Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2856
Jeg selv har konfirmert meg i forje uke og da oppdaget jeg noen ganske grove trekk blant de andre.

1. Jeg / alle andre fikk et kort fra en i klassen (Hun ga til alle), det sto bare "Gratulere med overstått konfirmasjon". det jeg reagrte på var at 3 stykker kom med kommentaren

[CENTER]"Faen, ikke noe penger.."[/CENTER]

etter det så kastet de kortet. Har vi fått den måten og konfirmere oss bare for og få noen usle kroner? Som noen nyter i noen uker på tull mens andre bruker det når de virkelig får bruk for det?

2. Min venn kom med utalelsen på Facebook
[CENTER]"Mamma gidder ikke kjøpe meg høytalerne, enste grunnen til at jeg konfirmerte meg."[/CENTER]

Dette var da snakk om 2 høytalere til 10,000kr også en forsterker til 3-4,000 kr.

Så igjen, har vi begynt og få for dyre gaver? Jeg selv er stor fårnøyd med maten vi fikk og selve festen. Enda gladere ble jeg når jeg fikk kviteringen etter og ha lagt pengene inn i banken.

Jeg selv skal legge penger i fond / sparekonto og bruke disse når jeg trenger de.

Så, hva synes du om konfirmasjonen og hvordan vei har den egentlig tatt?
Skal ikke konfirmasjonen være overgangen fra barn til Voksen?
Sist endret av Vod0; 26. mai 2011 kl. 11:19.
Bare for pengene ja var jo koselig feiring og sånt. men jeg hadde nok ikke giddet konfkurset vis jeg ikke viste at det var ganske så godt timesbetalt :P
Det ser nå ut som om du har funnet ut av dette fra før. Konfirmasjonen var opprinnelig for å feire at man blir voksen ja, men du som selv har sett er den mer som en ekstra bursdag men uvanlig høye pengebeløp og/eller dyre gaver.

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Er en grunn til at jeg ikke konfimerte meg...
Vis hele sitatet...
Sånn at du slapp å få masse penger, gaver, kake og sosialisert med familie du vanligvis ikke ville ha sett?
Ja, ungdommen nå til dags er en gjeng med bortskjemte drittunger.
Det er en helt naturlig utvikling mtp. at konfirmasjonen nærmest har blitt ett statuskappløp mellom foreldrene/familiene (ihvertfall i Asker/Bærum) i skoleklassen til konfirmantene. Jeg hadde flere klassekamerater som fikk astronomiske summer og ting til ekstreme verdier fra foreldre med ganske normale lønninger (og lån oppover neseborene). Jeg husker godt hvordan folk løp rundt på skolen og spurte "hvor mye fikk du?". Det var foreldrene svært klar over signaleffekten av. Snobberi på høyt nivå.

----------

Så ja, kjære konfirmanter, til lykke på reisen inn i de voksnes rekker! Vit at penger og status er makt!
Sist endret av httpwhat; 26. mai 2011 kl. 11:53.
jeg vil ikke påstå at jeg syns at konfirmasjonen har mistet mening? Nå har kanskje den opprinnelige mening daffet litt av, men hva med det å gifte seg i kirken? Hvem holder livet ut med èn partner?

Jeg konfirmerte meg ikke på kristelig grunnlag, selvom jeg konfirmerte meg kristelig. For meg var det mer som å holde en "fest" for å steppe inn i de voksnes rekker. Det er en stor ting i livet, å ta på seg mer ansvar og hele den pakka der. Så å samle familien, med taler fra de eldre, er for meg en fin måte å gjøre det på.

Så jeg syns ikke konfirmasjon den dag i dag er unødvendig, meeeen, fokuset på penger.. Alt for stort. Men er vel ikke så stort man kan gjøre med det?
Konfirmerte meg for pengenes skyld for nesten 15 år siden, så d er nok ikke så veldi nytt
Har aldri vært spesielt kristen..
Konfirmasjon har tatt en helt feil retning. Konfirmasjon skal være en bekreftelse på dåpen, Ikke en bekreftelse på at du der en bortsemt dritt.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Jeg selv har konfirmert meg i forje uke og da oppdaget jeg noen ganske grove trekk blant de andre.

1. Jeg / alle andre fikk et kort fra en i klassen (Hun ga til alle), det sto bare "Gratulere med overstått konfirmasjon". det jeg reagrte på var at 3 stykker kom med kommentaren

[CENTER]"Faen, ikke noe penger.."[/CENTER]

etter det så kastet de kortet. Har vi fått den måten og konfirmere oss bare for og få noen usle kroner? Som noen nyter i noen uker på tull mens andre bruker det når de virkelig får bruk for det?

