde stått ovenfor noe enda værre uten noen form for forsvar. Men dersom vi hadde ventet på en bedre vaksine (samtidig som vi hadde fortsatt med alle andre tiltak) - så kan det også hende at utfallet hadde vært langt bedre enn potensialet i scenario 1.

Jeg har egentlig ingen sterke meninger om dette, jeg forstår hvorfor vi har gått for scenario 1, og jeg synes det er greit. Det eneste jeg har en sterk mening om her er at jeg synes folk burde prøve å bli litt flinkere til å anerkjenne nyansene. Det er ingen som vet utfallet av dette, og det er ingen som kan vite 100% hva som er rett og hva som er galt. Her er majoriteten i favør av vaksinen, og det som frustrerer meg litt er at dere ikke innser at dere ikke kommer til å klare å påvirke minoriteten (de som er skeptiske) før dere gjør et forsøk på å ta et kritisk blikk på deres eget standpunkt. Uansett hvor mye tillit man har til det som fremstår som konsensus blandt forskere, så må man også anerkjenne at det er rom for å ta feil allikevel. Bare det å annerkjenne en viss grad av usikkerhet i forhold til det man snakker om, får deg umiddelbart til å fremstå som mer troverdig - og jeg tror det er en del av nøkkelen for å faktisk kunne påvirke den andre siden. Det er litt trist at vi bruker så mye tid og energi på å debattere hverandre uten å faktisk påvirke hverandre.
Sist endret av stepry; 7. august 2021 kl. 03:12.
Sitat av stepry Vis innlegg
Leste du i det hele tatt linkene jeg refererte til? Vaccinated people can still become infected and spread the virus to others
Vis hele sitatet...
Hvis du klikker på lenken ser du under "Key points":
A growing body of evidence indicates that people fully vaccinated with an mRNA vaccine (Pfizer-BioNTech or Moderna) are less likely than unvaccinated persons to acquire SARS-CoV-2 or to transmit it to others. However, the risk for SARS-CoV-2 breakthrough infection in fully vaccinated people cannot be completely eliminated as long as there is continued community transmission of the virus.
Vis hele sitatet...
Med andre ord reduserer vaksinen sjansen for å spre viruset. Nyhetsoppslagene du sikkert har sett på NRK f.eks handler om at vaksinerte som er blitt syke kan smitte andre, men vaksinen er effektiv i å hindre sykdom, så totalt sett er vaksinen effektiv i å redusere smitte.
Som utdraget sier gjelder dette ikke for vaksiner som forhindrer smitte.

En annen ting som jeg tror ikke har blitt forklart godt nok: når en artikkel skriver at x% av koronasyke har blitt vaksinert (utrolig dårlig journalistikk) er det et fullstendig ubrukelig stykke informasjon. Det er et tall som forteller mer om hvor mange som er vaksinert enn hvor godt vaksinen fungerer. Hvis alle var vaksinert ville tallet nødvendigvis vært 100%. Man må se på hvor mange uvaksinerte blir smittet og sammenligne med hvor mange vaksinerte blir smittet for å finne effektiviteten til en vaksine. Her er en mer utdypende forklaring.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Vis hele sitatet...
Vel, kva foreslår du som alternativ til vaksinering?

Å ikkje vaksinere skaper og mutasjoner. Det har vi prøvd i omlag to år no, så det veit vi.

Vaksinering reduserer sjukdomsbyrda og smitteomfanget, og lar oss vende tilbake til meir normalt liv. Kanskje må vi modifisere vaksinene, men fordelen med mRNA-baserte vaksiner er at det kan gjerast svært kjapt. Dei er ikkje dyrka fram, slik som tradisjonelle vaksiner, men printa.

Så langt har ikkje eg sett realistiske alternativ til massevaksinering. Opplys meg gjerne.
Sitat av Don Marioso Vis innlegg
Hvis du klikker på lenken ser du under "Key points":

Med andre ord reduserer vaksinen sjansen for å spre viruset. Nyhetsoppslagene du sikkert har sett på NRK f.eks handler om at vaksinerte som er blitt syke kan smitte andre, men vaksinen er effektiv i å hindre sykdom, så totalt sett er vaksinen effektiv i å redusere smitte.
Vis hele sitatet...
Prosentkjangsen for at vaksinerte kan smitte andre er selvsagt av betydning, jo mindre kjangse for å smitte videre, jo bedre - men bare det faktum at man kan smitte andre gjør at den vil fortsatt defineres som "leaky". Vi vet fortsatt ikke hvor stor kjangse det er for å kunne spre viruset videre, men vi vet at dette er noe som ser ut til å forekomme hos de vaksinerte som har hatt dårlig immunrespons på vaksinen - typisk de med kroniske underliggende sykdommer. Dette er noe de fortsatt samler inn data på, og da kommer vi tilbake på at det er nær sagt umulig å spå utfallet av dette. Men les gjerne mitt forrige innlegg, jeg prøver ikke å hevde hva som er rett og galt, jeg prøver kun å poengtere at det fortsatt er mye vi ikke vet.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vel, kva foreslår du som alternativ til vaksinering?

