Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3715
Hei mine felles nordmenn.

Vennligst se bortifra moraler, etikk og slikt her.

Jeg har ikke store mål i livet, og vil bare sitte hjemme og ta det rolig og ikke bidra med noe i samfunnet. Full on NEET incel basement dweller. Jeg vil bo alene, og bryr meg ikke så mye om høy levestandard da jeg bare vil sitte og råtne forran elektroniske enheter.
Innbill deg at jeg er selvdiagnosert ME da jeg rett og slett ikke orker å røre en finger.

Jeg hører her og der at om du havner på NAV eller får sosialstønad så er det en viss plikt til å søke jobb, delta på kurs og alle ting av den natur.

Er det noen som har peiling på hva som skjer om en hypotetisk sett nekter ALT som en blir bedt om å gjøre? Får en fortsatt økonomisk støtte, eller blir en kastet på gaten? Tenk full nekt på alt som en er pliktig til å delta på eller å bidra med for "grunnlag" for økonomisk støtte. Sett deg i en situasjon der du setter deg ned på en stol med armene i kryss og sier nei på alt som blir "krevd" av deg.

De som har noe info, kjennskap eller tips er mer enn velkommen til å kommentere.

Takk på forhånd!
Sist endret av IReapZz; 11. april 2019 kl. 00:14. Grunn: Grammatikk
Hvis du går all inn for å få ung uføretrygd så kan jeg gledelig fortelle deg at jeg har en masse kamerater som har fått det de siste årene. Altså de kan sitte på rompa til de stryket ned fordi de har overtalt nav og leger om at jobb aldri skjer. Lykke til!! Meld deg inn i ME foreningen og hør med de
Trådstarter
3 0
Sitat av eraser Vis innlegg
Hvis du går all inn for å få ung uføretrygd så kan jeg gledelig fortelle deg at jeg har en masse kamerater som har fått det de siste årene. Altså de kan sitte på rompa til de stryket ned fordi de har overtalt nav og leger om at jobb aldri skjer. Lykke til!! Meld deg inn i ME foreningen og hør med de
Vis hele sitatet...
Takk!
Jeg har lite kjennskap til type økonomisk støtte. Får jeg alt av levekostnad og bosted støttet? Hvorfor eksisterer sosialstønad (bunnen av bøtta om jeg har forstått det riktig) om alle "har mulighet" til å ordne uføretrygd? Hva er forskjellen?
Det er ikke riktig at "alle" kan få ung uføre, kjenner flere som har fått avslag en som har fått det godkjent. Ung uføre om du hadde fått det utgjør rundt 280000kr i året minus skatt. sosialstønad er vel typisk rundt 6500kr på mnd avhengig av komunen du bor i, i tileg kan du søke omm bostøtte som i min komune er på 5300kr på mnd for enslige.
aktivitetsplikten kan du så klart nekte, blir bare noen kr. mindre pr mnd da, ingen skal sulte i hjæl på gata i norge.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg det er en horlibel holdning, tipper energien hadde komet tilbake om du hadde slept deg ut av hulen din og faktisk gjort noe meningsfult, bedre betalt er det og. All forskning sier at en eller annen form for aktivitet og rutine gjør en friskere, selv mange som faktisk har ME står helt eller delvis i jobb.
Velger du å være en parasitt på samfunnet håper jeg i det minste du vil være en ærlig en og ta sosialstønad heller en å svindle til deg stønader du ikke har krav på, så beholder du i det minste et snev av integritet. Det tenker jeg er bra først og fremst for din egen del.
Så håper jeg jo aller helst at du kommer deg ut, det er en hel verden der og den er ganske så fantastisk om du bare gir den en sjangs
Trådstarter
3 0
Sitat av sovtek Vis innlegg
Det er ikke riktig at "alle" kan få ung uføre, kjenner flere som har fått avslag en som har fått det godkjent. Ung uføre om du hadde fått det utgjør rundt 280000kr i året minus skatt. sosialstønad er vel typisk rundt 6500kr på mnd avhengig av komunen du bor i, i tileg kan du søke omm bostøtte som i min komune er på 5300kr på mnd for enslige.
aktivitetsplikten kan du så klart nekte, blir bare noen kr. mindre pr mnd da, ingen skal sulte i hjæl på gata i norge.

