Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 5534
Heisann!

Dette er en reklamefilm jeg lagde nylig med Bergens Unge Høyre for skolevalgkampen. Dens budskap er, som tittelen tilsier, at det er bedre for russens utdannelse om de har en prøvefri russetid. Dette er noe russen stort sett er enig i. Hva syntes dere? Ta en titt og kom gjerne med en tilbakemelding med din egen mening om filmen eller temaet!

http://www.youtube.com/watch?v=YfEaHMQjlFs
Hva med en russefri eksamenstid?
Jeg syns det er et godt initiativ, la russen ha prøvene før russetiden. Syns man kan gi skoleelevene mai-måneden som en klapp på skulderen for fullført skolegang etter 12-13 år.


Sitat av UlrikS Vis innlegg
Dette er noe russen stort sett er enig i.
Vis hele sitatet...
Må bare si noe her. Hvilken "oppegående" skoleelev / russ ville ikke sagt ja til en prøvefri periode slik at de kan feste mer og studere mindre?

Jeg personlig syns den setningen der var litt... unødvendig. :P

Men det er ikke for å kritisere, syns bare det var en smule morsomt, in my twisted little world.
Sist endret av Dimergon; 28. april 2011 kl. 01:45.
Nå er det vel slik at brorparten av de som har fullført videregående utdanning skal gå videre på høyskole eller universitet et par år til, hva med å vente med feiringen til man faktisk er ferdige? Eventuelt så kan man tilpasse feiringen slik at den ikke kommer i konflikt med andre ting, man har tross alt et helt år. Det er gjerne enklere å flytte selve feiringen enn å flytte eksamnene, som man har rett før man slutter...
Støtter mentalmelt.

Vi hadde forsåvidt bare tentamen i russetiden, eksamen kom senere.

I kreve at eksamen skal holdes før russetiden, altså før mai, kutter ganske mye "skoletid". Er forventningen din at elevene skal ha eksamen og deretter fortsette på skolen av egen fri vilje? Jeg ville anta at de tar sommerferie.
Russefeiring er ett merkelig fenomen.

Måten man skal feire at man endelig er ferdig med 13 år skole, og endelig har blitt voksen. Er å oppføre seg som totalt drittunger i 17 dager, hvor man drikker seg drita, slåss, puler, spyr og hører på crappy dritt-techno så øre-susen jomer ut resten av sommeren.

For å være helt ærlig, jeg savner en litt mer sofistikert og høytidelig feiring.
Russetia er noe jeg unner enhver nordmann! Hvis du er en kjip og ræva person så syns du sikker ikke russetiden var noe moro og satt i baksetet på bilen og surmula over kaldt vær. Jeg syns det var helt utrolig! Så mange mennesker jeg hadde gått i klasse med i 12 år++ som endelig slo seg løs og hadde det moro har jeg ikke vært borte i.
I Norge er det et konsept som heter ansvar for egen læring, noen er ikke modene nok til å følge dette, og det er da deres eget problem. Dog, i alle år jeg har gått på skolen har høstsemesteret alltid vært det hardeste.. 60/40 fordeling av totale pensum. Så det er ikke noe problem i å ha eksamen før 1. mai og avlsutte med et sykt rabalder!
Og: Ikke ta alle aspekter ved livet så sykt seriøst, man må leve litt og utforske muligheter. A4 har man 50 år til på seg å mestre.........
Sist endret av Doc. Lester; 28. april 2011 kl. 04:15.
Er helt enig med prøvefri russetid..
Jeg har en kjæreste som er ute nå og klokken er snart 04:15 og hun har en stor prøve i morgen tidlig , enten så kommer hu seg ikke opp eller så er hu dårlig og dette går jo selvfølgelig utover skolen..
Sitat av white? Vis innlegg
Er helt enig med prøvefri russetid..
Jeg har en kjæreste som er ute nå og klokken er snart 04:15 og hun har en stor prøve i morgen tidlig , enten så kommer hu seg ikke opp eller så er hu dårlig og dette går jo selvfølgelig utover skolen..
Vis hele sitatet...
Da burde hun vel strengt talt holdt seg hjemme og øvd til prøve? Jeg er også for en prøvefri russetid, men akkurat sånne tilfeller har jeg absolutt ingen sympati for.
Yess det er sant, men ikke lett når du har så mange medruss som drar deg med ut om kvelden :P kan vel si man føler seg litt presset til å være med å ikke være den "kjipe"
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Russefeiring er ett merkelig fenomen.

