Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3652
ja topic sier en del, men ikke alt her er saken:

jeg som mange andre er kansje forvirret rundt dette med likestillings debatten her i Norge. Kvinne grupper som Ottar kjemper med jernhånd for å få likestilling og griner over at kvinner tjener 85øre pr krone menn tjener, dette har ingenting med mangel på likestilling å gjøre. men heller om utdanning og antall timer jobbing osv.

og det blir i tillegg skjeldent snakket om omskjæring av gutter, i forhold til jenter(ja jeg vet at jenter sin omskjæring av kjønnslepper er mye verre)
og for å ikke snakke om brystkreft og hvor ulikt fordelingen på penger til forskning er på brystkreft i motsettning til prostattakreft(dette kan ha noe med at mulige fler får brystkreft,men dette har jeg ikke kilder på)
barenefordelingsaker, og kjønnskvoteringer osv..
sammfunnet blir stadig mer og mer feministisk og mannskullturen forsvinner sakte men sikkert.(er det meningen at alt skal være likt og at likestillingsargummenter vinner frem i en hver sak..?)

så siden gruper som Ottar er så veldig for likestilling og kvinneforkjempelse så hvorfor skal ikke kvinner bli innkalt til førstegangstjeneste? i dagen millitære så er det jo like mye fysisk muskelkraft som kreves som hjerne kraft(og kvinner er jo laget med lik hjernekapasitet som menn.)

Mannsgrupper som Blottar
mener at det bungner at mannsfiendtlig reklame og at mannen ofte blir fremmstilt som den svake som trenger sin kone for som stabiliserende faktor osv..

for å ikke snakke om den evige debatten om bordeller og lovelig regulert prostitusjon. (verdens eldste yrke er kommet for å bli og spørsmålet er bare hvor og hvordan dette skal reguleres..)

jeg har også lest at menn/gutter er de nye taperne i skolen og det er jeg rimelig sikker på at stemmer, hva skyldes dette? likestilling wtf.. ja det er forskjell på oss mennesker og hva skjer når det er overtall av kvinnelige lærere og ren teori og pugging dominerer i skolen, flest gutter og mange jenter trenger praksis og bilder i skolen for å ikke snakke om mannelige lærere!.
for å ikke snakke om at gutter utvikler seg saktere enn jenter, (jeg har vært i kontakt med flere menn som ikke startet på skolen før de var 11 år og da begynte de i 1 klasse og det har de vært glad for og ikke angrett en eneste dag på (det var da deres mor som tokk dette valgt for dem.)

så tilslutt.. likestilling eller ikke, jeg har ofte tenkt på at "hvorfor" skal det være slik at vi gutter skal løpe etter jentene og leke supermann og gi dem blomster og be de ut på date og underholde dem på alle mulige måter og forgude dem ? hvorfor er det slik ? hvorfor kunne det ikke vært motsatt? hvorfor er det ikke motsatt? dette er spm som forvirrer meg og jeg tenker mye over.(media har her mye skylden,.-.- desverre) men likestilling eller ikke vi kan ikke nekte for vår natur! vi er menn og de er kvinner ! vi bærer frøet som kvinner skal motta og vi må jobbe og gi for at kvinnen skal ta i mot vårt frø osv.. for å dra denne lengre så: moderjord trenger solen for å gi live og la det vokse..(dette ble kansje litt for poetisk men det er riktig og det er slik i dyrenes verden også) så hvorfor skal vi bennekte hvem vi er ? vi er menn og vi er macho! thats it..ottar fuck off

andre som har tanker /meninger om dette temaet?
Sitat av xhacktly Vis innlegg
for å ikke snakke om den evige debatten om bordeller og lovelig regulert prostitusjon. (verdens eldste yrke er kommet for å bli og spørsmålet er bare hvor og hvordan dette skal reguleres..)
Vis hele sitatet...
Sitat av xhacktly Vis innlegg
så tilslutt.. likestilling eller ikke, jeg har ofte tenkt på at "hvorfor" skal det være slik at vi gutter skal løpe etter jentene og leke supermann og gi dem blomster og be de ut på date og underholde dem på alle mulige måter og forgude dem ?
Vis hele sitatet...
Disse henger nok sammen...
Gjest
Trådstarter
Sitat av randoom Vis innlegg
Disse henger nok sammen...
Vis hele sitatet...
ja alt i tråden henger sammen.
Helt helt enig. Kvinner har det godt i dagens samfunn og har lite å syte for. Flere menn enn kvinner i topplederstillinger? Javel, så kanskje de har gjort seg fortjent til det. Vi har massevis med fremtredende karrierekvinner i politikken og næringslivet i dag. Politisjefen er også kvinne. Vil heller si de har flere fordeler enn menn i dag. Hvem ansetter ikke heller en pen dame framfor en mann til arbeidsplassen? Det er kvinner som tvinner menn rundt lillefingen. Greit nok det, det plager meg ikke. Det som plager meg er Ottar. Føler et stikkende hat mot disse søppelmenneskene, som bare har ett standpunkt og det er "Vi liker ikke menn".
Sitat av xhacktly Vis innlegg
ja alt i tråden henger sammen.
Vis hele sitatet...
Du forstår godt hvorfor prostitusjon eksisterer og ser ingen grunn til å hindre det. Samtidig lurer du på hvorfor det er sånn at det er gutta som bruker penger på daten sin. Du har i grunn besvart ditt eget spørsmål. Jentene har noe gutta vil ha, og som gutta syns det er verdt å betale for. Sånn vil det fortsette å være så lenge gutta fortsetter å synes det er verdt det...
Gjest
Trådstarter
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Helt helt enig. Kvinner har det godt i dagens samfunn og har lite å syte for. Flere menn enn kvinner i topplederstillinger? Javel, så kanskje de har gjort seg fortjent til det. Vi har massevis med fremtredende karrierekvinner i politikken og næringslivet i dag. Politisjefen er også kvinne. Vil heller si de har flere fordeler enn menn i dag. Hvem ansetter ikke heller en pen dame framfor en mann til arbeidsplassen? Det er kvinner som tvinner menn rundt lillefingen. Greit nok det, det plager meg ikke. Det som plager meg er Ottar. Føler et stikkende hat mot disse søppelmenneskene, som bare har ett standpunkt og det er "Vi liker ikke menn".
Vis hele sitatet...
bra noen er enig at vi er i feil rettning i likestillingsdebatten!

men:
Føler et stikkende hat mot disse søppelmenneskene, som bare har ett standpunkt og det er "Vi liker ikke menn".
Vis hele sitatet...
problemmet er ikke at "de ikke liker menn", heller kansje at de liker oss forgodt slik at de prøver å være like som oss`? hva vet jeg... men sant jeg er heller for grupper som Blottar.

