Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1171 224992
Jeg har bare fått første dose og må vente 12 uker til neste
Det passer egentlig veldig dårlig
Er det mulig å søke om å få den tidligere?
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg har bare fått første dose og må vente 12 uker til neste
Det passer egentlig veldig dårlig
Er det mulig å søke om å få den tidligere?
Vis hele sitatet...
En del kommuner har reservelister med varierende vilkår du må oppfylle.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er litt misvisande å sei at UK har valgt ein dose. Dei har prioritert å få vaksinert flest mogeleg med ein dose, men planen er å få to på alle.
Vis hele sitatet...
De gamblet vel litt mer enn andre i starten på at de skulle få levert nok vaksiner til å gi andredose i tide, slik jeg forsto det.

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Ser det skrives en del (mye) negativt om disse vaksinene på facebook og andre "sosiale medier".

Er det noe som helst i disse argumentene om at denne vaksinen ikke er utprøvd nok?
Vis hele sitatet...
Altså, hva er nok? Den var mer utprøvd enn svineinfluensavaksinen, allerede før godkjenning. Nå har jo veldig mange fått den. At det har gått for raskt har vært en innvending. Hvor raskt man får testet ut handler mye om ressurser, og her har det vært satt inn enormt mye ressurser. Raskt er altså ikke synonymt med å ta snarveier. For å teste effekten av vaksinen trenger man også at en god del faktisk blir smittet, og det er jo vanskelig å få til på kort tid når du ikke har en pandemi på gang. Sånn sett har omfanget av katastrofen gjort det lettere å teste raskt.

At det kan komme senvirkninger som vi så etter svineinfluensaen?
Vis hele sitatet...
Det kan det selvsagt. Det er uvanlig at vaksiner gir bivirkninger som inntreffer mange måneder etter, men det er ingen som kan garantere at det ikke skjer. Akkurat som vi ikke kan garantere at ikke problemer oppstår et år etter Covid-sykdom. Det er imidlertid vanligst at langtidsproblemer oppstår de første månedene.

Det med svineinfluensavaksinen var nokså spesielt, og hadde trolig ikke blitt oppdaget selv med bedre testing, slik jeg forsto det. Influensavaksine slipper vanligvis unna omfattende testing, siden det bare er flikking på eksisterende vaksiner, men det er ingen garantier der heller. Forresten var bivirkningen knyttet til svineinfluensavaksinen et resultat av et protein som fulgte med viruset i vaksinen. Sånn sett er min ryggmargsrefleks at det er tryggere med mRNA-vaksiner. Jo mindre del av viruset du får inn, jo færre sånne uforutsette effekter kan det potensielt være, tenker jeg. Det er mer presist.

At viruset ikke hjelper mot muterte versjoner av viruset,
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt grenser for hvor mye viruset kan mutere før vaksinen ikke er treffsikker lengre. Da må man eventuelt justere på vaksinen. Det er heldigvis mye lettere med mRNA-vaksiner enn de gammeldagse, der virus må dyrkes frem på nytt.

og at vaksinene i seg selv er med på å lage nye farligere mutasjoner?
Vis hele sitatet...
Vaksinen lager ikke mutasjoner. Mutasjoner skjer av seg selv, hele tiden, og miljøfaktorer påvirker hvilke mutasjoner som klarer seg bra og får overtaket, og hvilke som dør ut. Vaksiner er én sånn miljøfaktor. Generelt er det sånn at de farligste variantene av sykdommer er de som møter mest motstand, og dermed får de mindre farlige et fortrinn. Samtidig har selvsagt de mest smittsomme et naturlig fortrinn foran de mindre smittsomme variantene. En generell tendens er at sykdommer blir mer smittsomme og mindre farlige med tiden. Så vaksinen påvirket altså ikke viruset, men hvordan vi responderer på viruset, enten det er vaksiner eller andre tiltak, vil påvirke evolusjonen av det.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 17:32.
Bedre utprøvd en hva? Det er jo ikke sånn at vi hadde stort valg, valget står mellom vaksine og virus. Og vi VET at viruset gjør skade.
Argumentet blir også dårligere for hver dag siden vi får mer og mer data etter hvert som folk blir vaksinert.
At vaksinen funker noe dårligere på enkelte mutanter stemmer nok, men vi snakker så langt bare om en mulig 3. dose. Men før eller siden vil det nok skje om vi ikke tar knekken på viruset. Om noe er det et argument FOR vaksinering, ikke mot.
Vaksinene skaper ikke farligere mutasjoner, det er infeksjon og reproduksjon som gjør det. Det blir som å si at de som overvinner infeksjon skaper farligere mutasjoner, om det var tilfelle ville vi vært daue alle mann.
Det viktigste her er at du må sammenligne med alternativet, og alternativet er Covid-19. Så når folk spør om vaksinen er 100%trygg, så spør: er det 100% trygt å få korona? Kan ukjente langtidseffekter oppstå av vaksinen, vel, kan de oppstå av korona? Vi må legge til grunn det vi faktisk vet. Vi vet at en god del får svært alvorlige, langvarige og muligens kroniske plager av å bli smittet av viruset.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 17:35.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det viktigste her er at du må sammenligne med alternativet, og alternativet er Covid-19. Så når folk spør om vaksinen er 100%trygg, så spør: er det 100% trygt å få korona? Kan ukjente langtidseffekter oppstå av vaksinen, vel, kan de oppstå av korona? Vi må legge til grunn det vi faktisk vet. Vi vet at en god del får svært alvorlige, langvarige og muligens kroniske plager av å bli smittet av viruset.
Vis hele sitatet...
Vi vet ikke hvordan langtidseffektene for vaksinen er heller. For folk flest er corona ganske så ufarlig. Det er ikke mange som får "alvorlige, langvarige og kroniske plager". For en gjennomsnittlig frisk person klarer jeg ikke se et eneste godt argument for å ta vaksinen.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vi vet ikke hvordan langtidseffektene for vaksinen er heller. For folk flest er corona ganske så ufarlig. Det er ikke mange som får "alvorlige, langvarige og kroniske plager". For en gjennomsnittlig frisk person klarer jeg ikke se et eneste godt argument for å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Tja, denne artikkelen av norske forskere med data fra Bergen i Nature er ikke enig med deg. Over halvparten av unge (16-30 år) som ble smittet hadde senplager et halvt år etter at de ble syke, og tap av smak- og luktesans, utmattelse, konsentrasjonsvansker og hukommelsestap er fremtredende.

