Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 6760
Hei,

Jeg er en gutt i begynnelsen av tjueårene som det siste året har misbrukt amfetamin/meth. Har inntatt dette stoffet omtrent hver 14. dag / hver måned, og aldri vært en daglig bruker. Dosene har til gjengjeld vært uhensiktsmessig store, og jeg har opplevd mange overdoser. I skrivende stund lider jeg av negative skadevirkninger, både fra stoffets virkning, samt fra måten jeg har levd på, det jeg har tenkt og gjort.

Det er ironisk nok veldig vanskelig å få frem sine tanker / tenke klart når man er "av" slik jeg er nå, og med stoffet i systemet står alt lysende klart fremfor en. Det jeg ville, før jeg skriver for mye tull, er å komme i kontakt med andre anonyme, for å holde kontakten og dele erfaringer.

Det er nå en uke siden jeg inntok sist. Vet av erfaring at det blir lettere å leve etter en måneds tid, i skrivende stund bruker jeg kreftene på å unnskylde meg selv og vente på at hjernen skal gro.

Har skrevet en del mere, for den som vil lese. Send meg en PM hvis du vil ta kontakt.
-------------------------------------

Oppsummert har jeg hele livet vært selvdestruktiv og ikke ønsket meg selv mye godt. Alltid hatt et noe spesielt liv og livssyn, dyrket en følelse av å være forskjellig fra andre, "meg og dem". Når jeg først "ga meg" til amfetamin var det gjerne for å kunne bli en del av kulturen, som har fascinert meg. Samtidig er jeg av den typen som drømmer høyt, lett gir opp og skjeldent har fornuften med seg. Har faktisk aldri vært spesielt glad i amfetamin, men har villet hevne meg på meg selv, skade meg, samt være "tøff" og ta store doser, som et image. Eller snarere et alibi for mine egne personlige svakheter, mistro, ondskap, synd og skam. Som "narkoman" skulle jeg jo være unnskyldt, som nykter og sunn helst avlivet og glemt. Trøster meg selv til stadighet med at jeg kan ta selvmord, og at morgendagen aldri kommer, dette er bare tull men det gjør vondt å tenke at man må leve videre uansett.

Skulle uten problem kunne ha det meget bra, men unner ikke meg selv dette. Ser derimot ned på mennesker som har det bedre enn meg, "høyt henger de og sure er de".

Skadevirkningene kom allerede første gang jeg tok, da var det som om alle finere tanker/følelser, samt ansiktsutrykket mitt brant opp og ble borte. Likegyldighet til ting som jeg bestandig har hatt som fremste mål å aldri rikke ved. Senere har jeg fått parkinsons-lignende skjelvinger i hender, mistet roen i meg selv, og blitt hatsk og stygg. Har forlatt mine beste egenskaper, solgt arv, og sitter igjen som akkurat det motsatte jeg hadde lovet meg selv å være.

Blant annet har jeg mistet mye av kreativiteten, vokabularet og motivasjonen. Konsentrasjonen er dårlig, og jeg lever "på siden" av meg selv uten å ville, eller klare å våkne opp og ta ansvar. Har blitt repetiv i talemåte, språk og ellers handlingsmønster, sarkastisk og ufin i oppførselen. Ellers har jeg mistet vennskap, kontakten med familie, følelser og selvbilde/selvtillit. Jeg er blitt bekymret over min egen oppførsel og livsstil, ser jeg fremover så er jeg nødt til å finne en bærekraftig og realistisk endring i livet.

Litt for mange ganger har jeg bedt om hjelp fra meg selv, "Gud" og andre, og vært på bedringens vei, før jeg på trass eller i søken på "videre hjelp og sympati" har kjøpt en stor pose og ødelagt meg selv igjen. Nå får jeg ikke mer enn et likegyldig "javel" fra mine nærmeste, og jeg er skuffet over meg selv. Det er lenge siden jeg visste hva jeg egentlig holdt på med, eller klarte å få et svar fra meg selv. Kort sagt stoler jeg ikke på meg selv lengre, har meninger av total motstridende kvaliteter, til sammen koker alt bort til ingenting.

Når man ikke lenger vet hva man mener, gjør, tenker og føler- er det nærmest lindrende sett fra ene siden. På andre siden er det tap av alle verdier og egenskaper. Synes det er bekymringsverdig at jeg f.eks i skrivende stund ser hvordan og hvorfor jeg skriver.

