Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 323
Anonym bruker
"Nyfiken Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt maleteip på hullene i lokket. Har gått bra med kolonisering så langt men har gått litt treigt. Men etter det jeg leser nå litt forskjellige plasser så virker det som om man skal bruke teip som puster? For å tillate gas exchange, er dette korrekt? Hva skjer om man ikke tillater gas exchange, slik jeg har unngått? Jeg trodde opprinnelig at alt skulle være tett. Og at man reduserte risiko for kontaminering ved å forsegle helt etter inokulasjon.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Begge deler kan fungere.

Jeg har kolonisert mange mindre glass som fks holdt fks 100 gram havre eller korn, de ble ferdige og fruktet uten gas exchange.

Det fins en egen diskusjon rundt om hvorvidt oppbygning av CO2 i glasset er bra, men soppen er en aerob organisme, den ønsker og må ha ny tilførsel av oksygen for å leve, i lengden.

For vanlig størrelse glass, fks halv litere, bør man ha luft for hastighetens skyld.

Det er også stor forskjell på kulturene, jeg har fks to kulturer som heter "rask" og "hurtig" som har vært raskere enn andre tilfeldige multispore mycel