Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4549
Hei,

Hva kreves for å bli dette? Trenger man noen form for et pressepass? Tenkte på denne karen som flyr rundt å tar bilder av ulykker ol.

Eller er det bare å kjøre rundt, ta bilder og ringe div medier for interesse?

https://tv.nrk.no/serie/p3dokumentar...ng-1/episode-1

Takk for svar
Det er bare å kjøre rundt og ringe diverse medier for interesse. Nå skal det sies at de feleste medier har dårlig økonomi. Du må dermed ta ganske mange gode bilder av veldig mange nyhetsverdige hendelser for at det skal bli noe særlig med penger ut av det. 1 500 er nok maksgrensa til de fleste lokalmedier, og de dropper gjerne dine bilder om de får inn et gratis leserfoto.

https://www.nrk.no/trondelag/jakter-...ndt-1.11309747

Det går selvfølgelig an å leve av dette, men da er det også livet ditt.
Takk for svar!

Tenkte mer som et liten hobby, er allerede i full jobb med skiftordninger så har en del fritid til overs også.
For du solgt bilder til "rikspressen" VG eller Dagblad så er pleier det å ligge på 4-5.000 per bilde de bruker.
Selger du bilder til lokalavisen så gir de deg en snau tusenlapp og du må skrive under på at du frasier deg retten til bildene etc. Så selger de gjerne bildene videre til feks VG om det er en sak a nasjonal interesse og du taper penger.

Fordelen er at det ofte er enklere å selge inn bilder lokalt til "a-pressen" enn selge inn til feks VG direkte. Spesielt når du er totalt ukjent.
Men klart har du unike bilder fra noe ALLE ønsker så øker prisen og det blir straks enklere å få solgt.

Du skrev journalist men så ble det mest bilder. Om du har en story som følger bildene så er det gjerne enklere å få solgt, men "akersgata" bruker gjerne egen byline slik at saken vinkles som ønsket.
Sist endret av frtoretang; 12. september 2016 kl. 21:04.
jeg har solgt drøssevis av bilder til lokalaviser og til større.
lokalavisene pleier der jeg bor og betale 350 -500 per bilde per artikkel.
de store betaler gjerne 500 til 1000 per bilde per artikkel.
Aldri vert borti at de ønsker og kjøpe retten til bildet.

Men det skal sies at de fleste bilder jeg tar er av Ulykker og spesielle arrangementer som trekker lite folk.
Du svarte på ditt eget spørsmål sterol91
Prisen avhenger selvsagt om sak og bilder. Er saken om en utforkjøring som tross alt gikk bra, fru olsens rhododendroner som står i all sin prakt eller et bilde som er såpass unikt i øyeblikket av det kan sies å ha nasjonal interesse. Lokale blomsterbilder kan være stang inn i en barbert lokalredaksjon men det blir ingen forside i Dagbladet. Er du den eneste som har knipset DET bildet av en fergegrunnstøting e.l så kan det fort være nasjonal sak og forside eller hel/halvside i rikspressen. Og da lurer gnierne deg kjapt i den lokale avisen
Sist endret av frtoretang; 13. september 2016 kl. 00:16.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Kan være fin bi-inntekt å holde på som freelance fotograf, kamera med en viss grad av kvalitet bør anskaffes, dog tror jeg de fleste kamera på markedet i dag har grei nok kvalitet. Du bør ha nummeret til desken hos de ulike lokalavisene som opererer i ditt område lagret på tlf så du når de kjapt og kan avklare evt interesse i en sak så kjapt som mulig, så unngår du samtidig at de sender egen fotograf/fast freelancer til stedet du allerede er på... En Twitterkonto hvor du følger lokalt politi og brannvesen kan også være et kjekt verktøy.

Ang pressekort som du nevner, så er det noe man kan bestille om man er medlem i Norsk Journalistlag (fagforeningen). Det er ingen krav med pressekort for å opptre som fotograf på et offentlig sted, men av erfaring vet jeg enkelte private arrangementer krever det for å gi deg presseadgang til ulike tilstelninger (festivaler, konserter etc). Tenker det må være opp til hver enkelt å vurdere om det er verdt det eller ikke. Var selv medlem der noen år når jeg jobbet innen media selv, medlemsbladet de gir ut er faktisk veldig bra satt sammen og har mye bra saker fra bransjen. Sjekk www.nj.no/no/Medlemskap/Innmelding/Frilans
Sist endret av Btyven; 13. september 2016 kl. 04:55.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du skrev journalist men så ble det mest bilder. Om du har en story som følger bildene så er det gjerne enklere å få solgt, men "akersgata" bruker gjerne egen byline slik at saken vinkles som ønsket.
Vis hele sitatet...
Mente såklart fotograf

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
jeg har solgt drøssevis av bilder til lokalaviser og til større.
lokalavisene pleier der jeg bor og betale 350 -500 per bilde per artikkel.
de store betaler gjerne 500 til 1000 per bilde per artikkel.
Aldri vert borti at de ønsker og kjøpe retten til bildet.
Vis hele sitatet...
De store, mener du da VG, Dagbladet etc?

