Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5026
Noe erfaring med tursag og en kniv som kan brukes til det meste på tur?
Tursag i hovedsak for å fikse ved til bål men også kanskje for å kappe litt tjukkere trær som kan brukes til støtte under tarp osv.
Kniv til småflising av opptenningsved og eventuelt skjæring/sløying av fisk (mest sannsynlig ikke de største) osv.
Vet ikke om det er nødvendig med egen kniv til sånt?

Noen som har noe tips til hva som er bra/helt greit og ikke koster skjorta?
Tursag eller øks har ikke noe å si, men ser for meg den tursaga er mere anvendelig.
Jeg bruker en kukri som en kamerat skaffet til meg i Nepal. En sånn ekte en, ikke turistjuggel. Passelig liten og diskret, fantastisk øks, overraskende god kniv og classy af. Det eneste aberet med den er at hjaltet er tiltenkt noen med mindre never enn meg, men det er ikke et stort problem.
Bacho Laplander tursag, og en 8" samekniv fra Strømeng for en grei universalkniv.
Mest bang for the buck kniv er klassisk mora kniv. De koster vel 150kr eller noe og tåler masse juling. Skulle den bli helt ubrukelig er det bare å kjøpe en ny. Hvis du vil ha noe i virkelig kvalitet derimot, er den strømeng samekniven et godt alternativ. Jeg gikk for fallkniven F1, selv om den er alt for dyr. Men du kjenner at det er kvalitet ved alle aspekter og det var verdt det for meg. Ekstremt lett å slipe sylskarp. Fin å kløyve ved med også.
Samekniven så jo bra ut, samme emd tursaga tobias nevner.
Men noen som har har hørt om kniveksperten?
https://kniveksperten.no/cold-steel-...e-97st18s.html

Dette er en machete, men trodde dette var ulovlig, men så står det
Ofte stilt spørsmål: Er kniver med bladlengde over 25 cm tillatt etter at den nye "macheteloven" kom?

Vårt svar: Det nye tillegget i våpenforskriftens §3-6 sier som følger:

"Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål..."

Med andre ord, dersom kniven (macheten) skal benyttes til aktverdig formål (eksempel rydde kratt i hage, eller rundt leirplassen i skog og mark) så er dette fremdeles helt ok.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Mest bang for the buck kniv er klassisk mora kniv. De koster vel 150kr eller noe og tåler masse juling. Skulle den bli helt ubrukelig er det bare å kjøpe en ny.
Vis hele sitatet...
Dette.

Kosta på meg en Gerber foldekniv da det viktigste for meg er å ha den lett tilgjengelig. Har den i "hoftebeltelomma" på sekken når jeg vandrer og den ikke er i belte.

https://www.gerbergear.com/en-us/sho...rated-22-48447

Du skal ikke sage ned/i trær, du skal bruke avfall fra træra. Sag er det siste du trenger.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette.

Kosta på meg en Gerber foldekniv da det viktigste for meg er å ha den lett tilgjengelig. Har den i "hoftebeltelomma" på sekken når jeg vandrer og den ikke er i belte.

https://www.gerbergear.com/en-us/sho...rated-22-48447

Du skal ikke sage ned/i trær, du skal bruke avfall fra træra. Sag er det siste du trenger.
Vis hele sitatet...
Kom hjem fra tur idag, og sag hadd kommet veldig godt med der jeg var. Jeg brukte også avkapp eller avfall fra trær men noe av det hadde en tjukkelse som gjør at kniv er ubrukelig.
denne kniven: https://www.jula.no/catalog/fritid/f...alkniv-006016/
og denne sagen: https://www.jula.no/catalog/hage/hag...gesaks-014922/

er det jeg bruker stort sett. Det hender jeg tar med en liten øks også, men det er sjeldent. Hvis du skal skaffe deg øks, så anbefaler jeg helst en med treskaft, det er mye mer behagelig å jobbe med.
Støtter samekniv forslaget. Den er utrolig praktisk og kan brukes til å kutte ned småkratt og håndleddtykke trær.

