Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3156
Hei, jeg er på utkikk etter et program som finner bilder på pc-en og kan vise dem, noe i rettning måten foobar2000 jobber.

Jeg har lett en del rundt med finner bare software til digitalkameraer.

Noen som har vært borti dette?
Adobe bridge? :P
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
yup, Picasa og Adobe Bridge er vel de beste alternativene. Picasa er gratis attpåtil. Det er Bridge også hvis du ikke har noe imot pirate software.

edit: begge gjør det du ber om helt smuuuuud
Sist endret av Echuz; 23. april 2011 kl. 23:52.
Trådstarter
32 2
Hva er hovedforskjellene mellom Picasa og Adobe Bridge?
Sitat av KD88 Vis innlegg
Hva er hovedforskjellene mellom Picasa og Adobe Bridge?
Vis hele sitatet...
Picasa er i hovedsak LAGET for bilder, og bilderedigering.

Adobe Bridge er en type microsoft 'explorer', som finner frem alt av godsaker du har på pcen, og viser thumbnails. Veldig oversiktlig
Trådstarter
32 2
Gode erfaringer? Dårlige erfaringer?
Fyr løs!
Anbefaller Picasa. Enkelt, greit og gratis. Ikke så mye å si egentlig, bare prøv selv.
Bruker Aperture til å få oversikten på bildene mine, savner deling av bilder til AppleTV, noe iPhoto har.

ACDSee og Adobe Lightroom er også gode alternativ.
Trådstarter
32 2
Sitat av fxxked Vis innlegg
Bruker Aperture til å få oversikten på bildene mine, savner deling av bilder til AppleTV, noe iPhoto har.

ACDSee og Adobe Lightroom er også gode alternativ.
Vis hele sitatet...
Har aperture likheter med picasa?
Noen spesifikasjoner som bør legges merke til?
ACDSee( jeg tror denne har insankingsfunksjon( lete etter bilder på lokale harddisker ) ), iPhoto, F-spot og picasa er vel ganske like, de er for allmenheten til hobbybruk.

Aperture og Lightroom skal være litt mer heavy duty og takle flere bilder, samt ha vesentlig bedre RAW støtte, da tenker jeg ikke på støtte for import av flere RAW formater, men modifisering av bilde i form av digitalt mørkerom med bilder tatt i RAW format, sammenlignet med de til hobbybruk.
Sist endret av fxxked; 24. april 2011 kl. 23:46.
Finnes det noen programmer for windows som har samme sorteringstypen som iPhoto? (hendelser basert på dato eller hva det nå er)

Basically vil jeg ha iPhoto, men har windows...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Finnes det noen programmer for windows som har samme sorteringstypen som iPhoto? (hendelser basert på dato eller hva det nå er)

Basically vil jeg ha iPhoto, men har windows...
Vis hele sitatet...
Picasa er vel det nærmeste du kommer.
Skateward -> Har du prøvd ACDSee? Jeg har ikke Windows selv, men jeg tror kanskje ACDSee er nærmere det han ber om?

Picasa har også insankingsfunksjon, og den starter av seg selv når man starter programmet ser det ut til, ihvertfall på Mac.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Skateward -> Har du prøvd ACDSee? Jeg har ikke Windows selv, men jeg tror kanskje ACDSee er nærmere det han ber om?
Vis hele sitatet...
Vel, hvis han er villig til å betale for det så. Det er sikkert ikke vanskelig å finne i bukta, men for meg funker Picasa.
Har Picasa gruppering pr Hendelse uavhengig av importmapper?
Sitat av fxxked Vis innlegg
Har Picasa gruppering pr Hendelse uavhengig av importmapper?
Vis hele sitatet...
Hm, litt usikker på hva du mener. Mener man kan gruppere etter hvor bildene er tatt, dato for bildene osv. Man har også ekstravalg når man importerer fra et kamera.
Det Cikey spør etter er at man har 2 visninger, en som mappene på en harddisk i Filbehandleren og en med "aliaser" som viser alle bilder som tilhører hendelser. F eks så kan jeg få inn 5000 bilder på et prosjekt, tatt av 3 fotografer, hver av disse kommer sikkert med 5 kort hver. Slike funker det i Aperture( iPhoto er ganske likt ) hver session blir egen mappe, litt avhengig av tid og dato, så jeg vil sikkert sitte med 3x5xsessions antall mapper, men i tillegg hører alle disse bildene til samme film/serie/episode litt avhengig av prosjekt. Dette gir brukeren 2 innfallsporter til bildene, og gjør det enklere å finne fram til de bildene man skal ha tak i, i tillegg har iPhoto og Aperture Ansikter og kart( Noe picasa sikkert også har? Min picasa står fortsatt og indekserer. )
Sist endret av fxxked; 25. april 2011 kl. 00:34.
Du har jo Adobe Lightroom da. Det er litt mer avansert enn f. eks bridge. Men der kan du lage mapper, gallerier, sett og alt mulig. i tillegg har du et svært godt redigeringsprogram, med mye av det viktigste fra Photoshop inkludert. lettere å bruke, og kjappere enn aperture. + at det går på begge platformer
Machintorsk -> Bruker du Mac eller Windows?

Jeg prøvde Lightroom og Aperture i august og Lightroom var nesten umulig å bruke på min MBP13" m/8 GB RAM da det gikk hinsides tregt, er 8GB for lite RAM til å kjøre Lightroom? Mulig Lightroom går raskere på Windows? Adobe er ikke akkurat kjent for å optimalisere kode for Mac lenger. Aperture går som i smør, jobber utelukkende med RAW bilder.
Sist endret av fxxked; 25. april 2011 kl. 01:19.
Jeg kjører 15" mpb med 4gb ram. funker strålende
▼ ... over et år senere ... ▼
Interessant diskusjon om programvare.
Etter mi vurdering overgår Lightroom dei fleste andre program berekna for enkeltbrukarar. Tusenlappen det kostar er vel anvende pengar. Eg har brukt det på både Windows og Mac, m.a. i samband med at eg har skrive ei norskspråkleg bok om Lightroom. Programmet fungerer like godt på begge plattformer, men du må ikkje ha bilda på USB-disk, fordi USB-grensesnittet har for liten kapasitet. Derfor vil Lightroom fungere tregt i eit slikt oppsett. USB III og Firewire kan fungere.

I Lightroom brukar du nøkkelord og metadata til å organisere bilda i bildesamlingar (Collections). Collections kan vise same bildet i mange forskjellige collections, uten å kopiere fila, og filer frå mange forskjellige mapper kan visast i same eller forskjellige Collections, ubegrensa. Organisering på kart er også muleg.

Redigeringsmulegheitene dekkjer dei aller, aller fleste oppgåver du treng å gjere med eit bilde. I tillegg fins fotobok, utskrift med betre kvalitet enn PS kan prestere, lysbildeshow og webgalleri.

Erfaringa mi med Picasa er at kvaliteten på bilda blir redusert på ein heilt uakseptabel måte, når dei blir redigert i Picasa. Eg fekk nyleg inn bidrag til eit kalendarprosjekt, der bilde var redigert i Picasa, og dei var heilt ubrukelege. Når eg fekk originalen, var kvaliteten veldig bra.