Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4035
Hei!
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere tråden, så dere er velkommen til å flytte den

Skal på en klassetur nå, og lurer på hva som skjer om jeg blir tatt i toll med "litt for mye i kofferten". Er 18 år, og har planer om å kjøpe for hele kvoten, i tillegg til å kjøpe med noe 40% whiskey. Er det snakk om forelegg og beslagleggelse?

Har prøvd å google litt, men fant igrunn bare utdaterte artikler og tråder. Kan vel hende at det er inkompetansen min som setter en stopper her, det er fortsatt uvisst.

På forhånd; takk
din røver
Zeco's Avatar
"Litt for mye i kofferten", da virker det som du snakker om alkohol, og ikke vekt?
Isåfall, om du kjøper kun én flaske ekstra vil denne bli beslaglagt, og forelegg kommer an på tolleren du treffer på.
Etter erfaring så er de ikke så gretne på det.

Eksempel 1: En venn hadde fått guttegjengen til å ta kofferten hans slik at han kunne løpe til første tog, han hadde to flasker vodka i håndbagasjen og ble stoppet, tollerne stoppet, de og spurte hvor bagasjen hans var (siden han gikk rundt i shorts og t-skjorte) han svarte ærlig og pent, tollerne ba også om å se på håndbagasjen hans, de så vodkaen og lot han gå igjennom (selv om personen var bare 18 år)
Eksempel 2: en venn går igjennom tollen med to flasker 40%, personen er under 18 og får flaskene konfiskert og that's it. Selvfølgelig gikk sistnevnte en liten kjennepreken...

Etter det jeg har forstått så gidder de ikke ta småfisk som de over. Selv om det de gjør ikke er lovlig er ikke dette det de "tjener" mest på å ta. Jeg har gjort det selv og vil gjøre det igjen i fremtiden.
hvordan er det med en liten 20 cl Absente med 90% da, med tanke på lite innhold.
All alkoholholdig drikke med volumprosent over 60 klassifiseres som narkotika. Go figure.
Det gjør det absolutt ikke

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.


§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Sitat av danseku Vis innlegg
Det gjør det absolutt ikke

§ 8-13. Forbud mot innførsel og omsetning av visse alkoholholdige drikker

Det er forbudt å skjenke, selge eller omsette en gros brennevin som inneholder over 60 volumprosent alkohol. Det er videre forbudt å innføre slikt brennevin til landet uten tilvirkningsbevilling, jf. § 6-1. Departementet kan likevel bestemme at enkelte særlige sorter brennevin som måtte ha et høyere alkoholinnhold skal være unntatt fra denne bestemmelsen.


§ 10-1. Alminnelige bestemmelser om straff.

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer eller medvirker til overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

Dersom overtredelsen er særlig grov, er straffen bøter eller fengsel inntil 2 år. Ved avgjørelsen legges vekt på om overtredelsen har stort omfang eller om det foreligger andre omstendigheter av særlig skjerpende art.
Vis hele sitatet...
Jeg lot meg forlede av en urban myte uten å sjekke min kjære "lille" røde bok. Flaut!
Tusen takk for alle svar!
Men, hva er "worst case scenario" om jeg blir tatt med to flasker whiskey i bagasjen?
jeg hadde par kartonger med sigaretter, og noen flasker med sprit, blei tatt og fikk beholde 1 kartong og 1 flaske sprit, og ei bot på 5000kr
Auch. Har mista litt trua på å kjøpe med ekstra
Hvis du skal smugle i tollen, lønner det seg å gjøre det hver gang, sånn at du tjener på det i lengden. Så spørs det også litt hvor mange som går igjennom tollen. Går du bak en rekke på 10 stk er det mindre sjans for å bli plukka ut, er du èn av to så er det større sjans.

Røyk kan du jo selge her hjemme og tjene en liten slant. Èn 20-pakning koster ca 90kr i butikken, du kan kjøpe en kartong med 10 pakker for ca 350 i utlandet og selge hver pakke for 60kr = 250 i fortjeneste per kartong.
Sist endret av Taurean; 31. mars 2011 kl. 09:20.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Hei!
Var litt usikker på hvor jeg skulle plassere tråden, så dere er velkommen til å flytte den

Skal på en klassetur nå, og lurer på hva som skjer om jeg blir tatt i toll med "litt for mye i kofferten". Er 18 år, og har planer om å kjøpe for hele kvoten, i tillegg til å kjøpe med noe 40% whiskey. Er det snakk om forelegg og beslagleggelse?