Sitat av randoom Vis innlegg
Du forstår godt hvorfor prostitusjon eksisterer og ser ingen grunn til å hindre det. Samtidig lurer du på hvorfor det er sånn at det er gutta som bruker penger på daten sin. Du har i grunn besvart ditt eget spørsmål. Jentene har noe gutta vil ha, og som gutta syns det er verdt å betale for. Sånn vil det fortsette å være så lenge gutta fortsetter å synes det er verdt det...
Vis hele sitatet...
det blir en enkel konklusjon fra din side og det du skriver er din tolkning og ikke min.
Når jeg leser slikt svada som dette, håper jeg på at teorien om at kvinner kan få barn uten menn ikke lengre bare er en teori, men noe som vil fungere i praksis. So much for den teorien.

moderjord trenger solen for å gi live og la det vokse..(dette ble kansje litt for poetisk men det er riktig og det er slik i dyrenes verden også)
Vis hele sitatet...
Søppel, det er hva det er. Teorien din om at vi menn må jobbe for å gi dem frøene våre er noe av det latterligste jeg har lest på lenge. Hele posten din er en samling svada med tilsynelatende subjektive meninger uten rot i virkeligheten.

....jeg har ofte tenkt på at "hvorfor" skal det være slik at vi gutter skal løpe etter jentene og leke supermann og gi dem blomster og be de ut på date og underholde dem på alle mulige måter og forgude dem ? hvorfor er det slik ? hvorfor kunne det ikke vært motsatt? hvorfor er det ikke motsatt? dette er spm som forvirrer meg og jeg tenker mye over (media har her mye skylden, ...)
Vis hele sitatet...
Dette er, som du sier, en steriotypisk fremstilling som til tider skinner igjennom i media - men det betyr på ingen måte at det er slik det er, eller slik det burde være. Har du aldri møtt en jente som prøver å skjekke deg opp? Synd for deg. Kanskje du ikke er så macho og dominerende som du tror.

Jeg kan gjerne diskutere feilslåtte likestillingsgrep, men dette blir i overkant dumt.

PS: Jeg vil ha meg frabedt at du indikerer at alle menn, og vi her på forumet, holder samme lavmål og intelligensnivå som deg.
Sist endret av Restyle; 2. mai 2010 kl. 21:35.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
det blir en enkel konklusjon fra din side og det du skriver er din tolkning og ikke min.
Vis hele sitatet...
Trodde du spurte etter andres tanker? Du synes ikke "Kvinne grupper som Ottar kjemper med jernhånd for å få likestilling og griner over at kvinner tjener 85øre pr krone menn tjener, dette har ingenting med mangel på likestilling å gjøre. men heller om utdanning og antall timer jobbing osv." er en enkel konklusjon altså?

Hvorfor må alt bestandig handle om enten at kvinner har det altfor bra og syter, eller om at menn har det altfor bra i forhold til de stakkars kvinnene? Hvorfor kan man ikke se både fordelene og diskrimineringen begge grupper møter i samfunnet, se helheten? Da kunne man vært konstruktiv i forhold til de spesifikke områdene hvor det er urettferdigheter...
Gjest
Trådstarter
Sitat av randoom Vis innlegg
Trodde du spurte etter andres tanker?
Vis hele sitatet...
ja det stemmer det, og du skrev:

Sitat av randoom Vis innlegg
Du forstår godt hvorfor prostitusjon eksisterer og ser ingen grunn til å hindre det. Samtidig lurer du på hvorfor det er sånn at det er gutta som bruker penger på daten sin. Du har i grunn besvart ditt eget spørsmål. Jentene har noe gutta vil ha, og som gutta syns det er verdt å betale for. Sånn vil det fortsette å være så lenge gutta fortsetter å synes det er verdt det...
Vis hele sitatet...
"det blir en enkel konklusjon fra din side og det du skriver er din tolkning og ikke min." (ja det er en enkel konklusjon, og bra at du kommer med dine synspunkter.) burde jeg ha lagt til.

Sitat av Restyle Vis innlegg
Når jeg leser slikt svada som dette, håper jeg på at teorien om at kvinner kan få barn uten menn ikke lengre bare er en teori, men noe som vil fungere i praksis. So much for den teorien.



Søppel, det er hva det er. Teorien din om at vi menn må jobbe for å gi dem frøene våre er noe av det latterligste jeg har lest på lenge. Hele posten din er en samling svada med tilsynelatende subjektive meninger uten rot i virkeligheten.



Dette er, som du sier, en steriotypisk fremstilling som til tider skinner igjennom i media - men det betyr på ingen måte at det er slik det er, eller slik det burde være. Har du aldri møtt en jente som prøver å skjekke deg opp? Synd for deg. Kanskje du ikke er så macho og dominerende som du tror.

Jeg kan gjerne diskutere feilslåtte likestillingsgrep, men dette blir i overkant dumt.

PS: Jeg vil ha meg frabedt at du indikerer at alle menn, og vi her på forumet, holder samme lavmål og intelligensnivå som deg.
Vis hele sitatet...
ok ja bra at du deltar i diskusjonen

"Hele posten din er en samling svada med tilsynelatende subjektive meninger uten rot i virkeligheten."

ja som tråden sier , jeg er forvirret, og ja jeg lagde denne trådren grunnet det, hva med å heller hjelpe meg å forstå hvordan det egentlig er?
Kvinnekamp og mannekamp, tull begge deler. Fokuset burde være på likestilling, og det kommer det ikke til å bli før begge parter skjønner at det finnes ofre av kjønnsnormene på begge sider.

Jeg er lei av å høre hvor undertrykkte kvinner er, når jeg som gutt føler at jeg stadig blir nektet å ha en feminin side. Når jeg skal bli sett på som svak fordi jeg gråter, feig fordi jeg unnviker slosskamper, umandig fordi jeg ikke driver med sport. På samme måte tror jeg jenter har: leie av å ikke få utrykke seg maskulint, leie av å bli stempla som macho når de driver med idrett, stigamtisert som psykisk syke hvis de er litt kranglete og slossete (mens gutta slipper unna med at "det er jo bare guttestreker). Folk som sier de er feminister mister all respekt hos meg, syns det bærer preg av å være et fascistisk og totalitært fokus.

