Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 764
Hey! Har en Mazda 323 f som det dunker ganske bra i, men jeg vil ha mer

Det jeg har er orginal høytalere i dørene forran (utrolig bra faktisk) Orginalt i bakdørene (ikke noe serlig bra) Disse fire er vel ca 6x9.
Så har jeg 2 6x9 i hattehylla, noe gammle boss høytalere som ikke er noe særlig.
Så til slutt har jeg en basskasse med en 12" sub i bagasjen, sammen med forsterkeren. Begge disse er relativt gammle.

Jeg vil hvertfall bytte ut subben og forsterkeren. Men jeg tenkte jeg kunne spørre litt rundt her om råd til hva jeg burde holde meg unna, og eventuellt hva som går bra sammen. Er noe dritt å kjøpe noe rådyre greier som passer dårlig sammen.

Hadde vært fett om dere hadde noen tips, også er det bare å si ifra om det er noen flere detaljer dere skulle ønske.
Det jeg ville gjort var og oppgradert høytalerne i frontdørene, ettersom det er her DU sitter. Deretter ville jeg oppgradert bassen til en 2x12 f.eks. Deretter bakdørene tilslutt hvis du vil ha mer/har penger til det
Lycurgus's Avatar
Trådstarter
Ja jeg tenker nok jeg bytter ut alt som er når jeg først er i gang, vil bare ha noe som passer sammen liksom, så jeg ikke kjøper feil forsterker og slikt
Sett alle høyttalerene rundtom til mellomtone/diskant, og skaff noen gode 6x9 til hattehylla. Gjerne isoler skranglete paneler med filt sprayet med kontaktlim.

Sub og forsterker bytter du selvsagt i forhold til hva slags behov du har selv, vurder om du vil spille høyt eller fint. Uansett behov er antagelig 1x12" nok for en 323 (har det selv).

Jeg har kjøpt anlegg på torshov: 2stk. 6x9 pioneer, 12" pioneer champion bass i lukket kasse, a/d/s 4kanal forsterker brokoblet for sub og bruker to enkeltkanaler til hattehylla. Høyttalerene i dørene er stilt lavt, og med bass stilt på -15 (minimum) på min alpine mediaspiller.

EDIT: pass på at forsterkeren har nok effekt til å drive sub, min kosta ca. 2k og har plenty kraft til å spille så hele bilen rister i småbiter. Med lukket kasse har jeg prioritert lydkvaliteten.
Sist endret av random13798; 21. juni 2011 kl. 23:51.
Lycurgus's Avatar
Trådstarter
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Sett alle høyttalerene rundtom til mellomtone/diskant, og skaff noen gode 6x9 til hattehylla. Gjerne isoler skranglete paneler med filt sprayet med kontaktlim.

Sub og forsterker bytter du selvsagt i forhold til hva slags behov du har selv, vurder om du vil spille høyt eller fint. Uansett behov er antagelig 1x12" nok for en 323 (har det selv).

Jeg har kjøpt anlegg på torshov: 2stk. 6x9 pioneer, 12" pioneer champion bass i lukket kasse, a/d/s 4kanal forsterker brokoblet for sub og bruker to enkeltkanaler til hattehylla. Høyttalerene i dørene er stilt lavt, og med bass stilt på -15 (minimum) på min alpine mediaspiller.

EDIT: pass på at forsterkeren har nok effekt til å drive sub, min kosta ca. 2k og har plenty kraft til å spille så hele bilen rister i småbiter. Med lukket kasse har jeg prioritert lydkvaliteten.
Vis hele sitatet...
Ja er nettopp derfor jeg tenkte det ville vært fint med noen ambefalinger og slikt Har Ikke så jævlig pleiling når jeg leser på disse forsterkera, vil jo ha noe som går bra sammen med sub og resten av anlegget ^^
Bare et veldig godt tips, kjøp jbl t696 6x9", spiller så det rister.
Sub og forsterker kan jeg derimot ikke si noe om, da jeg synes dette blir veldig individuelt, mtp hva man er ute etter...