Har opplevd grusomme episoder med delirium og psykoser, samt nærmest religiøse oppvåkninger gjennom mitt bruk, og vil ikke sette amfetaminer i en bås. Man skulle tro at et ungt, friskt menneske med respekt og erfaring ovenfor legemidler skulle ta ansvar, det har jeg derimot ikke gjort. Jeg mener at det er brukeren, og/eller miljøets feil ved skadevirkninger og misbruk.

Jeg hadde bestandig lyst til å bruke det "skikkelig", det vil si små, behagelige doser på eget ansvar, til selvterapi, sosialt lag, kreative utfoldelser. Studere virkningen og ta stoffet for hva det er. Vet dessverre at jeg har mistet mine sjangser til å være venn med amfetaminet og dets kultur, og derfor må bite i det sure eplet og holde meg unna.

Føler ikke noe spesielt sug, men som jeg kjenner meg selv har jeg motstridende tanker/personligheter, og det kan være at jeg i morgen finner verdens beste idè for å fortsette bruken.

Mine tanker nå er, "så langt som jeg har kommet, vil resten av livet forbli ufullstendig og fylt av anger, jeg har blitt handicappet og stiller dårlig, enda jeg hadde alle muligheter. Har kastet bort alle gaver jeg har fått, tatt alt for gitt og gått fra gud. Folk har all rett til å håne meg og le av meg, for det samme ville jeg gjort. Jeg har ingen forklaring på mine handlinger, det kom ingenting godt ut av det, meningsløst er det heller ikke for mye ondt har blitt. Egentlig sitter jeg bare og syter og skulle kommet meg ut i arbeid, reist til helvete og holdt kjeft. "

Ellers "rusbruk" er alkohol, som jeg egentlig ikke liker, samt cannabis- som faktisk hjelper mot absolutt alt. Har røykt litt for lite i det siste, men gleder meg til å få "røykt meg inn igjen", tvinge meg til å møte meg selv i døren. Er redd for å ha tøyd strikket litt for langt denne gangen, og at det som tidligere var en introspektiv naturmedisin-prosedyre kan ende i psykoser/lidelse og sprengt følelsesregister. Har uansett troen på cannabis som hjelp for å finne meg selv.

Takk for at du leste, får nesten bry meg litt om jeg får svar.

Og gidder jeg i det hele tatt å innse hva jeg skriver og gjør poeng av?

Må forstå at jeg ikke venter noen stor belønning / ros / status av å la være å gjøre galt istedet for å gjøre noe rett.

Spiller det i hele tatt noen rolle hva jeg gjør, mener og tror? Hvor ligger problemet? Er det noe vits å fokusere på et problem som like gjerne kan glemmes og visne hen?

Vet jeg egentlig altfor godt hva jeg holder på med, men spiller et idiotisk spill som alle andre også gjennomskuer? Meget sannsynlig. Har jeg det bra? Altfor godt. Er det blitt ille? Definitivt på kanten.

Hadde jeg møtt meg selv, ville jeg hatt store forklaringsproblemer og endt opp med knust nese.

Håper først og fremst jeg slipper unna hard mobbing og den verste angsten.

Sitter jeg her og gjør regelrett hån? Javisst. Nyter oppmerksomheten, merker at underbevisstheten jobber med noe helt utrolig perverst og jævlig men ønsker selvfølgelig ikke å innrømme meg selv. Gruer meg allerede til... syndefallet eller hva det nå heter. Har jo ingenting jeg skulle ha sagt, og eventuelle vinninger fra mine erfaringer har allerede blitt tapt. Er vel bare å motta kjeft, juling og sannhet, oppføre seg, bryte på et smil og være forsiktig med hvor glad man blir med tanke på hvem man er og gjør. Er redd jeg ender opp som homo en vakker dag, "ikke sånn vanlig homo, men sånn SM-homo",

Alt blir så ekstremt og perverst i hodet mitt at det mister all verdi.

