Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 4328
Av ren nyskjerrighet og av mangel på noe bedre å gjøre, så lurer litt på hva dere andre
her mener om ekteskap. Tror du at du noen gang kommer til å gifte deg?

Selv så kommer jeg aldri til å gifte meg. Jeg ser ikke helt poenget i det å ha en juridisk
stadfestet avtale på at jeg skal være sammen med noen, og som jeg i tillegg må søke og bruke
masse tid og penger på å få brutt, dersom jeg ønsker å avslutte forholdet.

Skal jeg være sammen med noen så er det fordi jeg vil, ikke fordi et ark sier jeg skal.

Ekteskapet er en religiøs pakt som før i tiden var en nødvendighet hvis du skulle kunne ha sex (og få barn), uten å bli
bannlyst. (Det ble også i høy grad brukt til å knyte bånd mellom familier for å kunne sikre seg titler, arv,
landområder osv).

Som ateist så blir liksom heller ikke dette helt min greie.

Så da spør jeg: Hva er egentlig poenget med ekteskapet nå
i våre dager?
Selv er jeg ikke kristen i det heletatt, jeg er ateist og er egentlig imot måten religion blir praktisert.

Men i fremtiden, hvis jeg møter en jente jeg virkelig elsker og vi er sammen i et par år så tror jeg faktisk jeg kunne gifta meg. Hovedsakelig fordi det er romantisk, det hadde sikkert vært gøy, og det er vel en spennende opplevelse (?).

Det er jo faktisk mulig å gifte seg i retten, da er det vel ingen fest ellernoe men de bare skriver ned at dere er gift. Dette ser jeg ingen vits i.
Forstår ikke hva som er så viktig med å gifte seg...
Foreldra mine gifta seg ikke før 20 år etter forlovelsen, og de er fortsatt sammen.

Kjærestepar funker likebra som "diamantbrylupp".
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Tjah, jeg er forlovet nå og kommer mest sannsynlig til å gifte meg innen oversiktlig fremtid.
Både jeg og dama er ateister, og begge er på det klare med at kirken eller noen andre religiøse samfunn kommer ha ekstremt lite med giftemålet å gjøre.

Selve handligen kommer vi isåfall til å gjøre fordi det er en flott, fin, koselig, romantisk etc seremoni der vi bekrefter troen på hverandre og forholdet ovenfor oss selv og vitner.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Selv er jeg ikke kristen i det heletatt, jeg er ateist og er egentlig imot måten religion blir praktisert.

Men i fremtiden, hvis jeg møter en jente jeg virkelig elsker og vi er sammen i et par år så tror jeg faktisk jeg kunne gifta meg. Hovedsakelig fordi det er romantisk, det hadde sikkert vært gøy, og det er vel en spennende opplevelse (?).

Det er jo faktisk mulig å gifte seg i retten, da er det vel ingen fest ellernoe men de bare skriver ned at dere er gift. Dette ser jeg ingen vits i.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg kan være enig i at selve sermonien(bryllupet) er romantisk, men det er vel egentlig ingenting som er så uromantisk som en skriftlig avtale på at man skal være sammen(?)

Et bryllup koster jo en haug med penger, så jeg ville heller brukt de pengene på en lang ferie/reise til et fint og eksotisk sted. Det er vel mye mer romantisk(?)
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har allerede planlagt hvordan jeg skal fri til min kjære

Både jeg og min kjæreste er ateister. Men vi ser vel på den urelgiøse siden av ekteskap. Romantikken, kjærligheten eller 'beviset' på at vi er hverandres til døden skiller oss av?

Litt klissete for noen her inne kanskje.. Men jeg elsker henne, hun elsker meg. Jeg vil gifte meg med henne en vakker dag
Jeg ser ihvertfall på et eksteskap som mye mer en en kjedlig papirlapp som sier at vi er sammen.
Jeg ser på det som en veldig fin bekreftelse på at jeg elsker deg nok til at jeg vil tilbringe resten av mitt liv
med deg. Det å faktisk være med på å gi bort en veldig stor del av livet sitt til en annen person, er noe ganske stort.
Penger er da ikke alt her i verden. En del lapper til en såpass stor begivenhet, ser jeg ikke som problematisk i det heletatt!

Til spørsmålet om jeg skal gifte meg eller ikke, stiller jeg meg litt annerledes til.
Jeg er dog fortsatt veldig ung, men sålangt kan jeg ikke si jeg liker tanken på å ha et helt liv sammen med en annen person.
Mine foreldre viet seg på tinghuset i Stavanger, før de fyrte en go, gammaldags fest. Jeg akter heller ikke å gjøre det mer avansert enn det.
Tror det er mest tradisjon som gjør at folk gifter seg og for å vise alle hvor mye de elsker hverandre.
Hvorfor ikke ta en ferie sier du? Nei det er vell fordi at en ferie har man vært på før. En ferie byr ikke på den "innebygde" forventningen som en bryllups seremoni. Hvis du aldri har vært på ferie før og planlegger å ikke ta for mange ferier i fremtiden da ser jeg poenget. Men for å komme til det du spurte om. Jeg tror at når/hvis jeg møter den rette vil jeg ha en seremoni som "forsegler" vår kjærlighet til hverandre(herregud så klissete!). Jeg er selv imot all slags religion, så det blir nok ingen kirke på meg. Men igjen så er det jo opp til den heldige jenta. Kan bøye meg langt for please henne når det gjelder noe slikt. Håper mitt svar var greit nok
Friedrich Nietzsche beskrev ekteskapet nakent og kaldt i sin bok Morgenrøde:

