Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6209
Eiendom: 2 eiere.

Er det lovlig å motta salgsbetaling for en eiendom for å slippe å betale skatt før det har gått 5år.

Eller kan dette bli definert som Skatte undragelse ?
Regner med det er fritidsbolig du snakker om siden du nevner 5 år. Vanlig bolig så er det 1 år som gjelder.

Når det er sagt så svarer du selv på spørsmålet ditt, enkelt og greitt, JA, det er skatte unndragelse. Er vel en stor sum og dersom dette overføres til bank så vil nok banken flagge beløpet med tanke på hvitvaskings loven.
Det er ikke lov å inngå avtaler bare for å unngå skatt.

Om du blir tatt er en anna sak, særlig om overgangen verken betales eller tinglyses. Sjansene for ugreie seinere er definitivt der. Så neppe verdt de få skattekronene du kanskje sparer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det er ikke lov å inngå avtaler bare for å unngå skatt.
Vis hele sitatet...
No spør eg fordi det er eit tema eg kan lite om, men gjerne vil vite meir om. Kan du skrive litt meir om den avgrensinga i praksis?

Om eg sel kåken min etter 9 månader, men vel å setje salsdato til 12 månader og ein dag, så vil eg unngå skatt på overskotet. Om eg hevdar det er fordi eg ville ha tid til å flytte, så vil eg anta det er OK? I praksis blir jo det sære grensedragninger i svært mange tilfeller? Skatteetaten bruker "salget må skje eller avtales...", så eg vil anta at det er innanfor, så lenge faktisk overføring skjer etter datoen?

MVH,
Nysjerrig hobbyjurist.
Sist endret av vidarlo; 4. oktober 2020 kl. 01:11.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Skatteetaten bruker "salget må skje eller avtales...", så eg vil anta at det er innanfor, så lenge faktisk overføring skjer etter datoen?
Vis hele sitatet...
Det står om eiertid at "Eiertiden regnes fram til det som kommer først av salg (realisasjon) eller avtale om salg (realisasjon)."

Videre skriver de at "En avtale er fullstendig når kjøper og selger på bindende og endelig måte er blitt enige om at eiendommen skal overdras og om de viktigste vilkårene for overdragelsen. Realisasjonstidspunktet vil derfor vanligvis være den dag da budet aksepteres."
Sist endret av kongamf; 4. oktober 2020 kl. 10:00.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No spør eg fordi det er eit tema eg kan lite om, men gjerne vil vite meir om. Kan du skrive litt meir om den avgrensinga i praksis?

Om eg sel kåken min etter 9 månader, men vel å setje salsdato til 12 månader og ein dag, så vil eg unngå skatt på overskotet. Om eg hevdar det er fordi eg ville ha tid til å flytte, så vil eg anta det er OK? I praksis blir jo det sære grensedragninger i svært mange tilfeller? Skatteetaten bruker "salget må skje eller avtales...", så eg vil anta at det er innanfor, så lenge faktisk overføring skjer etter datoen?

MVH,
Nysjerrig hobbyjurist.
Vis hele sitatet...
Du stiller et veldig godt spørsmål, som jeg dessverre ikke tror det er et enkelt svar med to streker under svaret.

Skattetaten begynte for et par tiår å bruke det de kaller "gjennomskjæringsmodellen" - i praksis vil det vel si at dersom skatteetaten føler at en sak er gjort primært for å spare skatt så kan de faktisk pålegge skatt likevel.

I store saker, med store beløp og dermed potensiale til å spare mye skatt evt. risikere å få en blyting baksmell på spart skatt er det nok kun en ting som gjelder oss vanlige folk som ikke er jurister eller har hatt spesiell interesse eller har samlet kunnskap om emnet. Å faktisk bruke en jurist og få en juridisk vurdering på om man er innenfor hva som er uproblematisk eller om en nærmer seg en gråsone.

Noen lever et helt liv i "gråsonene" og kan for de som lykkes så kan det være mye penger å hente. Men ved salg av bolig og boliggevinst så vil jo de fleste av oss pøse disse pengene inn i ny og ennå dyrere bolig. Og da kan jo risikoen bli at en kanskje tvinges til å selge boligen for å få gjort opp en skatteregning om det viser seg at skattetaten mener det har vært gjort for stor optimalisering. Er du usikker så søk hjelp hos fagfolk, er du helt sikker og trygg på at du gjør rett så kontakt skattetaten direkte og be om en forhåndsvurdering, det har jeg hørt at de faktisk kan gjøre i enkeltsaker.