Sitat av Btyven Vis innlegg
Ang pressekort som du nevner, så er det noe man kan bestille om man er medlem i Norsk Journalistlag (fagforeningen). Det er ingen krav med pressekort for å opptre som fotograf på et offentlig sted, men av erfaring vet jeg enkelte private arrangementer krever det for å gi deg presseadgang til ulike tilstelninger (festivaler, konserter etc). Tenker det må være opp til hver enkelt å vurdere om det er verdt det eller ikke. Var selv medlem der noen år når jeg jobbet innen media selv, medlemsbladet de gir ut er faktisk veldig bra satt sammen og har mye bra saker fra bransjen. Sjekk www.nj.no/no/Medlemskap/Innmelding/Frilans
Vis hele sitatet...
Veldig bra, har ingen planer om å stille opp som fotograf på private arrangementer uansett - men kjekt å vite

Takk for kloke ord folks!
Ha en fin dag
Aviser sliter med økonomien, og det gjelder særlig de mindre lokalavisene, de litt større lokalavisene, de mindre regionavisene, de større regionavisene, de kjempestore regionavisene og de nasjonale avisene. Samt NRK og TV2. Og NTB/Scanpix.

For å nevne det først og fremst.

Jeg er en av de som sitter og tar i mot informasjon og bilder fra frilansfotografer. De er uvurderlige. Men det som er viktig, er at vi i en tidskritisk situasjon slipper å forhandle, og at jeg kan stole på deg, på det du rapporterer, og av at du er rask.

Det med forhandling er ganske greit. Enten har du en rammeavtale med mediene du selger til, der det er kjent at du tar 500 for ett bilde, og eventuelt 800 for to, eventuelt hva du tar for å levere video o.l. Da kan personen du snakker med - som enten har kjøpefullmakt, eller må ringe vaktsjef/redaktør - raskt avgjøre om det er verdt å bruke bilder på en sak. På blålyshendelser er det som regel det. En god løsning er å avtale at du leverer et mobilbilde med en gang du kommer til stedet, og at mediet får bytte ut dette med speilrefleksbilde du leverer etter hvert for samme pris.

At du er pålitelig er en absolutt nødvendighet. Når jeg snakker med en fotograf som er på et ulykkessted vil jeg gjerne vite hva man kan se, og om mulig hva en navngitt innsatsleder fra politiet kan fortelle.I noen tilfeller kan det være like greit å gi telefonen til politiets innsatsleder. Men det avhenger av om han eller hun har tid til det.

Vel så viktig for meg, og de fleste andre jeg kjenner som er i samme situasjon, er at du kan oppføre deg på et ulykkessted. Ikke gå i veien for folk. Ikke bli for nærgående. Ikke gjøre mye ut av deg. Vis respekt for de involverte, og hold heller litt avstand enn å gå for nærme. Ikke minst, sørg for å sende meg bilder jeg faktisk kan bruke. For eksempel tar jeg gjerne et købilde mens skadeomfanget er uklart. Ta varierte bilder, ikke minst.

Vær også klar over at du kommer til å se mye dritt. Det har hendt at jeg har snakket med fotograf på ulykkessted, der han har måtte heve stemmen betydelig fordi det er smerteskrik i bakgrunnen. Jeg kjenner hardbarkede fotografer som har møtt veggen etter enkeltoppdrag, og som i dag ikke jobber. På grunn av det de har sett.

Ha det i bakhodet. Det er en tøff bransje der det ofte er mange om benet, lite penger, potensielt sterke påkjenninger, og en fare for at du mer enn en gang skal føle deg som en gribb, eller til og med bli angrepet av pårørende eller publikum.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Mente såklart fotograf



De store, mener du da VG, Dagbladet etc?


Vis hele sitatet...
Ja Vg, aftenposten dagbladet.

Men husk, ett bilde har den verdier DU setter på det.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Men husk, ett bilde har den verdier DU setter på det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er verdt det markedet er villig til å betale.