Måten man skal feire at man endelig er ferdig med 13 år skole, og endelig har blitt voksen. Er å oppføre seg som totalt drittunger i 17 dager, hvor man drikker seg drita, slåss, puler, spyr og hører på crappy dritt-techno så øre-susen jomer ut resten av sommeren.

For å være helt ærlig, jeg savner en litt mer sofistikert og høytidelig feiring.
Vis hele sitatet...
Lavær å bry deg. Dette er en feiring man får oppleve en eneste gang i livet. Hvordan den feires av dagens ungdom spiller da ingen rolle.
Sist endret av Neutralizer; 28. april 2011 kl. 04:48.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Russefeiring er ett merkelig fenomen.

Måten man skal feire at man endelig er ferdig med 13 år skole, og endelig har blitt voksen. Er å oppføre seg som totalt drittunger i 17 dager, hvor man drikker seg drita, slåss, puler, spyr og hører på crappy dritt-techno så øre-susen jomer ut resten av sommeren.

For å være helt ærlig, jeg savner en litt mer sofistikert og høytidelig feiring.
Vis hele sitatet...
Man er nødt til å ta igjen den tida av barndommen man mistet til skolen
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Lavær å bry deg. Dette er en feiring man får oppleve en eneste gang i livet. Hvordan den feires av dagens ungdom spiller da ingen rolle.
Vis hele sitatet...
Sa jeg at det var negativt? Jeg hadde det überfett, men det er fortsatt ett merkelig fenomen.

Og ja, jeg savner ett mer høytidelig opplegg. Kanskje noe lignende de har i USA når de er ferdig på collage, du vet, når de kaster hatten! Syns det er stil over det.

Russefeiring er jo 100% rølp.

Sitat av white? Vis innlegg
Er helt enig med prøvefri russetid..
Jeg har en kjæreste som er ute nå og klokken er snart 04:15 og hun har en stor prøve i morgen tidlig , enten så kommer hu seg ikke opp eller så er hu dårlig og dette går jo selvfølgelig utover skolen..
Vis hele sitatet...
Da fortjener hun ikke bedre..
brace yourself
Fickledick's Avatar
Typisk unge høyre, ja til fest og fyll blant ungdommen! Salg av alkohol i butikkene, lengre åpne nattklubber, lavere aldersgrense på alkohol, mindre skole, mer russetid!!! Alkohol,alkohol,alkohol....

Nå skal det sies at jeg er russ selv i år, men mener at de fleste overdriver disse 17 dagene til de grader. Jeg mener, en russebuss til over 2 millioner?
Hva med å ferie at man er ferdig på skolen, når man er ferdig på skolen?

Russetiden er en vits, det burde vært etter siste eksamen ihvertfall.. Og man burde ikke trenge å kjøpe så jævlig mye drit, det har blitt kommersielt nok å selge russeting så de som driver med det tjener masse.

Jeg var ikke russ og jeg ser ikke helt at jeg har gått glipp av noe.
^russebuss kan finansieres med et budsjett på 300 000-800 000. Det er de færreste som har over milionklassen. Med en egenandel på rundt 10 000 kr som man får tilbake igjen når man selger den. Resten kan man jobbe seg til. Det verste russebuss stjeler, er tid.

Jeg bare eeeeeelsker russetid! Man må ikke jobbe for jentene en gang, de bare er klar for å pule hele tida...

Men det skaper en del konflikter med prøver osv. Sleit litt på tentamen i går. Det går liksom aldri an å endre slike tradisjoner, spesielt ikke denne. Er jo bare å innse det. Så man må inngå et kompromiss og prøve å gjøre det beste ut av det. Vi har tentamensukene midt i russetiden, sånne ting kunne man kanskje endre på .. Eksamen etter 17. mai synes jeg er fint
Hvis eksamensperioden skal være ferdig før russatida bør jo da også skoleåret begynne tidligere enn det gjør nå, slik at man får like stort timeantall (eller såklart øke antall timer i uka). Hvis vi skal beholde det sånn som i dag ville jo eksamen før russatida betydd 3 måneder sommerferie..