Skal jeg være helt ærlig så synes jeg det er en horlibel holdning, tipper energien hadde komet tilbake om du hadde slept deg ut av hulen din og faktisk gjort noe meningsfult, bedre betalt er det og. All forskning sier at en eller annen form for aktivitet og rutine gjør en friskere, selv mange som faktisk har ME står helt eller delvis i jobb.
Velger du å være en parasitt på samfunnet håper jeg i det minste du vil være en ærlig en og ta sosialstønad heller en å svindle til deg stønader du ikke har krav på, så beholder du i det minste et snev av integritet. Det tenker jeg er bra først og fremst for din egen del.
Så håper jeg jo aller helst at du kommer deg ut, det er en hel verden der og den er ganske så fantastisk om du bare gir den en sjangs
Vis hele sitatet...
Takk for informasjonsrik og konstruktiv respons!
Du kan jo begynne å tigge om du ikke får godkjent planene dine. Da kan du sitte helt rolig med et tykt pledd og en god pute, mens forbi passerende kaster mynt i koppen din.
Sitat av eraser Vis innlegg
Hvis du går all inn for å få ung uføretrygd så kan jeg gledelig fortelle deg at jeg har en masse kamerater som har fått det de siste årene. Altså de kan sitte på rompa til de stryket ned fordi de har overtalt nav og leger om at jobb aldri skjer. Lykke til!! Meld deg inn i ME foreningen og hør med de
Vis hele sitatet...
Dette har jo ikke rot i virkeligheten i det hele tatt.
Ung ufør er som med ufør erstatning for tapt arbeidsinntekt som følge av dokumentert alvorlig og varig sykdom. Altså ikke noe du bare får ved å være en trassig obsternasig unge.
Generelt har også sittende regjenering gjort det my vanskeligere for å å få innvilget alt av stønader. Så hva noen ryktene sier kompisene har fått tidligere er lite relevant i dag da nye er endret de siste årene.
Er du ikke arbeidsufør på grunn av sykdom/skade/lyte, skal du ut og bidra. Er du så syk at du ikke kan være i aktivitet, får du komme deg til fastlegen og få det dokumentert. Det er forresten ikke noe som heter "ung uføretrygd". Her var det mye tull. Hilsen veileder i NAV.
Sitat av domingo Vis innlegg
Det er forresten ikke noe som heter "ung uføretrygd". Her var det mye tull. Hilsen veileder i NAV.
Vis hele sitatet...
Sykt å melde
Sist endret av Juicekongen; 11. april 2019 kl. 11:02.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av domingo Vis innlegg
Er du ikke arbeidsufør på grunn av sykdom/skade/lyte, skal du ut og bidra. Er du så syk at du ikke kan være i aktivitet, får du komme deg til fastlegen og få det dokumentert. Det er forresten ikke noe som heter "ung uføretrygd". Her var det mye tull. Hilsen veileder i NAV.
Vis hele sitatet...
Hehe, tror på at du jobber i nav for den inledende setningen din er akkurat noe en nav ansatt hadde sagt!
Jeg ser at det er noe som heter Ung ufør på nav sine hjemmesider (se link), er det ikke mulig at det er dette folk i denne tråden sikter til?

Hvilken retning ville du anbefalt TS da? Du som har litt insider erfaring.


https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/...C3%B8r--348909
Ung ufør er ett tillegg du får oppå vanlig uføretrygd. Altså ikke en egen ytelse i seg selv.

Så du må vel først kvalifisere til normal uføretrygd og så kan du få ung ufør som ett tillegg for å dekke opp manglende evne til å bygge opp ett inntektsgrunnlag før du ble ufør.