Verdien i å tro på overmenneskelige lidenskaper - Den ekteskapelige institusjon opprettholder hårdnakket troen på at kjærligheten, skjønt en lidenskap, som sådan likevel er skikket til varighet, ja at varig, livslang kjærlighet kan fastsettes som regel. Ved å holde iherdig fast ved en edel tro, til tross for at den svært ofte og nesten som regel blir motbevist og følgelig er et pia fraus (fromt bedrag), har ekteskapet gitt kjærligheten en høyere adel. Alle institusjoner som innrømmer en lidenskap tro på dens varighet og ansvarlighet for denne varigheten - i strid med lidenskapens vesen - har gitt den en ny ran: Og han som fra nå av blir grepet av en slik lidenskap, tror ikke lenger som før at han av den grunn er fornedret eller faretruet, men derimot hevet over seg selv og sine likemenn. Man skal bare tenke på institusjoner og seder som ut av øyeblikkets glødende hengivelse har skapt evig troskap, ut av raseriet evig hevn, ut av fortvilelsen evig sorg, ut av et plutselig og engangsuttalt ord evig forpliktelse. En slik omdannelse har hver gang bragt svært mye hykleri og løgn til verden: hver gang også, og for denne pris, et nytt, overmenneskelig begrep som hever mennesket opp.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare, som tidligere nevnt, uromantisk å gifte seg, men det er også selvmotsigende. Kjærligheten skal være lidenskapelig, ikke dømmende. Det er naivt å tro at man kan eviggjøre følelser ved å skrive under på et papir, eller gi hverandre noen løfter.

Jeg har ingen videre planer om hverken å gifte meg, eller stifte noen familie. Jeg har enda til gode å se noe positivt komme ut av noe slikt. Men jeg er jo enda ung, og det jeg tror sterkt på idag kommer kanskje i morgen til ikke å være noe annet enn et støvete minne om en tåpelig ungdommelig overbevissthet.
Sist endret av gulunderstrek; 19. april 2009 kl. 19:50.
Jeg tror generelt sett ikke mennesker er ment til å ha en partner livet ut. Det er mitt hovedargument for å la vær å binde seg til en person for resten av livet, men hvis folk har lyst så for all del.

En annen ting jeg synes er litt rart med folk som ikke er personlige kristne og gifter seg i kirken; hvor hellig er egentlig ekteskapet når de har sverget evig troskap til hverandre via en gud ingen av dem egentlig tror på? Syns igrunnen det er ganske respektløst med hensyn til andres tro og religion.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Hvorfor ikke ta en ferie sier du? Nei det er vell fordi at en ferie har man vært på før. En ferie byr ikke på den "innebygde" forventningen som en bryllups seremoni.
Vis hele sitatet...
Joda ser den, men tenkte ikke en vanlig sydenferie, tenkte mer på en slags bryllupsreise, minus det bryllupet.

Men kan si jeg ser bristen i det forslaget nå. Blir jo selvfølgelig ikke det samme..
Sist endret av Gamgee; 19. april 2009 kl. 19:58.
Sitat av Potrick Vis innlegg

En annen ting jeg synes er litt rart med folk som ikke er personlige kristne og gifter seg i kirken; hvor hellig er egentlig ekteskapet når de har sverget evig troskap til hverandre via en gud ingen av dem egentlig tror på? Syns igrunnen det er ganske respektløst med hensyn til andres tro og religion.
Vis hele sitatet...
Kanskje bare den ene parten vil gifte seg i kirken da? Hvis min fremtidige kone har lyst til å gifte seg i en kirke skal jeg ikke si noe på det. Fordi for meg er kjærlighet så mye mere verdt enn tro og meninger om religion.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Kanskje bare den ene parten vil gifte seg i kirken da? Hvis min fremtidige kone har lyst til å gifte seg i en kirke skal jeg ikke si noe på det. Fordi for meg er kjærlighet så mye mere verdt enn tro og meninger om religion.
Vis hele sitatet...

Handler ikke kjærlighet om å respektere partnerens ønsker? Om å gi av seg selv? Om å gjøre noe, ikke fordi man selv vil, men fordi den man elsker ønsker det?

Jeg er gift. Er det naivt å tro at papirer endrer noe. Ja! Endret papirene noe? Nei, overhodet ikke... I Norge i dag spiller også det juridiske svært liten rolle da samboende i det store og hele har de samme rettighetene som den "tradisjonelle kjernefamilien"

Men angrer jeg da på at jeg giftet meg? Nei, overhodet ikke. Det var en fantastisk dag, det var en fantastisk fest, og jeg kan love dere den følelsen av å se kirkedøren gå opp og se min tilkomne, hun jeg vil dele livet med komme gående over kirkegulvet er en så spesiell, og så flott følelse at den er verdt alt arbeidet og alle utgiftene med et bryllup alene.