Har prøvd å google litt, men fant igrunn bare utdaterte artikler og tråder. Kan vel hende at det er inkompetansen min som setter en stopper her, det er fortsatt uvisst.

På forhånd; takk
Vis hele sitatet...
prøv iTaxfree (iphone app) den regner ut nøaktig hva du får i forelegg om du blir stoppet med for mye i tollen. 1 Flaske wiskey = du får beslaglagt flasken og må betale et forelegg på 300 kroner.

Sitat av McLovin Vis innlegg
Auch. Har mista litt trua på å kjøpe med ekstra
Vis hele sitatet...
Neida, du må bare vite hvor de magiske grensene går og hvordan du bør fordele varene (mellom tobakk, sprit og vin) for å ikke risikere for stor bot
Sist endret av petterpan2; 31. mars 2011 kl. 09:41.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
prøv iTaxfree (iphone app) den regner ut nøaktig hva du får i forelegg om du blir stoppet med for mye i tollen. 1 Flaske wiskey = du får beslaglagt flasken og må betale et forelegg på 300 kroner.



Neida, du må bare vite hvor de magiske grensene går og hvordan du bør fordele varene (mellom tobakk, sprit og vin) for å ikke risikere for stor bot
Vis hele sitatet...
300kr hørtes lite ut, jeg fikk 5000kr for 4 flasker sprit 2 kartonger røyk, og en flaske bailyes
men hvordan er det for 18åringer å ta med seg sprit inn i Norge?
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
300kr hørtes lite ut, jeg fikk 5000kr for 4 flasker sprit 2 kartonger røyk, og en flaske bailyes
Vis hele sitatet...
Det høres veldig snodig ut. 4 Flasker sprit for mye er 1900 kroner og 2 kartonger røyk for mye er 300 kroner. Hva bailyes går som er jeg litt usikker på, går det som sprit blir det ytterligere 700 kroner. Totalt 3000 kroner. Sikker på at du ikke hadde med deg noe annet?
bailyes går som vin, all alkohol over 22% er "sprit" alt under er vin eller øl
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
prøv iTaxfree (iphone app) den regner ut nøaktig hva du får i forelegg om du blir stoppet med for mye i tollen. 1 Flaske wiskey = du får beslaglagt flasken og må betale et forelegg på 300 kroner.



Neida, du må bare vite hvor de magiske grensene går og hvordan du bør fordele varene (mellom tobakk, sprit og vin) for å ikke risikere for stor bot
Vis hele sitatet...
Har ikke iPhone, så om du kunne sjekke ut hva straffen er for å ta med to 70cl flasker sprit utenom kvoten, hadde det vert fint

Blir det foresten slått hardere ned på de som er under 20?

Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvis du skal smugle i tollen, lønner det seg å gjøre det hver gang, sånn at du tjener på det i lengden. Så spørs det også litt hvor mange som går igjennom tollen. Går du bak en rekke på 10 stk er det mindre sjans for å bli plukka ut, er du èn av to så er det større sjans..
Vis hele sitatet...
Vi er et reisefølge 38 elever + noen lærere. Vi har også leigd buss som skal vere med på hele turen. Sjansen er vel større for å faktisk bli stoppet da?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Har ikke iPhone, så om du kunne sjekke ut hva straffen er for å ta med to 70cl flasker sprit utenom kvoten, hadde det vert fint

Blir det foresten slått hardere ned på de som er under 20?



Vi er et reisefølge 38 elever + noen lærere. Vi har også leigd buss som skal vere med på hele turen. Sjansen er vel større for å faktisk bli stoppet da?
Vis hele sitatet...
Neida, du tar buss sier du... kjøp deg en anonym sekk etc fyll den opp med godsakene og vær litt forsiktig slik at du ikke stikker deg veldig mye ut med sekken. Blir du stoppa er den ikke din, blir dere ikke stoppa er den din. Selvfølgelig kan metoden være litt kjip men den er effektiv. Bare ikke lev opp til nicket ditt, McLovin så går det nok bra!
selv da je ble stoppa og fortalte dem at jeg hadde 1 og en halv liter med rakija så sa de ikke noe på det og lot meg gå
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
300kr hørtes lite ut, jeg fikk 5000kr for 4 flasker sprit 2 kartonger røyk, og en flaske bailyes
Vis hele sitatet...
Jeg ble tatt i tollen når jeg kom fra københavn med båten,hadde 1liter sprit i bagen.Jeg var 19 år på den tida og fikk 300 kr i forenklet forelegg.