Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 9261
IKKE SLETT FØR DU HAR LEST!

Ja, har vært innom lovdata.no og tittet, men finner ikke lover angående forskjellige kniver osv. Jeg er sikkert ræva osv, men finner ingenting. Har også søkt her inne uten å finne gode svar.

Tenker å kjøpe inn en god del våpen nå. Begynner pent med fine kniver.

Er kastestjerner ulovlige?
Kastekniver?
Kasteøks?
Er ganske sikker på at sprettkniver er ulovlige, men spør for moro skyld?


Oppdaterer posten seinere med et par ekstra spørsmål(hvis ikke admin sletter tråden, selvfølgelig), skal se litt mer rundt omkring først.

Takker for alle svar!
Sist endret av enanthate; 10. mars 2008 kl. 15:36.
Søkte, men fant det som sagt ikke. Les før du skrur på caps lock

I posten du ga meg står det mye om hva som skjer om man blir tatt for å importere ulovlige våpen. Dette driter jeg fint i. Det jeg er ute etter er HVA som er ulovlig. Er kastestjerner ulovlig? Er kastekniver, kasteøkser osv ulovlig?
Sist endret av enanthate; 10. mars 2008 kl. 16:34.
I Oslo får man iallefall kjøpt kasteøkser, kastekniver(ninja-style) og mange andre kastevåpen. Så jeg ser ikke helt for meg at det skal være ulovlig å kjøpe. Det er dog ganske mulig det er ulovlig å importere slike kastevåpen.
Kastestjerner er ikke lovlig, men kaste økser, kniver , kort osv er lov. Dette er på grunn av ninja dillaen som var på 80tallet, folk kasta faktisk ninjastjerner på hverandre da.
Hvis du bor i oslo så stikk ned på pentagon butikken og snakk med de som jobber der, de veit alt om hva som er lov og ikke.

sprett kniver er heller ikke lov såvidt jeg vet.

men er ikke noe stress å bare ha det hjemme selv om det er ulovlig, men hvis du har tenkt til å bruke de eller noe(i selforsvar regner jeg med), så får du nok litt mer stress i en eventuell rettsak.
Tanken er å kjøpe en god del fra utlandet, og tollen blir jo et problem så lenge ting er ulovlig. Skal prøve å sjekke det mer opp. Takk for alle svar.
dra ned til din lokale politistasjon og prøv å få registrert deg som selger, de hjelper deg med alt og sørger for at hvis du sikrer ting godt nok, får du oppbevare og importere så mye du vil og hva du vil.

edit: og forresten, alt av skjulbare våpen er ulovlig å ha uten tillatelse.
f.eks. sprettkniv, balisong, sverdstokk osv.
Sist endret av Ulvengunnar; 13. mars 2008 kl. 12:32.
Send mail til butikken før du bestiller å spørr om de kan kalle leveringa for noe annet en "knifes" !?
Om du får skiftet navn til feks "cocaine" eller "weed" er det mindre sjangse for å bli stoppet i tollen.

Eller kansje bare for å være helt safe få de til å kalle det "car parts"..for det er det vell ikke avgifter på ? eller moms eller hva enn det var?
Sitat av Ulvengunnar
edit: og forresten, alt av skjulbare våpen er ulovlig å ha uten tillatelse.
f.eks. sprettkniv, balisong, sverdstokk osv.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne ha en kilde på at sverdstokk er ulovlig.
Sitat av UngarEffect
Send mail til butikken før du bestiller å spørr om de kan kalle leveringa for noe annet en "knifes" !?
Om du får skiftet navn til feks "cocaine" eller "weed" er det mindre sjangse for å bli stoppet i tollen.

Eller kansje bare for å være helt safe få de til å kalle det "car parts"..for det er det vell ikke avgifter på ? eller moms eller hva enn det var?
Vis hele sitatet...
De jeg skal kjøpe av gjør dette fra før, og det meste som er ulovlig(som balisonger, batonger osv) sklir rett igjennom, men det har da ikke noe å si? Jeg skal som sagt importere en god del, og har ikke tenkt til å bestille én gang, det er snakk om mye mer. Gidder ikke ta noen sjanser, derfor skal jeg kun bestille lovlige våpen.

Sitat av Ulvengunnar
edit: og forresten, alt av skjulbare våpen er ulovlig å ha uten tillatelse.
f.eks. sprettkniv, balisong, sverdstokk osv.
Vis hele sitatet...
Vet balisonger er ulovlige, men det har vel ikke noe med at den er skjulbar å gjøre? Ville vel sagt at en foldekniv også er skjulbar, men disse er fullt lovlige i Norge.