Kan også annbefale pocketsaw:
https://www.norsegear.no/chain-saw-pocket.html
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noe erfaring med tursag og en kniv som kan brukes til det meste på tur?
Vis hele sitatet...
Kjøp for all del en fulltange kniv hvis du først skal ha deg en allsidig og robust kniv som er ment for å vare en stund.
Mange av disse finslige knivene fra de kjente produsentene er sylskarpe og ser bra ut, men de må brukes forsiktig og til tiltenkte oppgaver - hvis ikke har de en tendens til å separere seg fra skaftet.
Enten ved at det godt skjulte limet som holder bladet på plass løsner, eller fordi skaftet rett og slett sprekker.
Dette slipper du med fulltange.

Jeg har brukt denne typen som forbrukskniv à la Mora en god stund nå. Alsidig og god kniv som tåler en støyt.
Veldig godt fornøyd med denne til nå.



Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tursag eller øks har ikke noe å si, men ser for meg den tursaga er mere anvendelig.
Vis hele sitatet...
Kan kan anbefale en foldesag/grensag, og gjerne av merket Fiskars.
Disse sagene er overraskende effektive når man skal preparere litt grovere bålved.
Lav egenvekt, enkelt å pakke ned i sekken og solide er de også.

Øks: ​

Fiskars fritidsøks.
Skaftene på disse fritidsøksene er i komposittmateriale så det tåler ekstremt mye juling uten at øksehodet blir slarkete og at skaftet blir flisete pga. bomhugg.
Fiskars lager effektive og lette sager, men øksene har både en bladform og balanse som gjør det vanskelig å bruke dem med rett mengde kraft imho. I tillegg kan de splintre om man treffer med skaftet når det er minusgrader. Øyo pleide å lage noen bra og billige småøkser med røde håndtak, men ser ut som de har hoppa på ig-trenden og nå bare fører dobbelt så dyre «håndsmidde» varianter.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Fiskars lager effektive og lette sager, men øksene har både en bladform og balanse som gjør det vanskelig å bruke dem med rett mengde kraft imho. I tillegg kan de splintre om man treffer med skaftet når det er minusgrader. Øyo pleide å lage noen bra og billige småøkser med røde håndtak, men ser ut som de har hoppa på ig-trenden og nå bare fører dobbelt så dyre «håndsmidde» varianter.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er langt på vei enig og derfor foretrekker jeg andre redskap i sekken fremfor småøkser generelt, men smaken er som den berømte baken så folk får finne ut hva de liker best selv mtp. bruksområder og personlige behov.
Tenkte bare å nevne et merke med egenskaper som jeg setter pris på når trådstarter først spør om det.
Personlig har jeg vanligvis med meg en mellomstor kniv, en foldesag og en kukri/samekniv når jeg er i skogen for å campe.
Akkurat det med kulde og kompositt var jeg ikke klar over. Godt inspill!

Øyo har forøvrig misbrukt og mistet min tillit ved å produsere kniver som nevnt ovenfor og kommer derfor aldri til å gjenvinne den.
Sist endret av Knask; 21. juni 2021 kl. 18:52. Grunn: leif
Glem alt alle sier om "samekniven", finnkniven kalles på folkemunne her oppe for "finnmarksøksa" av en grunn, det er basicly en øks kamuflert som kniv, i allefall i de 3 største størrelsene, og de mindre størrelsene er det ikke vits å ha da de er udugelige kniver i bunn og grunn..

Om du skal ha deg en billig men bra kniv kjøper du en Mora kniv.. Sånn ellers liker jeg "Brusletto hunter", Fallkniven har flotte kniver, det samme har gerber.