Og personlig syns jeg Blottar kan dra til helvete for å være dumme nok til å tro at det hjelper å "svare med samme mynt", men det kan faen meg Ottar også.
Sitat av Potrick Vis innlegg
Kvinnekamp og mannekamp, tull begge deler. Fokuset burde være på likestilling, og det kommer det ikke til å bli før begge parter skjønner at det finnes ofre av kjønnsnormene på begge sider.

Jeg er lei av å høre hvor undertrykkte kvinner er, når jeg som gutt føler at jeg stadig blir nektet å ha en feminin side. Når jeg skal bli sett på som svak fordi jeg gråter, feig fordi jeg unnviker slosskamper, umandig fordi jeg ikke driver med sport. På samme måte tror jeg jenter har: leie av å ikke få utrykke seg maskulint, leie av å bli stempla som macho når de driver med idrett, stigamtisert som psykisk syke hvis de er litt kranglete og slossete (mens gutta slipper unna med at "det er jo bare guttestreker). Folk som sier de er feminister mister all respekt hos meg, syns det bærer preg av å være et fascistisk og totalitært fokus.

Og personlig syns jeg Blottar kan dra til helvete for å være dumme nok til å tro at det hjelper å "svare med samme mynt", men det kan faen meg Ottar også.
Vis hele sitatet...
bra skrevet Potrick mye enig det du skriver, men du mener fokuset burde vært på likestilling.

ja klart fokuset bure vært på likestilling men jeg mener at i dagens sammfunn så ER det faktisk MYE fokus på likestilling, og likevell opplever kvinner og menn å bli satt i bås slik som du selv nevner det så fint:
Sitat av Potrick Vis innlegg
"Jeg er lei av å høre hvor undertrykkte kvinner er, når jeg som gutt føler at jeg stadig blir nektet å ha en feminin side. Når jeg skal bli sett på som svak fordi jeg gråter, feig fordi jeg unnviker slosskamper, umandig fordi jeg ikke driver med sport."
Vis hele sitatet...
så spørsmålene blir da:

siden ordet "likestilling" vinner frem i nesten hver eneste debatt og diskusjon ,og siden vi i Norge har mye fokus på likestilling(kansje mest i europa)

hvorfor er det da slik at vi til stadighet opplever å bli satt i bås?,og føler oss presset til å følge samfunnets normer?

Er det kansje fordi det er for MYE fokus på likestilling, og at det har blitt FOR LITE/FOR SMÅ forskjeller mellom menn og kvinner?
Sitat av h33t Vis innlegg
Er det kansje fordi det er for MYE fokus på likestilling, og at det har blitt FOR LITE/FOR SMÅ forskjeller mellom menn og kvinner?
Vis hele sitatet...
Ja! Det er ingen som ønsker at alt skal være likt for alle, men noen er så meningsløst gira på at alt skal være likt hele veien. Det som betyr noe er jo at alle har samme verdi, og har de samme mulighetene.
Sitat av Potrick Vis innlegg
Kvinnekamp og mannekamp, tull begge deler. Fokuset burde være på likestilling, og det kommer det ikke til å bli før begge parter skjønner at det finnes ofre av kjønnsnormene på begge sider.
Vis hele sitatet...
Alle feminister er klar over at også menn må forholde seg til trange kjønnsroller. Utover det så er denne relativistiske holdningen om at "likestilling er viktigere enn kvinnekamp" en stø vei til status quo. Kvinner tjener mindre enn menn, kvinner eier mindre enn menn, kvinner har mindre makt enn menn og kvinner er utsatt for mer kjønnsstereotyping enn menn, derfor er kvinnekamp fremdeles relevant. Det betyr også i mange tilfeller bedre vilkår for menn, se f.eks. på fedrepermisjon, som det stort sett er feminister som har kjempet for. Det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang.

Sitat av Potrick Vis innlegg
Jeg er lei av å høre hvor undertrykkte kvinner er, når jeg som gutt føler at jeg stadig blir nektet å ha en feminin side. Når jeg skal bli sett på som svak fordi jeg gråter, feig fordi jeg unnviker slosskamper, umandig fordi jeg ikke driver med sport. På samme måte tror jeg jenter har: leie av å ikke få utrykke seg maskulint, leie av å bli stempla som macho når de driver med idrett, stigamtisert som psykisk syke hvis de er litt kranglete og slossete (mens gutta slipper unna med at "det er jo bare guttestreker). Folk som sier de er feminister mister all respekt hos meg, syns det bærer preg av å være et fascistisk og totalitært fokus.
Vis hele sitatet...
Du er nok mer feminist enn hva du tror ...
Sitat av commie Vis innlegg
Alle feminister er klar over at også menn må forholde seg til trange kjønnsroller. Utover det så er denne relativistiske holdningen om at "likestilling er viktigere enn kvinnekamp" en stø vei til status quo. Kvinner tjener mindre enn menn, kvinner eier mindre enn menn, kvinner har mindre makt enn menn og kvinner er utsatt for mer kjønnsstereotyping enn menn, derfor er kvinnekamp fremdeles relevant. Det betyr også i mange tilfeller bedre vilkår for menn, se f.eks. på fedrepermisjon, som det stort sett er feminister som har kjempet for. Det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang.


Du er nok mer feminist enn hva du tror ...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke det. Jeg kjemper ikke for kvinners rettigheter spesielt. Jeg kjemper for alle kjønn sine rettigheter.

Og nei, jeg tror neppe ALLE feminister er klar over det. Hvis man dykker litt ned i emnet ser man at 80 talls bølga produserte ganske ekstremistiske grupperinger etthvert, hvor en del av det teoretiske konkluderte med at mannen var in fact underdanig kvinnen.

Hvis kvinnekamp er viktig for likestilling er jeg med, men jeg syntes ikke det er det lenger. Jeg tror på at feministbevegelsen på 80-tallet oppstod av nødvendighet, men det vi ser idag blir bare kverrulering i mine øyne. Som den saken med Ottar og strippeklubb i Bergen, hvor Ottar kommer og snakker om kvinneundertrykkelse. Det er jo som å si indirekte at kvinner ikke kan ta egne valg, og derfor trenger å vernes mot undertrykkelse.

Jeg ser ikke helt hvordan kvinner blir mer utsatt for kjønnsstereotyping av menn. Kan du utdype det?

EDIT: Likestilling blir ofte bare brukt som et moderne ord på feminisme. Man går fortsatt ut ifra at kvinner er det mest undertrykte kjønnet og tilegner da også kvinnen offer-rollen. Hører til stadighet det her med lavere lønn osv. for kvinner, men det betyr ikke at kvinner er de største offrene, det betyr bare at kvinner og menn er offre for ulike sider og aspekter ved kjønnsnormene.
Sist endret av Potrick; 3. mai 2010 kl. 23:47.
Tror ikke du skal ta hverken Ottar eller Valerie Solanas til inntekt for kvinnebevegelsen som helhet ...