Foldekniver er jo lov, men fant en "foldekniv" jeg digget. Tror dere denne er lovlig? Ville vel egentlig heller tatt den som en kastestjerne enn en foldekniv.
Sist endret av enanthate; 13. mars 2008 kl. 20:45.
Jeg så en sånn på Pentagon senest i går, så tipper det er lovlig..
Kastestjerner også kalt shurikens er ulovlige i Norge. Dette gjelder også elektrosjokkvåpen, batonger, batangakniver, springkniver og nunchakus. Disse er kun lovlig å inneha med spesiell tillatelse. Hvordan du får den må du snakke med ditt lokale politikammer om. Kastekniver, "knivstokker", sverdreplikaer, kasteøkser og uskarpe ninjastjerner er lovlige i Norge. Med uskarpe mener jeg ting som ikke er kvesset. Mener å huske at mye som i prinsippet er ulovlig er lovlig så lenge det er snakk om pyntegjenstander og ikke bruksgjenstander. Men ikke kjøp med noe du er usikker på fra utlandet. Blir du stoppa blir du tatt for våpensmugling. Dette gjelder også ved netthandel.
Vel, fant ingen god kilde akkurat nå men kan veldig godt huske og være på pentagon å få høre at ALT av skjulbare våpen ikke var lov i Norge. Spørsmålet mitt til å begynne med var ang. Balisong og da fortalte de meg at så lenge våpenet er skjulbart så er det ikke lov å oppbevare det.
Men for all del, er grisefornøyd at det ikke var korrekt jeg nå.
Sist endret av Ulvengunnar; 14. mars 2008 kl. 08:39.
Var temmelig sikker på at admin ville slette tråden før han har lest, etter det jeg leste i en sticky tråd. De er strenge når det gjelder å spøre hva som er lovlig osv.
Derfor brukte jeg overskriften, du skrev en tilbake. Må jo få lov til å kommentere det, når du ber meg søke før jeg har postet, når jeg allerede har skrevet at jeg har søkt Unødvendig diskusjon...


Takk for alle svar forresten, til dere som har tatt til dere bryet og hjulpet meg!
Er det andre regler for import? At en kastekniv er lovlig i Norge er greit nok, men det er ikke andre regler for å importere disse?
Tenkte å ringe inn og høre før jeg bestiller noe, men hvor burde jeg forhøre meg om hva som er lovlig? Finnes det en egen avdeling for dette e.l? Evt. kan jeg vel ringe 02800 og få hjelp videre derfra.
Sist endret av enanthate; 14. mars 2008 kl. 16:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Ulvengunnar
dra ned til din lokale politistasjon og prøv å få registrert deg som selger, de hjelper deg med alt og sørger for at hvis du sikrer ting godt nok, får du oppbevare og importere så mye du vil og hva du vil.

edit: og forresten, alt av skjulbare våpen er ulovlig å ha uten tillatelse.
f.eks. sprettkniv, balisong, sverdstokk osv.
Vis hele sitatet...
Sverdstokk får du kjøpt på pentagon faktisk.
Enkelt og brutalt farlig våpen: en tre mørter... disse har da perfekt grep i neven med knokeforsterkende effekt og en nøye ballansert kule til å demontere fronten av ansiktet til folk... but hey, that's just me ^^
Sitat av wolty
Enkelt og brutalt farlig våpen: en tre mørter... disse har da perfekt grep i neven med knokeforsterkende effekt og en nøye ballansert kule til å demontere fronten av ansiktet til folk... but hey, that's just me ^^
Vis hele sitatet...
Hva i all verden er "tre mørter"?
http://www.ung.no/vold/1173_Er_det_l...sshansker.html

Der står jo hva som ikke er lov værtfall.

'Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter'
Hekkan, da hadde jeg flaks at jeg ikke ble tatt for våpensmugling. Hadde med meg ninjastjerner, batong, springkniv og stungunner osv. hjem fra utlandet. I tilleg til 10 liter sprit og 8 kartonger røyk