Legger man til den fantastiske festen det er å feire en slik avgjørelse med sine nærmeste så er det ingen tvil om at det er riktig å gifte seg. Men for all del, en slik opplevelse er individuell, det er ikke sikkert du oppler det som jeg gjorde, men jeg angrer i alle fall ikke...
I tillegg til denne romantikken, som mange her trekker frem, så er det enkelte praktiske fordeler med et ekteskap også. Dette var hva min kone og jeg la vekt på. Romantikken klarte vi å ordne uten innblanding fra andre.

Som gift regnes man som formell familie. Det betyr at man har gjensidig arverett. Det har samboere foreløpig ikke (det må ordnes på andre måter). Man kan også lignes under ett (skattemessig).

Ekteskap og religion har i dag ingenting med hverandre å gjøre. Det er fullt mulig å gifte seg borgerlig (dvs foran en dommer). Man kan lage så mye eller lite fest man ønsker rundt dette likevel.

Enhver får ta sitt valg. Jeg er veldig fornøyd med å være gift. Og vi har selvfølgelig hele pakka med dine barn og våre barn, osv. Kan ikke si annet enn at det føles både riktig og trygt å være gift.
Sist endret av capidog; 19. april 2009 kl. 20:28. Grunn: Skriveleif
Sitat av Potrick Vis innlegg
En annen ting jeg synes er litt rart med folk som ikke er personlige kristne og gifter seg i kirken; hvor hellig er egentlig ekteskapet når de har sverget evig troskap til hverandre via en gud ingen av dem egentlig tror på? Syns igrunnen det er ganske respektløst med hensyn til andres tro og religion.
Vis hele sitatet...
Dette viser jo hvor useriøst kristendom egentlig er, jeg er sikker på at 70%(viss ikke mer) ikke holder troskapet hellig, er dette guds vilje folkens?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Forstår ikke hva som er så viktig med å gifte seg...
Foreldra mine gifta seg ikke før 20 år etter forlovelsen, og de er fortsatt sammen.

Kjærestepar funker likebra som "diamantbrylupp".
Vis hele sitatet...
Jeg slår deg der, mine foreldre var faktisk sammen 22 år før de gifta seg

Giftemål er vel mer en tradisjon per dags dato enn det er en nødvendighet slik som det kansje var før, vi lever i en mer modernisert verden der slismisse rate har gått kraftig opp, hånd i hånd med kvinnefrigjøringen.

Grunnen til at folk gifter seg i dag er vel at de ønsker å ha den høeste ansette formen for forhold, da det blir sett på med andre øyne å være gift, enn å bo sammen.

Vet enda ikke hva som vil være aktuelt når jeg blir eldre, vi får se
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Kanskje bare den ene parten vil gifte seg i kirken da? Hvis min fremtidige kone har lyst til å gifte seg i en kirke skal jeg ikke si noe på det. Fordi for meg er kjærlighet så mye mere verdt enn tro og meninger om religion.
Vis hele sitatet...
Nå må det ikkke utelukkes at relgion også er en slags kjærlighet.
Åååh, gifte seg høres så koselig ut. Nå har jeg ikke vært sammen med kjæresten min så lenge, og er nok litt for ung, men jeg drømmer selvfølgelig om å finne noen å dele livet med og vise hele verden at vi elsker hverandre. Det er noe bak den tanken som tiltaler meg^^

Jeg er veldig jentete når det kommer til selve bryllupet. Blir nok ikke på noen år enda, men har sett for meg åssen det skal bli. Og hvis den fremtidige ektemann har noe å si på det, så blir han automatisk nedstemt. Bryllupet skal aller helst være i friluftskapellet på Jomfruland, og det skal være sommer og jeg skal ha en hvit kjole og alle gjestene skal være glade og mamma skal gråte. Og så skal vi ha fest på plenen til en stor, hvit villa. Med champagne. Og... tapas og kake. Åh! Og sånne lanterner i trærne! Yei <3
Sitat av blueshift Vis innlegg
Jeg slår deg der, mine foreldre var faktisk sammen 22 år før de gifta seg

Giftemål er vel mer en tradisjon per dags dato enn det er en nødvendighet slik som det kansje var før, vi lever i en mer modernisert verden der slismisse rate har gått kraftig opp, hånd i hånd med kvinnefrigjøringen.

Grunnen til at folk gifter seg i dag er vel at de ønsker å ha den høeste ansette formen for forhold, da det blir sett på med andre øyne å være gift, enn å bo sammen.

Vet enda ikke hva som vil være aktuelt når jeg blir eldre, vi får se
Vis hele sitatet...
I mine øyne er det mer beundringsverdig dersom du klarer å være sammen i 20 år som kjærester, enn å være sammen i 20 år som et gift par.

Når man er gift, har man bundet seg.
Kjærester kan droppe ut av et forhold når som helst.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
I mine øyne er det mer beundringsverdig dersom du klarer å være sammen i 20 år som kjærester, enn å være sammen i 20 år som et gift par.

Når man er gift, har man bundet seg.
Kjærester kan droppe ut av et forhold når som helst.
Vis hele sitatet...
Er enig med Turbolego.