Trenger vel ikke hjelp, heller noen ordentlige utfordringer i livet som en jobb. Og ikke kunne gjemme meg og bli enda mer "original", måtte ut og innse at dette er det eneste livet jeg har. Allerede ser bekjente på meg som en utviklingshemmet, dette setter jeg pris på siden det ikke er så langt fra sannheten. Jævla bittert å tenke på at jeg har hatt muligheten og kunne vært med andre, det kom dog til den dag at alle fikk nok og forsto hvordan jeg egentlig er. Håper ingen synes synd på meg, forresten avskyr jeg homoer (utoverhomoer) som skal holde rundt meg i svake stunder og si "hysj, det går så bra så" for ikke om jeg gir fra meg ræva for å sleppe unna med ugagn og selvfortapelse. Da er det bedre å få noen sannhetens ord servert rett i trynet. Hvis noen gidder det heller enn å nyte økt selvbilde og glede over min fortapelse, er det ikke morro når andre folk ødelegger livet sitt?

Nei i morgen er en ny dag.
Fikk ikke lest alt!

men du kan finne deg selv med weed, men du kan også miste deg selv, eller den du "var".
Har fått smerter i halsen / opp mot ørene og tolker dette positivt i den grad at kroppen/sinnet sier fra om hva som er galt. Helvetes apekatt som har fått sprengt skolten, lærer ikke før det gjør vondt.
Har ikke noen særlige innspill, men vil si at jeg gjerne følger med på utviklingen dersom du velger å holde tråden oppdatert.

Lykke til.
Sist endret av Ingens gate; 4. april 2013 kl. 14:56.
Den er grei! Tenkte å drikke meg full hele neste uke, da er det mulig at noe morsomt dukker opp.
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Den er grei! Tenkte å drikke meg full hele neste uke, da er det mulig at noe morsomt dukker opp.
Vis hele sitatet...
Det vet du nok allerde er en dårlig ide. Greit, samfunnet ser på det som en selvfølge å drikke seg sørpings hver helg. Men det er dokumentert og bevist at det ødelegger både hukommelse, oppmerksomhet og konsentrasjon. Jeg håper du ikke erstatter det ene med det andre. Skade på sentralnervesystemet og på det perifere nervesystemet kan oppstå. Så har du jo hjerte-og karsykdommer, malabsorpsjon, kronisk pankreatitt, alkoholisk leversykdom og kreft. Faren min kan ikke lenger ta paracet. Det ville drept ham som en rotte i en musefelle. Og for ikke å snakke om de psykiske skadene han har påført seg også. Han kunne stå og snakke om en bil f.eks. Så allerede etter fem minutter sier han nøyaktig det samme. Han har også sagt at han ofte glemmer hvor han skulle, og må gå tilbake til samme sted for å begynne på nytt.

Ikke noen moralpreken og alt det tullet der. Du gjør som du vil. Det gjør vi alle. Kjenner meg igjen i deler av det du skriver. Hvordan det er å tenke slik om seg selv. Håper du greier å slutte. Det stoffet der er virkelig ikke verdt å utsette seg for. Uansett hvordan man har det. Bjørnetjeneste i forkledning.
Hei! Var egentlig inne her for noe annet.. Men ble så fasinert av innlegget ditt, skulle bare skumlese litt, men det endte opp med at jeg leste hele innlegget. Du har en utrolig evne til å beskrive hva du føler. Kjenner meg noe igjen i det du beskriver. Er litt redd for å virke moralisende. Det er overhode ikke meningen. Rusmidler kan både være positivt og negativt. Jeg tror at hvis man kan bruke det, uten at det gir så mange negative konsekvenser i hverdagen ellers, så kan det være positivt. Men denne balansegangen kan være vanskelig. Klarer man det kan det være et positivt tilskudd til livet.
Hei igjen allesammen,

nå er det to uker siden sist jeg tok speed. Drakk litt vodka i helga, men synes sprit er så jævlig at det ikke er noen trussel ovenfor min edruelighet.

Lever som en idiot, ligger i senga 12 timer daglig og er passe sur. Drikker for lite vann og mosjonerer altfor lite, vet av tidligere erfaring at det ikke skal så mye til hvis de viktigste behovene mangler- f.eks blir jeg sikkert glad bare jeg kommer meg i dusjen, går en tur ut og spiser litt frukt.