Men du kan kanskje styre ut fra magefølelse og intuisjon, og vet vel bedre enn forskerne?
Sist endret av Snillorg; 19. juli 2021 kl. 18:32.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vi vet ikke hvordan langtidseffektene for vaksinen er heller. For folk flest er corona ganske så ufarlig. Det er ikke mange som får "alvorlige, langvarige og kroniske plager". For en gjennomsnittlig frisk person klarer jeg ikke se et eneste godt argument for å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Tjeh. Folk har fått vaksina i omlag eit år. Som entropi skriv opptrer bivirkninger sjeldan lenge etter vaksina; du får dei rimeleg kjapt. Dei kan gjerne vare lenge, men dei manifesterer seg altså relativt kjapt. Så langt har nokre hundre millioner fått vaksina, og vi har ikkje sett slike bivirkninger. Kort sagt er det ikkje spesielt stor grunn til å frykte det.

Og med covid veit vi at ein del - også unge - får livsfarlige bivirkninger. Folk døyr av sjukdomen. Så langt kjenner vi ikkje til dødsfall relatert til mRNA-vaksinene.

Viare så er det relativt uinteressant kva du meiner; meir eller mindre samtlige med medisinsk kompetanse ser ut til å anbefale vaksinering. Då bør du ha rimeleg solid argumentasjon for å avvise det. "Men tenk om" er ikkje solid argumentasjon; det er å spre FUD.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Vi vet ikke hvordan langtidseffektene for vaksinen er heller. For folk flest er corona ganske så ufarlig. Det er ikke mange som får "alvorlige, langvarige og kroniske plager". For en gjennomsnittlig frisk person klarer jeg ikke se et eneste godt argument for å ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Hva som utgjør "mange" kan vi diskutere. Det skjer, i alle fall. Det er en reell risiko som vi vet om. I tillegg et det en ukjent risiko for at det er effekter dom oppstår lenge etterpå, som ennå ikke har materialisert seg. Det vet vi ikke, hverken ved vaksine eller sykdom. Vi har altså:

Vaksine: En hypotetisk risiko for alvorlige effekter som oppstår sent.

Sykdom: En hypotetisk risiko for alvorlige effekter som oppstår sent PLUSS en kjent risiko for alvorlige effekter som oppstår relativt raskt etter.

Hva høres mest fornuftig ut, synes du? Begrunn svaret.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 19:24.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tjeh. Folk har fått vaksina i omlag eit år. Som entropi skriv opptrer bivirkninger sjeldan lenge etter vaksina; du får dei rimeleg kjapt. Dei kan gjerne vare lenge, men dei manifesterer seg altså relativt kjapt. Så langt har nokre hundre millioner fått vaksina, og vi har ikkje sett slike bivirkninger. Kort sagt er det ikkje spesielt stor grunn til å frykte det.

Og med covid veit vi at ein del - også unge - får livsfarlige bivirkninger. Folk døyr av sjukdomen. Så langt kjenner vi ikkje til dødsfall relatert til mRNA-vaksinene.

Viare så er det relativt uinteressant kva du meiner; meir eller mindre samtlige med medisinsk kompetanse ser ut til å anbefale vaksinering. Då bør du ha rimeleg solid argumentasjon for å avvise det. "Men tenk om" er ikkje solid argumentasjon; det er å spre FUD.
Vis hele sitatet...
Det er ikke relativt uinteressant. Det er jo folk på begge sider som mener noe om denne vaksinen. Om en går utifra hvor mange som har blitt syke av corona, og hvor liten sjangsen er for å havne på sykehus, så taler ikke det for å måtte ta vaksinen. Det at noen dør, eller blir alvorlig syke er for meg ikke et argument i det hele tatt. Det skjer med det aller meste. Noen vil alltid trekke et dårlig kort genetisk. Det er jo rapportert flere bivirkninger fra folk allerede som virker lite hyggelig å få, og hvordan kan du med sikkerhet si at noe ikke dukker opp om et par år. I Israel utgjør vaksinerte de som er flest innlagt og syke. Det er er ei ikke vanskelig å finne utallige eksempler på vaksinerte som enda har blitt syke og enda kan smitte. Det taler ikke godt for en effektiv vaksine. Vaksinen reduserer kun symptomer, noe kroppen til de aller, aller fleste gjør fra før av også.

Derfor, sum summarium mener jeg at vaksinen er ganske unødvendig å ta grunnet den svært lite sjangsen for risiko ved sykdom for folk under 60. Naturligvis vil leger anbefale vaksinering for svært utsatte folk. Det er kanskje ikke så rart at vaksinene tilsynelatende er effektive, når folk effektivt håndterer corona fint fra før av?

Sitat av Myhre Vis innlegg
Tja, denne artikkelen av norske forskere med data fra Bergen i Nature er ikke enig med deg. Over halvparten av unge (16-30 år) som ble smittet hadde senplager et halvt år etter at de ble syke, og tap av smak- og luktesans, utmattelse, konsentrasjonsvansker og hukommelsestap er fremtredende.

Men du kan kanskje styre ut fra magefølelse og intuisjon, og vet vel bedre enn forskerne?
Vis hele sitatet...
Jeg baserer meg på akkurat de samme tallene forskere som du referer til her gjør. Leste du engang artikkelen du selv referer fra? Det er ganske vanlig med kraftig influensa/forkjølelse og lenge etterpå slite med å være sliten, hoste, o.l. De som blir spesielt syk har ofte fra før av sykdommer som diabetes, overvekt, og andre lignende sykdommer. Det er kanskje ikke så rart at disse føler på slike symptomer som deres helsegrupper vanligvis også sliter med fra før av i ulike grader? Det er helt enormt mange fler som har blitt smittet som ikke har noe særlig i ettertid også. Men det er selvfølgelig ikke interessant for deg å nevne.
Sist endret av Quakecry; 19. juli 2021 kl. 19:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg sier bare..