Btw, er det purk på forumet?
Isåfall er det en "venn" som har haxxet aarst0g sin bruker.
Sist endret av aarst0g; 7. april 2008 kl. 23:33.
Mener å ha blitt fortalt en gang at kniver som er tve egget ikke er lovlig i Norge. Ettersom dette er beregnet som et stikk våpen eller noe slikt? Stemmer dette?
Sitat av aarst0g
Btw, er det purk på forumet?
Isåfall er det en "venn" som har haxxet aarst0g sin bruker.
Vis hele sitatet...
Det er nok ganske mange som holder oppsikt med dette forumet, Politiet er vell gjærne en av de
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av FOR 1963-01-25 nr 9722:
Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.
§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1
Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc. og spretterter.
Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.
Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.
I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.
Vis hele sitatet...
FOR 1963-01-25 nr 9722: Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon har hjemmel i lovene: LOV-1961-06-09-1-§2, LOV-1961-06-09-1-§5, LOV-1961-06-09-1-§6a, LOV-1961-06-09-1-§7, LOV-1961-06-09-1-§10, LOV-1961-06-09-1-§23, LOV-1961-06-09-1-§27a, LOV-1961-06-09-1-§31
Sist endret av sptz; 8. april 2008 kl. 14:57.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Oi, liten threadnecro det der. Vel, når tråden først er gjenopplivet kan jeg likesågodt spør, er sløvete balisonger og butterfly-kniver tillatt? Hadde tenkt å bruke den I sammenheng med et skuespill.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Og analinspeksjonen med tissefant, det sa de til meg i går baki vanen. Men til trådstarter, vet at jeg ikke har noe med det, men hvorfor denne plutselige trangen til å starte et lite arsenal?
Sist endret av CaptainP; 20. mai 2008 kl. 06:15. Grunn: Vet ikke helt, unnskyld.
Sitat av CaptainP
Og analinspeksjonen med tissefant, det sa de til meg i går baki vanen. Men til trådstarter, vet at jeg ikke har noe med det, men hvorfor denne plutselige trangen til å starte et lite arsenal?
Vis hele sitatet...
Han skal selge de
Tjene penger osv.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Plectophera
Oi, liten threadnecro det der. Vel, når tråden først er gjenopplivet kan jeg likesågodt spør, er sløvete balisonger og butterfly-kniver tillatt? Hadde tenkt å bruke den I sammenheng med et skuespill.
Vis hele sitatet...
Nei, det er nok like ulovlig.
Det er jo fortsatt en balisongkniv.
Hmm, sant. Får vel bare prøve å lage en i plast, tre eller noe sånt.

Edit: Budget spies ftw!
Sist endret av Plectophera; 20. mai 2008 kl. 19:41.
Koslig og ha noe våpen vel, kan kansje være at trådstarter faktisk plutselig ble veldig intresert i kviver og våpen og sånt?? ikke vet jeg, det kan jo være greit og ha et lite utvalg..
▼ ... flere år senere ... ▼
alle tingene du nevner er nok så ulovlige men det er altids ein sjangse får at det slipper gjennom.

går du på for exs www.bladeplay.com ser du at de ikke sender til norge pågrunnet det er ulovlig

finner du en side der du kan skrive landet direkte inn er sjangsene for at det kommer nok så store.

men blir du tatt med det risikerer du og miste visa kort (må klare deg med electron som også er mulig og bruke på internett om du finner riktige siden)

har du problemer med og ståle på utensanske sider er det også folk i norge som seller disse tingene som er utrolig lette opg få fatt på.
Kaste stjerner er ulovelig
Sprettkniver vet jeg er ulovelig
Det heter forresten Spring kniv
Sist endret av Zitto; 16. mars 2011 kl. 11:14.
Vet ikke om det er nevnt men du kan og eie skytevåpen ifra før 1890 eller 1880 som ikke er plombert.
Det er et våpen jeg så i en turistsjappe i syden en stund tilbake, som jeg ønsker å vite navnet på. Det var en slags slegge. Det består av et håndtak på som var ca 15 cm i lengde og en diameter på 4 cm. Så ut fra håndtaket er det en slags lang "fjær" som er ca 25 cm lang, med et metallkule ut på tuppen, som kanskje er 2 cm i diameter. Så når man slår med denne slegga får man mye mer kraft i slaget pga av denne fjæra.

Har hørt at dette våpenet ble brukt av Gestapo for å torturere fanger under 2.verdenskrig. Noen som vet navnet på denne? Har hørt "tåtten-slegge", men finner ikke noen resultater på google.
Sist endret av Omnibenevolence; 16. mars 2011 kl. 11:39.
De som ble brukt av Gestapo gikk under navnet Totenslager.

De er ofte merket med SIPO som ofte tolkes som Sicherheitspolizei, men nyere utgaver er og merket med dette. Det er og rart ettersom Reichssicherheitshauptamt overtok for Sicherheitspolizei etter 1939, derav ville de ikke bli produsert med det navnet etter Reichssicherheitshauptamt overtok.

