Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7885
Hei. Jeg lurer på om det er lov å ta bilde av offentlig tjenestefolk?
Har ganske lyst å ta bilde av dem for moro skyld. Skal ikke legge ut på nett, men bare lage samling av tjenestefolk på pc. Det kan være politimann, ambulansemann, brannmann, statens vegvesenet, parkeringsfolket og sånne folk har jeg lyst å ta bilde av.
Er da bare og spørre om det er greit at du tar bilder av de:P ?
Dette er diskutert her inne før, så sjekk ut http://freak.no/forum/showthread.php?t=157384 så finner du svarene du trenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å ta bilder i det offentlege rom er alltid lov. Det er eventuell bruk det er avgrensingar i, iht. åndsverkslova.
Neutral Good
Mith's Avatar
Du kan ikke publisere slike bilder uten tillatelse med mindre det er av allmenn interesse.
Offentlige tjenestemenn er mennesker de også og har rett på privatliv, så du kan ikke ta bilde av dem og publisere det om de ikke ønsker det. Tar du derimot bilde av de i forhold til en nyhetssak el. lignende så er det greit.
Du kan med andre ord publisere film og bilde av kompisen din som blir banka av snuten, men du kan ikke publisere bilder av folk bare fordi de jobber i politiet.
EDIT: Som slashdot sier så kan du ta bilder av alle, men publisering er noe annet.
Sist endret av Mith; 19. mars 2011 kl. 22:12.
Løken92's Avatar
Trådstarter
Jeg driter langt oppi om de liker ikke det, for jeg har retten på min side Men har ingen planer å publisere det på nettet, bare sånn at jeg husker fjesene deres i sivil og skal også lage en samling av tjeneste folk på pcen. En annen ting er det også lovlig å ta bilder av politibil sant og tenker også å ta bilder på skiltet til en politibil?
Neutral Good
Mith's Avatar
Som sagt, det er svært få begrensninger på det å ta bilder ute i det offentlige rom. Med mindre det er fare for rikets sikkerhet eller lignende så er det bare å knipse i vei.
Du tror vel ikke det hjelper og ta bilde av skiltene til en Politi bil?
Eneste forbudet jeg veit om er at det ikke er tillatt å ta bilder på og av militæret områder, det krever tillatelse fra en instans.
Sitat av Lundern Vis innlegg
Eneste forbudet jeg veit om er at det ikke er tillatt å ta bilder på og av militæret områder, det krever tillatelse fra en instans.
Vis hele sitatet...
Det er jo som mith sier et spørsmål om rikets sikkerhet
så lenge du ikek sniker deg på noen eller sånt så kan du omså gå og ta blde av alt du ser uten at noen kan si noe
Husk at politiet (blant annet) kan nekte deg å ta bilder dersom de føler det er til hinder i deres tjeneste. Trå derfor varsomt og oppfør deg pent, så går det nok greit :-)
Fy faen irriterende politfolk på den linken, forbanna makt elskere
Sist endret av foxxravin; 20. mars 2011 kl. 21:00.
Det morsomste av alt er at de kommer sikkert ikke til å få noen straff i det hele tatt, de er hellige hele gjengen.
Husk på det løken at hvis rette politifolkene ser deg så er du grisebanka og i tillegg annmeldt for og ikke ha tatt imot juling effektivt nok!
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Hei. Jeg lurer på om det er lov å ta bilde av offentlig tjenestefolk?
Har ganske lyst å ta bilde av dem for moro skyld. Skal ikke legge ut på nett, men bare lage samling av tjenestefolk på pc. Det kan være politimann, ambulansemann, brannmann, statens vegvesenet, parkeringsfolket og sånne folk har jeg lyst å ta bilde av.
Vis hele sitatet...
Politiet kan jeg jo til en viss grad skjønne, men hvorfor i granskauen skal du ha bilder av ambulanse- og brannfolket? Hvilken nytte kan du ha av dette?
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Politiet kan jeg jo til en viss grad skjønne, men hvorfor i granskauen skal du ha bilder av ambulanse- og brannfolket? Hvilken nytte kan du ha av dette?
Vis hele sitatet...
"Nothing turns me on like a man in uniform"

Ta bilde så personen du tar bilde av havner nederst på skjermen, og sikt på eit bygg i bakgrunnen elns og bruk de som unskyldning hvis noe skulle skje?"
Du har faktisk ikke lov å ta bilder av personer i det offentlige rom, med mindre bildet er av allmenn interesse, f.eks et åsted med folk til stede kan du ta bilder og publisere uten å spørre om lov. Samme gjelder store folkemenger, men å ta bilde av enkeltperson er ikke lov. Med mindre jeg husker feil? Anyone?
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Du har faktisk ikke lov å ta bilder av personer i det offentlige rom, med mindre bildet er av allmenn interesse, f.eks et åsted med folk til stede kan du ta bilder og publisere uten å spørre om lov. Samme gjelder store folkemenger, men å ta bilde av enkeltperson er ikke lov. Med mindre jeg husker feil? Anyone?
Vis hele sitatet...
Mener og ha hørt det samme her inne faktisk, men da bør de ikke være verre en og sikte seg inn en bygning og være så uheldi at det står en idiot nede i eit hjørne?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Du har faktisk ikke lov å ta bilder av personer i det offentlige rom, med mindre bildet er av allmenn interesse, f.eks et åsted med folk til stede kan du ta bilder og publisere uten å spørre om lov. Samme gjelder store folkemenger, men å ta bilde av enkeltperson er ikke lov. Med mindre jeg husker feil? Anyone?
Vis hele sitatet...
feil.