0,005% sjanse for at en meteor treffer og ca 0,002% sjans for å dø av covid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er ikke relativt uinteressant. Det er jo folk på begge sider som mener noe om denne vaksinen.
Vis hele sitatet...
Ja, i forholdet 1000:1 eller så... Kort sagt er det ingen ideer som er så idiotiske at du ikkje finn nokon med phd som støtter dei. Dette er ikkje argumentasjon; det er å spre FUD.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Om en går utifra hvor mange som har blitt syke av corona, og hvor liten sjangsen er for å havne på sykehus, så taler ikke det for å måtte ta vaksinen.
Vis hele sitatet...
Nei, fordi vi har hatt rimeleg inngripande tiltak har få vorte sjuke. Foreslår du at vi skal fortsettje med dei tiltaka?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det at noen dør, eller blir alvorlig syke er for meg ikke et argument i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Kvifor bryr vi oss med medisin generelt då? Ville du ikkje tatt antibiotika mot infeksjon heller? Stortsett så går det jo bra, sjølv om det i enkelte tilfeller er livstrugande...
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det skjer med det aller meste. Noen vil alltid trekke et dårlig kort genetisk. Det er jo rapportert flere bivirkninger fra folk allerede som virker lite hyggelig å få, og hvordan kan du med sikkerhet si at noe ikke dukker opp om et par år.
Vis hele sitatet...
Kva bivirkninger sikter du til, og kva prevalens har dei, og er det stadfesta at det faktisk er bivirkninger og ikkje tilfeldig?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
I Israel utgjør vaksinerte de som er flest innlagt og syke. Det er er ei ikke vanskelig å finne utallige eksempler på vaksinerte som enda har blitt syke og enda kan smitte. Det taler ikke godt for en effektiv vaksine. Vaksinen reduserer kun symptomer, noe kroppen til de aller, aller fleste gjør fra før av også.
Vis hele sitatet...
Når mange nok er vaksinert vil vaksinerte utgjere fleirtalet av smitta ja. Vaksinene er ikkje perfekte.

Men sjå gjerne på linja over døde i Israel. Ser du noko? Den har stupt til nær null.
Sitat av Quakecry Vis innlegg

Derfor, sum summarium mener jeg at vaksinen er ganske unødvendig å ta grunnet den svært lite sjangsen for risiko ved sykdom for folk under 60. Naturligvis vil leger anbefale vaksinering for svært utsatte folk. Det er kanskje ikke så rart at vaksinene tilsynelatende er effektive, når folk effektivt håndterer corona fint fra før av?
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt ikkje presentert argumentasjon utover fud for ditt standpunkt. Skjerpings.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Hva som utgjør "mange" kan vi diskutere. Det skjer, i alle fall. Det er en reell risiko som vi vet om. I tillegg et det en ukjent risiko for at det er effekter dom oppstår lenge etterpå, som ennå ikke har materialisert seg. Det vet vi ikke, hverken ved vaksine eller sykdom. Vi har altså:

Vaksine: En hypotetisk risiko for alvorlige effekter som oppstår sent.

Sykdom: En hypotetisk risiko for alvorlige effekter som oppstår sent PLUSS en kjent risiko for alvorlige effekter som oppstår relativt raskt etter.

Hva høres mest fornuftig ut, synes du? Begrunn svaret.
Vis hele sitatet...
Svarte på det ovenfor mer eller mindre. Jeg synes det høres mest fornuftig ut å ikke ta vaksinen, da den lille gruppen som får alvorlige effekter i lengre tid etterpå av den lille gruppen som blir veldig syk utgjør en veldig liten minoritet. Jeg sier ikke at det er gøy å miste smak/luktesans o.l. Men når vi vet du enda kan få viruset med vaksinen, og i tillegg havne på sykehus og også få milde symptomer som det referes til ovenfor som tap av luktesans, og andre utmattelser også videre - Hvorfor skal en ellers frisk person ta vaksinen da? Selv om jeg skulle havne på sykehus, eller dø, så ville jeg enda ment det samme. For slike er en svært liten minoritet. Snakk om å spre ubegrunnet frykt spør du meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Svarte på det ovenfor mer eller mindre. Jeg synes det høres mest fornuftig ut å ikke ta vaksinen, da den lille gruppen som får alvorlige effekter i lengre tid etterpå av den lille gruppen som blir veldig syk utgjør en veldig liten minoritet. Jeg sier ikke at det er gøy å miste smak/luktesans o.l. Men når vi vet du enda kan få viruset med vaksinen, og i tillegg havne på sykehus og også få milde symptomer som det referes til ovenfor som tap av luktesans, og andre utmattelser også videre - Hvorfor skal en ellers frisk person ta vaksinen da? Selv om jeg skulle havne på sykehus, eller dø, så ville jeg enda ment det samme. For slike er en svært liten minoritet. Snakk om å spre ubegrunnet frykt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Fordi vaksinering reduserer risikoen for det du omtaler med noko slikt som 80-90%.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, i forholdet 1000:1 eller så... Kort sagt er det ingen ideer som er så idiotiske at du ikkje finn nokon med phd som støtter dei. Dette er ikkje argumentasjon; det er å spre FUD.

Nei, fordi vi har hatt rimeleg inngripande tiltak har få vorte sjuke. Foreslår du at vi skal fortsettje med dei tiltaka?

Kvifor bryr vi oss med medisin generelt då? Ville du ikkje tatt antibiotika mot infeksjon heller? Stortsett så går det jo bra, sjølv om det i enkelte tilfeller er livstrugande...

Kva bivirkninger sikter du til, og kva prevalens har dei, og er det stadfesta at det faktisk er bivirkninger og ikkje tilfeldig?

Når mange nok er vaksinert vil vaksinerte utgjere fleirtalet av smitta ja. Vaksinene er ikkje perfekte.

Men sjå gjerne på linja over døde i Israel. Ser du noko? Den har stupt til nær null.


Du har fortsatt ikkje presentert argumentasjon utover fud for ditt standpunkt. Skjerpings.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan man siterer flere deler av et innlegg, så du får alt i ett. Om vaksinen var så effektiv, skulle ikke ta uvaksinerte utgjøre den største andelen? https://www.timesofisrael.com/just-o...d-under-60-tv/
Etter ett år med pandemi er vi bare oppe i over 4 milioner kjente dødsfall. På denne tiden vil altså de som var mest alvorlig utsatt sannsynligvis allerede være død. Men om ikke corona hadde drept dem, så hadde nok en god del andre sykdommer drept dem også, lungebetennelse, vanlig influensa o.l. Du sier at jeg ikke har presentert argumentasjonen min, men mitt argument er jo at corona er ikke alvorlig nok til at en frisk person under 60 skal trenge vaksinen. Det er ingen som sier at medisin ikke fungerer, eller ikke er nyttig, så skjønner ikke helt hvorfor du får det til at det er hva jeg har sagt. Men dødsfall og sykdom er en naturlig del av livet. Flere tusen dør hver eneste dag av alt mulig. Derfor tåler vi fint at noen dør, eller blir alvorlig syke.

