Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4018
Dette har blitt blåst opp i amerikanske medier de siste dagene, der en gruppe ungdommer har blitt hengt ut i media for å mobbe og angripe en innfødt krigsveteran. De mottar nå drapstrusler og hat pga.(viser seg at han ikke er en krigsveteran) en venstrevridd tankegang i media. Alle anklager om rasisme osv. mot dem har blitt tilbakevist, allikevel fortsetter disse media kanalene og "shame" dem uten grunn. Tanker?
Sist endret av A-tillah; 26. januar 2019 kl. 06:53.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Alle anklager om rasisme osv. mot dem har blitt tilbakevist, allikevel fortsetter disse media kanalene og "shame" dem uten grunn. Tanker?
Vis hele sitatet...
Alle anklager om rasisme osv. har blitt tilbakevist? Virkelig? Fordi ungdommene hevder de ikke er rasister og at de er ofrene i situasjonen så mener du virkelig at hele greia er snudd på hodet?
Video som alle kan se med egne øyne og komme til egne konklusjoner forsvinner plutselig fordi ungdommene uttaler at de er uskyldige? Capsene og tilropene forsvinner ifra videoene så fort media driter seg ut om hvorvidt ene parten var i Vietnam eller ikke? Mener du virkelig at verden er så sort hvitt og alltid i en ende av skalaen?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Alle anklager om rasisme osv. har blitt tilbakevist? Virkelig? Fordi ungdommene hevder de ikke er rasister og at de er ofrene i situasjonen så mener du virkelig at hele greia er snudd på hodet?
Video som alle kan se med egne øyne og komme til egne konklusjoner forsvinner plutselig fordi ungdommene uttaler at de er uskyldige? Capsene og tilropene forsvinner ifra videoene så fort media driter seg ut om hvorvidt ene parten var i Vietnam eller ikke? Mener du virkelig at verden er så sort hvitt og alltid i en ende av skalaen?
Vis hele sitatet...
Har du sett hele videoen på 2 timer eller bare klippet på noen få minutter? Det er ingen tilrop. De synger skolesanger/football chants for å overdøve en gruppe som slenger rasistiske og homofobiske utrykk mot andre.

Synes du det er greit at voksne mennesker "doxxer" og maner frem til vold og drap mot barn? Kjendiser og media.
Sist endret av A-tillah; 26. januar 2019 kl. 07:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg får vel legge lista på ditt nivå og gjøre det samme:
Synes du det er grei debatteknikk å ikke svare på ett eneste spørsmål stilt til deg, men heller komme med egne nye spørsmål som du forventer svar på, selv om du selv ikke gir ett eneste svar på spørsmålene stillt til deg?
Det var "The black hebrew israelites" som begynte å rope faggot, uncle tom og andre utrykk mot folk. Guttungen bare stod der uten å gjøre en dritt. Men smilet hans var vel en rasistisk handling ifølge mange. En voksen mann kommer opp til deg/din skoleklasse og slår på en tromme rett i fjeset ditt. Blir du ikke litt forvirret?

Alle store media kanaler og kjendiser har trukket tilbake sine første inntrykk da det har kommet frem at hele saken er ren løgn.

Uansett. Ville bare vite hva folk synes om at media nå har blitt både dommer og bøddel.
Sist endret av Veggen; 26. januar 2019 kl. 16:22. Grunn: Fjernet tekst som var 2x.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Det var "The black hebrew israelites" som begynte å rope faggot, uncle tom og andre utrykk mot folk. Guttungen bare stod der uten å gjøre en dritt. Men smilet hans var vel en rasistisk handling ifølge mange. En voksen mann kommer opp til deg/din skoleklasse og slår på en tromme rett i fjeset ditt. Blir du ikke litt forvirret?

Det var "The black hebrew israelites" som begynte å rope faggot, uncle tom og andre utrykk mot folk. Guttungen bare stod der uten å gjøre en dritt. Men smilet hans var vel en rasistisk handling ifølge mange. En voksen mann kommer opp til deg/din skoleklasse og slår på en tromme rett i fjeset ditt. Blir du ikke litt forvirret?

Alle store media kanaler og kjendiser har trukket tilbake sine første inntrykk da det har kommet frem at hele saken er ren løgn.

