Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1589
Hei!

Så nettopp et innlegg fra UNILAD på Facebook der de hadde postet en video angående brenning av Norges største sankthansbål (Slinningsbålet). Dette bålet er bygd opp av en haug av paller. Videoen var ment for å rose størrelsen av bålet og tradisjonen i seg selv, men innlegget er fult av kommentarer der folk skriver at vi heller burde bruke ressursene på andre ting, f.eks sende det til andre land som kunne trengt det til hjemløse, møbler, osv. De skriver også at det er dumt og farlig for klimaet. Det virker rett og slett som at denne tradisjonen får veldig mye hat. Er brenning av sankthansbål virkelig så ille som folk fra andre deler av verden skal ha det til? Jeg ser at, om jeg skal gjette - cirka 90% av kommentarene omhandler dette.

Ønsket vel bare å sette i gang litt diskusjon rundt dette om folk er interresert. Jeg har alltid synes at dette har vært en flott tradisjon, men begynner jo å tenke når folk skriver slikt. Vet jo at bygging av pall er veldig vanlig i norske fengsler blant annet, og trodde vi hadde alt for mye av dette til at det skulle bli tenkt på som et problem. Interessant å høre hva andre mener hvertfall.
Unødvendig? Kanskje. Farlig? Neppe.

Hvilke ressurser som går tapt ved brenning av Slinningsbålet? En hel haug med paller og mange titalls arbeidstimer? Det er jo en dråpe i havet hva ressurser angår. Hvorfor bør paller sendes til andre land? Det vil jo bli brukt mer penger og arbeidstimer på å frakte alle disse pallene dit enn å bygge bålet, ikke snakk om utslipp som følge av frakt.

Selve konseptet med å sende paller som bistand er helt latterlig. Det er ikke trevirket som trenges, det er rent vann, medisin, mat og utdannelse som virkelig betyr noe og som kan endre livssituasjonen til de menneskene som sliter i fattige land. Haha, "her kommer bistand fra rike Norge i form av flere tonn med paller". Skammelig og nærmest respektløst.

Farlig for miljøet? De gasser og partikler som dannes ved brenning av Slinningsbålet har så og si null nada innvirkning på miljøet sammenlignet med utslipp fra byen Ålesund ila. 1 dag. Artig å tenke på alle de folka som syter over miljøskader fra bålet når jeg kan garantere at mange av de som har kommentert det tullet der kjører bil, tar fly og kaster hundrevis av kilo med søppel per husstand.

Nei, la nå bare folk få ha det litt artig en gang i året og holde på en tradisjon som gjør Ålesund litt særegen. Eller så få de som er misfornøyd kom og hente paller selv og frakte dem til Afrika eller hvor en de mener disse behøves.
Sitat av Not Normal Vis innlegg
Vet jo at bygging av pall er veldig vanlig i norske fengsler blant annet, og trodde vi hadde alt for mye av dette til at det skulle bli tenkt på som et problem. Interessant å høre hva andre mener hvertfall.
Vis hele sitatet...
I fengsler er det stort sett engangspaller som blir produsert, ikke europaller - som klassifiseres etter tilstand og kan pantes deretter.
Derfor vil brukbare europaller med høy sannsynlighet fortsette å sirkulere innen transport, lagring etc. istedenfor å ende opp på sankthansbålet.
Så akkurat dette ser jeg ikke på som noe stort problem.

Edit: Ser at det produseres europaller på Ilseng fengsel, men disse inngår likevel i pantesystemet jeg nevnte.
Sist endret av Knask; 10. juli 2021 kl. 02:42.
Men burde vi i det hele tatt sløse disse "resurssene"? Ser at dette er et gjentagende argument i de fleste kommentarer. Ser hva du skriver, og jeg er jo helt enig - men virker som om mange fra andre deler av verden ler blindt av dette og mener at vi ikke burde sløse noe som helst da vi lever i en så "farlig periode". Noen mener vi "varmer opp verden", blant annet. Igjen; jeg synes dette er en fin tradisjon og at mye av dette blir vrøvl, men man begynner å lure når slik propaganda (eller hva man enn skal kalle det) sprer seg i kommentarfelt.

Sitat av Knask Vis innlegg
I fengsler er det stort sett engangspaller som blir produsert, ikke europaller - som klassifiseres etter tilstand og kan pantes deretter.
Derfor vil brukbare europaller med høy sannsynlighet fortsette å sirkulere innen transport, lagring etc. istedenfor å ende opp på sankthansbålet.
Så akkurat dette ser jeg ikke på som noe stort problem.