Og om den jeg velger å være sammen med absolutt skal gifte seg, så får det bli en borgerlig seremoni, og ikke kristelig.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Når man er gift, har man bundet seg.
Kjærester kan droppe ut av et forhold når som helst.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg tror litt av greia ligger. Når man er vanlige kjærester kan man droppe ut når som helst. Men med Ekteskap er det noe mer. Da går man faktisk inn i det uten tanke på muligheten til å droppe ut. Etter min mening er det her et bevis for at du blir litt mer voksen. Du står nå litt mer til ansvar og du kan ikke bryte så lett. Jeg mener(og dette er ikke personlig kritikk) den frykten for skikkelig forpliktelse som jeg synes kommer fram i dette quote er vel kanskje et tegn på at vedkommende enten ikke er en ekteskaps person eller ikke er klar for det enda.

Nå skal det sies at jeg selv er stor romantisk av meg. Jeg har en utrolig tro på kjærligheten og uansett hvor kliss det her høres ut så er det det jeg mener. Jeg ser ikke for meg bryllupet som en skriftlig avtale på at vi er sammen eller noe som hjelper for arverett og slike ting. Jeg ser på det mer som noe av det ypperste måten å si hva man føler for noen...

Morsomt tema.
Som capidog så vidt sneia innom, så er det lettere å være gift hvis det skulle skje noe med en av partnene og man har barn. Så Juridisk sett er det vel ganske mange fordeler med å være gift, iallefall som jeg har fått med meg.

Utenom det er jo et bryllup en seremoni hvor man viser for hverandre og andre at man vil dele livet sitt med en person. Det er jo mer forpliktende å være gift, men man burde jo ikke gifte seg med noen før man er sikker på at dette er det en vil.

Jeg har planlagt å gifte meg (nå gjelder det bare å få gubben med på planene) og jeg vil gjøre det for å markere at jeg er hans og han er min. pluss at du kan ha en heidundrande fest med så mange eller så få du bare vil. Og en fest sier vi jo ikke nei til?

EDIT: Borodir kom meg kanskje litt i forkjøpet
Sist endret av Stayneh; 19. april 2009 kl. 21:24.
Sitat av Catnip Vis innlegg
Åååh, gifte seg høres så koselig ut. Nå har jeg ikke vært sammen med kjæresten min så lenge, og er nok litt for ung, men jeg drømmer selvfølgelig om å finne noen å dele livet med og vise hele verden at vi elsker hverandre. Det er noe bak den tanken som tiltaler meg^^

Jeg er veldig jentete når det kommer til selve bryllupet. Blir nok ikke på noen år enda, men har sett for meg åssen det skal bli. Og hvis den fremtidige ektemann har noe å si på det, så blir han automatisk nedstemt. Bryllupet skal aller helst være i friluftskapellet på Jomfruland, og det skal være sommer og jeg skal ha en hvit kjole og alle gjestene skal være glade og mamma skal gråte. Og så skal vi ha fest på plenen til en stor, hvit villa. Med champagne. Og... tapas og kake. Åh! Og sånne lanterner i trærne! Yei <3
Vis hele sitatet...
Wow, har bare vært i et bryllup i hele mitt liv og det var AKKURAT sånn! Var veldig ung så husker det ikke så sykt godt, men vi tok båt ut til en øy der det var en svæær villa, masse epletrær utfor og det var som et paradis, har aldri hatt så mye luksus i hele mitt liv (selv om jeg ikke innså det da, fordi jeg var ung).
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Potrick Vis innlegg
hvor hellig er egentlig ekteskapet når de har sverget evig troskap til hverandre via en gud ingen av dem egentlig tror på? Syns igrunnen det er ganske respektløst med hensyn til andres tro og religion.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng, det har jeg ikke tenkt på.

Angående det at det juridiske blir å så mye enklere; det er etter min viten fullt mulig å opprette tilsvarende kontrakt utenfor ekteskap, så å si "nei vi gifter oss fordi det juridiske blir enklere slik" blir et halvhjertet argument, og kan ansees som en dårlig unnskyldning.

Turbolego synes jeg kommer med et godt poeng om at det er mer imponerende å være kjærester såpass lenge.

Jeg kan dog forstå at en del gifter seg fordi det er mer ansett, særlig i andre kulturer enn den norske.

Jeg tror de fleste som gifter seg nå til dags gjør dette ut ifra tradisjon, og tenker mye på bryllupsfesten (ganske likt konfirmasjon, eller hur? Bortsett fra at et ekteskap er mer permanent. Jeg mener dette er et veldig tynt grunnlag for begge seremonier).
Samboere og gifte er tilnærmet likestilt juridisk i dag. Det gjenstår litt enda, men det beveger seg i riktig retning. Så å gifte seg av juridiske årsaker er ikke nødvendig med mindre man vil unngå litt papirarbeid og ventetid.
Ved inngåelse av ekteskap er visse rettigheter og byrder hver enkelt ektefelle påtar seg. Blant annet kommer man inn under retten av å sitte i uskifte bo fra avdøde ektefelle eller rettigheter til å ta ut eiendeler forlodds før deling av felleseiet skal skje. Spesielt ved arv har regjeringen gått i den retning å tilgodese gjenlevende ektefelle i motsetning til å tilgodese gjenlevende livsarvinger pliktdelsarv. Dette ved å gi gjenlevende ektefelle rett til arv på minimum 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, eller dersom gjenlevende livsarvinger faller innenfor andre arvegangsklasse skal gjenlevende ektefelle bli tilgodesett med 6 G før arv til andre livsarvinger skal skje.