Uansett. Ville bare vite hva folk synes om at media nå har blitt både dommer og bøddel.
Vis hele sitatet...
I denne saken er vel media bare dommer, bøddelen(e) er vel Internett som sender hatmeldinger.

Uansett så er denne saken "bare" dårlig kildekritikk og et bevis på at media må senke tempoet litt i jakten på klikk. Selv nrk gjenga påstander de har måtte trekke tilbake.

I tillegg så må nettroll og hatere slappe litt av.
Sist endret av random105675; 26. januar 2019 kl. 08:08.
Vel, det er nok en del amerikanske medier som må punge ut nå, siden mange av dem regelrett løy om hva som faktisk skjedde.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Uansett. Ville bare vite hva folk synes om at media nå har blitt både dommer og bøddel.
Vis hele sitatet...
Heh. Skeptisk.

Det eneste du virker interessert i er soapboxing, som er pinlig innlysende overalt du "diskuterer" her på forumet, der du mer eller mindre konsekvent ignorerer alle spørsmål og bemerkninger.

Hvis du hadde villet vite hva folk synes, hadde du tatt deg bryet med å diskutere ordentlig.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
*Snipp* Alle anklager om rasisme osv. mot dem har blitt tilbakevist, allikevel fortsetter disse media kanalene og "shame" dem uten grunn. Tanker?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at et enormt underliggende nasjonalt problem manifesterer seg i denne lille fillesaken, venstre mot høyre, libtards mot alt-right.

Man kan se det på så godt som alle plattformer hvor majoriteten av brukermassen er amerikanere.
Den ene siden prøver alltid å fornærme den andre hvis det finnes så mye som et fnugg av grunnlag for å gjøre det - og hvis det ikke finnes legitimt grunnlag for å uttale seg nedsettende vil idioter og troll gjøre det likevel bare for å skape splid og splittelse.
Deretter svarer den andre siden og så har vi det gående.

Personlig kunne jeg ikke gitt mer faen i saken og det tror jeg hele resten av verden også ville ha gjort dersom medier med tydelig politisk agenda hadde latt være å rote rundt i dritten for å få det til å stinke så mye som mulig.
At presidenten i landet har en personlig feide med enkelte kanaler hjelper nok heller ikke på situasjonen.
Sist endret av Knask; 26. januar 2019 kl. 14:59.
Sitat av robhol Vis innlegg
Heh. Skeptisk.

Det eneste du virker interessert i er soapboxing, som er pinlig innlysende overalt du "diskuterer" her på forumet, der du mer eller mindre konsekvent ignorerer alle spørsmål og bemerkninger.

Hvis du hadde villet vite hva folk synes, hadde du tatt deg bryet med å diskutere ordentlig.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du missforstår poenget mitt. Lurer bare på hva allmenheten synes om det politiske klimaet vi befinner oss i, der det er aksept for å fremme "politisk korrekthet" fremfor personvern og etikk.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da tror jeg du missforstår poenget mitt. Lurer bare på hva allmenheten synes om det politiske klimaet vi befinner oss i, der det er aksept for å fremme "politisk korrekthet" fremfor personvern og etikk.
Vis hele sitatet...
Snakk om ledende spørsmål.
Funker ikke sånn.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da tror jeg du missforstår poenget mitt. Lurer bare på hva allmenheten synes om det politiske klimaet vi befinner oss i, der det er aksept for å fremme "politisk korrekthet" fremfor personvern og etikk.
Vis hele sitatet...
Det politiske klimaet en oppfatter er resultatet av hva slags informasjon en har utsatt seg selv for. Om individer henger mye i polariserte nettsamfunn hvor det snakkes mye om f.ex. "politisk korrekthet" så er det et helt lass med faktorer som leder til at individer får et forvridd syn på sannheten.

Når det gjelder sosiale medier så er de først og fremst optimalisert mot engasjement. Google, YouTube, Facebook og Reddit er prakteksempler. Klikkfrekvens, upvotes, likes, delinger, seertid og annet måles. Det som gjør det bra får mer views.


De fleste seriøse innholdsprodusentene på nettet er avhengig inntekter. For det trenger de visninger kombinert med annonsører, produkter eller affiliates f.ex.