Ikke at Valerie Solanas var aktiv på 80-tallet, men hun er den eneste feministen jeg kommer på i farta som konkluderte med at mannen var underdanig.
Sist endret av commie; 4. mai 2010 kl. 00:04.
Jenter som fødes i dag og vokser opp kommer til å spørre mødrene sine: Hva var egentlig problemet? Menn er på vei til å bli morgendagens underklasse, siden kvinner i dag utdanner seg høyere, og det har vist seg at typiske mannsdominerte yrker er de som lider verst når det er dårlige økonomiske tider. Ta finanskrisen for eksempel, det er svært få kvinner som har mistet jobben i forhold til menn.
Sitat av commie Vis innlegg
Tror ikke du skal ta hverken Ottar eller Valerie Solanas til inntekt for kvinnebevegelsen som helhet ...

Ikke at Valerie Solanas var aktiv på 80-tallet, men hun er den eneste feministen jeg kommer på i farta som konkluderte med at mannen var underdanig.
Vis hele sitatet...
Takk! Det heter ikke feminisme (entall), men feminismer. Hvordan i helvete skal en teori kunne representere halve verden? Det finnes retninger innen feminismene som er så ulike at de er i opposisjon til hverandre. De som sloss for like rettigheter for begge kjønn kan godt kategoriseres som feminister ettersom flere av feminismene ofte er en side av kjønnsteori generelt. Vil anbefale Potrick å lese Judith Butler's teorier om kjønn, 'performative gender', tror du kan kjenne igjen den frustrasjonen du uttrykker over at menn skal være ditt og kvinner datt i samfunnet.
Sitat av Weili Vis innlegg
Takk! Det heter ikke feminisme (entall), men feminismer. Hvordan i helvete skal en teori kunne representere halve verden? Det finnes retninger innen feminismene som er så ulike at de er i opposisjon til hverandre. De som sloss for like rettigheter for begge kjønn kan godt kategoriseres som feminister ettersom flere av feminismene ofte er en side av kjønnsteori generelt. Vil anbefale Potrick å lese Judith Butler's teorier om kjønn, 'performative gender', tror du kan kjenne igjen den frustrasjonen du uttrykker over at menn skal være ditt og kvinner datt i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Hva er vel en diskusjon verdt om man på forhånd har bestemt seg for at man har rett og ikke er åpen for ny lærdom?

Mulig jeg har en feminist inni meg da, men mine tidligere erfaringer med "feminister" gjør at jeg beklageligvis har ganske kjipe assosiasjoner til ordet.

Men jeg skal ta en titt på Judith Butler.

Og Commie: ikke meningen å være kverrulant, men jeg ser faktisk ikke helt hvordan kvinner utsettes for større stereotypisering enn menn.
Sitat av Potrick Vis innlegg
Og Commie: ikke meningen å være kverrulant, men jeg ser faktisk ikke helt hvordan kvinner utsettes for større stereotypisering enn menn.
Vis hele sitatet...
Tja, bare tenk på det overdrevne fokuset på kvinners utseende og kropp. En man kan (i stor grad) bli tatt seriøst som menneske uavhengig av utseendet, mens en kvinne blir vurdert om hun er pen, stygg tjukk, tynn osv. Som en annen i tråden her sa: "Hvem ansetter ikke heller en pen dame framfor en mann til arbeidsplassen? " Det er denne typen holdninger kvinner møter daglig, både i hverdagen og i media. Det er selvsagt ikke noe galt i å bli tiltrukket av en kvinne, eller synes noen er pen. Men en mann blir ikke vurdert på samme måte på en arbeidsplass.

Kjønnsterotyper er veldig tydelige på film og tv. Hva slags roller får kvinner som regel? Det er som kjærester, koner, mødre og døtre. Støttekarakterer til mannen, med andre ord. Og hvis en kvinne har hovedrollen er det alltid en mann som til slutt greier å vinne henne. I motsetning til filmehelter som James Bond der kvinnen er mer et trofe som hovedrollen bruker og kaster. Og uansett hvor sterk en kvinne er kommer det alltid en situasjon hvor mannen er nødt til å redde henne.
Og ikke misforstå meg, disse stereotypene er negative for gutter og. Det gir urealistiske fremstillinger av hva en mann skal være og føle. Men jeg tror de fremstiller kvinner enda mer todimensjonalt, og ikke minst, passivt. Budskapet er: kvinner kan gjøre hva de vil, men det viktigste er å finne en mann.

Jeg kaller meg feminist, på grunn av en rekke ting som jeg synes er blodig urettferdig med å være kvinne. Men det betyr ikke at jeg mener at målet er at kvinner og menn skal være helt like og gjøre det samme. Jeg er skeptisk til kvotering og politikken som føres idag om at alt skal være 50/50 når det kommer til kjønn. MEN - mulighetene skal være der, uansett kjønn. Det er ikke annet en positivt med flere kvinner i mannsyrker - og motsatt (innenfor fysiske grenser selvsagt).

Og nei, Ottar er ikke representativt for norske feminister. De er en ekstrem gruppe som blir trukket frem i media med jevne mellomrom med synspunkter som ikke henger på greip.
Sitat av Potrick Vis innlegg
Takk for tipset. Hva er vel en diskusjon verdt om man på forhånd har bestemt seg for at man har rett og ikke er åpen for ny lærdom?

Mulig jeg har en feminist inni meg da, men mine tidligere erfaringer med "feminister" gjør at jeg beklageligvis har ganske kjipe assosiasjoner til ordet.

Men jeg skal ta en titt på Judith Butler.
Vis hele sitatet...
Liker holdningen din. Det er få som har tatt skade av å lese mer om tema de har sterke meninger om, men det er dessverre enda færre som gidder (og dermed blir debatten synsing og følelser i stedet).

Jeg skjønner godt at ordet feminisme gir en dårlig assosiasjon, det er vel fordi det ofte er de som skriker høyest (og kanskje dårligst) som blir hørt. Som NiteOwl sier; Ottar trekkes fram i media, men de er faktisk ekstreme. Jeg har lest mye rart innen feminismene, men også mye konstruktivt, da for eksempel fra 3. Verden feminister som skal ha seg frabedt å skulle passe inn i den hvite, middelklasse, heterofile 'pakningen' som alle kvinner skal passe inn i, i følge en del av de store feministene i vesten. Judith Butler og Chandra Mohanty er noen av de (mange) som utfordrer disse konseptene og som ikke nødvendigvis ser nytten i å bytte ut 'mann' med 'kvinne' for å skape 'likeverd'.