Regjeringen har nå også kommet med et nytt lovforslag som vil tre i krav 1 juni 2009. I dette lovforslaget vil det komme lovbestemmelser som vil gi gjenlevende samboer rett til å sitte i uskifte bo og rett til å ta arv etter avdøde samboer. Noe av hensynet som gjenspeiler seg her er mye av det samme som ektefellenes rett til lovbestemt arv. Det er å tilgodese gjenlevende ektefelle eller samboer ved samlivets opphør slik at gjenlevende ektefelle eller samboer ikke blir stilt urimelig ved at den andre samboeren/ektefellen faller bort.

Samboeres rett til å ta arv har bare - frem til nå - vært lovbestemt gjennom at testatorene må tilgodese hverandre gjennom testament. Da vil likevel livsarvingene få sin rett til å ta sin del av kaken før testators midler kan fordeles videre til arvinger som er blitt tilgodesett gjennom testament. Dette kan resultere med at gjenlevende samboer ikke på noe punkt kan ta arv. Dette kommer helt ann på hvor stor formue avdøde etterlater seg.
Sist endret av CorLeX; 19. april 2009 kl. 22:46.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av commie Vis innlegg
å gifte seg av juridiske årsaker er ikke nødvendig med mindre man vil unngå litt papirarbeid og ventetid.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at det ikke blir papirarbeid av ekteskap. Man unngår det heller ikke om man velger å gifte seg i kirka.
Sitat av PrincessRagna Vis innlegg
Jeg synes folk skulle tatt ekteskap mer seriøst.
Vis hele sitatet...
Det er nok enklere å selv begå en handling (i dette tilfellet ta valget om å ikke begå en annen handling) enn å prøve å forandre hele det norske synet på ekteskap.
Jeg tror det finnes en person for alle, og jeg har funnet min, Elsker Deg OddArne <3 Jeg vil gifte meg med deg, mer enn noe annet ;*
Vis hele sitatet...
Frieri på nFF gitt! Da har vel forumet nådd enda en milepæl. Gratulerer OddArne, PrincessRagna og nso.
Sist endret av Jonta; 19. april 2009 kl. 22:48.
Både jeg og samboeren min er enig i at vi skal ikke registrere oss som samboere eller gå så langt som å gifte oss før etter at vi en gang (eventuelt) har fått barn, jeg skatter såpass mye at hun skal få støtte som alenebarnsmamma når den dagen en gang kommer!

Men ellers så ser jeg ingenting galt i det å gifte seg, ser ingen store fordeler med det heller. Skal allefall ikke ha noe stort kirkelig bryllup, såfremst ikke "sjefen" bestemmer at jeg må pelle meg i kirka når hun skal ha ring på fingern.
Hvorvidt man blir ansett som samboer eller ei beror på en konkret vurdering. Det er det reelle forholdet, og ikke det formelle som er avgjørende for om man er samboer eller ei. Det er per i dag ingen lovbestemmelser som regulerer samboerforhold, men gjennom rettspraksis har dette blitt nærmere belyst. Det nærmeste man kan komme en lovbestemmelse for samboerskap er i husstandsfellesskapsloven. Det er ingen legalbestemmelse som sier når et samboerforhold er en realitet. Rettspraksis er per i dag den rettskildefaktoren som er regjerende på dette punktet. Men fra og med 1 juli kommer det en legaldefinisjon for samboere som har rett til uskifte og arv.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
I'm with bakkus. Det er en fin tradisjon, så jeg kommer nok til å gifte meg. Samboerskap, kjærester osv. høres for midlertidig ut. Noe man vil unngå dersom man får barn sammen og har tenkt å være sammen resten av livet.
Selv kaller jeg meg ateist men er døpt i kristen kirke. mener religion skaper mer problem en den løser.

Både jeg og dama er skillsmisse barn, dog. mine foreldre sin startet en krig iblandt familie medlemmene, som ikke er saken i hennes familie.
Jeg har store planer om å fri til min kjære, når tiden er inne. Ekteskap er ikka bare om papiret, det er det å love å være trofast, og å alltid være der, noe jeg ikke ser noe problem med. Jeg elsker henne og vil være med henne resten av livet. og viss å gifte seg er noe hun vil, så skal hun få det.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Så da spør jeg: Hva er egentlig poenget med ekteskapet nå
i våre dager?
Vis hele sitatet...
Det er nokk en del skattemessige grunner til å gifte seg også.....
Se på Espen takk skal du ha, versågod og Christoffer Schau

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=570996
Jeg er sjokkert over hvor mange det er er her som ikke ønsker å starte en familie med barn i et stabilt forhold hvor begge parter har lovet seg selv til den andre.

Barn er en veldig veldig stor del av dette tema. Man vil jo helst ha barn med den man holder sammen med resten av livet, vil vi ikke?