Føler meg bedre for hver dag, håper at om to nye uker har det verste gitt seg, og jeg kan gå våren i møte på et OK vis. Har ikke lyst på speed i det hele tatt, unntatt litt fortvilelse over hvordan jeg skal kunne feste/gå ut på byen uten det. I dag skal jeg dessuten kjøpe en masse mat og snop, ete meg god og mett.

Lucy In The Sky: Jo, sant nok det, liker som sagt ikke alkohol (heldigvis?) men det hjelper på matlysta, tror jeg lar polvarene ligge ei stund og kjøper øl istedet.

lysdal: du svarer beundringsverdig forsiktig, takk for positive ord, nå klarer jeg snart å benytte det vettet jeg alltid har hatt. "Når man først har lært å hykle, glemmer man det aldri". Skulle hatt tilgang på helsekostbutikk, fått som vane å drikke en masse merkelig tè,



Vi snakkes folkens, skal gi oppdatering om ei ukers tid. Bare send meg PM hvis det skulle være noe.

Nå er jeg mett og god, for første gang på lenge. Har kjøpt inn frukt, tran og kostpluss. Samt snus har bestemt meg for å kutte ut røyketobakken i samme slengen. Herlig følelse av ro og mak!
Du er på rett vei. En sunn livstil, skikkelig mat og mosjon. Men det kan ta lang tid å bli kvitt suget. Det sitter mellom øra. Finnes folk du kan snakke med.
Kjenner meg så igjen i det her. Hadde et år der jeg kjørte i hovedsak speed og alkohol, samt mogiser og valium for og komme ned, og litt heroin i ny og ne. Et DRØYT år som sprengte huet mitt totalt, og fikk meg til å gå inn i de kjipeste psykosene samt jeg lå med panikkangst flere timer på nedturer der jeg så for meg all verdens jævelskap og trodde folk kunne lese tankene mine. har vært 4 mnd nykter, og ting BLIR bedre.. Men det er helt JÆVLIG og ha det sånn. Var for sikkerhetsskyld i et sykt dårlig forhold i tillegg, Som oppå det hele satt spissen på hva psyken min tålte. fikk noen særdeles sære bivirkninger på alt det her, nemlig stemmehøring i perioder... DET er jævlig å høre speednedturtankegangen sin i feedback...

-Skal se om jeg får skrivi et innlegg om denne tiden etterhvert. Jeg har ikke noe annet råd enn at du burde gjøre et forsøk på å bli nykter. Det blir sakte med sikkert bedre. Baby steps!
Det er nedturen som kan være hard å takle. Så lenge du er bestemt, kommer deg gjennom 1 uke..Så 2 uker..Da er du der. Fortsett sånn, og nyt heller litt cannabis, da skal jeg love deg at det ikke er apetitten det skal stå på!
▼ ... noen uker senere ... ▼
I åpningsinnlegget skriver du:
Senere har jeg fått parkinsons-lignende skjelvinger i hender, mistet roen i meg selv, og blitt hatsk og stygg. Har forlatt mine beste egenskaper, solgt arv, og sitter igjen som akkurat det motsatte jeg hadde lovet meg selv å være.

Blant annet har jeg mistet mye av kreativiteten, vokabularet og motivasjonen. Konsentrasjonen er dårlig, og jeg lever "på siden" av meg selv uten å ville, eller klare å våkne opp og ta ansvar. Har blitt repetiv i talemåte, språk og ellers handlingsmønster, sarkastisk og ufin i oppførselen. Ellers har jeg mistet vennskap, kontakten med familie, følelser og selvbilde/selvtillit.
Vis hele sitatet...
Hvordan er gyldigheten av denne beskrivelsen i dag? Har du merket noen endringer (allerede)?
Hei.

Dette høres kanskje rart ut for deg, men lytt til meg når jeg sier dette:

Slutt å tenk så mye! Det er sikkert det du har gjort halve livet uansett, det hjelper deg ikke, og fører deg ingen steder.
Det du skal gjøre er å sette deg et mål! Er det å få seg en jobb? Et sted å bo? En bil? Kone? Barn? Dyrke en hobby? Hva har du lyst til først? Hva må du gjøre for å oppnå det ene målet som er oppnåelig nå kort tid inn i fremtiden?
Slutte å bruke narko er ikke ett mål, det er noe du gjør i mens du følger ett av dine første mål

Å ikke bruke noen form for rusmidler vil gi det tid, energi og motivasjon til å følge målet ditt.