du har lov å ta bilder av hva som helst, men du har ikke lov å publisere de på noe vis om bildet portretterer spesifikke personer.
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Mener og ha hørt det samme her inne faktisk, men da bør de ikke være verre en og sikte seg inn en bygning og være så uheldi at det står en idiot nede i eit hjørne?
Vis hele sitatet...
skeptisk til den, men mulig det kan være en unnskyldning

Sitat av somnium Vis innlegg
feil.

du har lov å ta bilder av hva som helst, men du har ikke lov å publisere de på noe vis om bildet portretterer spesifikke personer.
Vis hele sitatet...
Det er og riktig, men han hadde like rett. Han tok bare ikke med delen om og puplisere
Løken92's Avatar
Trådstarter
Okei. Skal ta noen bilder av politifolkene i morgen i byn og skal skrive en rapport hvordan det gikk det etter fotografering hvis dere er interessert. Har dårlig kamera kvalitet, men skal gjøre godt jeg kan. Har ingen planer å publisere her på nettet som sagt. Hvis det står overskrift om 2 dager på lokalavisen "mann arrestert av snikfotografering på politibetjenter" i byen min ja da er det meg ja
kan du ikke få en venn til å stille seg ved siden av og late som du tar bildet av vennen da...
eller så kan du jo prøve å få det til å se ut som tar bildet av det som er bak fyren.. skilt, bygning.. etc
Men om politiet mener du driver med mystiske ting så kan de jo alltids dukke opp på døra og ta med seg pc'n. Og skulle du ha laget en "collage" av prosjektet og om det måtte være til deres fornærming, burde du kanskje ha en god veldig god forklaring på det hele..(noe som motbeviser det de mener) hvis ikke er du nok fucked.. da kan de legge frem sine egne teorier og dømme deg for det, og er du skikkelig uheldig og de har funnet ut at de ikke liker deg i tillegg så dikter de opp noe og dømmer deg for det også.
Norge er ikke så barmhjertig som de fleste inbiller seg..
Mulig dette kommer som en bombe for enkelte, men det er faktisk ikke politiet som dømmer folk her til lands, det er domstolene. Dersom man skal bli dømt i en norsk domstol, kreves det faktisk bevis og ikke bare teorier.
Sitat av ViMsE9na Vis innlegg
da kan de legge frem sine egne teorier og dømme deg for det, og er du skikkelig uheldig og de har funnet ut at de ikke liker deg i tillegg så dikter de opp noe og dømmer deg for det også.(
Vis hele sitatet...
Javelja, det er ikke politiet som dømmer deg i norge. men en dommer, så vet du det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Når har jeg tatt ganske mange bilder av politifolk og parkingsvakter i byen. Framgangsmåten var at jeg tok bilde av politifolkene og de var ganske klar over at de ble tok bilde av, men fikk ingen reaksjoner i den tro at jeg jobbet med skoleprosjekt med 2 kompiser som er kledd som vi var på skole. Eneste spørsmål vi fikk bare: "Hvorfor tok dere bilde av meg?" spurte en politimann. "Jo vi skal bruke bilder til skoleprosjekt om politi i Samfunnsfag. Vår oppfatning av politi er at dere gjør veldig bra i forhold til de andre landene i verden." Snakket bare reinspikka tull. Med parkingsvakter var de litt verre med. Jeg tok bilde av en parkeringsvakt mens han skrev en bot til en feilparkert bil. Da klikket han helt. Han sa at jeg får ikke lov å ta bilde av tjenestefolk, når det er til hinder for dem. Han så ikke meg engang når han skrev boten. Så hvorfor kan han mene at det er til hinder i arbeidet deres på norsk. Så Jeg spilte en polakk som ikke kan engelsk og bra at kompisene var på leken. Vi snakket køddepolsk og vi ba mannen dra til helvete på køddespråk og la også til hore på polsk som alle vet. Han sa: Dont pitcure oss, thats not lov in Norway We are workeing and we want people not tar pitcher oss then we workeing. Delete photo av me please? Jeg sa: What izoir fura kursa? mannen: u not speakin english? bra for me where are u from? Jeg: Polski. Jzoy werto far erec helav kurwa ropte jeg til han mannen som selvfølgelig ikke forsto. Så klikket han og gikk han etter språkmisforståelse. Litt tidig når han mannen snakket engelsk så dårlig at det var til å le av. Fikk samme reaksjon fra 3 parkeringsvakter, men da spilte jeg dum polakk også.
Sist endret av Løken92; 1. april 2011 kl. 19:00.
Husk på at kjøpesenter etc ikke er offentlig eiendom, og at du der må få lov til å ta bilder av folk.