Jeg mener også alle tiltak bør fjernes umiddelbart. Men, det blir nok et styr med alvorlig influensa og andre ting utover høsten og da regner jeg med du mener influensavaksinen må rulleres ut til alle sammen også.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Svarte på det ovenfor mer eller mindre. Jeg synes det høres mest fornuftig ut å ikke ta vaksinen, da den lille gruppen som får alvorlige effekter i lengre tid etterpå av den lille gruppen som blir veldig syk utgjør en veldig liten minoritet. Jeg sier ikke at det er gøy å miste smak/luktesans o.l. Men når vi vet du enda kan få viruset med vaksinen, og i tillegg havne på sykehus og også få milde symptomer som det referes til ovenfor som tap av luktesans, og andre utmattelser også videre - Hvorfor skal en ellers frisk person ta vaksinen da? Selv om jeg skulle havne på sykehus, eller dø, så ville jeg enda ment det samme. For slike er en svært liten minoritet. Snakk om å spre ubegrunnet frykt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Du svarer jo ikke på spørsmålet. Ok, for the sake of argument så sier vi at sannsynligheten for langvarige og/eller alvorlige plager med Covid er liten. Men det er ingenting som tyder på at det er en reell risiko ved vaksinen. Er ikke en liten, kjent risiko mer uattraktivt enn ingen kjent risiko? I tillegg har vi den hypotetiske ukjente risikoen, men de er jo på begge sider, så den kan vi stryke med vanlige ligningsregler.


VAKSINE - - - - - - - - - - - - SYKDOM

Mulig ukjent risiko - - - - Mulig ukjent risiko.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Liten kjent risiko

Hva blir summen her, tenker du?
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 19:56.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fordi vaksinering reduserer risikoen for det du omtaler med noko slikt som 80-90%.
Vis hele sitatet...
Det er vel nettopp dette som er litt usikkert? https://www.haaretz.com/israel-news/...-64-1.10011484

Og som jeg nevner, de fleste har jo ganske høy naturlig effektivitet mot covid fra før av - Så vil det ikke da være naturlig at vaksinen har høy effektivitet?

Jeg har heller ikke utenlandsk bakgrunn, og det ser ut som de med genetisk bakgrunn derifra også har høyest sjangse for alvorlig sykdom. Jrf: https://www.aftenposten.no/norge/i/4...ting-har-gjort

Sitat av *pi Vis innlegg
Du svarer jo ikke på spørsmålet. Ok, for the sake of argument så sier vi at sannsynligheten for langvarige og/eller alvorlige plager med Covid er liten. Men det er ingenting som tyder på at det er en reell risiko ved vaksinen. Er ikke en liten, kjent risiko mer uattraktivt enn ingen kjent risiko? I tillegg har vi den hypotetiske ukjente risikoen, men de er jo på begge sider, så den kan vi stryke med vanlige ligningsregler.


VAKSINE - - - - - - - - - - - - SYKDOM

Mulig ukjent risiko - - - - Mulig ukjent risiko.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Liten kjent risiko

Hva blir summen her, tenker du?
Vis hele sitatet...
Jo. Det kan du godt si. Men når risikoen ved Covid er såpass lav som den er, og risikoen for å få corona også - Da er det en risiko jeg har mer lyst å ta. Vaksinen er du jo garantert å få om du velger den. Det jeg kan si, er at jeg vil i det minste vente ut året før jeg i det hele tatt kanskje gir vaksinen en vurdering.
Sist endret av Quakecry; 19. juli 2021 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Jeg sier bare..

0,005% sjanse for at en meteor treffer og ca 0,002% sjans for å dø av covid.
Vis hele sitatet...
Hva faen babler du om, men takk for at du gir et veldig bra eksempel slik at jeg kan få brukt sitatet "Du har løgner, forbannede løgner og statistikk".
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Jeg tar den så fort jeg får mulighet.
Venter fortsatt på å få tilbud/time om første dose:
25-39års gruppen (gruppen som blir prioritert aller sist/annerledes gruppen hvor alder "plutselig ikke hadde noe å si for prioritering av vaksine)
Ingen underliggende sykdommer
Jobber ikke som lærer
Ikke bosatt i Oslo.

Kanskje er jeg fullvaksinert i løpet av 2021, ting tar tid.

Utrolig provoserende å lese om folk i Viken fylke (har fått/tatt av vaksinene til store deler av Norge) som ikke møter opp til sine timer, når vi andre skulle gjerne fått timer.
Sist endret av UrbanFreak86; 19. juli 2021 kl. 21:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jo. Det kan du godt si. Men når risikoen ved Covid er såpass lav som den er, og risikoen for å få corona også - Da er det en risiko jeg har mer lyst å ta. Vaksinen er du jo garantert å få om du velger den. Det jeg kan si, er at jeg vil i det minste vente ut året før jeg i det hele tatt kanskje gir vaksinen en vurdering.
Vis hele sitatet...
Der er du ved sakens kjerne, tenker jeg. Nå gir risikovurderingen din mening. Det er selvsagt tryggest å hverken få korona eller vaksine. For at det skal være et alternativ, må man satse på at andre tar vaksinen og freeloade på deres risiko. Eventuelt komme som en etternøler når andre har vært "prøvekaniner" for deg en stund. Du er altså ikke imot vaksinering, du har bare ikke lyst å ta den selv.

Hvis jeg kunne velge så ville jeg også valgt ingen av delene. Men det forutsetter at de fleste andre tar den, og det ville vært usolidarisk av meg å forutsette det og så ikke bidra til immuniteten selv. Uten vaksinering hadde vi alle blitt smittet.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 21:19.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Der er du ved sakens kjerne, tenker jeg. Nå gir risikovurderingen din mening. Det er selvsagt tryggest å hverken få korona eller vaksine. For at det skal være et alternativ, må man satse på at andre tar vaksinen og freeloade på deres risiko. Eventuelt komme som en etternøler når andre har vært "prøvekaniner" for deg en stund. Du er altså ikke imot vaksinering, du har bare ikke lyst å ta den selv.