NiteOwl påpeker noe viktig i objektiviseringen av kvinner i samfunnet generelt. Det er bare å ta en titt på dagbladet's debattsider for eksempel. Hvis det er en kvinne på et bilde så blir det med en gang kommentert på hennes utseende, om det er stygt, digg, fint osv. mens hadde det vært en mann i samme sak hadde debatten holdt seg til saken. Glemmer aldri et bilde av Angela Merkele, artikkelen handlet om valgkampen og hun hadde på seg en utringet kjole for anledningen. 90% av alle kommentarene diskuterte kløfta hennes. Er det ikke utrulig? Merkele, lederen av en av de store maktene i verden, og det som er interessant er kløfta hennes.

For min del er det ikke viktig å tvinge gjennom at vi er like, for det er vi ikke. Men det er viktig for alle å forstå at det kan være like mye forskjell mellom to gutter (eller to jenter) som det er mellom en gutt og en jente. Derfor blir det håpløst å skulle strebe etter et 'likt' samfunn, det finnes ikke. Det som går an er å legge til rette for at alle skal få de samme mulighetene og rettighetene, okke som jente eller gutt. På den måten får vi et inkluderende samfunn, i stedet for et som insiterer på å framheve ulikhetene som noe negativt.
Kanskje det bare er veldig vanskelig for meg å se denne stereotypiseringen. Men skyt meg i låret om jeg tar feil, er ikke mannen også stereotypisert når det forventes av ham at han skal velge kvinne utfra ytre verdier?

Trukke du har fulgt mye med i media hvis det har gått forbi deg at de eneste vellykka menna er kjekke og rike.. Eller i det minste rike. Det er jo en stereotypisering det og, er det ikke..?

Jeg vet ikke, jeg har ikke noe imot og lese om feminisme og kanskje oppdatere meg på den fronten, men jeg føler på en måte ansvaret ligger hos enkeltpersoner som mener noe om emnet da. Det går ann å si ifra til folk som snakker utav ræva for eksempel, det går ann å bevistgjøre seg på hva slags forventninger som er knyttet til en pga kjønn og gjøre noe med det. Jeg kan sjekke opp folk på byen, men jeg gjør det ikke fordi jeg er mann, jeg foretrekker å bli sjekka opp fordi jeg syns det passer meg bedre. Jeg tror at hvis folk bare tar hensyn til seg selv og det dem vil, så blir liksom ikke ting som feminisme så veldig viktig lenger. Om det skulle innebære at man er jente og vil gå ut i joggebukse, eller gutt og vil gå ut i neglelakk og skjørt.Da kan alle bare være seg selv, uavhengig av kjønn.
Sitat av Potrick Vis innlegg
Kanskje det bare er veldig vanskelig for meg å se denne stereotypiseringen. Men skyt meg i låret om jeg tar feil, er ikke mannen også stereotypisert når det forventes av ham at han skal velge kvinne utfra ytre verdier?
Vis hele sitatet...
Helt enig. Har sagt før at om jeg var mann for eksempel, så hadde jeg blitt fornærmet over hijab fordi det insinuerer at jeg som mann ikke hadde klart å styre meg selv over å se på en vakker kvinnes hår. Problemet ligger i at det er så voldsomt fokus på kvinnekroppen/ansiktet. Merkele, som jeg gav som eksempel, blir nok ikke definert som fin i ansiktet, men at folk heller vil diskutere puppene hennes enn politikken er skummelt. Det tviler jeg på hadde vært tilfelle med Gordon Brown. Han er ikke kjekk og har vel fått noen kommentarer angående utseende, men de drukner ikke i mengden av kommentarer som dreier seg om politikken han fører. Som mann må du ikke se ok ut hvis det du kommer med er duganes, som kvinne blir du dømt på begge.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Dette er en fin tråd som jeg kan lufte ut noen tanker om hvordan jeg opplever likestillingsdebatten i.

Først og fremst vil jeg si at jeg er en feminist, jeg er med andre ord en mannlig feminist. Jeg deltar i 8.mars-toget og jeg prøver og delta på aksjoner som fremmer likestillingsdebatten og henviser til kritikkverdige forhold som for eksempel lønn og permittering. Og vet dere hva? Det er en drittjobb.

Et godt eksempel på hvordan folk ser på feminister er dette sitatet jeg kunne plukke fra en medelev i kantinen:
Vi diskuterte feminisme på skolen en gang blant noen jenter jeg ikke kjente særlig godt. Da presterte en jente og spørre en annen hva en feminist egentlig var. Den andre jenten kunne da forklare at det var slike som syntes at kvinner var svakere enn menn. - Eventuelt just google it.

Grunnen til at jeg ofte føler meg ukomfortabel i lag med kvinnelige feminister er at jeg ikke finner likestillingsdebatten så voldsomt i fokus. Det som ofte kommer frem er diktlesning og hvordan menn sultent stirrer på en kvinne, om hvordan det er kvinner mot menn, og ikke oss mot et samfunn hvor kjønn ikke er en svakhet. På appeller er menn ofte glemt, de mennene som kjemper for dem i hvertfall. Ordet "medsøster" brukes ofte som fellesnevner for alle feministene som er i lokalet og jeg har til gode og se en mann holde en appell.


Jeg ser ikke logikken i det, de vil vel at flest mulig skal støtte deres sak? Vil feministene bare ha kvinner på laget? Jeg mener at flere menn bør bli engasjert, men de må nesten få en tøddel av oppmerksomhet tilbake.

Kort oppsummert føler jeg meg stigmatisert av de kvinnene som jeg kjemper for.
Det er lett å være sympatisk til kvinnekampen i tidligere tider da de kjempet om fundamentale rettigheter i samfunnet, noe vi i dag tar for gitt. I mange andre land har man også langt igjen. Men feminismen/kvinnekampen i Norge i dag har jeg derimot ikke så mye til overs for. Foruten likelønn snakker de mest om hvordan kvinner kun blir sett på som seksuelle objekter osv. Tror egentlig ikke det er sånn det er. Det at "sex selger" eller at menn generelt sett er mer opptatt av utseende enn kvinner er vel heller en observasjon av biologiske forhold, ikke noe å aksjonere mot.