Å ikkje vaksinere skaper og mutasjoner. Det har vi prøvd i omlag to år no, så det veit vi.

Vaksinering reduserer sjukdomsbyrda og smitteomfanget, og lar oss vende tilbake til meir normalt liv. Kanskje må vi modifisere vaksinene, men fordelen med mRNA-baserte vaksiner er at det kan gjerast svært kjapt. Dei er ikkje dyrka fram, slik som tradisjonelle vaksiner, men printa.

Så langt har ikkje eg sett realistiske alternativ til massevaksinering. Opplys meg gjerne.
Vis hele sitatet...
Dette besvarte jeg i mitt forrige innlegg.
Sitat av stepry Vis innlegg
Et spørsmål jeg selv lurer på er følgende; Vi vet at vaksinerte kan spre viruset videre, og i følge denne studien som ble utført i 2015, så hevdes det at vaksiner med denne svakheten kan være farlig ved at viruset kan skape langt mer potente/ondartede varianter av viruset. Covid-vaksinen faller innunder kriteriene gitt i denne studien. Hva er deres tanker om dette? Kan det være at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste? Noe som er verdt å snakke om?
Vis hele sitatet...
Dette er i all hovedsak et problem så lenge folk lar være å vaksinere seg. Mutasjonene oppstår når viruset blir "festet" til celler, og det oppstår "feil"/endringer når nye virusceller "printes". Flere smittede = større sjanse for mutasjoner, rett og slett fordi mer virus produseres. En høy grad av vaksinasjon = færre smittede = færre mutasjoner, fordi mindre virus produseres. Delta-varianten kunne vært unngått om vaksinering hadde begynt tidligere. Da hadde ikke dette vært et tema engang?

Så lenge vi lar mutasjonene fortsette å skje vil det være gunstig for viruset å få mutasjoner som gjør det mere levedyktig også blant vaksinerte. Da er det ekstra synd at folk ikke gidder - det kan potensielt være med å sørge for at dette drar ut mye lengre enn det må. Spesielt land som USA, der halvparten vaksinerer seg og den andre halvparten finner på alt mulige rare grunner for å la vær, kan ødelegge mye her.

“Having half the population vaccinated and half unvaccinated and
unprotected — that is the exact experiment I would design if I were a devil and trying to design a vaccine-busting virus.” - Dr William Hassertine
Risiko for død og alvorlig sykdom satt opp mot andre hendelser som feks å dø i trafikken er én ting. Men jeg ville faktisk godtatt dobbel risiko for å dø momentant av en vaksine enn å dø av covid.

Dødsforløpet er preget av en sakte men sikker kvelning med en medfølgende panikk grunnet mangel på oksygen.
Å ligge i dagesvis, kanskje ukevis med gradvis redusert pusteevne må være en grufull måte å dø på. Det er ikke alle som havner i koma, og når du ser på land som india hvor kapasiteten er sprengt og tilgang på oksygen i enkelte tilfeller er ikke-eksisterende så ligger de i praksis på gata mens de kveles til døde.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Dette er i all hovedsak et problem så lenge folk lar være å vaksinere seg. Mutasjonene oppstår når viruset blir "festet" til celler, og det oppstår "feil"/endringer når nye virusceller "printes". Flere smittede = større sjanse for mutasjoner, rett og slett fordi mer virus produseres. En høy grad av vaksinasjon = færre smittede = færre mutasjoner, fordi mindre virus produseres. Delta-varianten kunne vært unngått om vaksinering hadde begynt tidligere. Da hadde ikke dette vært et tema engang?

Så lenge vi lar mutasjonene fortsette å skje vil det være gunstig for viruset å få mutasjoner som gjør det mere levedyktig også blant vaksinerte. Da er det ekstra synd at folk ikke gidder - det kan potensielt være med å sørge for at dette drar ut mye lengre enn det må. Spesielt land som USA, der halvparten vaksinerer seg og den andre halvparten finner på alt mulige rare grunner for å la vær, kan ødelegge mye her.