Heller safe en sorry når det kommer til skatt. For staten får inn skattekronene før eller siden, og det kan bli et helvete å klare å dekke inn skattekrav om en har trått feil og liketil brukt opp gevinsten.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No spør eg fordi det er eit tema eg kan lite om, men gjerne vil vite meir om. Kan du skrive litt meir om den avgrensinga i praksis?

Om eg sel kåken min etter 9 månader, men vel å setje salsdato til 12 månader og ein dag, så vil eg unngå skatt på overskotet. Om eg hevdar det er fordi eg ville ha tid til å flytte, så vil eg anta det er OK? I praksis blir jo det sære grensedragninger i svært mange tilfeller? Skatteetaten bruker "salget må skje eller avtales...", så eg vil anta at det er innanfor, så lenge faktisk overføring skjer etter datoen?

MVH,
Nysjerrig hobbyjurist.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke hobbyjurist, men ganske hobby når det gjelder skatteretten. Så hvordan det er i praksis er litt vanskelig for meg å si noe om.

Gjennomskjæringsnormen, at det ikke er lov å inngå avtaler kun for å unngå skatt, er også ulovfestet noe som gjør det enda litt vanskeligere. Det enkle normative utgangspunktet er enkelt, men som du kanskje peker på er det ikke fullt så enkelt når det møter den virkelige verden.

Skal skatteetaten kunne ta deg må de bevise at avtalen kun er inngått for å har inngått (delen av) avtalen for å unngå skatt. Så hvis du flytter tre måneder senere enn du ellers ville gjort, så er ikke det noe som rammes som omgåelse.

Hvis derimot ny eier flytter inn, og du flytter ut. Og dere kanskje har laga en underhåndenavtale om at risikoen har gått over ved flyttinga - da kan det bli trøbbel hvis skatteetaten sitter på bevis. Og de får lyst til å ta dere.

Sånn rent praktisk tror jeg (med understrekning av tror) at sjansen er liten for at skatteetaten bryr seg mye med en eiendomsoverføring som ser OK ut på overflata, mellom aktører som har vanlig økonomi. Så hvis du tenker på sjansen for å bli tatt, så er nok den liten.

Det som er en langt større risiko er at det blir noe avtalerettslig trøbbel hvis en har flere sett avtaler. Hvis du har en fiktiv og reell overdragelse risikerer du feks at kjøperen krever deg for ting hen har herpa mellom reell og formell overdragelse. Og havner saken i domstolen øker plutselig sjansen for smekk på lanken fra skattefuten.
Husk at en av grunnene til at folk blir tatt av skattefuten er tips. Endel føler det er lurt å snike på skatten, men mange føler skattesnikene bør få svi så det virker som det er temmelig lav terskel for mange å gå til futen å tips om skattesniking. Er det noe som helst rundt avtalen rundt salg av bolig som kan trekkes i tvil av skattefut så ville jeg trått veldig varsomt. Kanskje nevner kjøper helt tilfeldig for noen venner at det ble trikset med en dato, også er det kanskje nok til at noen av de som hører tipser skattetaten om mulig juks. Problemet med juks er jo ikke bare at en må skatte av boliggevinsten. På toppen kommer gjerne straffeskatt, samt renter etc så et evt. skattekrav feks 3 år frem i tid kan bli en alvorlig stor greie når faktura kommer i posten med 14 dagers betalingsfrist.
Ja, men ingen ting er skatte unndragelse så lenge du handler i beste tro og etter «boka»

Har dere god kontakt f.eks?

Såfall skriv ett lån fra h*n til deg på salgs beløpet og pant i eiendommen med fritt bruk av eiendommen under tidsperioden.
Sett frist på 4 år å betale.
Etter 4-5 år overføres eiendommen da nedbetalingen ikke ble oppfylt.

Kommer noen av etatene så har dere handla etter beste tro hele perioden samt du har stått på papiret som eier av eiendommen i over 5 år.


Kan hende jeg har misforstått deg..
Uansett ikke vanskeligere.