Såpass sterke insentiver, kombinert med knalltøff konkurranse innen oppmerksomhetsindustrien leder til at innholdet som blir produsert og konsumert må være utrolig, overdrevet, emosjonelt, enkelt å forstå, enkelt å spre m.m. for å faktisk klare å komme over havet av konkurrende innhold.

Så, tilbake til spørsmålet ditt: Nei, jeg er ikke spesielt engstelig for overdrevne digitale fantasier om SJWs eller den venstrelente delen av befolkningen.
Sist endret av Vekst; 26. januar 2019 kl. 22:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Da tror jeg du missforstår poenget mitt. Lurer bare på hva allmenheten synes om det politiske klimaet vi befinner oss i, der det er aksept for å fremme "politisk korrekthet" fremfor personvern og etikk.
Vis hele sitatet...
Her stiller du opp eit falskt dikotomi. Det er fleire alternativ enn politisk korrekt vs. personvern. Ei alternativ forklaring, som du ikkje er villig til å diskutere er jo t.d. personleg bias.

I så måte er det gjerne verdt å minne om oppførselen din i denne tråden, som lyser av objektiv innstilling og eit objektivt verdsbilete.
Hva er greia med at alle går igjennom innleggene til trådstarter i disse dager? Ser det har skjedd ofte de siste ukene. Minner meg på hvorfor jeg ikke har vært aktiv på noe forum på ti år. Men ja, mine tanker om dette. Hvis ting forsetter som det gjør og at alle skal være hårsår 24/7 og alle skal være så jævlig opphengt i rase og lignende så henger jeg meg. Er så dritt lei politikk og alt som følger med. Bare masse falske mennesker som tenker på sin egen karriere og lommebok. Driter i alt annet. Moderne nyhetsmedier kan du også få gratis av meg; virker som de bare vil skape uro med all dritten de skriver.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Hva er greia med at alle går igjennom innleggene til trådstarter i disse dager? Ser det har skjedd ofte de siste ukene. Minner meg på hvorfor jeg ikke har vært aktiv på noe forum på ti år.
Vis hele sitatet...
Man skal jo kunne stå for det man har sagt, i denne tråden er tilfellene oppstått pga diskusjonsmetoden til trådstarter. De som har vært engasjert i tidligere diskusjoner med TS henviser bare til h*n tidligere svar for å bygge opp under grunnen til svarene de gir her.
Det må vel gå an å poengtere slike ting uten å tro at det er en heksejakt på gang?


Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Men ja, mine tanker om dette. Hvis ting forsetter som det gjør og at alle skal være hårsår 24/7 og alle skal være så jævlig opphengt i rase og lignende så henger jeg meg. Er så dritt lei politikk og alt som følger med. Bare masse falske mennesker som tenker på sin egen karriere og lommebok. Driter i alt annet. Moderne nyhetsmedier kan du også få gratis av meg; virker som de bare vil skape uro med all dritten de skriver.
Vis hele sitatet...
Du har så rett, faktisk noe av det mest avslappende som går an er å unngå sosiale medier og TV for en stund. Splittelsen som skjer nå om dagene blant folk er ikke produktiv og man kan nesten dra konspiratoriske konklusjoner om måten mediene bidrar til denne splittelsen. Men menst sannynlig er det det faktum at "journalister" er horer for penger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg går ikke gjennom innleggene per se, (masochisme har sine grenser) men jeg husker et par andre diskusjoner der OP hadde en "fremtredende rolle". Det gjør det vanskelig å unngå å kommentere det når OP senere prøver å påstå at han er interessert i andres synspunkter på ting.
Dodecha: Nei, akkurat i dette tilfelle var det ikke så ille. Men jeg syntes ikke at tråder (denne ble nødvendigvis ikke det) skal bli kapret pga. trådstarter har skrevet noe dritt tidligere. Det er veldig fort gjort å ytre noe piss på nettet hvis du er i dårlig humør eller hatt en dårlig dag. Andre drar kanskje på Kiwi og kjefter på kasseansatte for at det ikke er mer tørkerull på lager f.eks

Men samma det, jeg liker bare ikke helt trenden bak det. For det har skjedd alt for mye i det siste. Kunne gjerne linket til noen tråder, men håper folk skjønner poenget. Men for all del, man skal jo sto for det man har sagt - så jeg skjønner greia også..