“Having half the population vaccinated and half unvaccinated and
unprotected — that is the exact experiment I would design if I were a devil and trying to design a vaccine-busting virus.” - Dr William Hassertine
Vis hele sitatet...
Nettopp, og derfor er det viktig at man faktisk klarer å påvirke de på den andre siden. Det er det jeg prøver å få frem her, at for at man skal klare å påvirke de som er skeptiske, så må man være mottakelig for konstruktiv kritikk i forhold til hvordan man kommuniserer. Jeg har tatt vaksinen selv, og mener at det er det aller beste vi kan gjøre i den situasjonen vi er i nå, men jeg blir oppgitt av hvordan folk her fremtrer i sine forsøk på å debattere med de som er skeptiske. Jeg mener at det å få frem nyansene på begge sider er imperativt for å klare å påvirke folk som ikke utelukkende baserer seg på at det majoriteten mener er sant. Det er ikke rart folk blir skeptiske når samtlige her får det til å høres ut som at det er den største selvfølgelighet at vi har tatt rett valg.
Sitat av stepry Vis innlegg
Nettopp, og derfor er det viktig at man faktisk klarer å påvirke de på den andre siden. Det er det jeg prøver å få frem her, at for at man skal klare å påvirke de som er skeptiske, så må man være mottakelig for konstruktiv kritikk i forhold til hvordan man kommuniserer. Jeg har tatt vaksinen selv, og mener at det er det aller beste vi kan gjøre i den situasjonen vi er i nå, men jeg blir oppgitt av hvordan folk her fremtrer i sine forsøk på å debattere med de som er skeptiske. Jeg mener at det å få frem nyansene på begge sider er imperativt for å klare å påvirke folk som ikke utelukkende baserer seg på at det majoriteten mener er sant. Det er ikke rart folk blir skeptiske når samtlige her får det til å høres ut som at det er den største selvfølgelighet at vi har tatt rett valg.
Vis hele sitatet...
Problemet er at de som er skeptiske i denne tråden ikke virker å være mottagelige for å engang diskutere temaet. Jeg kan ikke si at jeg ser noen her som prøver å male et glansbilde. Ei heller tror jeg man hadde blitt hysjet bort om man kom med noe konstruktivt som faktisk taler for skepsisen. Hva kan man gjøre når en side av debatten nekter å høre? Da kommer man jo ingen vei uansett hva man sier, og det får jo nesten bare være sånn, men det er synd når motargumentasjonen består av feilaktig informasjon og synsing som legges frem som fakta.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vel, kva foreslår du som alternativ til vaksinering?
Vis hele sitatet...
Det beste alternativet til vaksine for langtids immunitet, gitt at du ikke er i risikogruppen, er å bli smittet av viruset direkte. Å overleve et levende virus gir bedre immunitet enn en etterligning av et virus, særlig med tanke på mutasjoner som forekommer etter produksjon av vaksinen. Kilde: Utsagn fra lege på Youtube. (Tidskode til utsagnet er innbakt i lenken).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vaksinering reduserer sjukdomsbyrda og smitteomfanget, og lar oss vende tilbake til meir normalt liv.
Vis hele sitatet...
Vaksinen beskytter den vaksinerte mot viruset, men den stopper ikke spredningen. Kilde fra samme lege.

Problemet har aldri vært smitten i seg selv, men skaden den utgjør på de i risikogruppene. Å selge ideen om at vaksine skal sette en stopper på pandemien kommuniserer en falsk trygghet til vaksinerte og asymoptomatiske. Dette er bekymringsverdig for de i risikogruppen. Det er flere dokumenterte alternative tiltak for å styrke immunforsvaret (kilder ved henvisning).
Personlig har jeg merket hvor hensynsløse folk har blitt etter vaksine når jeg har behandlet opptil 100 kunder daglig midt i Oslo gjennom hele pandemien.

Kritikken min er ikke rettet mot vaksinen eller de hensynsløse folkene, men mot feilinformasjon fra helsemyndighetene som legger utgangspunktet for tiltak og strategier for å bekjempe viruset. Jeg klandrer ikke media ettersom de har alltid lagt vekt på de mest dramatiske nyhetene for å få lesere. Det er dog leserens ansvar å være kritisk til media, staten, og se på relevant statistikk for tiltak og strategier.