Jeg tror det fortsatt er usikkert hvorfor de ble merket SIPO.
Sitat av Zitto Vis innlegg
Kaste stjerner er ulovelig
Sprettkniver vet jeg er ulovelig
Det heter forresten Spring kniv
Vis hele sitatet...
*Kastestjerner
*ulovlig
*springkniv

Kanskje ikke være moralsk pekefinger på gramatikk uten å sjekke din egen først?
Mente å lese at det er forsvaret og politiet som har monopol på kastekniver og sånt i Norge.
Tror nok det er ganske så lite kastekniver i bandolærene til det Kongelige Norske Politi. De glimret i alle fall med sitt fravær da jeg var i Forsvaret.
Jeg har kastet bajonetter i militæret, men det var på eget initiativ.
Men hvis kastekniver er ulovlig, hvordan skiller myndighetene disse knivene fra vanlige kniver?
Kastekniver har blant annet tyngre blad og en utforming som gjør de mer egnet for kast.
Jeg har da en kniv som jeg bruker som en vanlig kniv men som også utmerket godt kan brukes som kastekniv pga. vektbalansen. Hvordan klassifiseres en sånn kniv? Den ser forsåvidt helt vanlig ut.
Alt står i posten til Sptz litt lenger oppe. Han har ganske enkelt kopiert våpenloven, det er ikke mer komplisert enn det!


Er det ulovlig og du prøver deg, så må du regne med at du kan bli tatt.
For en to uker siden, bestilte jeg meg en kniv fra DX.
Noen dager senere fant jeg ut at det var ulovlig, og etter der igjen, at det var oppmot 40% sjans for å bli tatt.

Hva skjer hvis jeg er så uheldig å bli tatt? Blir det et stort sirkusspetakkel med politi,hæren,flyforsvaret og det hele? Det kom ikke fram at det var en springkniv, det fant jeg ut etterpå. Så at den var ulovlig, visste jeg ikke.
Gjetter på at du bestilte fra en utenlandsk side ? Da blir den vel bare tatt av tollen hvis den blir oppdaget. Tviler på at du skulle få noen problemer.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
For en to uker siden, bestilte jeg meg en kniv fra DX.
Noen dager senere fant jeg ut at det var ulovlig, og etter der igjen, at det var oppmot 40% sjans for å bli tatt.

Hva skjer hvis jeg er så uheldig å bli tatt? Blir det et stort sirkusspetakkel med politi,hæren,flyforsvaret og det hele? Det kom ikke fram at det var en springkniv, det fant jeg ut etterpå. Så at den var ulovlig, visste jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Er nok sjelden hæren kommer og banker på døra di fordi du har bestilt en springkniv. Tror heller ikke luftforsvaret har noe med det og gjøre. Politiet pleier ikke å bruke en f16 for å åpne en dør liksom.
Worst case scenario den blir beslaglagt og du må møte til et avhør.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Er nok sjelden hæren kommer og banker på døra di fordi du har bestilt en springkniv. Tror heller ikke luftforsvaret har noe med det og gjøre. Politiet pleier ikke å bruke en f16 for å åpne en dør liksom.
Worst case scenario den blir beslaglagt og du må møte til et avhør.
Vis hele sitatet...
Greit det er vanskelig og tolke ironi i skriftform. Men den du quota var vel ganske åpenbar? Mulig jeg går i samme felle nå da men!

Men nei, vil tro du får meget lite problemer. Det er vel ganske vanlig at folk gjør slike feil. Du kan tilogmed si at du trodde det var noe annet du bestilte. Du mister riktig nok sikkert pengene dine, men ikke så mye mer.

Er ikke slik som med narkotika som ALLE vet er ulovlig. I prinsippet gjelder de samme lover og regler, men de er nok mindre strikse på våpen som (ofte) er i grenseland til hva som er lov.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
For en to uker siden, bestilte jeg meg en kniv fra DX.
Noen dager senere fant jeg ut at det var ulovlig, og etter der igjen, at det var oppmot 40% sjans for å bli tatt.

Hva skjer hvis jeg er så uheldig å bli tatt? Blir det et stort sirkusspetakkel med politi,hæren,flyforsvaret og det hele? Det kom ikke fram at det var en springkniv, det fant jeg ut etterpå. Så at den var ulovlig, visste jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Mulig at de gir deg et forelegg. Altså bot og rulleblad.
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Tror nok det er ganske så lite kastekniver i bandolærene til det Kongelige Norske Politi. De glimret i alle fall med sitt fravær da jeg var i Forsvaret.
Vis hele sitatet...

Grunnen for at de har monopol på det er vell for at ingen andre skal ha det?
Kun Ninjatroppen til Arne Treholt som bruker kastestjerner og kastekniver i Forsvaret...
Sitat av DocMowinckel Vis innlegg
Grunnen for at de har monopol på det er vell for at ingen andre skal ha det?
Vis hele sitatet...
Poenget var vel heller at Politiet og Forsvaret ikke benytter kastekniver...
Sitat av dåttkom Vis innlegg
Poenget var vel heller at Politiet og Forsvaret ikke benytter kastekniver...
Vis hele sitatet...
Tror det er en meget enkel forklaring på akkurat det. Det skal mye trening til for at kastestjerner/kniver blir effektive våpen i strid.