Av sag er det denne du trenger med mindre du skal holde på å leke tømmerhugger; https://2foto.no/produkt/frisport-saga/

Lett, praktisk fasong, utbyttbare sagblad og tar ikke plass i sekken når du ikke bruker den.
Skal du ha en kickass sag, så er kanskje Samurai sine noe av det beste. Sager greit ganske tykke trær enkelt. Den er ikke foldbar, men ganske lett å bære med seg, men ikke veldig lettvekt. Brukt den selv, tror det er den jeg linker til. Veldig effektiv sag.

https://www.amazon.com/Samurai-Ichib.../dp/B001BAFD6E

Sitat av Dough Vis innlegg
Dette.
Du skal ikke sage ned/i trær, du skal bruke avfall fra træra. Sag er det siste du trenger.
Vis hele sitatet...
Uenig. Ikke uenig at man ikke skal sage ned levende trær (de brenner uansett ikke så veldig bra). Men de alle fleste skoger/friluftsområder har en del døde trær som står på rot. De er uten blar, og helt døde. Bare finn de som er minst råtne, og sag i vei. Det er veldig deilig å ha en god tursag, og kunne sage over 15-20cm tykke trær, og lage ordentlig kubber til bålet.
Sist endret av Agro_; 21. juni 2021 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Men noen som har har hørt om kniveksperten?
https://kniveksperten.no/cold-steel-...e-97st18s.html

Dette er en machete, men trodde dette var ulovlig, men så står det
Ofte stilt spørsmål: Er kniver med bladlengde over 25 cm tillatt etter at den nye "macheteloven" kom?

Vårt svar: Det nye tillegget i våpenforskriftens §3-6 sier som følger:

...

Med andre ord, dersom kniven (macheten) skal benyttes til aktverdig formål (eksempel rydde kratt i hage, eller rundt leirplassen i skog og mark) så er dette fremdeles helt ok.
Vis hele sitatet...
Med mindre du skal på ekspedisjon i Amazonas eller lignende er en machete en helt udugelig kniv som for det meste har ett eneste bruksområde; hugge ned busker eller gangstere..
Samurai har forsåvidt også foldbare sager i mindre format. Skal selv ordne meg en mindre foldbar sag av Samurai. Driver og legger sammen et ganske lightweight turutstyr kit.

Bruker selv forsåvidt en sånn Morakniv i rustfritt kjøpt på Jula i fjor. Så ikke de i rustfritt på nettsiden deres nå. Lettvekt, solid kniv som koster 150 kroner eller noe.
Personlig ville jeg nok ha hatt en foldesag i sekken og en Leatherman i beltet.
Kjøper du en leatherman som har det meste, så har den også en god sag som fungerer fint til de små tingene.
Og så kan du dra frem saga når det er større ting som skal kappes opp.

Vil forsåvidt komme langt med en øks også, men de veier gjerne noe mer og krever litt mer skills for å bruke skikkelig. Men du får en større fordel med å kunne enkelt kløyve ved.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av ztaale Vis innlegg
Med mindre du skal på ekspedisjon i Amazonas eller lignende er en machete en helt udugelig kniv som for det meste har ett eneste bruksområde; hugge ned busker eller gangstere..
Vis hele sitatet...
For oss som ikke bor på Holmlia, Romsås, Søndre Nordstrand og ikke bruker macheter i en kriminell setting, så er den et veldig godt verktøy ved bushcrafting og friluftsliv sammenheng (aktverdig/lovlig formål).
Denne symbol loven/paragrafen ble vel til pga gjengene i Oslo som driver å jager/slår hverandre med machete lignende kniver.