Edit: Ser at det produseres europaller på Ilseng fengsel, men disse inngår likevel i pantesystemet jeg nevnte.
Vis hele sitatet...
Interessant! Det var jeg ikke klar over.
Sist endret av Not Normal; 10. juli 2021 kl. 02:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slinningsbålet er ikke bare flott å se på, det er også en tradisjon som går mange år tilbake i tid. Bålgjengen er også gjort på frivillig basis av byens ungdom. Kun for å glede byens befolkning en gang i året. Ungdommen kunne jo vært ute å gjort langt mindre konstruktive ting (som man ser andre steder i landet), i stedet for å jobbe med slinningsbålet. La nå tradisjoner få være i fred, å la ungdommen ha denne "aktiviteten". Ålesund er ikke akkurat verdens navle og har derfor heller ikke så veldig mange gode fritids tilbud. Om noe burde vi heller oppfordre ungdom (i sammarbeid med sin kommune) å utfordre Bålgjengen i Ålesund om å lage norges største bål

Ps: Veldig mange av europallene som brukes er/var i utganspunktet ødelagte (derfor de blir donert) for så å bli reparert av bålgjengen.
Sist endret av Singhell; 10. juli 2021 kl. 12:43. Grunn: Europall kommenrar
Sitat av Knask Vis innlegg
I fengsler er det stort sett engangspaller som blir produsert, ikke europaller - som klassifiseres etter tilstand og kan pantes deretter.
Derfor vil brukbare europaller med høy sannsynlighet fortsette å sirkulere innen transport, lagring etc. istedenfor å ende opp på sankthansbålet.
Så akkurat dette ser jeg ikke på som noe stort problem.

Edit: Ser at det produseres europaller på Ilseng fengsel, men disse inngår likevel i pantesystemet jeg nevnte.
Vis hele sitatet...
"Å spikre paller på hoff" eller Ilseng for den saks skyld er vel er relativt utdatert begrep.
– Pallesnekring slutta vi med i 2007, sier avdelingsleder Ola Busterud og ler.
Hvor har du informasjonen din fra?

Sitat av Not Normal Vis innlegg
Men burde vi i det hele tatt sløse disse "resurssene"? Ser at dette er et gjentagende argument i de fleste kommentarer. Ser hva du skriver, og jeg er jo helt enig - men virker som om mange fra andre deler av verden ler blindt av dette og mener at vi ikke burde sløse noe som helst da vi lever i en så "farlig periode". Noen mener vi "varmer opp verden", blant annet. Igjen; jeg synes dette er en fin tradisjon og at mye av dette blir vrøvl, men man begynner å lure når slik propaganda (eller hva man enn skal kalle det) sprer seg i kommentarfelt.


Interessant! Det var jeg ikke klar over.
Vis hele sitatet...
Sløse ressurser høres for meg ut som en ganske teit påstand av kjedelige folk uten begrep om hvordan verden fungerer. Det blir ødelagt ganske mange paller under lasting og lossing i løpet av et år. Men viktigere enn det; trelast l Norge er ikke det samme som trelast i Amazonas. Skogbruk drives på HELT forskjellige måter
Den ene er bærekraftig, den andre er ikke. Det er ikke noe som heter å sløse med fornybare ressurser så lenge man faktisk fornyer de og planter nye trær i stede for å kjøre ned hektar på hektar med bulldosere. Hvis folk mener noe annet får de argumentere godt for det. Personlig klarer jeg ikke å se det som annet enn kunnskapsløshet.

"men noen må jo lage pallene!"
De fleste var allerede ødelagt. Dessuten skaper det arbeidsplasser om så alt måtte lages fra bunnen, og det er ikke noe noen av oss, verken gjennom skatt eller personlig må punge ut for. Jeg sliter med å se et eneste argument i mot som ikke er okseurin.

Det jeg derimot ser er en gjeng brødhuer i kommentarfeltet som sårt trenger et problem å klage over, de prøver hardt, det skal de ha!
Sist endret av knert1; 10. juli 2021 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er viktigst, tradisjon eller klima? Blir litt som å tviholde på religion fordi det er en form for tradisjon.

Jeg synes sankthansbål er kult, men det sender kanskje noe dårlige signaler i disse tider.
Sitat av knert1 Vis innlegg
"Å spikre paller på hoff" eller Ilseng for den saks skyld er vel er relativt utdatert begrep.
– Pallesnekring slutta vi med i 2007, sier avdelingsleder Ola Busterud og ler.
Hvor har du informasjonen din fra?
Vis hele sitatet...
Eurpaller på Wikipedia, men den mangler visst referanse. .
Takk for rettelsen!