2. Min venn kom med utalelsen på Facebook
[CENTER]"Mamma gidder ikke kjøpe meg høytalerne, enste grunnen til at jeg konfirmerte meg."[/CENTER]

Dette var da snakk om 2 høytalere til 10,000kr også en forsterker til 3-4,000 kr.

Så igjen, har vi begynt og få for dyre gaver? Jeg selv er stor fårnøyd med maten vi fikk og selve festen. Enda gladere ble jeg når jeg fikk kviteringen etter og ha lagt pengene inn i banken.

Jeg selv skal legge penger i fond / sparekonto og bruke disse når jeg trenger de.

Så, hva synes du om konfirmasjonen og hvordan vei har den egentlig tatt?
Skal ikke konfirmasjonen være overgangen fra barn til Voksen?
Vis hele sitatet...
Konfirmasjonen da jeg konfirmerte meg var "viktig", ikke på den måten du beskriver her, men som i at det er en høytid, at jeg blir voksen, at familien samles og vi feiret konfirmasjonen min. Synes det er så synd når jeg ser det du skriver, at noen ikke bryr seg om deres status i samfunnet som konfirmert, altså voksen, og kan ta sine egne valg. Det eneste de bryr seg om, er penger
Jeg fikk penger og en dyr PC. Til sammen ble det ca 39000 kroner. Hva gjorde jeg med pengene, tro ...

Jeg ga halvparten til min lillebror som en tidlig konfirmasjonsgave.

Jeg var rett og slett fornøyd med å være konfirmert, og ikke minst med PC-en, ettersom jeg er en som sitter på PC-en dagen lang og sånt
Resten av pengene er på sparekontoen.
(Og nei, jeg er ikke noe kristen eller lignede)

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Er en grunn til at jeg ikke konfimerte meg...
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hva grunnen er?

Legger til en ting til:
Jeg konfirmerte meg dagen før jeg fylte år
Sist endret av KRS93; 26. mai 2011 kl. 12:24.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Er en grunn til at jeg ikke konfimerte meg...
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hva grunnen er?
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt fortelle deg grunnen hans. Konfirmasjonen har blitt et kommersielt jag uten noen reell mening.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Ja, ungdommen nå til dags er en gjeng med bortskjemte drittunger.
Vis hele sitatet...
Eller at foreldrene nå til dags har mere penger.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Konfirmasjonen var opprinnelig for å feire at man blir voksen ja
Vis hele sitatet...
Konfirmasjonen var vel opprinnelig en bekreftelse av dåpen.
Sist endret av Vemmelig; 26. mai 2011 kl. 12:43. Grunn: skriveleif
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg konfirmerte meg "borgerlig" igjennom Human Etisk Forbund, først og framst for å vise familie og venner hva jeg står for. Pengene ble bare en bonus
Sitat av Get-A-Life Vis innlegg
Eller at foreldrene nå til dags har mere penger.
Vis hele sitatet...
Jeg har mer penger enn foreldrene mine, og skjemmer dem bort slik de skjemte meg bort da jeg konfirmerte meg. Ikke at det var det jeg likte best med konfirmasjonen. Det virket nesten som at de ble skuffet fordi jeg ikke tenkte så mye på gavene ... Men de ble jo selvsagt glad for at jeg ikke tenker sånn som unge Ola Nordmann.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg kan godt fortelle deg grunnen hans. Konfirmasjonen har blitt et kommersielt jag uten noen reell mening.
Vis hele sitatet...
Helt rett. Borgerlig konfirmasjon er heller ikke noe bedre, fordi du ikke bekrefter dåpen, eller at du er kristen. Opprinnelig var jo konfirmasjon for å bekrefte dåpen, og derfor er borgerlig minst like meningsløst.
Personlig konfirmerte jeg meg ikke pga jeg har ingen tro på kristendommen som den frontes gjennom bibelen, kristne og kirken.
Hadde heller ikke en borgelig konfirmasjon pga jeg så ikke grunnlaget.

For meg og gjennomføre en konfirmasjon og vise til fammilie, venner og personer med dyp sterk tro, at jeg var kristen og skulle utføre en ritual i denne troen og vise at jeg var kristen, KUN får og få gaver og penger var kvalmende i tanken, og jeg ga klart standpunkt til mine foreldre tidlig at jeg hadde ingen interesse og følge denne trenden.

Og vise samfundet at jeg var kristen og støtter en religion kun for og få usle matrialistiske gaver som kom garantert til og bli brukt opp på tull iløped av året var helt _uaktuelt_ for meg og min tro.