Men en bør selvfølgelig velge en machete/kniv som passer dine hånd og dine behov.
Eksempelvis så får jeg fort blemmer hvis jeg bruker min Gerber Parang til å hugge ned mindre trær, i tillegg er ikke de store machete aktige knivene til Gerber særlig skarpe når de er nye, så du trenger å slippe de før bruk.
Dette er der i mot ikke noe problem med min CRKT Chanceinhell eller min Buck Hoodlum (ikke versjon med grove korn svakheten).
Når jeg er ute i skogen og driver med bushcrafting og lignende (ikke lange fjellturer) så har jeg med meg følgende :
Foldekniv - Benchmade Griptillian - S30V ("rustfritt" stål)
Mellom stor kniv - Benchmade Bushcrafter S30V ("rustfritt stål") eller Fallkniven A1 VG10 ("rustfritt stål")
Stor kniv (machete størrelse) - CRKT Chanceinhell 65Mn (karbon stål) eller Buck Hoodlum 5160 (karbon stål). Går for karbon stål på de store knivene da jeg av og til kjører kniven i bakken, da er det bedre at det skjer med en av de overnevnte karbon stålene.
Sag - Barnel Z240 9" Curved (folde sag), må ha den i egen beholder da tennene ikke går "inni" skaftet" bra nok. Ikke mye brukt da jeg primært tar utgangspunkt i Deadfall.
Multiverktøy - Leatherman OHT
Sist endret av UrbanFreak86; 21. juni 2021 kl. 22:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bushcrafting ja, den typen friluftsliv som kanskje 1 av 1000 nordmenn bedriver når de er ute på tur
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
@ztaale det er ikke så folksomt akkurat nei he he he
Lage en kopp og en skje for en stund siden, men da måtte jeg bruke en skjekniv for å få til sirkel formene.

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Mest bang for the buck kniv er klassisk mora kniv. De koster vel 150kr eller noe og tåler masse juling. Skulle den bli helt ubrukelig er det bare å kjøpe en ny. Hvis du vil ha noe i virkelig kvalitet derimot, er den strømeng samekniven et godt alternativ. Jeg gikk for fallkniven F1, selv om den er alt for dyr. Men du kjenner at det er kvalitet ved alle aspekter og det var verdt det for meg. Ekstremt lett å slipe sylskarp. Fin å kløyve ved med også.
Vis hele sitatet...
Enda mer bang for the buck er gå for Mora Bushcraft kniven til 270,- NOK på Clas Ohlson
Billig og fungerer meget bra, sitter meget behagelig i hånda.
https://www.clasohlson.com/no/Morakn...xoCiT4QAvD_BwE
Sist endret av UrbanFreak86; 21. juni 2021 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Agro_ Vis innlegg
man ikke skal sage ned levende trær (de brenner uansett ikke så veldig bra). Men de alle fleste skoger/friluftsområder har en del døde trær som står på rot. De er uten blar, og helt døde. Bare finn de som er minst råtne, og sag i vei. Det er veldig deilig å ha en god tursag, og kunne sage over 15-20cm tykke trær, og lage ordentlig kubber til bålet.
Vis hele sitatet...
Disse trærneer ekstremt viktig biotoper i skogene og er faktisk ikke lov å hugge ned ved hogst. Mye insekter og mat og reirplass for fugl.
Ett eksempel er barkebille som lever av disse døde trærne, i mangel på døde trær kan de angripe frisk skog.

Alt som ligger på bakken er fair, men alt som står burde få stå.

Ellers så takker jeg for tråden, blir handle sag selv i løpet av sommeren.

Som forrukskniv hiver jeg meg på mora, akkurat god nok til å lage flis, spikke, kutte og sløye fisk med. Og billig slik at blir den ødelagt så koster det lite å erstatte den.
Sist endret av tearz83; 21. juni 2021 kl. 22:47.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Samekniven så jo bra ut, samme emd tursaga tobias nevner.
Men noen som har har hørt om kniveksperten?
https://kniveksperten.no/cold-steel-...e-97st18s.html

Dette er en machete, men trodde dette var ulovlig, men så står det
Ofte stilt spørsmål: Er kniver med bladlengde over 25 cm tillatt etter at den nye "macheteloven" kom?