Hvis jeg kunne velge så ville jeg også valgt ingen av delene. Men det forutsetter at de fleste andre tar den, og det ville vært usolidarisk av meg å forutsette det og så ikke bidra til immuniteten selv. Uten vaksinering hadde vi alle blitt smittet.
Vis hele sitatet...
Ja. Er forsåvidt enig med deg der, foruten det siste du sa, hvert fall til en grad. Siden en som vaksinert enda kan spre smitte, så er jo det en risiko for andre, og i praksis er det i så fall ikke stor forskjell på en vaksinert/uvaksinert. Er ikke i mot vaksinering nei i utgangspunktet, mange jeg kjenner har tatt den og håper og tror jo ikke at noe skal skje med dem. Men jeg tror ikke vi får en særlig normalitet selv med vaksinen desverre. Derfor høsten/vinteren blir ganske interessant.
Sist endret av Quakecry; 19. juli 2021 kl. 21:36.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Er forsåvidt enig med deg der, foruten det siste du sa, hvert fall til en grad. Siden en som vaksinert enda kan spre smitte, så er jo det en risiko for andre, og i praksis er det i så fall ikke stor forskjell på en vaksinert/uvaksinert.
Vis hele sitatet...
Jo, for faen! Det er stor forskjell på hvor effektivt man sprer smitte med og uten vaksine. Det ble fremstilt av skeptikerne som at den ikke gjorde det fordi de første studiene på vaksinen ikke sjekket det. Dermed hadde man ikke tall på det selv om all logikk tilsier at har du mindre virusmengde over kortere tid så er du mindre smittsom. Nå har vi studier på det, og vaksinen hindrer effektivt videresmitte. Den beskytter ikke hundre prosent, men det gjør vaksiner stort sett ikke. Vi trenger bare å få smittetallet langt nok ned til at det brenner ut, det trenger ikke bli null. Det er sånn vaksiner funker, og det er sånn vi holder en hel haug sykdommer nede. Det funker. Det er det eneste som funker.

Å fortsette å gnåle om det der er i beste fall pinlig ignorant og i verste fall bevisst villedende. Slutt med det. Hvis du ikke vil ta vaksinen så greit for meg, jeg er all for fri råderett over egen kropp. Men slutt å late som det er noe annet enn det er - du nyter godt av at vi andre tar ansvar.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 22:00.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Er forsåvidt enig med deg der, foruten det siste du sa, hvert fall til en grad. Siden en som vaksinert enda kan spre smitte, så er jo det en risiko for andre, og i praksis er det i så fall ikke stor forskjell på en vaksinert/uvaksinert. Er ikke i mot vaksinering nei i utgangspunktet, mange jeg kjenner har tatt den og håper og tror jo ikke at noe skal skje med dem. Men jeg tror ikke vi får en særlig normalitet selv med vaksinen desverre. Derfor høsten/vinteren blir ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Det er jo en veldig stor forskjell på uvaksinert og vaksinert, både med tanke på alvorlig sykdomsforløp, som da reduseres med 96% med pfizer. 99.5% av alle dødsfall grunnet covid var blant uvaksinerte og vaksinens effekt mot delta varianten er rundt 66%, mens mot vanlig er den nærmere 96%
Sist endret av Jorg; 19. juli 2021 kl. 22:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja. Er forsåvidt enig med deg der, foruten det siste du sa, hvert fall til en grad. Siden en som vaksinert enda kan spre smitte, så er jo det en risiko for andre, og i praksis er det i så fall ikke stor forskjell på en vaksinert/uvaksinert. Er ikke i mot vaksinering nei i utgangspunktet, mange jeg kjenner har tatt den og håper og tror jo ikke at noe skal skje med dem. Men jeg tror ikke vi får en særlig normalitet selv med vaksinen desverre. Derfor høsten/vinteren blir ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Kva tenkjer du om at vi med AZ-vaksina avdekka farlige biverknader som var i området 1 til 1 million? Dvs. at av en million vaksinerte fekk ein person bivirkninger som var kjipe? Rapporteringssystema var fintfølande nok til å avdekke det.

Med Pfizer/Moderna er det sett mange millioner doser.
Er 32 år gammel, satser mine penger på viruset fremfor vaksina
Er det slik at hvis jeg ikke kan møte til andre dose at det på noen måte er "for sent"
eller spiller det ikke så stor rolle ?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Jeg mener også alle tiltak bør fjernes umiddelbart. Men, det blir nok et styr med alvorlig influensa og andre ting utover høsten og da regner jeg med du mener influensavaksinen må rulleres ut til alle sammen også.
Vis hele sitatet...
Tenk deg alle de eldre som dør av "vanlig" influensa, når den sesongen kommer igjen, når de ikke har fått testet immunforsvaret ordentlig på 2-3 år.
"Må" nok rulles ut vaksiner for influensa til høsten og vinteren ja Problemet med den vaksinen er jo at man kan få influensa, haha... Ikke noe særlig for de over 80 år altså.

Husker oldefar (som døde for noen uker siden 93 år gammel) sa til meg etter dette kinesiske viruset kom hit, at "jeg er mer redd den vanlige influensaen", med et glimt i øyet. For ordens skyld døde han av at han ikke inntok noen form for næring mer.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Tenk deg alle de eldre som dør av "vanlig" influensa, når den sesongen kommer igjen, når de ikke har fått testet immunforsvaret ordentlig på 2-3 år.
Vis hele sitatet...
Fordi de har vært i isolasjon, tenker du? Eller mener du at koronavaksinen gjør at de ikke får testet immunforsvaret sitt mot influensa?

