Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2387
Meldte meg på en nettside som sender meg mail om diverse oversettelsesoppdrag som jeg kan tjene penger på. Spørsmålet mitt er om jeg kan stole på at det ikke er svindel? Liker ikke å oppgi kontonummeret mitt over nettet på den måten.

Noen med erfaringer fra dette?

Jeg lurer også på om hvis jeg sier ja til å ta oppdraget, men ikke får noen bekreftelse på det, kan han kreve meg for noe? Penger. f.eks.
du må nesten si nettsiden, ellers vet vi ikke om siden er legit.
Kontonummer er ikke så farlig. Det er verre å oppgi visa, utløpsdato og de 3 sikkerhets tallene.
Det er vel egentlig lite å gjøre med bare et kontonummer?

Med mindre man har øvrig info om deg og/eller kontiene dine, så er det (såvidt jeg vet) heller lite å få ut av ett enkelt nummer. De må jo ha en plass å sende pengene, og uten videre opplysninger er det antagelig lite å hente.
Men er ikke dette svart arbeid?
Det er kun svart arbeid om du ikke innrapporterer det. Det gjør du veldig enkelt når du sender inn selvangivelsen din til neste år.
Trenger man å innrapportere det hvis man tjener under skattegrensen?
Ja, det skal man.
Sitat av MannSKvPs Vis innlegg
Trenger man å innrapportere det hvis man tjener under skattegrensen?
Vis hele sitatet...
Mener du frikortgrense? Hvis ja må jo inntekten rapporteres, ellers så har jo ikke skattemyndighetene kontroll på om du er over eller under frikortgrense. Du må vel også søke om frikort?
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Mener du frikortgrense? Hvis ja må jo inntekten rapporteres, ellers så har jo ikke skattemyndighetene kontroll på om du er over eller under frikortgrense. Du må vel også søke om frikort?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke lenger søke om frikort/skattekort.

Et annet spørsmål. Frikortgrense eller skattegrense. Det går på samlet inntekt ikkesant? Hvis man har tre forskjellige inntekter kan man jo klare å unngå å betale skatt, men allikevel tjene godt med penger.
Sist endret av MannSKvPs; 14. desember 2014 kl. 05:50.
Unlicensed Surgeon
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Det er vel egentlig lite å gjøre med bare et kontonummer?

Med mindre man har øvrig info om deg og/eller kontiene dine, så er det (såvidt jeg vet) heller lite å få ut av ett enkelt nummer. De må jo ha en plass å sende pengene, og uten videre opplysninger er det antagelig lite å hente.
Vis hele sitatet...

Har du kontonummer, har du storsett navn også.
Med navnet klarer man stortsett å finne bursdagen enten via Facebook, skattelister fra 2001, eller ligende.
Har du navn, og bursdag klarer du å finne ut av personnummeret.

Da sitter man med navn, kontonummer og personnummer.

Neste steg er å printe ut falsk legitimasjon (PVC printer koster ikke SÅ mye) med de opplysningene på, for så å gå i en "bank i butikk" der det sitter en usikker kar på 21 år, og ta ut så mye penger som mulig.

EKSTREMT lite sansynlig at dette skjer, og oppretter du en egen konto for formålet så er du sikker, men det er teknisk mulig.
Kan du ikke bare lage deg en Paypal eller Skrill konto?
Sitat av dafog Vis innlegg
Har du kontonummer, har du storsett navn også.
Med navnet klarer man stortsett å finne bursdagen enten via Facebook, skattelister fra 2001, eller ligende.
Har du navn, og bursdag klarer du å finne ut av personnummeret.

Da sitter man med navn, kontonummer og personnummer.

Neste steg er å printe ut falsk legitimasjon (PVC printer koster ikke SÅ mye) med de opplysningene på, for så å gå i en "bank i butikk" der det sitter en usikker kar på 21 år, og ta ut så mye penger som mulig.

