Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1863
I Need To Freak
1 0
Hei!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med et lite problem. Jeg er pålagt av NAV å følge opp regelmessige samtaler hos DPS. Det er forsåvidt ikke noe stress i seg selv, den 50 minutter lange samtalen hver uke. Det som har vært atskillig verre, er det evigvarende kravet om at du på død og liv skal gå på en eller annen tung antipsykotika. I løpet av den tiden jeg har gått der, har de prøvd å prakke på meg i hvert fall 4-5 forskjellige medisiner. Jeg har hele tiden kun sagt at jeg absolutt ikke ønsker noen av dem, mest fordi jeg vet litt for mye om hva psykiatriens sanne vesen er og hvor lite deres intensjoner er å faktisk hjelpe deg. Seff også mye fordi jeg vet hvor heavy mange av disse medisinene er, i bivirkninger som ønsket virkning. Jeg har kun blitt møtt med en lang rekke innvendinger om ditt og datt, hvor lite jeg vet om de ulike legemidlene og virkningen før jeg faktisk har prøvd dem, hvordan jeg indirekte stenger for "den fulle effekten av behandlingen" etc etc. Maset har ikke gitt seg og da jeg sa at jeg ikke hadde økonomi til å betale for disse legemidlene, begynte de og gi dem til meg gratis. Etterhvert så jeg ingen annen løsning enn å ta imot dem, for så å påstå at jeg tok i samsvar med anvisning.

Forsøkte å begynne på en av disse medisinene, tror det var "ABILIFY", men kom ikke lengre enn 2 piller over 2 dager. Selv etter denne latterlige lave dosen, fikk jeg en ubehagelig virkning som varte en ukes tid, noe som i hvert fall gjorde meg bare enda sikrere i min sak vedr å ikke ta dem.

Nå vil de gjerne ta blodprøver for å finne ut litt om virkning over tid. Jeg trenger rett og slett noen innspill på hvor mye jeg må ta over hvor lang periode for at disse prøvene ikke skal avsløre at jeg vanligvis ikke tar dem? Minimum mengde over kortest mulig periode er å foretrekke. Medisinen er "LATUDA". På forhånd takk for all hjelp"

Freakfunk.
Hvis jeg ikke tar helt feil så er mening bak slike medisineringer at du skal oppnå et vist nivå av legemiddelet i blodet.

fra felleskatalogen:

Egenskaper
Virkningsmekanisme: Blokkerer dopaminerge og monoaminerge effekter. Høy affinitet til dopaminerge D2-resptorer og serotoninerge 5-HT2A- og 5-HT7-reseptorer. Gir også partiell agonisme av 5-HT1A-reseptorer. Bindes ikke til histaminerge eller muskarine reseptorer.
Absorpsjon: Cmax innen 1-3 timer. Mat øker gjennomsnittlig Cmax og AUC hhv. ca. 2-3 ganger og 1,5-2 ganger. Steady state nås innen 7 dager.
Proteinbinding: 99%.
Fordeling: Gjennomsnittlig Vd 6000 liter.
Halveringstid: 20-40 timer. Farmakokinetikken er doseproporsjonal.
Metabolisme: Hovedsakelig via CYP3A4 til 2 aktive og 2 inaktive metabolitter.
Utskillelse: Fekal og renal (metabolitter).


så etter 7 dager skal du våre på riktig nivå og dette holdes ved like gjennom videre inntak av foreskrevet dose.

Skjønner godt at du er skeptsik til antipsykotium, men samtidig er det verdt et forsøk. Kjenner ikke deg, men kjenner de som står på det fast og har null problemer og de som sliter med bivirkninger. SÅ vil ikke gi noe annet råd, at hvis du går for å "fake" dette så ta en runde med for og imot før du hopper av igjen. I tillegg så kan bivirkningene ved å hoppe av medisinen brått uten en kontrollert seponering føre til plager som kan være harde å komme igjennom.

Til slutt så vil jeg heve en moralske pekefinger da du selv sier aavviser legen, men ikke finner frem til felleskatalogen selv...... kanskje du skal være litt imøtekommende.

Lykke til
Jeg er bare litt nyskjerring, men hva mener du med psykriatriens sanne vesen? Og hva er det som er årsaken for at du mener deres intensjoner ikke er å hjelpe deg?