Kilde fra nhi.no (tar ikke i betraktning vaksinerte):

Sitat av nhi.no
Studien viste at asymptomatiske pasienter finnes, og de utgjorde 36 prosent av pasientene i denne studien. Virusprøvene viste at disse pasientene produserte samme mengde virus som de symptomatiske pasientene. Med andre ord, de produserer nok virus til å infisere andre mennesker.
Vis hele sitatet...
Vaksine hindrer ikke spredning, men symptomer, og det som hindrer oss fra å leve et normalt liv er restriksjonene gitt av staten. Derfor er det viktig at staten baserer tiltakene sine på relevant statistikk og vitenskap.
Av smittetilfeller er 90k av 140k (64 prosent) under 40 år—av disse har 6 personer dødd med viruset, som tilsvarer omkring 0,007 prosent. Ettersom jeg er langt unna risikogruppen, har jeg valgt å ikke vaksinere meg til fordel for de som trenger det mer. Disse tallene er regnet ut fra vg.no sin oversikt. Fint om folk gjør sin egen utregning.

Smittespredning:

Dødstilfeller:


Jeg er åpen for at jeg kan ha tolket feil, og da setter jeg pris på saklige motargumenter og relevante kilder. Hvis noen er i tvil om noen av påstandene mine er jeg åpen for å utdype og eventuelt referere til andre relevante kilder.

Personlige anklagelser og påstander om meg blir høflig ignorert. På reddit blir jeg bannet og kalt "anti-vakser," derfor prøver jeg å fortsette diskusjonen her istedet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det beste alternativet til vaksine for langtids immunitet, gitt at du ikke er i risikogruppen, er å bli smittet av viruset direkte. Å overleve et levende virus gir bedre immunitet enn en etterligning av et virus, særlig med tanke på mutasjoner som forekommer etter produksjon av vaksinen. Kilde: Utsagn fra lege på Youtube. (Tidskode til utsagnet er innbakt i lenken).
Vis hele sitatet...
For det første er det vanskeleg å sitere youtube, og det er vanskeleg å få med seg kjeldene han baserer på.

Viare så er det ingenting som tyder på at påstanden, slik den er gjengitt av deg, er korrekt. John Hopkins har ein artikkel om temaet. Det er eit av dei mest prestisjetunge sjukehusa i USA, med omfattande forskningsaktivitet. Eg festar meir lit til dei enn til ein tilfeldig lege på youtube.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Vaksinen beskytter den vaksinerte mot viruset, men den stopper ikke spredningen. Kilde fra samme lege.
Vis hele sitatet...
Nei, det er feil. Vaksina beskytter mot alvorleg sjukdom, og ser ut til å redusere både infeksjonsfare og kor smittsom den vaksinerte er. Den er ikkje perfekt, men den reduserer altså spredning, j.f. denne artikkelen:
Finally, the high effectiveness against all SARS-CoV-2 infections and apparent effectiveness against infections that were asymptomatic at the time of epidemiological investigation suggest that BNT162b2 might reduce SARS-CoV-2 transmission.
Vis hele sitatet...
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Problemet har aldri vært smitten i seg selv, men skaden den utgjør på de i risikogruppene. Å selge ideen om at vaksine skal sette en stopper på pandemien kommuniserer en falsk trygghet til vaksinerte og asymoptomatiske.
Vis hele sitatet...
Vaksinene reduserer risikoen for alvorleg sjukdom ganske mykje. Det inkluderer risikogruppene. For ein frisk tjueåring er gjerne ikkje reduksjonen i risiko for alvorleg sjukdom veldig viktig, men for 80-åringer er det åpenbart av interesse at risikoen stuper. Igjen; sjå samme artikkel som i førre avsnitt.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Kritikken min er ikke rettet mot vaksinen eller de hensynsløse folkene, men mot feilinformasjon fra helsemyndighetene som legger utgangspunktet for tiltak og strategier for å bekjempe viruset.
Vis hele sitatet...
Om folk ikkje vert alvorleg sjuke av det er det strengt tatt ikkje eit problem lenger. Vi lever relativt greit som samfunn med forkjølelse og influensa.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Det beste alternativet til vaksine for langtids immunitet, gitt at du ikke er i risikogruppen, er å bli smittet av viruset direkte. Å overleve et levende virus gir bedre immunitet enn en etterligning av et virus, særlig med tanke på mutasjoner som forekommer etter produksjon av vaksinen. Kilde: Utsagn fra lege på Youtube. (Tidskode til utsagnet er innbakt i lenken).



Vaksinen beskytter den vaksinerte mot viruset, men den stopper ikke spredningen. Kilde fra samme lege.

Problemet har aldri vært smitten i seg selv, men skaden den utgjør på de i risikogruppene. Å selge ideen om at vaksine skal sette en stopper på pandemien kommuniserer en falsk trygghet til vaksinerte og asymoptomatiske. Dette er bekymringsverdig for de i risikogruppen. Det er flere dokumenterte alternative tiltak for å styrke immunforsvaret (kilder ved henvisning).
Personlig har jeg merket hvor hensynsløse folk har blitt etter vaksine når jeg har behandlet opptil 100 kunder daglig midt i Oslo gjennom hele pandemien.