EKSTREMT lite sansynlig at dette skjer, og oppretter du en egen konto for formålet så er du sikker, men det er teknisk mulig.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvordan man finner dato for bursdag via skattelistene?
Kan du også forklare meg hvordan man finner personnummer ved hjelp av navn og dato for bursdag?
Sist endret av Spelly; 14. desember 2014 kl. 14:02.
Sitat av dafog Vis innlegg
Har du kontonummer, har du storsett navn også.
Med navnet klarer man stortsett å finne bursdagen enten via Facebook, skattelister fra 2001, eller ligende.
Har du navn, og bursdag klarer du å finne ut av personnummeret.

Da sitter man med navn, kontonummer og personnummer.

Neste steg er å printe ut falsk legitimasjon (PVC printer koster ikke SÅ mye) med de opplysningene på, for så å gå i en "bank i butikk" der det sitter en usikker kar på 21 år, og ta ut så mye penger som mulig.

EKSTREMT lite sansynlig at dette skjer, og oppretter du en egen konto for formålet så er du sikker, men det er teknisk mulig.
Vis hele sitatet...
For det første er det langt ifra så enkelt som du sier jo mindre man er veldig heldig, og for det andre vil man ikke sitte igjen med noe tap dersom det du sier skulle skje.(Banken, butikk eller ansatt vil måtte dekke tapet ved uaktsomhet på deres egen side).

Å gi fra seg kontonummer er ikke noe å være spesielt redd for. Grunnen til at det eksisterer er jo så folk skal få sendt deg penger.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Kan du også forklare meg hvordan man finner personnummer ved hjelp av navn og dato for bursdag?
Vis hele sitatet...
Er ikke uten grunn at personnummeret ikke lenger blir regnet som sensitiv informasjon. Nettopp fordi nå er litt "intensiv" googling og 10-20 minutter nok for å finne ett personnummer
Sitat av mo66y Vis innlegg
Er ikke uten grunn at personnummeret ikke lenger blir regnet som sensitiv informasjon. Nettopp fordi nå er litt "intensiv" googling og 10-20 minutter nok for å finne ett personnummer
Vis hele sitatet...
Kan du ikke i samme slengen finne ut hvem personnummeret tilhører og kontonummeret?

Det er jo ikke spesielt vanskelig å genere fødselsnummer, algoritmen finnes jo her: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsnummer , men so what? Nøtten er jo å koble fødselnummer opp mot en gitt person + kontonummer, det er langt fra umulig, men det er ikke så enkelt som enkelte vil ha det til.

Kan du f.eks ikke bare finne fødselsnummer til Frode Hansen, født 1974?
Sist endret av Spelly; 14. desember 2014 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Spelly Vis innlegg
Kan du ikke i samme slengen finne ut hvem personnummeret tilhører og kontonummeret?

Det er jo ikke spesielt vanskelig å genere fødselsnummer, algoritmen finnes jo her: http://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%B8dselsnummer , men so what? Nøtten er jo å koble fødselnummer opp mot en gitt person + kontonummer, det er langt fra umulig, men det er ikke så enkelt som enkelte vil ha det til.

Kan du f.eks ikke bare finne fødselsnummer til Frode Hansen, født 1974?
Vis hele sitatet...
13.02.1974?

Du skjønner at når skattelistene ble lansert digitalt for aller første gang i 2001, så inneholdt de også fødselsdato i tillegg til år. Finner du en side som har søk-bare skattelister fra 2001, så har man fødselsdato. Selvsagt om det er en ung person som ikke hadde skattbar inntekt i 2001 så må man starte å være kreativ. Facebook og når bursdags-gratulasjoner har kommet er fex en god metode.

Deretter tar man å genererer de gyldige personnummerere for personen, starter på bunnen av lista, og forsøker å registrere "noe" som krever navn / personnummer. Er personnummeret feil får man feilmelding, er personnummeret riktig kommer man inn, og kan avbryte prosessen uten å bestille noe som helst.

Hele prosessen tar nok maksimalt 1 time om man vet hva man driver med.

Koblingen mellom person, og kontonummer har man jo allerede i TS sitt tilfelle.


Det stemmer det som legalize_it sier at banken vil dekke tapet MEN det tar fort 1-4 uker, trenger du pengene NÅ hjelper ikke det.


Bemerk at dette er en metode som jeg nevnte var EKSTREMT lite sannsynlig, men potensiale er der. Man har all informasjonen man trenger for å kunne utføre dette.