Jeg er forresten forlovet og skal gifte meg 20. juni i år, med min kjære etter snart 5 år sammen.
Sist endret av Matthiesen; 20. april 2009 kl. 10:56.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg er sjokkert over hvor mange det er er her som ikke ønsker å starte en familie med barn i et stabilt forhold hvor begge parter har lovet seg selv til den andre.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er noen her som har hevdet dette. Mange har derimot hevdet at de ikke ser poenget med å love noe foran en staten har gitt makt til å kalle andre "ektefolk". Blir noe vanskeligere å bryte ut av fordi man har lovet det ovenfor en tredjepart eller er det alt papirarbeidet ved oppbrudd som skal virke preventivt egentlig? Det er lov å ville gifte seg, men pass deg for å kalle andres forhold mindre stabile fordi de har valgt å love troskap til hverandre uten en tredjepart til stede.
Jeg sitter med mye den samme reaksjonen som Matthiesen har.
Både kjærsten min og jeg er ikke-troende, men hvis vi en gang i fremtiden bestemmer oss for å "ta det neste steget" blir det å gifte seg. I kirken. Med fest, familie, venner og en opplevelse vi kan ta med oss resten av livet.
Matthiesen har også et godt poeng når det gjelder barn. Som Turbolego nevner tidligere i tråden:
Når man er gift, har man bundet seg.
Kjærester kan droppe ut av et forhold når som helst.
Vis hele sitatet...
Det er tryggere for et barn og muligens for forholdet deres når man er gift. Det å være gift/inngått ekteskap et et symbol. Jeg mener det er finnes værre symboler her i verden som settes høyere enn ekteskap. Noe som er forfærdelig.

Jeg leste for en stund siden at 50% av alle ekteskap ender i skillsmisse. Dette er jo noe vi må endre! Og det endrer seg bare hvis vi, menneskene, går inn for det! Vi må våge å tørre!
Sist endret av Clr; 20. april 2009 kl. 11:22.
Mange nevner hvilken tilhørighet de har trosmessig før de uttaler seg. Dette er ganske interessant, fordi oppfatningen om ekteskapet tror jeg kan henge mye sammen med virkelighetsoppfatningen man har. Man kan dele folk inn i to grupper:

1) Man tror på kjærligheten som et overmenneskelig begrep.
2) Man tror på kjærligheten som en biologisk mekanisme.

Velger man å tro på høyere makter, er terskelen for å hengi seg til institusjoner som ekteskapet mindre, fordi man allerede er komfortabel med tanken om at en overmenneskelig kraft - ’skjebnen’ – har en forutbestemt plan om hvordan livet skal utspille seg. Ekteskapet symboliserer da troen på dette overmenneskelige, hvor kjærligheten erstatter skjebnen som veiviser.

Er menneskesynet biologisk, velger man bort ekteskapet fordi man anser den tilsynelatende kjærligheten utelukkende som resultatet av kjemiske prossesser i hjernen. Troen på ’ekte kjærlighet’ i denne gruppen er mindre, og evigvarende relasjoner kan virke som en virkelighetsfjern, urealistisk tanke. Årsakene til at så mange ekteskap ikke holder livet ut, tror jeg er egoismen som råder generelt i samfunnet. Mennesker flest nekter å se seg selv i en større sammenheng, og lever i illusjonen om at de selv er hovedattraksjonen i livet deres, og at statistene og medskuespillerne er uten betydning. Man bryter da med selve grunnpillaren i ekteskapet, og å inngå ekteskap blir da som å signere forholdets undergang.

Å velge å elske utover en selv handler om mot – om viljen til å oppgi ens egne behov til fordel for andres, og uselvisk vie livet til partnerens vel og ve. Man selger på en måte sjelen til et annet menneske ved å inngå ekteskap. Skal ekteskapet lykkes, må man derfor være tilnærmet blottet for egoistisk tankegang. Klarer man ikke det, får man en viss autoritær rolle ovenfor ektefellen, og kjærligheten settes til side for simple formaliteter.

Ekteskapet blir som en livets dagbok, hvor ens kreative utfoldelse begrenses av virkelighetsoppfatningen ens. Man leve uten troen og gjøre et tafatt forsøk på å trosse fysikkens lover man så blindt stoler på, og prøve å skape noe større enn en selv - å skape energi ut av ingenting; eller man kan la kreativiteten og åpenheten råde og la kjærligheten være en hjelper til selvutvikling og innsikt i mennesket.

Meningene mine er ingen fasit, men hvilket liv har man hvis man lever uten troen? Uten den smeltes lekenheten, nyskjerrigheten, spenningen og alle de som detaljene som knytter en sammen sammen i en oppblåst, teknisk term – og er dømt til å mislykkes. Jeg opplevd det jeg liker å kalle ekte kjærlighet, og jeg har mistet den, men jeg gir ikke opp håpet. Jeg tror på en mening i livet, og den ligger for meg i å elske andre mennesker ubetinget, det være seg i form av en enkelt person eller menneskeheten som helhet.