Horer for penger, ja. Ingen tvil. Det som er problemet med journalister, ihvertfall veldig mange av dem; er at de gjerne bare følger et manus de har fått. De graver ikke på egenhånd lenger. Jeg trenger jo nesten ikke å komme med et eksempel, for hvis du sjekker VG, DB eller TV2 så ser du at alle artiklene er typ det samme. Samme saken, samme mening. Ingen tørr å se en sak fra en litt annen vinkel.

Og at journalister følger en viss politisk agenda er vel heller ingen hemmelighet. Er jo bare å søke opp de fleste journalistene fra VG eller andre aviser på Twitter, så ser du brått hvor trangsynte og hjernevaska noen av disse folka kan være.

Men men, hva skal man gjøre. Ser ikke akkurat ut som ola nordmann eller ali nordmann bryr seg i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Dodecha: Nei, akkurat i dette tilfelle var det ikke så ille. Men jeg syntes ikke at tråder (denne ble nødvendigvis ikke det) skal bli kapret pga. trådstarter har skrevet noe dritt tidligere. Det er veldig fort gjort å ytre noe piss på nettet hvis du er i dårlig humør eller hatt en dårlig dag. Andre drar kanskje på Kiwi og kjefter på kasseansatte for at det ikke er mer tørkerull på lager f.eks
Vis hele sitatet...
No er det ikkje fordi trådstarter tidlegare har skrive litt drit eg reagerer, men fordi trådstarter tidlegare har vist en debatteknikk som ville fått fireåringer som roper at pappaen min er større enn pappaen din til å virke som seriøse debatanter.

I denne tråden er det liknande tendenser frå trådstarter; avvis eller ignorerer innvendinger som ikkje stemmer med narrativet trådstarter ønsker at skal stemme. Be folk sjå timelange videoer om dei er ueinige.

Det er hersketeknikker, og bidrar ikkje til ein betre debatt.
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Men samma det, jeg liker bare ikke helt trenden bak det. For det har skjedd alt for mye i det siste. Kunne gjerne linket til noen tråder, men håper folk skjønner poenget. Men for all del, man skal jo sto for det man har sagt - så jeg skjønner greia også..
Vis hele sitatet...
Det er faktisk fint om du fremmer noen eksempler for påstanden, for det er ikke sikkert de hverken er så mange eller så grove som du tror. Ofte er det slik at man føler en trend veldig sterkt og således ikke finner noe stort behov for å dokumentere den. Når man likevel prøver viser det seg gjerne at mye av grunnlaget faller bort. Det betyr ikke at inntrykket man har nødvendigvis er galt, men at ti alvorlige tilfeller kanskje egentlig bare var to og mye av det øvrige egentlig ikke så ille når man leser det igjen med friske øyne. Det er derfor en god øvelse å gjøre, om ikke annet for å være sikker på at du selv har en korrekt oppfatning av emnet. Særlig i en debatt om fraværet av nyanser i politikk og mediedekning kan dette være en god idé.

Videre er det synd å se dårlige argumenter for saker jeg i utgangspunket mener har noe for seg. Så som denne innholdsløse mediabashinga her:
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Horer for penger, ja. Ingen tvil. Det som er problemet med journalister, ihvertfall veldig mange av dem; er at de gjerne bare følger et manus de har fått.
Vis hele sitatet...
Hvor omfattende er dette, da? Har du kilder for påstanden? For jeg er ikke nødvendigvis veldig uenig, men du undergraver egen sak når du kaster ut slike anklager uten substans og retning. Eller for å fortsette:
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
De graver ikke på egenhånd lenger.
Vis hele sitatet...
Gravejournalistikk forekommer da fortsatt? For å ta noen saker jeg erindrer på stående fot: Anbud og politibiler, lånehaien Pål Diskerud, nigeriabåtene og den australske-amerikanske pedoforumaksjonen. Alt dette må da kunne kalles gravende journalistikk på høyt nivå? Helt ærlig mistenker jeg at du ikke følger særlig nøye med på nyhetene og derfor utleder at det du velger bort ikke finnes.