Min mor var såpass stolt av mine handlinger og hvor mye jeg klarte og stå på mine egene meninger enda venner, samfundet og påvirkninger rundt skulle lede til noe annet. Og se hvordan respekt og voksenhet min mor ga meg etter dette var mere annerkjennelse enn 50 000 og en haug med gaver noen gang kunne gjort.

Med andre ord meldte jeg meg ut av statskirken på 18års dagen min (Du kan gjøre det når du er 16 noe jeg ikke viste før nå nylig....)
Trådstarter
Jeg selv syntes det var veldig kos og ha venner / famlie samlet. Det var en av tingene jeg gledet meg til.
Kanskje jeg er enda mer bortskjemt enn alle de bortskjemte drittungene som konfirmerte seg for penger. Mine foreldre er opptatt av at det skal være rettferdig, pappa holder nøye regnskap over økonomien. Så jeg fikk nok nøyaktig det samme som mine søsken. Hadde jeg latt være å konfirmere meg så hadde jeg fått penger uansett. Og penger er egentlig ikke noe problem, jeg får alt jeg trenger, og vil jeg ha en gitar eller lignende så legger jeg bare av penger. Konfirmasjon gjorde jeg mest fordi det var en fin ferie på sørlandet med gode venner. Jeg kommer nok til å beholde mitt medlemsskap i statskirken fordi hvis jeg ønsker å gifte meg vil jeg gjerne gjøre det i kirken, ikke fordi jeg er kristen men fordi det er tradisjon. Fordi det er det jeg forbinder med vielse!
Jeg gledet meg til festmåltidet etter sermonien, ble utrolig glad for pengene da jeg håpet på rundt 4000kr for en ny forsterker og ikke noe mer (endte opp med 26000kr). Men for meg var ikke konfirmasjonen noe jeg gjorde for å få penger, ble selvfølgelig drithappy for det jeg fikk. For å være helt ærlig skulle jeg ønske alle pengene gikk inn til en sparekonto da jeg brukte opp halvparten på piss og halvparten på det jeg virkelig ønsket meg.

Hvis vi hadde hatt sånn som i Sverige (studenten, etter man er ferdig med vgs) og heller gitt penger der så tror jeg pengene hadde blitt bedre brukt og at vi ikke hadde vært så pokkers bortskjemte.
Bortskjemte drittunger nå tildags
Er enig på alle måter. Det er kvalmt å konfirmere seg kristelig for pengenes skyld, særlig hvis man ikke en gang tror på Gud eller kan stå fram og si at man støtter det kristendommen gjør og man følger troen de gjør.
Sist endret av Ketenna; 26. mai 2011 kl. 15:10.
Konfirmasjonen har absolut mistet sin mening her i Norge! Drar du bare over grensen til svergie vil du se at konfirmasjon er noe helt annet der. Jeg var selv i to konfirmasjoner i sist uke og beløpene gikk mellom 26.000 og 32.000 kr på hver inklusive andre gaver.
Jeg valgte av rene moralske grunner og ikke konfirmere meg. Jeg tror ikke på humanitikk og værtfall ikke på kristendom så jeg valgte og ikke lyve meg grønn i en kirke eller et kulturhus for og så SVINDLE slekta mi for penger. Jeg synes det skal innføres regler her i landet om normer rundt Konfirmasjon for da blir folk virkelig til og se hvor mange som da ikke blir og gidde og konfirmere seg når de ikke kan forvente 20.000kr for det. Folk sier at de gjør det for tradisjon men vist man legger merke til det er det oftest foreldre som kommer med dette argumentet og jeg og du og alle her på freak vet at 70%-80% av alle konfirmanter gjør det for en ting: PENGER.
Trådstarter
Jeg kan tenke meg at 2% av alle som konfirmerer seg kristelign gjør det for og finne ut om de tror på gud eller faktisk tror på gud, hva tenkte dere andre freaks når dere konfirmerte dere?
Jeg skal konfirmere meg til høsten og jeg gjør det av tre grunner:
1. Det er tradisjon, og i disse dager er det viktig og sette tradisjoner over sinne egne meninger.
2. pengene det er bra times betalt å bruke 30 timer i kirken og få over 50.000.
3. Jeg kan mobbe alle på skolen som konfirmerte seg borgelig og fortelle hvordan jeg skal plagge dem når dem er i helvete og jeg er i himmelen etter døden.