Hvilken gruppe man ender i bunner i hvilke erfaringer man har og hvordan man velger å takle dem med bakgrunn i ens egen tro. Jeg tar foreløpig ikke noe standpunkt selv, men håper og tror at jeg vil finne den store kjærligheten igjen. Om jeg velger å inngå ekteskap med vedkommende får tiden vise. Jeg holder iallefall alle dører åpne
Sist endret av sheknows; 20. april 2009 kl. 13:33.
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg leste for en stund siden at 50% av alle ekteskap ender i skillsmisse. Dette er jo noe vi må endre! Og det endrer seg bare hvis vi, menneskene, går inn for det! Vi må våge å tørre!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at flere ekteskap enn noensinne ender i skilsmisse har vel heller med en ommøblering av det økonomiske grunnlaget for den tradisjonelle familieinstitusjonen, i tillegg til kvinner som i mye høyere grad enn før kan hevde seg på arbeidsmarkedet og dermed være økonomisk selvstendige. Velferdsstaten har selvfølgelig også sitt å tilføre.

Ekteskapet i seg selv er jo et menneskeskapt fenomen som vanskelig kan forklares på andre måter enn at man er sterkere sammen. I Norge, 2009, trenger vi ikke frykte alternativet, altså være alene. Jeg sier ikke at jeg ikke tror på livslange forhold tuftet utelukkende på gjensidig kjærlighet, men når livsopphold forsvinner som medvirkende faktor er det naturlig at man er friere til å bryte opp et forhold som fungerer mindre bra.

Jeg tror ikke det er noen god idé å ha som «mål» i folkesjela at ekteskap skal vare til døden skiller ad, det skal ikke være skam forbundet med å avbryte et.
drQ
Egendefinert
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg sitter med mye den samme reaksjonen som Matthiesen har.
Både kjærsten min og jeg er ikke-troende, men hvis vi en gang i fremtiden bestemmer oss for å "ta det neste steget" blir det å gifte seg. I kirken. Med fest, familie, venner og en opplevelse vi kan ta med oss resten av livet.
Matthiesen har også et godt poeng når det gjelder barn. Som Turbolego nevner tidligere i tråden:

Det er tryggere for et barn og muligens for forholdet deres når man er gift. Det å være gift/inngått ekteskap et et symbol. Jeg mener det er finnes værre symboler her i verden som settes høyere enn ekteskap. Noe som er forfærdelig.

Jeg leste for en stund siden at 50% av alle ekteskap ender i skillsmisse. Dette er jo noe vi må endre! Og det endrer seg bare hvis vi, menneskene, går inn for det! Vi må våge å tørre!
Vis hele sitatet...
Tja, i mine øyne bør det at man har barn sammen være en meget god grunn til å holde sammen, gift eller ikke.

Mens det å være gift i seg selv tror jeg ikke nødvendigvis har så mye å si.

At 50% av ekteskapene ender med skillsmisse tyder i mine øyne på at kanskje for mange gifter seg.


Men jeg er faktisk overrasket over hvor mange her som er avvisende til ekteskap. Det tror jeg har noe med gjennomsalderen her å gjøre, som jeg vil anta er en hel del år lavere enn gjennomsnittet for å inngå ekteskap.

Jeg synes også det er litt rart hvis man tar et veldig tydelig standpunkt til dette helt på egenhånd. Det er jo normalt to personer involvert når det gjelder ekteskap, og det kan jo være en fordel å ta hensyn til den andre òg.

Det er jo faktisk en del praktiske følger av ekteskap når det gjelder skatt og arv. I tillegg er det nok for mange en fin symbolhandling.

Men noe reelt behov for ekteskap? Eller at det egentlig betyr noe for det følelsesmessige forholdet mellom to personer? Neppe.
egeulf of drQ: Noen av de bedre innleggene i denne tråden.

Jeg tror ikke det er noen god idé å ha som «mål» i folkesjela at ekteskap skal vare til døden skiller ad, det skal ikke være skam forbundet med å avbryte et.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo helt ann på hvordan man ser på det.
F.eks.
Foreldrene mine er skillt og det var jo selvfølgelig forferdelig for meg da dette skjedde. Da var jeg bare 14 år. I den senere tid har jeg jo sett at livet går videre og foreldrene mine har det tilsynelatende bedre nå. Begge har kommet seg videre og har nye samboere. Selvfølgelig kommer de under kategorien "50% som skiller seg", men det er da ikke noen skam her. Det var jo til alles beste.

Dere har begge mange gode, viktige poeng som den økonomiske tilstanden vi har. Kan det være at vi har det for godt? Er penger blitt så viktig at kjærlighet blir satt til side, evt. nedprioritert?
Selvfølgelig er det skjedd en "utvikling" innen ekteskap og jeg mener jo selvfølgelig ikke at personer som ikke klarer å leve sammen ikke skal skille seg på trass, bare for å få statistikken til å se bedre ut.

Nå er jeg bare 20 år og det er nok en stund til jeg skal evt. inngå ekteskap, men jeg ser ingen negative sider med det å gifte seg hvis begge parter ser det ønskelig.
Har fått inntrykket av at vi er veldig liberal på giftemål her i Norge.

Har noen kompiser i USA og etter det de sier, er det helt normalt at folk ned i 18-20års alderen gifter seg...og at det til tider fortsatt er tabu en del steder med barn utenfor ekteskap.

