Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5890
Hei,

Jeg har vært på ferie, men sitter igjen med en del euro-mynter, spesielt 20 cent og mindre. Finnes det noen muligheter til å veksle dem inn i Norge?

R
I oslo er det et sted der noen innvandrere tar 1% eller noe i renter for å veksle ��
Trådstarter
87 5
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
I oslo er det et sted der noen innvandrere tar 1% eller noe i renter for å veksle ��
Vis hele sitatet...
Er ikke i Oslo, disse gutta har vel ikke egen nettside?
Med mindre du har enorme mengder med mynter, så vil veksling (hos lovlige kommersielle tjenester) koste mer enn hva myntene er verdt.
Trådstarter
87 5
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Med mindre du har enorme mengder med mynter, så vil veksling (hos lovlige kommersielle tjenester) koste mer enn hva myntene er verdt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg er redd for. Det er i beste fall snakk om noen hundre norske kroner, men det jo så dumt å bare la dem ligge der. Sedler kan man jo ta med på neste tur, men mynter veier litt for mye til det.
Gi de til noen i familien som skal til Syden, i bytte mot noen norske kroner?
Trådstarter
87 5
Sitat av Sinken Vis innlegg
Gi de til noen i familien som skal til Syden, i bytte mot noen norske kroner?
Vis hele sitatet...
Ja, men da må de bære dem med seg sørover. :-)
Jeg gikk til banken - idiotisk nok er jeg DnB-kunde - med 120 euro i sedler, og lurte på å veksle. Svaret var "spar de til du skal på tur igjen". Jeg responderte med at "Eh, jeg trenger de for å kjøpe julegaver" (er student, så pengene flyter jo ikke akkurat rundt). "Åh, dessverre, jeg kan ikke hjelpe deg med det." var det korte, og litt nedlatende svaret jeg fikk.

Fikk en venninne med konto i Nordea til å fikse det hele i løpet av minutter, de hadde vekslingsautomat (for sedler vel og merke), og hun vippset meg pengene.

Mynter tror jeg du vil slite med å få byttet inn, og som bashfoo blant annet er inne på, du må jo ha en enorm mengde mynter for at det skal være av nevneverdig verdi - forsøk å sende de med noen som skal til utlandet og har litt ekstra plass i bagasjen
Sist endret av rogerrask; 26. mai 2019 kl. 12:01. Grunn: Forbedret språket i hvert fall noe ... ;)
Trådstarter
87 5
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Jeg gikk til banken - idiotisk nok er jeg DnB-kunde - med 120 euro i sedler, og lurte på å veksle. Svaret var "spar de til du skal på tur igjen". Jeg responderte med at "Eh, jeg trenger de for å kjøpe julegaver" (er student, så pengene flyter jo ikke akkurat rundt). "Åh, dessverre, jeg kan ikke hjelpe deg med det." var det korte, og litt nedlatende svaret jeg fikk.

Fikk en venninne med konto i Nordea til å fikse det hele i løpet av minutter, de hadde vekslingsautomat (for sedler vel og merke), og hun vippset meg pengene.

Mynter tror jeg du vil slite med å få byttet inn, og som bashfoo blant annet er inne på, du må jo ha en enorm mengde mynter for at det skal være av nevneverdig verdi - forsøk å sende de med noen som skal til utlandet og har litt ekstra plass i bagasjen
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok sånn, ja. Men er det slik at mange slike vekslingsautomater tar euro-sedler?
Ja, så lenge det er valutaveksling så tar de euro. Jeg har ikke veldig mye erfaring med det, har brukt slik automat på to flyplasser og i nevnte automat hos Nordea bare.
Trådstarter
87 5
Sitat av rogerrask Vis innlegg
Ja, så lenge det er valutaveksling så tar de euro. Jeg har ikke veldig mye erfaring med det, har brukt slik automat på to flyplasser og i nevnte automat hos Nordea bare.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svar. :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
87 5
Jeg har funnet en løsning når det gjelder sedler; kiosker og butikker det er mange turister tar euro-sedler og så får man tilbake i norske kroner. Jeg tror det er ofte er lagt inn en avgift på rundt 20 kroner, så det er ikke gratis.
Fruen jobber på en bensinstasjon som tar imot euro-sedler. Ulempen er at kursen som er lagt inn i systemet er ufattelig dårlig. En kunde i går hadde betalt 200 euro og systemet regna det om til 1200,- norske.
Ja men er vel ingen av disse kioskene som tar EU mynter? Tittelen på tråden sier euro-mynt.
Eurosedler er vel billigst å veksle hos disse "bankene" som ofte er i ny-landsmann butikkene? Tror ikke de heller tar mynt.
Stikk til sverige. Fult brukanes der.
Er du sikker? Sverige er jo ikke endel av den monetære unionen, de stemte mot og beholdt svenskekrona.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Er du sikker? Sverige er jo ikke endel av den monetære unionen, de stemte mot og beholdt svenskekrona.
Vis hele sitatet...
Hmm kanskje ikke? ��
Bare mener jeg har betalt med euro der. ��

https://www.dagbladet.no/nyheter/eur...dmenn/66554370

Virker da sånn.
Sist endret av labanfun; 10. juni 2019 kl. 04:16.
Tja vil nok tro at det er EURO sedler som er gyldig betalingsmiddel og ikke myntene.
Artikkelen du linker til gir oss jo ikke noe konkret, den bare sier at fra 2016 vil noen butikker godta € også i Sverige. Endel norske butikker godtar jo også €, men da i sedler.