Edit: Eller ønsker russen at prøvene legges til godt etter russatida i stedet? Det ville jo vært litt latterlig å feire at du er ferdig med videregående før du faktisk er ferdig.
Sist endret av Invisible Elf; 28. april 2011 kl. 10:41.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
At ikke de som sitter litt høyere har forstått det at Russ = drikke og festing, og at man ikke kan ha prøver i samme periode? Skutt i hodet, rett og slett.

PRØVEFRI RUSSETID
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva med en russefri eksamenstid?
Vis hele sitatet...
Enig! Jeg har ingen ting i mot russefeiringen, men hvorfor ikke legge den til etter skolen faktisk er ferdig? Jeg har aldri skjønt hvorfor man skal feire midt i selve avsluttningen av skoleåret.

Eventuelt kan man møtes halveis og fremskynne eksamen en uke eller to, fremfor å skyve feiringen fremover.
Sitat av flexx Vis innlegg
Her var det meget med surving fra folk som A: ikke har hatt russetid, eller B: Ikke fikk seg noe i russetiden. For de som skal bli/er russ spiller det ingen rolle hva dere trøttinger sier. Russ er et kjent fenomen med verdens største party etter Rio karnevalet, og kommer IKKE til å forsvinne med det første. Godta det eller flytt til Svalbard.
Vis hele sitatet...
A: Russ er et kjent fenomen i Norge , men verdens største party etter Rio? Kilder?
B: Man trenger ikke ha vært russ/være russ for og ha meninger.
C: Hva med å sende russen til Svalbard?
Sist endret av tafsern; 28. april 2011 kl. 11:08.
Sitat av tafsern Vis innlegg
A: Russ er et kjent fenomen i Norge , men verdens største party etter Rio? Kilder?
B: Man trenger ikke ha vært russ/være russ for og ha meninger.
C: Hva med å sende russen til Svalbard?
Vis hele sitatet...
Kilder: Ei dum bærte fra tryvannseminar, så utsagnet var vel dumt i seg selv.
Thank you mr obvious, men jeg syns det er trist at en gjeng smågretne folk skal ødelegge moroa for så mange mennesker. Selv om man ikke skal godta allverdens oppførsel syns jeg det er på sin plass med russefeiring.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Å legge russetiden samtidig med eksamensforberedelser er jo en ypperlig måte å selektere ut de som ikke er modne nok for krevende studier ennå. Studenttiden byr på langt flere muligheter til å feste seg til stryk enn russetiden, så det er like greit å skille ut fremtidige Paradisedeltakere før de kaster bort skattepenger på høyere utdannelse de ikke er klare for. Helt om natten, helt om dagen.
Sitat av white? Vis innlegg
Yess det er sant, men ikke lett når du har så mange medruss som drar deg med ut om kvelden :P kan vel si man føler seg litt presset til å være med å ikke være den "kjipe"
Vis hele sitatet...
Vil kalle henne et svakt menneske da.
Sitat av luni Vis innlegg
Å legge russetiden samtidig med eksamensforberedelser er jo en ypperlig måte å selektere ut de som ikke er modne nok for krevende studier ennå. Studenttiden byr på langt flere muligheter til å feste seg til stryk enn russetiden, så det er like greit å skille ut fremtidige Paradisedeltakere før de kaster bort skattepenger på høyere utdannelse de ikke er klare for. Helt om natten, helt om dagen.
Vis hele sitatet...
Så du mener at de som dropper russetiden er mye mer rustet for høyere utdanning og dermed tjener/lever bedre enn de som festet fra seg i 1 mnd? Det er meg bekjent ikke rent lite festing på høyskolenivå heller. Dessuten er russetiden blitt veldig kommersiell, og det går med endel penger på russeklær/utstyr, buss og alkohol og annet forbruk. Dermed bidrar de mye ekstra til statskassen denne tiden i form av moms og avgifter i alle retninger.
Sitat av flexx Vis innlegg
Så du mener at de som dropper russetiden er mye mer rustet for høyere utdanning og dermed tjener/lever bedre enn de som festet fra seg i 1 mnd? Det er meg bekjent ikke rent lite festing på høyskolenivå heller. Dessuten er russetiden blitt veldig kommersiell, og det går med endel penger på russeklær/utstyr, buss og alkohol og annet forbruk. Dermed bidrar de mye ekstra til statskassen denne tiden i form av moms og avgifter i alle retninger.
Vis hele sitatet...
Ser var du sier om skatter og avgifter, fyll og fanteri på høyere utdanningsnivåer, men for å kommentere en ting. Luni sier jo ikke at man skal droppe russetida for å være rustet eller smart nok for høyere utdanning, men å kanskje filtrere ut de som faktisk er modne for det. Ta meg selv som eksempel senest i går:

Russedåp og fyll stod på planen. Jeg hadde heldagsprøve å matematikk nå nettop, men fant en fin fordelingsnøkkel. Tok med meg noe alkoholfritt øl (kunne jo tatt et par pils, men) og tok det med ro. Hadde det gøy, danset og skrek, men var hjemme i fin tid, forberedte meg til prøva og var klar i hodet i dag.
Sist endret av Jurgen1337; 28. april 2011 kl. 13:25.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av flexx Vis innlegg
Så du mener at de som dropper russetiden er mye mer rustet for høyere utdanning og dermed tjener/lever bedre enn de som festet fra seg i 1 mnd? Det er meg bekjent ikke rent lite festing på høyskolenivå heller. Dessuten er russetiden blitt veldig kommersiell, og det går med endel penger på russeklær/utstyr, buss og alkohol og annet forbruk. Dermed bidrar de mye ekstra til statskassen denne tiden i form av moms og avgifter i alle retninger.
Vis hele sitatet...
Droppe russetiden? Helt om natten, helt om dagen, skrev jeg. På videregåendenivå er det fullt mulig å få gode karakterer uten å sitte hjemme med leksene hver eneste kveld. Evnen til å balansere plikter med det sosiale er en av de viktigste forutsetningene for å klare seg uten foreldre og lærere som henger over en. Det er snakk om folk som om bare 2-3 måneder helst skal flytte hjemmefra og starte på jobb/studier. Da er det på tide å trosse fyllesyken, dra på skolen og forhåpentligvis lære noe før man starter festen igjen. Er man ikke moden nok til det så får man prøve igjen neste år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av white? Vis innlegg
Yess det er sant, men ikke lett når du har så mange medruss som drar deg med ut om kvelden :P kan vel si man føler seg litt presset til å være med å ikke være den "kjipe"
Vis hele sitatet...
Del av det å vere voksen er å prioritere slikt. Er en ikkje voksen nok til det bør en holde kjeft om det evige mantraet - ansvar for eiga læring. You can't have it both ways.
Jeg er glad jeg går medier og kommunikasjon.
Sitat av white? Vis innlegg
Yess det er sant, men ikke lett når du har så mange medruss som drar deg med ut om kvelden :P kan vel si man føler seg litt presset til å være med å ikke være den "kjipe"
Vis hele sitatet...
Er ikke verre enn å si nei, Og det er vel flere dager hun kan feste og være dritings. Må si det var smart rett før en prøve!
Så når dere tar høyere utdanning og må ha en jobb for å ha råd til husleia. Noen ber dere med på en fest samme kveld som du skal jobbe, hva gjør dere da?
Det handler om hvordan dere prioriterer framtiden. Ja, du skal(burde) ha det morro og feste når du er russ, men du må selv skjønne at skolen faktisk er viktigere. Hva med å ikke drikke seg skabbfull dagen før en prøve, å helle sitte ute i solen med dine medruss og lese på prøven?
Alt som er morro behøver ikke å inneholde alkohol, festing og høy musikk.
Jeg syntes personlig at det burde være prøver (kanskje ikke eksamen) under russetiden, så kanskje dere lærer nettopp dette med prioritering når dere er unge. Og ikke går på den smellen i jobb/høyskole-sammenheng hvor det teller mye mer.
Er selv "russ" i år. Tenker personlig at jeg kommer til å ta det ganske chill, har forøvrig ikke noe valg i og med at jeg er relativt blakk... Uansett, jeg kommer til å spare mine få slanter til sommeren, og heller ta meg en lang og deilig ferie når jeg får muligheten til det. Synes dette høres ut som en bedre måte å feire min selvstendighet som voksen på, framfor sauementaliteten Russ.no pusher på ungdommene.
Jeg er russ i år, og synes hele opplegget er veldig overvurdert. Vi hadde tentamen idag, greit nok kjipt å ikke rulle igår. Men eksamen er ca 2 uker etter at russetiden er over. Vi får vite hva vi kommer opp i 4 dager før russefeiringen er over, slutt å klag. Jeg skal ut å rulle så mange dager jeg orker, det kommer ikke til å ha så mye å si når jeg har 2 uker på å forbrede meg til matte og fysikk eksamen!
Det var svært til mye grining. Jeg var russ for et par år siden, og det var ikke noe problem å kombinere skole og feiring. Det handler om å bruke hodet.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Det var svært til mye grining. Jeg var russ for et par år siden, og det var ikke noe problem å kombinere skole og feiring. Det handler om å bruke hodet.
Vis hele sitatet...
Ja' kanskje du klarer det. Men om du ikke klarer å se at det er mange som ikke klarer å kombinere skole og festing så bruker du ikke akkurat hodet selv.
Sitat av flexx Vis innlegg
Kilder: Ei dum bærte fra tryvannseminar, så utsagnet var vel dumt i seg selv.
Thank you mr obvious, men jeg syns det er trist at en gjeng smågretne folk skal ødelegge moroa for så mange mennesker. Selv om man ikke skal godta allverdens oppførsel syns jeg det er på sin plass med russefeiring.
Vis hele sitatet...
Den dumme berta sa ikke det du sier. Russetiden/Tryvann var kåret til verdens nest beste fest etter Rio, foran Sensation i Nederland osv.. Mye fordi den er så unik.