Vårt svar: Det nye tillegget i våpenforskriftens §3-6 sier som følger:

"Det er heller ikkje tillate å erverve eller ha knivar med bladlengde frå 25 centimeter, medrekna machetar. Første punktum gjeld ikkje for den som ervervar eller har slik kniv i samband med arbeid, næringsverksemd, friluftsliv, hushaldet, sport, kulturelle aktivitetar eller andre aktverdige føremål..."

Med andre ord, dersom kniven (macheten) skal benyttes til aktverdig formål (eksempel rydde kratt i hage, eller rundt leirplassen i skog og mark) så er dette fremdeles helt ok.
Vis hele sitatet...
Du kan se bort i fra denne så lenge du ikke driver med antisosial atferd.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Bushcrafting ja, den typen friluftsliv som kanskje 1 av 1000 nordmenn bedriver når de er ute på tur
Vis hele sitatet...
Merker det er mye youtubere som larper rundt med timeslange videoer fra ei natt ute hvor 90 % av innholdet er dårlig skjult reklame. Den frisport-saga så smart ut.

Forresten er Mora Robust bedre egna til «bushcrafting» enn den grønne kniven med det navnet. 3 mm vs. 2 mm tykk egg gjør den mye mer solid.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Det er et godt poeng, men en bruker jo ikke noen av Mora kniven til batoning så da har ikke tykkelsen så mye å si.
I tillegg har jo Bushcraft et mye bedre håndtak enn Robust, det har mye og si for hvor mye du orker å bruke kniven.

De er så billig (Robust 120,- NOK, Bushcraft 270,- NOK) uansett, så en kan kjøpe begge.
Sist endret av UrbanFreak86; 21. juni 2021 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tipot Vis innlegg
Støtter samekniv forslaget. Den er utrolig praktisk og kan brukes til å kutte ned småkratt og håndleddtykke trær.

Kan også annbefale pocketsaw:
https://www.norsegear.no/chain-saw-pocket.html
Vis hele sitatet...
Den så real ut, men har du prøvd den?
Ser for meg at den lett bekker over og man ikke får saga så lett med den :P
Takk for gode tips, ligger an til en grei morakniv og kanskje ei foldbar sag hittil.
Silky bigboy! Beste tursaga jeg noen gang har hatt. Langt nok blad til å sage grov ved (40 cm). Kan velge mellom to sagvinkler, og er sykt skarp! Eneste negative er prisen, litt over 1000 lappen, men er verdt pengene!
Veldig fornøyd med Øyo Viking 2000 øksen. Fin størrelse og vekt for lettere bål arbeid. Det er dog store kvalitetsforskjeller mellom hver øks, og den må slipes for å bli duganes. Men skaftet er veldig fint og det historiske aspektet er en ekstra bonus. (gives me the fizz) Side note: Med stor engstelse tastet jeg inn Silky Bigboy i søkefeltet, med frykt for hva jeg kunne støte på :P
Sitat av Dough Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Tørr ikke annet en å høre på en gal nordlenning. Ikke drit i skogen å kast papir overalt eller hugg ned trær. Got it!
Jeg anbefaler en beskjæringssag som man bruker til å beskjærer trærne med av typen fiskars eller andre etablerte merker av gartnerutstyr. Slår 2 fluer i smekk. Du hjelper trærne holde seg friske og pene ved å fjerne døde kvister, skjærer av greiner som går i hverandre og samt har du nok ved til bål for en natt eller flere netter avhengig av treet. Funker også bra å fjerne små, døde trær, men sjekk først om det er mange døde trær i nærheten først. Hvis ikke, la du være. Ta med en liten øks og liten kniv som foldekniv eller morakniv.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tørr ikke annet en å høre på en gal nordlenning. Ikke drit i skogen å kast papir overalt eller hugg ned trær. Got it!
Vis hele sitatet...
Rettelse, Finnmarkin