Jeg personlig kjenner ikke NOEN under 25 i Norge som er gift...må nesten runde 30åra før jeg kan komme på noen.
Med det sagt, så vet jeg ikke om jeg blir å gifte meg...ser nok ikke det religiøse i det, men på den annen side kan jeg skjønne at jenter vil, da mange jenter ser på ekteskap og barn som høydepunktet i livet.

Men, skal aldri si aldri.
Sitat av Clr Vis innlegg
egeulf of drQ: Noen av de bedre innleggene i denne tråden.


Det kommer jo helt ann på hvordan man ser på det.
F.eks.
Foreldrene mine er skillt og det var jo selvfølgelig forferdelig for meg da dette skjedde. Da var jeg bare 14 år. I den senere tid har jeg jo sett at livet går videre og foreldrene mine har det tilsynelatende bedre nå. Begge har kommet seg videre og har nye samboere. Selvfølgelig kommer de under kategorien "50% som skiller seg", men det er da ikke noen skam her. Det var jo til alles beste.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig forferdelig? Jeg var 12 da det samme skjedde, og selv om det var trist var det litt lettende også.

Du misser en del av poenget når du snakker om at penger er blitt så viktig først nå. En del av rammene for giftemålet har jo alltid vært det økonomiske. At så godt som bare kjærligheten er grunnlaget for et forhold er BRA, selv om det betyr at flere forhold brytes.
For meg er det helt uaktuelt å gifte meg med ei dame som inte er villig til å gifte seg i kirken.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Ærlig talt syns jeg at en tradisjonell vielse er tøysete, men jeg hadde ikke hatt noe imot en hellig mann som vieren.

Derfor vil jeg ha et Stargate bryllup. Vi blir viet av Richard Angus Anderson og hopper symbolsk gjennom ringen som et bevis på vår tillit til hverandre.
Jeg var med i en meget interessant diskusjon. Og det argumentet som kom fra en av mine med-disputanter var meget interessant.

Hun har bakgrunn fra universitet i Brighton i middelaldersk historie( første år om jeg forsto rett). Men uansett, argumentet var utrolig bra, og det var som hun sa ingen skolekilder som nevnte dette i direkte ordlag. Men forsto det slik at det var mer en vag og ikke innarbeidet teori, var uansett noe hun skulle skrive om.

Men til poenget. Hun hadde en teori med hvorfor presteskapet idag står ansvarlig for ekteskapet. For hva hun kunne se var det ikke får etter år 1000 år e.kr at vielser ble utført av prestene i den katolske kirke. Samtidig er det kjent at de aller fleste sivilisasjoner hadde en eller annen måte å markere at en kvinne og en mann skulle være sammen på.

Teorien gikk ut på at "kirkefolk" var de som var best myntet til ritualet og føre en mann og en kvinne sammen. Dette fordi det ofte hadde politiske grunner for ekteskapet istedenfor kjærlighet. Og av den grunn var det viktig og få skrevet dette ned, samt lagret(arkivert) riktig. Og siden ekteskap ofte kunne ha stor politisk betydning var det viktig at ekteskapene ble utført og skrevet på latin, altså kirke språket. Dette gav ekteskapet mer betydning, selv om skikken har eksistert aldri så lenge.

Så det menes altså med dette at siden prestene var "best skikket" til og skrive, lese og lagre "offentlige" dokumenter på den tiden, har er eller mindre oppgaven som "vigsler" falt i hendene på kirken. Det samme har forøvrig skjedd i andre "regjerende religioner".
Jeg har vært gift 4 år nå til høsten. Er gift i asia jeg da og skal med tiden flytte dit og i det landet så er skilsmisse forbudt men annulering kan fikses hvis det er totalt umulig å leve sammen av diverse grunner, men må være sterke grunner.

Jeg er kristen og kona er katolikk så jeg har alltid sett for meg ett vidunderlig kirkebryllup som CIKEY beskriver i sin post men siden jeg ikke er katolsk så fikk ikke vi gifte oss i kirka for da hadde jeg måttet gå igjennom ett opplegg med kirken først og det var det simpelten ikke tid til så vi giftet oss på dommerkontoret og en mer nydelig seremoni enn den vi hadde den dagen kan jeg egentlig ikke drømme om. Selv om jeg og dommeren fikk oss en god latter når han skulle lese etternavnet mitt.

Så vi hadde en liten bryllupsfest på en restaurant med 14 gjester og når den delen av festen var over så dro vi hjem til ene "sponsor" paret (tilsvarer forlover i norge) og feiret litt med god drikke god musikk og hyggelig prat.

For min del så har det å gifte seg forandret en del i livet mitt, det har fått meg til å roe meg ned og bli en vanlig mann og ikke den pøbelen jeg var når jeg var yngre. Men det beste av alt er å se hvor rolig og trygg kona har blitt, og se den freden i øynene hennes som hun fikk etter at vi giftet oss er verd mer enn alle lotto gevinster jeg kan få i verden.
Sist endret av creavator; 24. april 2009 kl. 22:25. Grunn: fullt av stavefeil som måtte fikses.