P.S. jeg blir kvalm av å tenke på at det er folk som ikke er villig til å lyve for å få noen tusen kroner.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Jeg skal konfirmere meg til høsten og jeg gjør det av tre grunner:
1. Det er tradisjon, og i disse dager er det viktig og sette tradisjoner over sinne egne meninger.
2. pengene det er bra times betalt å bruke 30 timer i kirken og få over 50.000.
3. Jeg kan mobbe alle på skolen som konfirmerte seg borgelig og fortelle hvordan jeg skal plagge dem når dem er i helvete og jeg er i himmelen etter døden.

P.S. jeg blir kvalm av å tenke på at det er folk som ikke er villig til å lyve for å få noen tusen kroner.
Vis hele sitatet...
Vet du at du får 50.000?
Jeg fikk 11.000,- og var fornøyd med det.
Brukte 2.000,- og sparte resten.

De som konfirmerer seg for pengenes skyld eier like lite skam som de som deler alt i livet sitt med facebook.
La nå ungene få nyte den ENE dagen hvor de skjemmes ekstra bort. Penger og god mat!!
Jeg følte ikke at det var pengene som var hovedgrunnen til at jeg ville konfirmere meg. Først og fremst var det jo det at "alle andre" skulle jo konfirmeres så jeg ville ikke bli "han ene" som droppa det. Jeg koste meg godt under feiringen! Synes det var litt gøy å være midtpunktet for en gangs skyld. Hele greia med at familien holdt taler og at jeg holdt en tale, var utrolig koselig. Pappa fikk fiksa en limousin med masse hermetikkbokser hengende etter seg. Bak på bilen stod det "NYKONFIRMERT". Utrolig koselig dag!

Det jeg mener er at jeg gjerne hadde gått igjennom alle de koselige konfirmasjonssamlingene og konfirmasjon en gang til uten og ha fått noe penger for det!
hadde jeg kunne gjort året før og konfirmasjonsåret så haddet det vært andre boller! betalte bøter og erstatning for konf.pengene. satt igjen med 300 og noe kr etter de var betalt! ( av 23 000) :/ hadde investert i apple kunne jeg reise litt i tid
Sitat av Huh? Vis innlegg
Konfirmerte meg for pengenes skyld for nesten 15 år siden, så d er nok ikke så veldi nytt
Har aldri vært spesielt kristen..
Vis hele sitatet...

Sitat av Reow9 Vis innlegg
Bortskjemte drittunger nå tildags
Vis hele sitatet...
Ja, nettopp.


For min egen del konfirmerte jeg meg fordi jeg fikk dress av mine foreldre til dagen. Syntes jeg så så sykt stilig ut i den, og halve moroa var å gå i kirken og hooke opp med de andre som også var pyntet og spente.
For meg har egentlig ikke penger vært så veldig viktig og jeg ga fullstendig faen i hvor mye jeg fikk den dagen. Tjente egene penger fra jeg var 13år så hadde egentlig alt jeg kunne ønske meg fra lønning.
Jeg fikk elgitar av mamma+pappa, og da var jeg mer enn fornøyd. Pengene jeg fikk blåste jeg bort i Aya Napa på fest og strippere, og så kjøpte jeg en elgammel sliten moped for 3000,-
Syntes egentlig dagen var relativt kjedelig etter at kirken og bildetaging av alle konfirmantene var ferdig.
Sist endret av moret; 27. mai 2011 kl. 19:03.
Om ikke annet kan du trøste deg med at det er sånne som deg som blir rike som ikke velger å sløse bort pengene sine på kortsiktig tull og heller gjør en investering ved å sette pengene i banken.

Edit: Sett heller penga dine i fond.
Sist endret av Omnibenevolence; 27. mai 2011 kl. 19:05.
Jeg ser hvordan du tenker, men det er ikke nødvendigvis negativt å bruke pengene på saker og ting.

Jeg selv fikk ca 30k. spyttet inn litt oppsparte penger og kjøpte meg båt til 38k noen dager etter konfirmasjonen. Og nå, for en måneds tid siden solgte jeg båten for 40k etter å ha hatt den i flere år. Disse pengene gikk da på sparekonto.

Om du tenker litt på hva du kjøper og invisterer godt så blir det ikke nødvendig vis bare penger på tull
jeg fikk 9,000kr tilsammens med både gaver og penger på konfirmasjonen av hele familien. Dette var 2 år siden, og jeg var stor fornøyd og glad. Det som gjør meg forbanna i dag er det at det faktsik finnes ungdommer som ler av andre som ikke får meg en 20k til konfen, det gjor det hvertfall når jeg var ferdig med konfirmasjonen min.
Sist endret av Modalitsu94; 27. mai 2011 kl. 19:14.