Å bli uføretrygdet har blitt mye vanskeligere selv om mange sikkert "kjenner mange som får det uten problem".
Dette er god, gammeldags trolling.
Vi har en håndfull såkalte sinte hvite menn som pleier å registrere trolleprofiler her inne. Typisk modus operandi er å opprette en tråd der de utgir seg for å være innvandrere, LGBTQetc eller kvinner. De stiller så helt hinsides idiotiske spørsmål og følger opp med å avsløre totalt fravær av moral ettersom diskusjonen skrider frem. Hensikten er å bekrefte absolutt alle fordommer folk måtte kunne tenkes å ha mot gruppene de vil rakke ned på.
Dersom en nyregistrert bruker oppretter en tråd som får en til å sette kaffen i vrangstrupen, så stopp opp litt og tenk: Er dette rimelig? Ville en person i den situasjonen uttrykt seg slik? Er akkurat det ordvalget tilfeldig? Jeg pælma ut trollet, så han får ikke fulgt opp diskusjonen, men temaet i seg selv er interessant - om enn av litt mer akademiske enn praktiske årsaker. Derfor lar vi tråden stå. Carry on!
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette har jo ikke rot i virkeligheten i det hele tatt.
Ung ufør er som med ufør erstatning for tapt arbeidsinntekt som følge av dokumentert alvorlig og varig sykdom. Altså ikke noe du bare får ved å være en trassig obsternasig unge.
Generelt har også sittende regjenering gjort det my vanskeligere for å å få innvilget alt av stønader. Så hva noen ryktene sier kompisene har fått tidligere er lite relevant i dag da nye er endret de siste årene.
Vis hele sitatet...
Ok? Some sagt har flere jeg kjenner fått ufør de siste fem årene. De har ikke gjort annet enn å sippe om angst og depresjon eller rusmidler og brått så var det stønad ut livet gitt. Har også en venninne som har jobbet hos nav i mange mange år som kan bekrefte det samme. Har forsåvidt en kamerat som slet i mange år med å bli ufør selv om han fortjente det mer enn noen andre. Så ja; det kan nok være strenge og følge regelverk til tider som med alt annet
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er god, gammeldags trolling.
Vi har en håndfull såkalte sinte hvite menn som pleier å registrere trolleprofiler her inne. Typisk modus operandi er å opprette en tråd der de utgir seg for å være innvandrere, LGBTQetc eller kvinner. De stiller så helt hinsides idiotiske spørsmål og følger opp med å avsløre totalt fravær av moral ettersom diskusjonen skrider frem. Hensikten er å bekrefte absolutt alle fordommer folk måtte kunne tenkes å ha mot gruppene de vil rakke ned på.
Dersom en nyregistrert bruker oppretter en tråd som får en til å sette kaffen i vrangstrupen, så stopp opp litt og tenk: Er dette rimelig? Ville en person i den situasjonen uttrykt seg slik? Er akkurat det ordvalget tilfeldig? Jeg pælma ut trollet, så han får ikke fulgt opp diskusjonen, men temaet i seg selv er interessant - om enn av litt mer akademiske enn praktiske årsaker. Derfor lar vi tråden stå. Carry on!
Vis hele sitatet...
Skal ikke si noe om at OP troller eller ikke, men jeg kan bekrefte for deg at det finnes flere som tenker likt som beskrevet i OP. Er jævlig synd at noen folk utnytte systemet vi har i Norge, men det er desverre slik.
Jaha ja? Du tror det holder å gå på nav å klage over en depresjon også blir du ufør? Det er ikke slik det fungerer, og såvidt jeg vet er det heller aldri slik det har fungert. Det er en prosess å bli ufør. Først konstateres sykdom eller skade som tilsier at personen ikke kan jobbe. Det er jo en lege som skal ta den vurderingen. Feks sykemelding. Om du skulle klare å lure og narre fastlegen så vil jo gangen være slik at fastlegen uansett ønsker at pasienten skal være friskest mulig, så de vil henvise pasienten til spesialister. Kanskje forsøke forskjellige behandlinger, medisiner, etc. Spesialister kan forsøke å kartlegge alvorligheten av sykdommen eller skaden og finne rett behandling.