Jeg ville heller bare flyttet russetiden til 10-27 juni. Varmere vær, ferdig med eksamen, og til og med fri de siste dagene. Jeg er også med på en større russebuss selv, med budsjett på +- 1 million. Men vi har jobbet dugnader og bygd bussen selv, noe som gir et enormt fellesskap for 27 gutter. I tillegg til gode erfaringer rundt pengebruk, planlegging av bygging og samarbeid, så bare negativt skal man ikke snakke om busser..

edit: har forresten nynorsk tentamen om 30 min og droppet å rulle i natt, så alle russ er ikke helt idioter.
Sist endret av Xasma; 29. april 2011 kl. 07:58.
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Ja' kanskje du klarer det. Men om du ikke klarer å se at det er mange som ikke klarer å kombinere skole og festing så bruker du ikke akkurat hodet selv.
Vis hele sitatet...
Nei, det er de som ikke bruker hodet, når de ikke klarer å prioritere. Muligheten ligger der.
Hvis vi må holde på denne tradisjonen om å feire russetid, så kan man jo kanskje og holde på tradisjonen om hvordan man feirer den. Da min far, for 30år siden, var russ var det ett par dager med drikking og ikke 20.
Drikke seg drita kan man gjøre etter skolen er ferdig. Eksamen er hva du har gått 13år på skole for å komme til.
Jeg må bare spørre. Er det i det hele tatt noen VGS-elever som har eksamner i tidsrommet 29.april - 17. mai? Selv begynte mine eksamner på VGS godt en uke etter endt russefeiring og sånn jeg så det kræsjet det ikke i det hele tatt. Eller er dette bare noe som tilfeldigvis var vanlig på skolen jeg var elev?
Utrolig tåpelig "krav". Hvorfor er det eksamenene som må flyttes og skoleåret som må forkortes? Er det ikke minst like naturlig å flytte russefeiringa til etter eksamen?

Det VAR unektelig litt kjølig noen av nettene, husker jeg, og det ble jo ikke noe bedre av å ligge halvnaken med en dame i en busk, å bli gjennomvåt av skumkanoner/svette, eller å drikke (kald) pils, så om det hadde vært litt lenger fram mot sommeren hadde ikke det gjort noe.