Nå vil sikkert mange se på meg som en mediepredikant som heier de frem mens jeg synger everyhing is awesome. Det er ikke riktig. Klikkhoreri, dårlig argumentasjon, splittende vinklinger, unyanserte fremstillinger, og overdreven forkorting og fordumming av komplekse saksforhold? Ja, jeg deler din oppfatning om at det er alvorlige problemer. Men likevel må jeg altså i steden bruke tid på å imøtegå opplagt feilaktige påstander fra din side. Fordi du gjør akkurat det du anklager mediene for å gjøre: overdriver, uttrykker deg skråsikkert og bombastisk om ting du ikke har peiling på og ignorerer alle former for nyanser. Ser du ironien?

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Jeg trenger jo nesten ikke å komme med et eksempel, for hvis du sjekker VG, DB eller TV2 så ser du at alle artiklene er typ det samme. Samme saken, samme mening. Ingen tørr å se en sak fra en litt annen vinkel.
Vis hele sitatet...
Jeg synes NRK ofte vinkler ting ganske ulikt fra VG og Dagbladet, som igjen er veldig ulike fra klassekampen og dagsavisen. Morgenbladet dekker helt andre saker, og nettavisen er er uenige med alle de andre. Mye er selvsagt likt også, men påstanden din er unyansert.

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Og at journalister følger en viss politisk agenda er vel heller ingen hemmelighet. Er jo bare å søke opp de fleste journalistene fra VG eller andre aviser på Twitter, så ser du brått hvor trangsynte og hjernevaska noen av disse folka kan være.
Vis hele sitatet...
Dette er uredelig av deg.
Er alle journalister trangsynte og hjernevaska, eller bare noen? Hvilke? Og hva er egentlig denne "visse politiske agenadaen" de alle arbeider mot? Det du sier er totalt innholdsløst, men det høres skummelt ut. Ingen kan ta deg på faktafeil så lenge du ikke ytrer noen håndfaste påstander. Det er ikke noe å imøtegå, men inntrykket du setter igjen blir stående med mindre noen forsøker. Men da må de først hale dine meninger ut av deg. Sånn sett kaster du bare bort alles tid, og du forpester debattklimaet. Det er brønnmiging av verste sort.

Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Men men, hva skal man gjøre. Ser ikke akkurat ut som ola nordmann eller ali nordmann bryr seg i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Du kan begynne med din egen argumentasjon og tilnærming til sakene du diskuterer! Din useriøse debattstil, kunnskapsløshet og undergravende linje er en del av problemet. Så kan du heller bekymre deg for andre menneskers politiske passivitet når du har ryddet opp i din egen intellektuelle latskap.
Sist endret av Myoxocephalus; 27. januar 2019 kl. 21:42. Grunn: retta noen forvirrende språkfeil
Hvorfor kunne du ikke prøve å gå fram på en litt kulere måte? Jeg kan gjerne argumentere for det jeg har skrevet, men ikke når jeg blir møtt av en vegg av tekst som egentlig bare forklarer hvor dum og uviten jeg er.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan du ikkje heller komme med argumentasjonen då? Det er meir produktivt enn metadiskusjon.

Forøvrig har ingen påstått at du er dum eller uvitande. Det er ein stråmann frå di side. Myoxo kritiserte teksten du skreiv, ikkje deg som person.
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Hvorfor kunne du ikke prøve å gå fram på en litt kulere måte? Jeg kan gjerne argumentere for det jeg har skrevet, men ikke når jeg blir møtt av en vegg av tekst som egentlig bare forklarer hvor dum og uviten jeg er.
Vis hele sitatet...
Det finnes nok av foraer som ikke dyrker frem god retorikk.
Det at overlordene på nFF faktisk stiller krav om det, gjør det tålelig å være her. Men, smaken er som baken.

Noen nyttige lenker til senere:

Debattkutyme og debattkultur.

Vanlige tankefeil (logical fallacies) - enkelt og oversiktlig framstilt.