Finner ikke spesialister, fastleger og behandlere et opplegg som virker så vil de jo også forsøke å få arbeidsgiver med på lag. Kanskje kan personen få en annen stilling som gjør at det er mulig å fortsette i jobb? Er alt umulig så er det fortsatt ingen uføretrygd. Det blir overføring til AAP og nye krav. Feks arbeidsutprøving.

Enkelt sagt så er det nok ikke enkelt å narre systemet. Ikke idag, og det har neppe vært smooth sailing før heller, uten at jeg vet eksakt hvordan ting foregikk tidligere. Men også tidligere var det jo leger og spesialister som skulle sette diagnose, og vurdere grad av ufør. Dessuten var det før AAP vanlig at folk måtte forsøke et utdanningsløp før de kunne søke om ufør. Så krav har det vært stilt i årevis, og det gjelder også dokumentasjon av sykdom, skade eller lidelse.

Poenget er at veien til å bli ufør er lang, det er mange fagfolk som har vært innom saken din før du blir ufør. At du skal klare å narre alt og alle tror jeg ikke veldig på. Dog er få ting fail safe.

At folk sier de er blitt ufør pga latskap kan jo også tenkes å være en forsvarsmekanisme. Kanskje de ikke ønsker å få masse spørsmål om hva som feiler dem, hvor lenge de har har slitt eller at de tror andre vil se ned på dem om de fremstår som sykelig og svak. Så er ikke sikkert enhver self claimed trygdesnylter er trygdesnylter, det kan være en måte fremstå som kynisk heller syklig.

Idag er det jo heller ikke slik at ufør nødvendigvis er livsvarig. Ting kan endre seg, sykdomsbildet endres, eller det kommer nye hjelpemidler som gjør at en ufør kan komme helt eller delvis tilbake i arbeidslivet.

Viktig å huske at å være i jobb er bra, både for det sosiale, for mestringsfølelse, for å skape sin egen fremtid og for å ha økonomisk frihet. Ufør er et økonomisk fangenskap der mange blir å leve med en økonomi som ifølge EU tilsvarer fattigdom. Og hvem ønsker å leve et helt liv i fattigdom? Å alltid måtte snu på krona er slitsomt. Og trang økonomi påvirker alle sider av hverdagen. Uansett hvilken jobb du tar i 100% stilling vil du være "rik" i forhold til en som er ufør. I kassa på Kiwi, som renholder, bussjåfør, barnehagetante eller ufaglært håndverker alle tjener langt mer enn uføre. Og kan dermed skape en helt annen fremtid for seg selv enn det en ufør kan.
Sitat av eraser Vis innlegg
Ok? Some sagt har flere jeg kjenner fått ufør de siste fem årene. De har ikke gjort annet enn å sippe om angst og depresjon eller rusmidler og brått så var det stønad ut livet gitt. Har også en venninne som har jobbet hos nav i mange mange år som kan bekrefte det samme. Har forsåvidt en kamerat som slet i mange år med å bli ufør selv om han fortjente det mer enn noen andre. Så ja; det kan nok være strenge og følge regelverk til tider som med alt annet
Vis hele sitatet...
Angst og depresjon kan jo fint falle inn under både alvorlig og langvarig lidelse.
Det er uansett umulig å mene noe om tilfellene du nevner siden ingen vet hva som har blitt sagt og gjort bak legens 4 vegger, selv ikke du.

Det finnes mange historier hvor selv leger mener folk har krav på ufør men får avslag fra nav så det er ikke bare å gå til legen å si du har angst så blir du ufør.
Jeg tror det ikke handler om å lure systemet, eller å ikke gidde. Du forstår bare ikke ennå hvor mye mer meningsfullt livet ditt blir hvis du deltar. Ingen kan tvinge deg til å jobbe, og du får sikkert noe støtte fra både NAV og familie.