(og forøvrig - mulig dere småtrollene og postfjortisene fra vgs ser på russetida som det ultimate festmessig, men helt ærlig tror jeg dere vil slå dette glatt hvis dere fortsetter studiene noen år til på høyskole/universitet, og engasjerer dere litt i studentmiljøet, jeg gjorde ihvertfall det)
Sist endret av atomet; 29. april 2011 kl. 13:08.
Er dette virkelig så viktig for dere i unge høyre at dere må lage en reklamefilm om det?
Unge høyre har vel forstått at de mistet mange unge velgere pga av dld. Derfor prøver de nå og få en del av dem tilbake ved og komme med "ja til prøvefri russetid". Jeg er selvfølgelig for prøvefri russetid, men at høyre nå kommer med dette, blir bare latterlig i mine øyne
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Er dette virkelig så viktig for dere i unge høyre at dere må lage en reklamefilm om det?
Vis hele sitatet...
De engasjerer seg ihvertfall. De gidder å bry seg. Hvorfor prøver du å ubetydeliggjøre debatten?
Russetiden burde vært 1. til 22. juni, ingen lærer noe på de dagene likevell (SOMMERFERIE!).
Dessverre er russetiden dypt forankret til nasjonaldagen.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
De engasjerer seg ihvertfall. De gidder å bry seg. Hvorfor prøver du å ubetydeliggjøre debatten?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg synes at dette ikke er mer enn et slapt politisk stunt for å sanke stemmer hos førstegangsvelgere. Det finnes da viktigere ting å engasjere seg i enn tilrettelegging av russens flatfyll.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Fordi jeg synes at dette ikke er mer enn et slapt politisk stunt for å sanke stemmer hos førstegangsvelgere. Det finnes da viktigere ting å engasjere seg i enn tilrettelegging av russens flatfyll.
Vis hele sitatet...
Visst finnes det viktigere ting! Og derfor må man neglisjere dette?
Altså, det er da fint med engasjement, men jeg synes dette vitner veldig om populisme på samme linje som når FrPs surver om for høye avgifter på alkohol, tobakk og bensin. Kan man ikke heller bruke tid og engasjement på hva elevene skal gjøre etter endt skolegang? Da mener jeg rett til lærlingsplass, studier, jobb og lignende.
Nå mener jeg det bør være slikt at russen skal tilpasse seg skolen, og ikke omvendt. Det blir litt for dumt. Når man kommer ut i arbeidslivet finner man for ut at virkeligheten er en annen. Der må mann tilpasse seg etter jobben. Kan ikke komme på jobben og si at du skal feste en mnd, og kreve at jobben skal tilpasse seg etter det.
Politisk sett synes jeg dette er en sak som blir for dum. Hvor mange millioner skal de bruke på å gjennomføre dette? Eneste grunnen til at Høyre / Unge Høyre kjører denne saken er at de ønsker flere unge velgere. FRP / FPU har i mange år prøvd å sanke stemmer fra naiv ungdom ( i hvertfall det de tror ) på å kjøre sak på billigere sprit og tobakk, og utvida sjenketider. De bryr seg fint lite om konsekvensene av forslagene sine.
Derfor bør dere også være på vakt neste gang dere hører de snakker om saker som f.eks voldtekter, blid vold, etc i valgkampen fordi de er så hykleriske at det renner av de.

Ble litt avsporing på slutten, men regner med at dere tok poenget!
Jeg syntes at det blir for dumt at skolen skal tilpasse seg etter russens fyll og fanterier.. Syntes også det er idiotisk av høyre å bruke dette som et lokkemiddel for å lure til seg stemmer fra dumme tenåringer som heller vil prioritere fyll (noe som de kan gjøre andre dager) foran fremtiden.
Sitat av flexd Vis innlegg
Hva med å ferie at man er ferdig på skolen, når man er ferdig på skolen?

Russetiden er en vits, det burde vært etter siste eksamen ihvertfall.. Og man burde ikke trenge å kjøpe så jævlig mye drit, det har blitt kommersielt nok å selge russeting så de som driver med det tjener masse.

Jeg var ikke russ og jeg ser ikke helt at jeg har gått glipp av noe.
Vis hele sitatet...
Kan ikke russetiden flyttes til sommerferien? Da kan den t.o.m utvide til 1,5 - 2 mndr, blir en prøvefri russetid det, kanskje de nye "voksne" lærer noe etter 2 mnd på fylla når de fleste ikke gjør det på 2.

Eller bare holde feiringen til hellidagene, går fint å kombinere skole og russetid, man trenger ikke ut å drikke hver kveld selv om man er russ.
Russetiden burde gått over helgen etter siste skoledag (som det gjøres i Sverige).

Å feste vilt med alkohol i nesten 1 måned er galskap uansett hvordan en vrir og vender på det.