Kritikken min er ikke rettet mot vaksinen eller de hensynsløse folkene, men mot feilinformasjon fra helsemyndighetene som legger utgangspunktet for tiltak og strategier for å bekjempe viruset. Jeg klandrer ikke media ettersom de har alltid lagt vekt på de mest dramatiske nyhetene for å få lesere. Det er dog leserens ansvar å være kritisk til media, staten, og se på relevant statistikk for tiltak og strategier.

Kilde fra nhi.no (tar ikke i betraktning vaksinerte):



Vaksine hindrer ikke spredning, men symptomer, og det som hindrer oss fra å leve et normalt liv er restriksjonene gitt av staten. Derfor er det viktig at staten baserer tiltakene sine på relevant statistikk og vitenskap.
Av smittetilfeller er 90k av 140k (64 prosent) under 40 år—av disse har 6 personer dødd med viruset, som tilsvarer omkring 0,007 prosent. Ettersom jeg er langt unna risikogruppen, har jeg valgt å ikke vaksinere meg til fordel for de som trenger det mer. Disse tallene er regnet ut fra vg.no sin oversikt. Fint om folk gjør sin egen utregning.

Smittespredning:

Dødstilfeller:


Jeg er åpen for at jeg kan ha tolket feil, og da setter jeg pris på saklige motargumenter og relevante kilder. Hvis noen er i tvil om noen av påstandene mine er jeg åpen for å utdype og eventuelt referere til andre relevante kilder.

Personlige anklagelser og påstander om meg blir høflig ignorert. På reddit blir jeg bannet og kalt "anti-vakser," derfor prøver jeg å fortsette diskusjonen her istedet.
Vis hele sitatet...
En annen tilhenger av å satse alle korta på flokkimmunitet er Stefan Löfven. Det gikk ikke så bra.

Mitt inntrykk er ikke at noen har solgt inn vaksiner som en løsning på alle problemene knyttet til Corona. Men meningen er å minimere skader og forhindre spredning, noe den gjør.

Sitat av boblesaft
Ettersom jeg er langt unna risikogruppen, har jeg valgt å ikke vaksinere meg til fordel for de som trenger det mer.
Vis hele sitatet...
Sprøyt. De som ble prioritert først var risikogruppen, så helsepersonell, deretter gikk det på aldersgrupper. Du har ikke hjulpet noen i risikogruppen ved å ta det valget, tvert i mot.

Flere kommuner har et overskudd av vaksiner og distribuerer derfor til andre kommuner, så tilgangen er ikke lenger vårt hovedproblem.
Sist endret av knert1; 8. august 2021 kl. 18:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjæresten min nekter å ha noe med meg å gjøre hvis jeg er så dum å tar vaksinen..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Levobo Vis innlegg
Kjæresten min nekter å ha noe med meg å gjøre hvis jeg er så dum å tar vaksinen..
Vis hele sitatet...
Stikk, før det er for seint.
Sitat av Levobo Vis innlegg
Kjæresten min nekter å ha noe med meg å gjøre hvis jeg er så dum å tar vaksinen..
Vis hele sitatet...
Å, funker den mot idioter også? Gleder meg til andre skudd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av *pi Vis innlegg
Å, funker den mot idioter også? Gleder meg til andre skudd.
Vis hele sitatet...
Ut frå det du har skreve på forumet trur eg ikkje det er aktuell bivirkning i ditt liv, men mogeleg eg tar feil?
Sist endret av vidarlo; 8. august 2021 kl. 22:48.
Vell, tenker å ta den uten at hun finner det ut. Får man merke på armen etterpå? Vurderer å bare være ærlig men er redd hun slår opp med meg. Er så lei hele vaksine diskusjonen at jeg har lyst å bare ta den i skjul.

Hva tenker dere? Har ikke vært utro akkurat. Er det dårlig gjort av meg å ta vaksinen bak hennes rygg og aldri fortelle henne sannheten?
Sitat av Levobo Vis innlegg
Er det dårlig gjort av meg å ta vaksinen bak hennes rygg og aldri fortelle henne sannheten?
Vis hele sitatet...
Nei.
Det er dårlig gjort mot deg selv å være sammen med henne hvis holdningen hennes er:
Sitat av Levobo Vis innlegg
Kjæresten min nekter å ha noe med meg å gjøre hvis jeg er så dum å tar vaksinen..
Vis hele sitatet...