"Må" nok rulles ut vaksiner for influensa til høsten og vinteren ja
Vis hele sitatet...
Det gjør det jo til vanlig, så ser ikke helt poenget.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 22:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gloss Vis innlegg
Er det slik at hvis jeg ikke kan møte til andre dose at det på noen måte er "for sent"
eller spiller det ikke så stor rolle ?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje krise. Det beste tipset er å ringe kommunen. Slik det ser no er det fullt ut tenkjeleg at dei kan snike deg inn i køen, men du har ingen garantier.
Fullvaksinert her, i løpet av en måned. Absolutt ingen bivirkninger.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
[...] det blir nok et styr med alvorlig influensa og andre ting utover høsten og da regner jeg med du mener influensavaksinen må rulleres ut til alle sammen også.
Vis hele sitatet...
Dette er et interessant argument som jeg også har tenkt litt på. Folk dør jo av influensa hvert år, men likevel vaksinerer vi i all hovedsak bare gamle og eldre for dette. Har alle dere unge, friske mennesker her i tråden som har tatt/tenker å ta corona vaksine også tenkt å begynne med årlige influensavaksiner? Forklar gjerne hvorfor/hvorfor ikke. Jeg er genuint nysgjerrig på hvordan dere vurderer corona mot influensa.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Dette er et interessant argument som jeg også har tenkt litt på. Folk dør jo av influensa hvert år, men likevel vaksinerer vi i all hovedsak bare gamle og eldre for dette. Har alle dere unge, friske mennesker her i tråden som har tatt/tenker å ta corona vaksine også tenkt å begynne med årlige influensavaksiner? Forklar gjerne hvorfor/hvorfor ikke. Jeg er genuint nysgjerrig på hvordan dere vurderer corona mot influensa.
Vis hele sitatet...
Jeg har av og til gjort det, fordi influensa er så jævlig styr. Men det er ikke sammenlignbart. Covid-19 er mer dødelig, gir skumlere langtidsvirkninger og er mer smittsomt. Dessuten har befolkningen en viss motstand mot de ulike influensavariantene, siden de kommer år etter år. Det er altså mindre sjanse for å få influensa enn for å få korona (gitt at de fleste ikke vaksinerte seg), og sykdommen er skumlere. Jeg er ikke livredd korona, det går sannsynligvis bra, men risikoen er rikelig stor nok til at det er verdt den mye mindre risikoen ved å vaksinere. Jeg krasjer vanligvis ikke bilen heller, men bruker bilbelte fordet. Ulempe vs nytte.
Sitat av *pi Vis innlegg
Der er du ved sakens kjerne, tenker jeg. Nå gir risikovurderingen din mening. Det er selvsagt tryggest å hverken få korona eller vaksine.
Vis hele sitatet...
Det man også må huske på (og jeg har kanskje tatt det opp i akkurat denne tråden før, for det er noe mange ser ut til å glemme) er at slike risikovurderinger er tatt ut ifra perspektivet "fungerende tiltak". Altså, risikoen vi tar som utgangspunkt er slik den er fordi vi har strenge, men fungerende tiltak, som igjen fører til at risikoen kanskje ikke ser så ille ut. Da er det lett å ikke ta med i beregningen hvordan ting kunne blitt, eller kan bli, om vi ikke tviholder på kontrollen vi har per nå. Så snart man mister kontrollen blir alt mye styggere. Jeg håper ingen ønsker tilstander der sykehus må begynnge å velge og vrake mellom hvem som skal få behandling eller ikke? Dette er en reell situasjon i fattigere land akkurat nå, og har vært en reell situasjon også i land i vårt vestlige samfunn (ingen som husker militærkonvoiene som fraktet lik i Italia?).

Poenget mitt er at når man ser på denne situasjonen ut ifra hvordan det har gått i Norge er det lett å si at viruset ikke er så farlig. Det man kanskje ikke har med i beregningen er at sykehusene til tider har vært på bristepunktet, og at det ikke skal mye til før ting kunne blitt mye styggere. Akkurat dette er faktisk en del av grunnlaget til myndighetens vedtak vedrørende AstraZeneca-vaksinen. Risikoen ved å ta vaksinen oppfattes som høyere enn å få viruset i Norge - ikke høyere enn viruset generelt. (Kilde) Hadde jeg oppholdt meg i f.eks. India hadde jeg ikke nølt med å ta AstraZeneca-vaksinen.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Det man også må huske på (og jeg har kanskje tatt det opp i akkurat denne tråden før, for det er noe mange ser ut til å glemme) er at slike risikovurderinger er tatt ut ifra perspektivet "fungerende tiltak". Altså, risikoen vi tar som utgangspunkt er slik den er fordi vi har strenge, men fungerende tiltak, som igjen fører til at risikoen kanskje ikke ser så ille ut. Da er det lett å ikke ta med i beregningen hvordan ting kunne blitt, eller kan bli, om vi ikke tviholder på kontrollen vi har per nå. Så snart man mister kontrollen blir alt mye styggere. Jeg håper ingen ønsker tilstander der sykehus må begynnge å velge og vrake mellom hvem som skal få behandling eller ikke?
Vis hele sitatet...
Ja, ikke sant. Og det ville vært i tillegg til influensaen og alt det andre som vanligvis opptar akuttplasser. Det er ikke pest eller kolera, det er kolera eller pest OG kolera.

Hadde lett tatt Astra Zeneca om det var det eneste vaksibealternativet, det er fortsatt tryggere enn sykdommen. Særlig når man er obs på bivirkningene som kan komme.
Sist endret av *pi; 19. juli 2021 kl. 23:31.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Jo, for faen! Det er stor forskjell på hvor effektivt man sprer smitte med og uten vaksine. Det ble fremstilt av skeptikerne som at den ikke gjorde det fordi de første studiene på vaksinen ikke sjekket det. Dermed hadde man ikke tall på det selv om all logikk tilsier at har du mindre virusmengde over kortere tid så er du mindre smittsom. Nå har vi studier på det, og vaksinen hindrer effektivt videresmitte. Den beskytter ikke hundre prosent, men det gjør vaksiner stort sett ikke. Vi trenger bare å få smittetallet langt nok ned til at det brenner ut, det trenger ikke bli null. Det er sånn vaksiner funker, og det er sånn vi holder en hel haug sykdommer nede. Det funker. Det er det eneste som funker.