For å ikke gjøre det for off-topic. Du må heller ikke glemme at folk ikke legger ut ting i vakuum her. Det er ingenting som sier at en tråd er en isolert hendelse som ikke kan ses på i en større sammenheng.
Dette er ekstra relevant når det kommer til et par «gjengangere», eller enkelte forumbrukere som tilsynelatende legger ut ting bare for å provosere og få reaksjoner aka. trolling.
Sist endret av Svartbak; 27. januar 2019 kl. 18:49.
Sitat av Lo-Down Vis innlegg
Hvorfor kunne du ikke prøve å gå fram på en litt kulere måte? Jeg kan gjerne argumentere for det jeg har skrevet, men ikke når jeg blir møtt av en vegg av tekst som egentlig bare forklarer hvor dum og uviten jeg er.
Vis hele sitatet...
Øøøøh.... Bedre slik?




Sitat av A-tillah Vis innlegg
Dette har blitt blåst opp i amerikanske medier de siste dagene, der en gruppe ungdommer har blitt hengt ut i media for å mobbe og angripe en innfødt krigsveteran. De mottar nå drapstrusler og hat pga.(viser seg at han ikke er en krigsveteran) en venstrevridd tankegang i media. Alle anklager om rasisme osv. mot dem har blitt tilbakevist, allikevel fortsetter disse media kanalene og "shame" dem uten grunn. Tanker?
Vis hele sitatet...
Det er tragisk. Jeg har i lang tid fulgt med på begge sider av det politiske kaoset, og har vært nødt til å trekke meg unna da det gjør meg deprimert.

Alle har meninger, og de fleste føler dessverre at de har rett. Flesteparten av mennesker som ytrer seg hardt på både venstre og høyresiden har ikke reflektert ordentlig over bakgrunnen for at de har den meningen de har, og de ser kun etter nyheter som underbygger standpunktet de allerede har. Venstre og høyre har nesten blitt religiøst, folk ser ikke ut til å tenke, men velger heller side i forhold til hvem de har mest lyst til å bli likt av.

Media slik det er nå er heldigvis i ferd med å dø ut, folk har begynt å se hvor unyanserte de er til tross for at de hevde å være objektive.

Jeg skulle ønske intensiteten og sikkerheten til folk som ytrer meningene sine var reflektert av hvor mye de faktisk hadde satt seg inn materialet. Ydmykhet er sårt savnet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Media slik det er nå er heldigvis i ferd med å dø ut, folk har begynt å se hvor unyanserte de er til tross for at de hevde å være objektive.
Vis hele sitatet...
For det første, så framstår framveksten av det som populært er omtalt som alternative media, som eit problem i så måte. For dei er jamt over ikkje objektive, og har heller ikkje mekanismer for å søke objektivitet på plass.

Eit døme på det var PFU sin gjennomgang av ein artikkel frå bloggen resett.no. Du treng heller ikkje leite spesielt lenge for å finne andre nettsider som får resett til å framstå som rimelig gode på kjeldekritikk og objektivitet...

Klassiske, redaktørstyrte media (som t.d. Aftenposten, NRK også viare) har mekanismer på plass for å sikre ein viss objektivitet. Det vil ikkje nødvendigvis sei at dei ikkje har ei politisk meining, men dei har mekanismer for å sikre at det i minst mogeleg grad påverkar rapporteringa. Dei mekanismane er ikkje perfekte, men dei er der.

Ser vi til tradisjonelle medier her heime, så har dei avslørt fleire kritikkverdige ting det siste året:

Det er eit litt tilfeldig utval. Fleire saker finn du på denne nettsida, og det heller er ikkje ei uttømmande liste. Kva har alternative medier avslørt?

Legg merke til at mange av sakene er svært maktkritiske, og avslører enten direkte lovbrot (som i Tolga-saka) utført av det offentlege, eller systematisk svikt (som i Jenta på broa, Et fengsel i fengselet t.d.), som samfunnet ikkje hadde fått vite om utan at media hadde gravd.

For å sitere WaPo: Democracy dies in darkness.
vidarlo: Det er klart, når hvem som helst kan starte sin egen nyhetskanal så vil det naturligvis være mye søppel. Du har for øvrig det samme problemet med etablert media, jeg vil f.eks. si at NRK gjør en ufattelig mye bedre jobb enn CNN/FOX-News.