Tradisjonell kvinnekamp er overflødig i dagens Norge.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Conseal Vis innlegg
Det er lett å være sympatisk til kvinnekampen i tidligere tider da de kjempet om fundamentale rettigheter i samfunnet, noe vi i dag tar for gitt. I mange andre land har man også langt igjen. Men feminismen/kvinnekampen i Norge i dag har jeg derimot ikke så mye til overs for. Foruten likelønn snakker de mest om hvordan kvinner kun blir sett på som seksuelle objekter osv. Tror egentlig ikke det er sånn det er. Det at "sex selger" eller at menn generelt sett er mer opptatt av utseende enn kvinner er vel heller en observasjon av biologiske forhold, ikke noe å aksjonere mot.

Tradisjonell kvinnekamp er overflødig i dagens Norge.
Vis hele sitatet...
Husk at kvinnedagen er en internasjonal dag. Der er kvinner som blir voldtatt for en månedlig, for ikke å si ukentlig, basis rundt om i verden. Kvinner som ikke får bære navn, kvinner som får kjønnsorganene sine lemlestet. Vi her i Norge har kommet så langt at vi burde på alle måter se utover grensen og støtte de internasjonale kvinnene. Vi i vesten har lenge vært opptatte av at våre menneskerettigheter skal være universelle.

Videre blir kvinner voldtatt av menn i Norge.
Noen kvier seg for å ansette kvinner.
Kvinner i lik stilling som en mann kan få dårligere betalt fordi hun er en kvinne.
Det er en svakhet og være kvinne i Norge i dag.

Men at kvinner i Norge har det bra er det ingen som vil skyve under en stol.

At objektifiseringskulturen er biologisk betinget har jeg aldri hørt om.
Sitat av Sio Vis innlegg
Husk at kvinnedagen er en internasjonal dag. Der er kvinner som blir voldtatt for en månedlig, for ikke å si ukentlig, basis rundt om i verden. Kvinner som ikke får bære navn, kvinner som får kjønnsorganene sine lemlestet. Vi her i Norge har kommet så langt at vi burde på alle måter se utover grensen og støtte de internasjonale kvinnene. Vi i vesten har lenge vært opptatte av at våre menneskerettigheter skal være universelle.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er jeg helt enig i det. Derfor sa jeg også: "I mange andre land har man også langt igjen." Med andre ord: Kvinnekamp er absolutt viktig i diverse andre land.
Sitat av Sio Vis innlegg
Videre blir kvinner voldtatt av menn i Norge.
Vis hele sitatet...
Voldtekt er en svært alvorlig forbrytelse. Men man trenger naturligvis ikke å være feminist eller "kvinneforkjemper" for å være motstander av voldtekt.
Sitat av Sio Vis innlegg
Noen kvier seg for å ansette kvinner.
Kvinner i lik stilling som en mann kan få dårligere betalt fordi hun er en kvinne.
Det er en svakhet og være kvinne i Norge i dag.
Vis hele sitatet...
Har du noen konkrete eksempler på disse påstandene? Spesielt den siste kan jeg ikke tenke meg mange kvinner identifiserer seg med. Eller tar jeg feil?
Sitat av Sio Vis innlegg
Kvinner i lik stilling som en mann kan få dårligere betalt fordi hun er en kvinne.
Vis hele sitatet...
Kilde?

Menn velger jobb etter lønn i særdeles høyere grad enn kvinner. Det ville dermed vært særdeles merkelig om kvinner i norge hadde nøyaktig lik høy gjennomsnittslønn som menn, selv innen samme yrket.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Conseal Vis innlegg
Selvfølgelig er jeg helt enig i det. Derfor sa jeg også: "I mange andre land har man også langt igjen." Med andre ord: Kvinnekamp er absolutt viktig i diverse andre land.
Vis hele sitatet...
Og det er vår oppgave som har kommet så langt å hjelpe dem, derfor er der behov for en stor bevegelse også i Norge, trass at dens fokus mer og mer blir utenriks.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Voldtekt er en svært alvorlig forbrytelse. Men man trenger naturligvis ikke å være feminist eller "kvinneforkjemper" for å være motstander av voldtekt.
Vis hele sitatet...
Cluet ligger i at voldtekt blir begått av menn mot kvinner. Men det er selvsagt bra du er motstander av det, håper du gjør noe for og fremme en kultur hvor voldtekt ikke finner sted.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Har du noen konkrete eksempler på disse påstandene? Spesielt den siste kan jeg ikke tenke meg mange kvinner identifiserer seg med. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg, likestillings- og diskrimmineringsombundet opererer med slike saker.

Noen kvier seg for å ansette kvinner.
Forskjellsbehandlet grunnet graviditet.
Kun menn fikk jobbe her.
Enda en som var gravid.
Og jeg er enda i 2010 på LDOs liste, men grenser for hvor lenge jeg gidder og bla i deres saker.

Hva kvinners lavere lønn angår så er det helt sant som dere sier at kvinner gjerne går etter mindre risikofylte jobber som gjerne heller gir en god mening enn en god lønn. Men flere kvinner har særdeles viktige jobber som krever lang utdanning og allikevel får mindre betalt, såkalte kvinneyrker. Dette gjør slik at menn vil tjene mer enn kvinner og er et opplagt likestillingproblem. Om løsningen blir å oppmuntre kvinner til og kjempe mot mennene eller om vi rett og slett skal betale dem mer (ser ut til at det går mot alt.2) vil tiden vise.

Ellers burde et godt svar på det siste utsagnet heller komme fra en kvinne, jeg har hørt det fra kvinner, men blir allikevel i rollen av å snakke på vegne av andre. Men svaret mitt på de to utsagnene ovenfor er da bevis nok. Og husk at jeg begrenser meg ikke til Norge.
Jeg sier heller ikke at kvinner føler seg som svakere alene, en kan godt ha selvtillit. Men i en større perspektiv samlet satt i forhold til menn har jeg tilgode og høre en kvinne som sier noe annet.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva kvinners lavere lønn angår så er det helt sant som dere sier at kvinner gjerne går etter mindre risikofylte jobber som gjerne heller gir en god mening enn en god lønn. Men flere kvinner har særdeles viktige jobber som krever lang utdanning og allikevel får mindre betalt, såkalte kvinneyrker. Dette gjør slik at menn vil tjene mer enn kvinner og er et opplagt likestillingproblem. Om løsningen blir å oppmuntre kvinner til og kjempe mot mennene eller om vi rett og slett skal betale dem mer (ser ut til at det går mot alt.2) vil tiden vise.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i ett mannsdominert yrke, populært kaldt IT-bransjen, og lønnen min etter VGS er langt høyere enn en sykepleiere, som ikke bare har gått minst tre år lengre enn meg på skole, men som også sitter med studielån.
Det er samme ser man om man setter lønnen til fagarbeidere opp mot hverandre, feks. snekkere mot hjelpepleiere og resepsjonister mot murere. Så og si uten unntak så får "kvinneyrker" dårligere betalt. Hvis man ser på ufaglærte jobber så gjelder det samme der.