Å fortsette å gnåle om det der er i beste fall pinlig ignorant og i verste fall bevisst villedende. Slutt med det. Hvis du ikke vil ta vaksinen så greit for meg, jeg er all for fri råderett over egen kropp. Men slutt å late som det er noe annet enn det er - du nyter godt av at vi andre tar ansvar.
Vis hele sitatet...
Men det er da ikke mangel på kilder på folk som har vært vaksinert og så blitt smittet. Så om vi legger listen på at vi ikke skal ha noe smitte, smitte skal føre til tiltak, karantene og hele sulamitten. Hvordan er det da forskjell? Om vaksinen er så effektiv, så skulle vel ikke det være så "mange" tilfeller hvor alle vaksinerte i samme rom ble smittet. Hvorfor utgjør vaksinerte de mest smittede og innlagte i Israel? Et mulig svar der fra min side er jo at det er flere vaksinerte enn uvaksinerte - Men da skulle vel smitten vært mindre om den var så effektiv? Jeg sendte jo link til en artikkel her oppe, hvor israelske forskere mener effektiviteten er på langt under 90 %.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva tenkjer du om at vi med AZ-vaksina avdekka farlige biverknader som var i området 1 til 1 million? Dvs. at av en million vaksinerte fekk ein person bivirkninger som var kjipe? Rapporteringssystema var fintfølande nok til å avdekke det.

Med Pfizer/Moderna er det sett mange millioner doser.
Vis hele sitatet...
Tenker at det er flott at vaksinen ble tatt bort.
Sist endret av Quakecry; 20. juli 2021 kl. 01:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men det er da ikke mangel på kilder på folk som har vært vaksinert og så blitt smittet.
Vis hele sitatet...
Bevares, det er ikke mangel på kilder om folk som har blitt truffet av lynet heller, det betyr ikke at det er like vanlig som fotvorter. Det er ingen som påstår at vaksinen beskytter 100%, men både all sunn fornuft og all erfaring, pluss det vi har så langt av forskning, tyder på at den virker veldig bra.

Så om vi legger listen på at vi ikke skal ha noe smitte, smitte skal føre til tiltak, karantene og hele sulamitten. Hvordan er det da forskjell?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke lista vil ligge der på sikt, når de aller fleste er fullvaksinert så vil ikke utbrudd ha potensiale til å spre seg så mye.

Om vaksinen er så effektiv, så skulle vel ikke det være så "mange" tilfeller hvor alle vaksinerte i samme rom ble smittet.
Vis hele sitatet...
Definer "mange". Effekten mot smittespredning vurderes ved å sammeligne faktiske tall, ikke etter din magefølelse ut fra hvilke saker du har lest om i nyhetene

Hvorfor utgjør vaksinerte de mest smittede og innlagte i Israel? Et mulig svar der fra min side er jo at det er flere vaksinerte enn uvaksinerte -
Vis hele sitatet...
Så greit når folk svarer på sine egne spørsmål

Men da skulle vel smitten vært mindre om den var så effektiv?
Vis hele sitatet...
Mener du at smitten ikke er mindre i Israel nå enn før de startet vaksinasjon? Vaksineringen i Israel er en suksesshistorie som har produsert gladmeldinger på løpende bånd.

Jeg sendte jo link til en artikkel her oppe, hvor israelske forskere mener effektiviteten er på langt under 90 %.
Vis hele sitatet...
Handlet ikke det om Deltavarianten, spesifikt?

Tenker at det er flott at vaksinen ble tatt bort.
Vis hele sitatet...
Jeg også, siden alternativene både er tryggere og mer effektive. Tror poenget til Vidarlo var at AZ-saken viser at systemet fungerer veldig, veldig godt, når de kan oppdage en såpass lav risiko og tar den såpass alvorlig. Det burde være egnet til å styrke tilliten til vaksinerådene.
Sist endret av *pi; 20. juli 2021 kl. 03:38.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Men jeg tror ikke vi får en særlig normalitet selv med vaksinen desverre. Derfor høsten/vinteren blir ganske interessant.
Vis hele sitatet...
Du gjør i alle fall ditt for at dette blir en selvoppfyllende profeti, det skal du ha.

For øvrig tror jeg du bør ta en leksjon i statistikk eller to, for nesten alt av dine innvendinger avslører en fundamental mangel på kunnskap der.

formelen for effektiviteten til en vaksine kan være en god start. Det er ikke relevant om mange blir syke, havner på sykehus eller dør med vaksinen alene - det er en sammenligning av utfallene mellom de to gruppene: uvaksinert og vaksinert. Ergo er sjansen for å dø eller bli innlagt pga. covid ikke den største, men er helt neglisjerbar med vaksinen. Det har veldig mye å si for hvor mye av samfunnet vi kan åpne, og hvor normale liv vi kan leve. For ironien her er at du i ditt valg faktisk aktivt velger å rulle terning inn i høsten/vintern, fremfor å minimere risiko. Hvorfor legge sparepenger i fond når man kan gå på casino liksom?!
Vaksinen beskytter deg ikke fra å bli smittet.
Den kan hindre at du blir alvorlig syk ?

Vaksinen hindrer ikke at du sprer smitte.

Det fins mye verre patogener i våre økosystemer. Som er mer smittsom og mer dødelig enn corona.


Folk må få lov til å uttrykke skepsis uten å ha doktorgrad og seks hundre kilder å referere til.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Folk må få lov til å uttrykke skepsis uten å ha doktorgrad og seks hundre kilder å referere til.
Vis hele sitatet...
Det er ganske uinteressant å høre påstander som ikke underbygges av noe som helst. Folk må også få lov til å si ifra når skepsis er basert på feilinformasjon.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vaksinen beskytter deg ikke fra å bli smittet.
Den kan hindre at du blir alvorlig syk ?

Vaksinen hindrer ikke at du sprer smitte.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt usikker på hva du vil fram til i dette semi-haiku-diktet? Men er poenget at vaksinen er ikke perfekt - det er god grunn til skepsis? Vel, det er greit å ikke la det perfekte bli det godes fiende. For å dra en parallell, velferdsstaten er ikke perfekt, men livet i Norge er ganske mye mer behagelig enn statene sør for sahara.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Det fins mye verre patogener i våre økosystemer. Som er mer smittsom og mer dødelig enn corona.
Vis hele sitatet...
Det er bare å starte oppramsingen. Jeg venter tålmodig. Jeg antar du her ikke lener deg på teknikaliteter som at ebola er mer smittsomt og dødelig - ved kontakt med kroppsvæske.

Sitat av Jerna Vis innlegg
Folk må få lov til å uttrykke skepsis uten å ha doktorgrad og seks hundre kilder å referere til.
Vis hele sitatet...
Hvem har blitt hindret i å ytre det? Det er greit å huske at ytringsfriheten du vil ha også må gjelde meningsmotstandere. Hvis ikke er den ikke verdt noe.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vaksinen beskytter deg ikke fra å bli smittet.
Vis hele sitatet...
Jo, ikke 100% men ganske godt.

