Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 11003
Høyrte for ei tid sidan om ein uferdig luksusyatch som for tida ligge brakk ved ei kai i ei fjord. Har vore litt i tvil om kor forsiktig eg burde vere med saken i og med at arbeidet på båten skal gjenopptakast på et eller anna tidspunkt. Bestemte meg for å ikkje seie noko om kor den befinne seg, men om ein søke litt rundt så fins det info rundt forbi.

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Båten var den aller første fra et Amerikanskeigd verft som holdt til i Norge. Verftet skulle spesialisere seg på luksusyatchar, men gjekk konkurs allerede før den første båten var ferdigstilt, mellom anna fordi kjøparen dødde. Skipet blei flytta dit det ligge no fordi det er plane om å ferdigstille det.

Første gangen eg var å kikka på det hadde eg og pappa parkert midt framfor bommen med "adgang forbudt" på, og allerede tiltrekt oss ein del nyskjerrige blikk, så det blei til at vi holdt oss på utsida.

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Blei etter kvart en tur til sammen med min vanlige, fryktlause sammensvorne, og ho hadde i allefall ikkje tenkt å bli på utsida sjølv om det sto nokon folk og fisk og tydelig fulgte med på kva vi styrte med. Viste seg at den ikkje var låst engang.

Inne var det kolsvart og ingen av oss hadde klart å ta med oss lommelykter, så vi hadde bare mobilar å lyse med. Skroget var enda ikkje isolert eller inndelt i mindre rom, så akkustikken var enorm. Det blås ganske bra så vi høyrte bølgene veldig godt. Lenger nede i skroget blei drønna frå bølgene neste øyredøvande og andre lydar som gnissinga mot fenderane og kaia høyrtes tidvis nesten ut som piping fra alarmar. Innimellom syns eg eg høyrte stemme, men det var nok og bare lydar av vatn.

Ghost Ship by annikbo, on Flickr

Oppover i etasjane var romindelingane merka av med kritt på golvet og det var merka kva som skulle vere kor med alvorlig mykje skrivefeil :P

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Ghosy ship by annikbo, on Flickr

Ghost ship by annikbo, on Flickr
Dæven så kult, kjempetøft funn, Annki
Ganske unikt i norsk UE sammenheng også, hvis man ser bort fra MS Hamen som riktig nok var langt ifra noen luksusyacht

Solid gold.
Er dette yachten som ligger i nærheten av Flekkefjord?
Sitat av Knask Vis innlegg
Er dette yachten som ligger i nærheten av Flekkefjord?
Vis hele sitatet...
niks.. enda lenger nord! Sogn og Fjordane
Her er det en artikkel om skipet. Interessant historie bak skipet, og fine bilder!
Ah, kult at dere kom dere om bord i skipet. Høres ut som en veldig spesiell opplevelse :-)
ankibo's Avatar
Trådstarter
Takk folkens! Det var en veldig surealistisk opplevelse. Veldig spesiell stemning i mørket med alle lydane. Kjem fleire bilder snart når eg får rydda litt på harddisken.

Den ligge ikkje i Flekkefjord no, men det er definetivt den samme som i artikkelen så ser ut som den kjem der ifra. Veit ikkje om det er tilfelle at den er flytta heilt til Florø enda, men det er i allefall dit den skal.
Veldig spennende sted! Skulle egentlig innom i sommer, men det ble dessverre ikke tid, så veldig artig å få se bilder fra båten! Fine bilder, gleder meg til å se flere!
ankibo's Avatar
Trådstarter
Takk Todd Det var virkelig en opplevelse som skilte seg ut.

Her kjeme litt fleire bilder. Hadde ikkje med meg stativ så kvaliteten er deretter :P

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Ghost ship by annikbo, on Flickr

Ghost ship by annikbo, on Flickr
Mostly harmless.
raggmopp's Avatar
2 0
Så kult. Skikkelig "post app" følelse :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
ankibo's Avatar
Trådstarter
Sitat av raggmopp Vis innlegg
Så kult. Skikkelig "post app" følelse :P
Vis hele sitatet...
Ja det var veldig spennande og føltes veldig surealistisk
Kjempe bra funn! Flotte bilder
ankibo's Avatar
Trådstarter
Takk Var heldig med det her ja! Såg den på nyhetene og trudde ikkje mine egne øyre når eg høyrte det fanst noke sånt heime i Sogn og Fjordane :P
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det noe planer for at denne båten blir liggende utover sommeren i sogn og fjordane? eller skal den flyttes snart?
▼ ... over en uke senere ... ▼
ankibo's Avatar
Trådstarter
Sitat av slippden88 Vis innlegg
Er det noe planer for at denne båten blir liggende utover sommeren i sogn og fjordane? eller skal den flyttes snart?
Vis hele sitatet...
Har forstått det sånn at det er planer om ferdigstille den før eller sidan og i den forbindelse skal den flyttast til Florø trur eg. Veit ikkje om den forsatt ligge brakk, men sånne ting har det vel med å ta si tid
▼ ... flere år senere ... ▼
Ser ut som skipet har blitt solgt:
https://www.aftenposten.no/norge/i/0...gingen-startet