Når det kommer til at du føler deg ukomfortable med radikale feminister som ser på menn som svin så er ikke det så rart, jeg har også opplevd det mange ganger. La dem holde på med sitt og fokuser heller på de områdene det faktisk er mulig å diskutere, som feks. likelønn.
Det som helt klart har gått helt på tverke er selve debatten rundt likestilling.

Hvorfor dreier debattene seg om at kjønnene skal være likest mulig. De færreste vil si at de er imot like muligheter, men alt for få tar til ordet for likeverdet. Det som er det egentlige problemet i samfunnet er mangelen på respekt av de valgene en kvinne tar. Hvis en kvinne ønsker å jobbe seg til å bli leder av en bedrift, skal ikke noen nekte henne muligheten, og valget hennes skal respekteres. Velger hun å være hjemme med barn, og la en mann forsørge henne, skal det og respekteres. Likevel er det mange feminister som fremstiller det andre valget som galt for kvinner. Kvinnene må ta de mulighetene DE mener er riktige, men de vil ikke respektere at noen kvinner ønsker å velge annerledes.

Det burde sluttes å debatteres om likestilling, for kjønnene blir aldri like. Det burde debatteres mere om likeverd og respekt av kvinner (og menns) valg. For i likestillingsdebattene viser grupperinger på begge sider liten respekt for det.
Sitat av Sio Vis innlegg
Cluet ligger i at voldtekt blir begått av menn mot kvinner. Men det er selvsagt bra du er motstander av det, håper du gjør noe for og fremme en kultur hvor voldtekt ikke finner sted.
Vis hele sitatet...
Nja, kvinner voldtar menn også, og er voldelige mot menn, og dersom menn anmelder det blir de ikke trodd... Men nå snakker du muligens om andre deler av verden også - jeg forholder meg akkurat nå til den vestlige delen av verden. Stort sett

Ellers er jeg igrunn helt enig med alt som er skrevet her - jeg velger å ignorere typisk mannsarbeid/kvinnearbeid, og tar det som en selvfølge at jeg kan ta oppvasken mens dama skrur opp hyller, eller omvendt. Jeg blir ikke mindre mann av å ta oppvasken, og hun blir ikke mindre kvinne av å skru sammen en ikeahylle. Jeg tror ikke det blir fullstendig likestilling her i landet, eller verden, før man slutter å snakke om det, og heller setter i gang å gjøre noe med det.

Forøvrig lurer jeg på hvor likestilt vi er når menn ikke får lov å sitte ved siden av jentebarn på fly. Mener å huske det var British airways som har den regelen. Jentebarn som flyr der, må sitte mellom to kvinner. Sa man kjønnsdiskriminering?
Eller at menn svært sjeldent blir ansatt i barnehager, fordi det er fare for at de kan forgripe seg på barn. De er jo menn, og eneste grunnen til at de vil jobbe med barn er jo at de vil forgripe seg på dem. Såklart... Jada, jeg vet at ikke alle tenker slik - men jeg generaliserer og trekker frem ekstreme punkter for å få satt ting på spissen, som man jo gjerne gjør i slike debatter.
Vi har en ganske lang vei å gå for å oppnå likestilling, og det er da viktig at begge kjønn sine rettigheter blir tatt vare på, ikke bare kvinners. Likestilling betyr likestilling.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Nekran Vis innlegg
Nja, kvinner voldtar menn også, og er voldelige mot menn, og dersom menn anmelder det blir de ikke trodd... Men nå snakker du muligens om andre deler av verden også - jeg forholder meg akkurat nå til den vestlige delen av verden. Stort sett
Vis hele sitatet...
Jeg har til gode og oppleve i noen som helst statistikk at kvinner voldtar menn, at Politiet ikke tror menn fordi at dem er menn skal ikke skje, og om det er slik, noe jeg ikke har hørt, er det kritikkverdig.
Sitat av Sio Vis innlegg
Kort oppsummert føler jeg meg stigmatisert av de kvinnene som jeg kjemper for.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange gutter vil være enige med deg i akkurat det. Det er helt idiotisk at kvinnekamp eller likestillingskamp skal være kjønnskrig. Sannsynligvis er det også derfor mange jenter kvier seg for å ta ordet feminist i sin munn, for de de ikke vil bli forbundet med den aggressive kvinnesjåvenismen som noen feminister argumenterer for.

For meg handler ikke feminisme om at kvinnene skal styre samfunnet eller gjøre nøyaktig det samme som menn. Det handler om like muligheter og kampen om å bli behandlet som menneske først, og ikke kjønn.

"Det er lett å være sympatisk til kvinnekampen i tidligere tider da de kjempet om fundamentale rettigheter i samfunnet, noe vi i dag tar for gitt. I mange andre land har man også langt igjen. Men feminismen/kvinnekampen i Norge i dag har jeg derimot ikke så mye til overs for. Foruten likelønn snakker de mest om hvordan kvinner kun blir sett på som seksuelle objekter osv. Tror egentlig ikke det er sånn det er. Det at "sex selger" eller at menn generelt sett er mer opptatt av utseende enn kvinner er vel heller en observasjon av biologiske forhold, ikke noe å aksjonere mot.

Tradisjonell kvinnekamp er overflødig i dagens Norge. "

Det er også biologisk 'naturlig' for mennesker å være xenofobe, og å angripe de vi ser på som fiender. Skal vi da velge å være voldelige fremfor å strebe etter et fredelig samfunn fordi det ligger i vår natur?

Mennesket er en veldig tilpasningsdyktig rase, takket være vår intelligens greier vi å handle en god del i strid med våre mer dyriske instikter, og det er definitvt en fordel i vårt komplekse samfunn. Et menneskeliv dreier seg om mer enn å få i seg føde og parre seg (selv om det er viktig). Det jeg mener er at selv om det ligger i genene at menn blir tent av lettkledde, vakre kvinner, trenger vi ikke å fetisjere kvinnekroppen overalt, hele tiden.