Den kan hindre at du blir alvorlig syk ?
Vis hele sitatet...
Jepp, ikke 100% men veldig godt.

Vaksinen hindrer ikke at du sprer smitte.
Vis hele sitatet...
Jo, ikke 100% men ganske godt.

Det fins mye verre patogener i våre økosystemer. Som er mer smittsom og mer dødelig enn corona.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har vi ikke en pandemi av dem, da?

Folk må få lov til å uttrykke skepsis uten å ha doktorgrad og seks hundre kilder å referere til.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Du kan også komme med påstander som er blitt grundig tilbakevist med kilder rett ovenfor. Det er lov. Det får deg til å fremstå ganske uintelligent, men det er helt lov.
Sist endret av *pi; 20. juli 2021 kl. 13:44.
Forslag til mulige patogener:

https://www.gavi.org/vaccineswork/10...-next-pandemic

Jeg velger å fokusere på ett sunt immunforsvar og å støtte opp om den som best jeg kan.
https://www.emedihealth.com/allergy-...9-and-immunity

Noe som har vært kjent en stund er at marihuana/cbd demper cytokinin stormen som kan skje i lungene når man blir syk med covid.

https://www.psychologytoday.com/us/b...d-long-haulers

Men for alle som ønsker å ta vaksine så håper jeg de får det i rimelig tid.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Forslag til mulige patogener:

https://www.gavi.org/vaccineswork/10...-next-pandemic

Jeg velger å fokusere på ett sunt immunforsvar og å støtte opp om den som best jeg kan.
https://www.emedihealth.com/allergy-...9-and-immunity

Noe som har vært kjent en stund er at marihuana/cbd demper cytokinin stormen som kan skje i lungene når man blir syk med covid.

https://www.psychologytoday.com/us/b...d-long-haulers
Vis hele sitatet...
Jeg elsker at du valgte The Vaccine Alliance som kilde for å argumentere for at vaksine er unødvendig

Men for alle som ønsker å ta vaksine så håper jeg de får det i rimelig tid.
Vis hele sitatet...
Det bør du håpe, det er sånn du sannsynligvis unngår å få Covid og kan sitte etterpå og hovere over hvor flinkt immunforsvar du har.
Sist endret av *pi; 20. juli 2021 kl. 14:10.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Forslag til mulige patogener:

https://www.gavi.org/vaccineswork/10...-next-pandemic

Jeg velger å fokusere på ett sunt immunforsvar og å støtte opp om den som best jeg kan.
https://www.emedihealth.com/allergy-...9-and-immunity

Noe som har vært kjent en stund er at marihuana/cbd demper cytokinin stormen som kan skje i lungene når man blir syk med covid.

https://www.psychologytoday.com/us/b...d-long-haulers

Men for alle som ønsker å ta vaksine så håper jeg de får det i rimelig tid.
Vis hele sitatet...
Blir for dumt, vil ikke ta vaksinen som forhindrer 96% av kompliserte og lengre sykdomsforløp, men røyke cannabis som _kan_ være med på å dempe noen av symptomene ved etlengre sykdomsforløp er helt greit.

Er som noen her på bruket sa, den mest utprøvde og undersøkte vaksinen noensinne er for farlig for brukere her, men alt mulig av skitne droger blir dratt opp i nesen, innhalerte og skutt rett inn i blodårene, helt ukritisk.
Har ikke sagt noe om å røyke noe.
Har ikke sagt at jeg ønsker å hovere over andre. Synd at dere ønsker å tillegge meg disse negative tingene når det er dere som prosjekterer.

Får jeg covid så får jeg covid. Vi skal alle dø en dag
Sitat av *pi Vis innlegg
Det bør du håpe, det er sånn du sannsynligvis unngår å få Covid og kan sitte etterpå og hovere over hvor flinkt immunforsvar du har.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det som er problemet. De fleste ekspertene mener, at viruset har kommet for å bli. Altså dette viruset forsvinner aldri. Men de som har hatt COVID som bitte små, har hatt en alvorlig COVID eller fått vaksina, så vil den komme som dagens forkjølelse ca. hvert 2 til 5 år. Mens de som ikke har hatt en alvorlig COVID eller uvaksinerte, ja, så vil disse bølgene med virus fortsette og kunne gi alvorlig sykdom, hvis dem da ikke tar til vettet, og vaksinerer seg.

Hvis du ikke vil ha en alvorlig COVID, så er det kun vaksina som gjelder!..
Merk at mange som overlever, vil ha varige skavanker etter viruset, så livet blir nok ikke det samme etterpå.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Har ikke sagt at jeg ønsker å hovere over andre.
Vis hele sitatet...
Poenget var at du trolig får rett. Ting normaliserer seg, du får ikke Covid, ingen du kjenner dør og helsevesenet bryter ikke sammen. Da vil det føles for skeptikerne som at de hadde rett, men grunnen til at de får rett er at de fleste andre tok det alvorlig. Det er så lettvint for deg å si at jaja, får jeg covid så får jeg covid, når vi andre sørger for at du ikke får det.

Får jeg covid så får jeg covid. Vi skal alle dø en dag
Vis hele sitatet...
Får jeg alvorlige vaksinebivirkninger så får jeg alvorlige vaksinebivirkninger. Vi skal alle dø en dag, men jeg foretrekker å minimere risikoen for at det skjer tidligere enn gjennomsnittet.
Har tatt dose 1 og var sengeliggende i 4 dager etter og syk i 2 uker.
Styr for all del unna om du ikke skal ut å reise eller noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av puppetwar Vis innlegg
Har tatt dose 1 og var sengeliggende i 4 dager etter og syk i 2 uker.
Styr for all del unna om du ikke skal ut å reise eller noe.
Vis hele sitatet...
Og eit par hundre millioner har tatt den utan andre bivirkninger enn litt øm arm.

At du fekk bivirkninger er kjipt, men det er sett mange nok doser til at vi veldig sikkert kan sei at den typen bivirkninger du har fått er veldig sjeldne.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tok første vaksine på fredag, null bivirkninger. Såvidt jeg var litt øm i armen på kvelden men ellers ingenting.

Whould do again 10/10!