Ikke tenk! Bare gjør det!
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Slutt å tenk så mye!
Vis hele sitatet...
Finnes denne i pille form?
Jeg hater når folk sier "slutt å tenk så mye" selv refleksjon er bra!

Få deg en dame, det hjelper på som faen skal jeg si deg. Kom selv litt skrått ut når jeg startet på universitet i år. Begynte å henge med folk som var litt for glad i joggeskoa, fungerte greit i starten. Tok vær vår drop for så å dra ut på byen og sjekke. Det sluttet når jeg møtte en helt fantastisk jente, jeg skjønte med en gang at "her må jeg ta et valg" så jeg droppa alle di gamle kompisene, å brukte hele mørke tida på å ligge å kose med dama mi. Alle mennesker har det tøft til tider, men du må ta denne perioden i livet ditt som en lekse. Sett pris på deg selv, vær glad i den du er. Kom deg opp om morran, aktiviser deg, få deg en hobby (gro cubensis f.eks) Jeg har selv slitet mye med negative tanker, men mye av dette løser seg opp viss du begynner å aktivisere deg selv, det gir livet mening. Jeg får motivasjon gjennom spiritualitet. Youtube har fantastisk mye spennende å høre på (bashar, terrence mckenna osv) Start å mediter, be til gud, meld deg opp på yoga, prøv å vær veggis en uke, dra på en lang skogstur, gi fra deg alt du har å bli en landstrykker. Faen heller, sommeren er jo rett rundt hjørnet! Livet er ditt kompis, det er bare du som kan forandre på det. Lykke til!
Sist endret av Glade; 1. mai 2013 kl. 12:07.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
elevatormusician
sorrY's Avatar
Hvordan i all verden går det me TS? Jeg er inne i samme fase med motstridende følelser, generell galskap og en utrolig sult på å føle seg "normal".
Sitat av jattajatta Vis innlegg
Hei igjen allesammen,

nå er det to uker siden sist jeg tok speed. Drakk litt vodka i helga, men synes sprit er så jævlig at det ikke er noen trussel ovenfor min edruelighet.

Lever som en idiot, ligger i senga 12 timer daglig og er passe sur. Drikker for lite vann og mosjonerer altfor lite, vet av tidligere erfaring at det ikke skal så mye til hvis de viktigste behovene mangler- f.eks blir jeg sikkert glad bare jeg kommer meg i dusjen, går en tur ut og spiser litt frukt.

Føler meg bedre for hver dag, håper at om to nye uker har det verste gitt seg, og jeg kan gå våren i møte på et OK vis. Har ikke lyst på speed i det hele tatt, unntatt litt fortvilelse over hvordan jeg skal kunne feste/gå ut på byen uten det. I dag skal jeg dessuten kjøpe en masse mat og snop, ete meg god og mett.

Lucy In The Sky: Jo, sant nok det, liker som sagt ikke alkohol (heldigvis?) men det hjelper på matlysta, tror jeg lar polvarene ligge ei stund og kjøper øl istedet.

lysdal: du svarer beundringsverdig forsiktig, takk for positive ord, nå klarer jeg snart å benytte det vettet jeg alltid har hatt. "Når man først har lært å hykle, glemmer man det aldri". Skulle hatt tilgang på helsekostbutikk, fått som vane å drikke en masse merkelig tè,



Vi snakkes folkens, skal gi oppdatering om ei ukers tid. Bare send meg PM hvis det skulle være noe.

Nå er jeg mett og god, for første gang på lenge. Har kjøpt inn frukt, tran og kostpluss. Samt snus har bestemt meg for å kutte ut røyketobakken i samme slengen. Herlig følelse av ro og mak!
Vis hele sitatet...
Å helvete som du sliter etter speed-bruk,jeg har lang erfaring med amfetamin(også metamfetamin) og kan ikke huske jeg fikk sånne negative bivirkninger i begynnelsen av min karriere,nå bruker jeg kunn 2-3ganger pr.måned mens for noen år tilbake kunne jeg bruke hver eneste dag.Det som er med dette stoffet er at den såkalte positive effekten er fremtredende i begynnelsen for etterhvert å nesten bare gi negative virkninger med fæle ettervirkninger som du nevner å oppleve sjølv.