Dessuten fortjener kvinner å bli tatt som selvstendige individer, en fullstendig pakke av både utseende og intellekt, ikke som et tomt skjell for å selge leppestift. Jeg syns ikke det er spesielt radikalt å hevde at reklamebransjen er fordummende og full av kjønnstereotypier. Det er også fornærmende mot menn å si at bare du har bilde av en dame i bikini så kan du selge hva som helst. Å si at det er greit pga. biologi faller på sin egen dumhet.
de fleste feminister har fokuset på likestilling, og ikke banke menn fordi de er ekle. synd at det er så mye fordommer. om jeg sier at jeg er feminist blir jeg møtt med hånlige blikk og fnys fra langt over halvparten, bare fordi de tror jeg er et crazy PMS-monster som vil innføre kastrering av menn. det vil jeg ikke! likestilling, der!

og man skal ikke søke lenge før man finner ut at alt ikke er så blomsteridyllisk i norge. men fokuset bør absolutt være i de landene hvor kvinner blir drept når stebroren voldtar (utro?), vaginaer blir sydd igjen, kvinne brukes som nedlatende ord, steder hvor kvinner ikke har NOE å si....
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg har til gode og oppleve i noen som helst statistikk at kvinner voldtar menn, at Politiet ikke tror menn fordi at dem er menn skal ikke skje, og om det er slik, noe jeg ikke har hørt, er det kritikkverdig.
Vis hele sitatet...
Eg husker i alle fall minst 1 sak, som eg mot alle ods klarte å finne eit innlegg om.
http://alias.sol.no/node/2838821?page=1
(Beklger, fant ikkje sjølv avissaken)

At det er skjeldnere menn blir vodtatt kontra kvinner skal eg ikkje diskutere på, men eg personlig trur det er nokre mørketal i dette feltet. Grunnen er at anmelder ein mann ei kvinne for voldtekt blir han ikkje trudd og/eller ledd av.

Eg husker personlig den saken der når den gikk i media. Og hadde eg vorte voldtatt på fest av ei jente, ville eg tenkt meg om to gonger før eg gjekk videre med det etter den saken.
Jeg møtte på en dame fra Ottar på torgallmenningen i Bergen her en dag. Hun begynte da å snakke med en venn av meg, hvor jeg overhørte samtalen. Det var da strippebaren Dreams som var i fokus. Hun uttalte det som om det var slaveri der borte. Og ja, hun brukte akkurat det ordet, slaveri. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer å få noe slikt til å bli slaveri. Hun stod jo og smilte samtidig som hun sa det. Virker jo som hun egentlig ikke bryr seg så mye om hva som skjer, men at hun bare vil ha noe å gjøre på om dagene..

Slaveri er faktisk ett sterkt ord. Hadde noen sagt at jeg holdt på med slaveri hadde det vanket en anmeldelse.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av FuzzT Vis innlegg
At det er skjeldnere menn blir vodtatt kontra kvinner skal eg ikkje diskutere på, men eg personlig trur det er nokre mørketal i dette feltet. Grunnen er at anmelder ein mann ei kvinne for voldtekt blir han ikkje trudd og/eller ledd av.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se for meg i at dette skjer i noen særlig stor grad, trass at dette er typiske saker med høye mørketall. Jeg vil faktisk tro at menn vil ha mye enklere for¨å anmelde et slikt forhold enn kvinner da jeg kan se for meg at de vil ta litt hevn. Om noen tenker at de ikke blir trodd og.l så er det isåfall et kjempestort problem.

Uansett spekulerer jeg i at voldtekter kvinner --> er så sjeldne at det ikke er verdt og bruke mye resursser på kontra voldtekter begått av menn som på alle måter er et stort problem.

Krisesentre er for både kvinner og menn uansett, og hvordan sakene blir behandlet er jo uavhengig av kjønn. Saken du viser til er jo et bevis på dette.
Voldtekt av menn er som oftests utført av andre menn, bare til etterretning. Og hvis noen tror det er vanskelig for en mann (heteroseksuell) å anmelde en kvinne for voldtekt, kan dere jo tenke dere hvor 'lett' det er for han å anmelde en annen mann. Dette er tabu i samfunnet vårt. Det blir litt nyttesløst å skulle diskutere voldtekt av menn utført av kvinner, da må man også ta med menn som blir voldtatt av menn siden de er i flertall i så fall. Det som derimot kan og bør diskuteres er vold utført av kvinner mot menn, der tror jeg vi snakker mørketall.
Sitat av Sio Vis innlegg
Jeg kan ikke se for meg i at dette skjer i noen særlig stor grad, trass at dette er typiske saker med høye mørketall. Jeg vil faktisk tro at menn vil ha mye enklere for¨å anmelde et slikt forhold enn kvinner da jeg kan se for meg at de vil ta litt hevn. Om noen tenker at de ikke blir trodd og.l så er det isåfall et kjempestort problem.

Uansett spekulerer jeg i at voldtekter kvinner --> er så sjeldne at det ikke er verdt og bruke mye resursser på kontra voldtekter begått av menn som på alle måter er et stort problem.

Krisesentre er for både kvinner og menn uansett, og hvordan sakene blir behandlet er jo uavhengig av kjønn. Saken du viser til er jo et bevis på dette.
Vis hele sitatet...
Eg skal ikkje diskutere tal osv, men problemet for menn som blir valdteken er jo at dei blir fort ledd av. Mange kan nok føle at manndommen deira blir "tatt frå dei".
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Eg skal ikkje diskutere tal osv, men problemet for menn som blir valdteken er jo at dei blir fort ledd av. Mange kan nok føle at manndommen deira blir "tatt frå dei".
Vis hele sitatet...
Syntes du at voldtekt begått mot menn er noe som burde bli gitt mer fokus i likestillingsdebatten? Det kan gå ut over andre fokus til favør for menn. Som for eksempel bedre rettigheter ved pappapermisjon og.l.
Sitat av Sio Vis innlegg
Syntes du at voldtekt begått mot menn er noe som burde bli gitt mer fokus i likestillingsdebatten? Det kan gå ut over andre fokus til favør for menn. Som for eksempel bedre rettigheter ved pappapermisjon og.l.
Vis hele sitatet...
Kort svar: Nei.

Orginalt reagerte eg på ditt utsagn om at du aldri hadde hørt om valdtekt av menn. Poenget mitt her no er å understreke at eg trur det er minst like vanskelig for menn å annmelde ein valdtekt som kvinner, men at grunnen ofte er ein annan.

Eg meiner at samfunnet generelt må vere open for at menn også kan bli "øydelagt" (I mangel av betre ord) av valdtekt. Men sjølvsagt, alt er prioritering av resurser osv, og det er ikkje topp prioritert sjølv om det kan vere greitt å ha i bakhovudet.
det er veldig synd at det er tabu om så mange temaer som er så ekstremt viktig å prate om, få hjelp og forske på. menn som voldtar menn, jeg tviler sterkt på at dette bare skjer i de verste fengsler, for å si det slik.