Eksemplene du viser til er heller ikke politiske, det er ikke eksempler hvor nyhetsmediene har trengt å utvise særlig grad av objektivitet. Det verden ser ut til å formes av er en nesten ideologisk sidetilhørlighet, og det eneste media ser ut til å gjøre er å polarisere debattklimaet for å tjene penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Eksemplene du viser til er heller ikke politiske, det er ikke eksempler hvor nyhetsmediene har trengt å utvise særlig grad av objektivitet. Det verden ser ut til å formes av er en nesten ideologisk sidetilhørlighet, og det eneste media ser ut til å gjøre er å polarisere debattklimaet for å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Jo, så klart er døma politiske. Det er jo ramsalt kritikk av myndigheitene i fleire av dei.

Det å velje ut slike saker, kor i landet ein vel dei ut (er det FRP eller SV som har ordføraren?), korleis ein vinkler dei, og kva spørsmål ein stiller er jo avgjerande. Og det er i høgste grad politikk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, så klart er døma politiske. Det er jo ramsalt kritikk av myndigheitene i fleire av dei.

Det å velje ut slike saker, kor i landet ein vel dei ut (er det FRP eller SV som har ordføraren?), korleis ein vinkler dei, og kva spørsmål ein stiller er jo avgjerande. Og det er i høgste grad politikk.
Vis hele sitatet...
Jeg burde ha skrevet at det ikke var politisk i nærheten av tilsvarende grad som sakene som faktisk splitter folket. Poenget er at sakene du linker til ikke er annet enn eksempler på at de kan være objektive, noe hvem som helst kan være i enkelte saker med jevne mellomrom. Hadde de utvist samme objektivitet i saker hvor de faktisk risikerte noe (som ved å tale begge sider ved flyktningskrisen), da hadde det vært et bedre eksempel.

Uansett, du kan vel være enig i at Covington-saken belyser alvorlig problematikk ift. hvordan medieorganisasjonene opererer? De følger hverandre på twitter, og når én "journalist" tweeter noe, så tar alle journalistene (på samme politiske side) dette for god fisk uten noen form for kildekritikk. Dette skjer igjen og igjen og igjen, det er et sinnsykt stort problem.

Det er greit at man ser problematikk ved at mediebransjen slik den er nå dør ut, men man kan ikke forsvare de uten å faktisk erkjenne at de langt på vei har gravd sin egen grav.
Sist endret av stepry; 28. januar 2019 kl. 14:09.
Sitat av stepry Vis innlegg
Uansett, du kan vel være enig i at Covington-saken belyser alvorlig problematikk ift. hvordan medieorganisasjonene opererer? De følger hverandre på twitter, og når én "journalist" tweeter noe, så tar alle journalistene (på samme politiske side) dette for god fisk uten noen form for kildekritikk. Dette skjer igjen og igjen og igjen, det er et sinnsykt stort problem.
Vis hele sitatet...
Du treffer litt, men det fungerer litt annerledes enn det.


De fleste journalister/bloggere har tilgang til social media analytics verktøy som følger med på sosiale medier og ser etter hva som går bra. Buzzsumo.com f.ex

Når noe nytt skjer som får en høy grad av engasjement så skapes en enormt styr for å publisere noe så fort som mulig. Alle følger med på alle andre. Enten manuelt, men i de fleste tilfeller via de overnevnte verktøyene. Jo raskere man er til å publisere noe jo større er sannsynligheten for at akkurat din artikkel blir delt på sosiale medier typ Reddit eller Facebook. Det er det som er målet for mange av disse selskapene. De satser kun på "viralt" innhold.

Er du sent ute får du ingenting, og det skal det ikke mange minuttene til før du er.

Dermed så har man et insentiv for å laste opp innhold så raskt som mulig, som åpenbart går utover både research og kildeverifikasjon.

Spesielt når du tenker på at de som skriver innhold på mange av disse sidene får betalt en luselønn, gjerne med provisjon for visninger (eller enda bedre: ingen jobb om du ikke treffer mål).

Min anbefaling: Kutt ut all innhold som er innom politikk på sosiale medier. Du får ikke et representativt bilde av virkeligheten.
Sist endret av Vekst; 28. januar 2019 kl. 17:44.