Men livet ditt kommer til å suge etter 1 år. Du trenger å gjøre noe for å føle deg verdifull, og uansett hvordan du demonstrerer at verden ikke er for deg, er det BARE DU som kan endre det. Finn deg noe meningsfylt å holde på med, noe som gir deg en følelse av å være nyttig for andre. Samme hva det er bare det er NOE.

Det livet du beskriver er som å sitte å se på en bra fest som du ikke er invitert til, så du står heller utenfor og lider i en stille protest. Da er det ingen som bryr seg om deg heller, og ingen kommer til å gidde å prøve å dra deg inn. Festen er åpen for alle, du må bare gå inn. Det er SÅ bra, bare bli med. Lev et normalt liv med forpliktelser og ansvar. Du har alt igjen for det selv.
Troll eller ei, jeg synes det er et interessant spørsmål. Dersom jeg setter meg ned på ræva og kategorisk nekter alt som kreves av meg – får jeg likevel noe støtte fra staten? Eller setter staten meg på gata og lar meg sulte i hjel? De fleste ytelser fra NAV har vel diverse krav og plikter som følger med, men hva hvis jeg bare sier nei? Hvordan er prosedyrene på dette? Jeg har vanskelig for å se at noen kan miste absolutt alt av statlig hjelp, men samtidig så skjønner jeg ikke at man skal kunne legge til rette for denne slags åpenbar snylting heller.

Oppriktig nysgjerrig!
@severinus likte den sammenlikningen. Ingen kan leve leve livet for deg, du må selv leve. Og deltakelse og sosial omgang er jo selve livet.

@Realist1 Tja det kom jo disse arbeidskravene for sosialhjelp for en stund tilbake. Sosialhjelp til de som deltar. Såvidt jeg har skjønt så lukkes ikke døren likevel om det er en årsak til at en søker av sosialhjelp ikke deltar på det nav krever.

Om du nekter alt hele veien så tenker jeg nok at du mister alt av inntekt, så mister du bosted, også når du står der som hjemløs uteligger og sulten gnager så er det kanskje helt greit å gjøre noe av det nav krever likevel? Feks få sendt inn legeattest.

Dog er det jo slik at selv om du har mistet stønad så har du rett på det nav kaller krisehjelp. Det er vel en femtilapp dagen vel? Men også der, på siste skanse så er det krav. Du må dokumentere at du er helt uten midler. Orker du ikke eller bare nekter så får du ingenting. Men da har du jo valgt det selv så da er det kanskje greit at det ender slik?
Den høyeste uføretrygden er på 379k før skatt, 66 prosent av en inntekt på 6g. Man lever godt over fattigdomsgrensa på dette. Endte selv opp med en uføretrygd på 325k i året pga tidligere inntekt.

Så nå er jeg full on neet incel basement dweller.
Sist endret av bullshit..; 12. april 2019 kl. 00:08.
Er det feil av meg å kritisere ett innlegg som dette?
Du sier null nekt å jobbe/studere - Jeg var i dine sko engang for kanskje 1 år siden. Vet du hva jeg fikset meg?
Leilighet(leie såklart...) jobb, lappen, bil. Begynnelse på nedbetalt gjeld. Jeg var i nav i 5 år, snylta like mye som deg.

Ingenting av dette høres fristendens ut å jobbe for, jeg er enig. Men fyfaen, i det jeg fikk jobben og så pengene komme flytende på konto kontra den usle nav lønna som du sikler etter, det er en stor forandring. Ikke bare føler du deg nyttig, men at du faktisk kan få livet ditt på stell(beklager om jeg antar feil nå...)
Har surra på NAV i rundt 5 år nå. Ikke fordi jeg vil, men kroppen er ikke istand til stort lengre. Kan vel si det slik at personlig så syns jeg det er et helvete. Men om det er det du vil med livet ditt så du om det. Lykke til.