Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4710
Heisann Hoppsann!

Jeg og noen kompiser driver å småplanlegger litt på noe vi kan gjøre i sommer. Det vi har endt opp med er å bygge en flåte : Planen vår er å bruke paller, syrekanner (Grassat), og finne en billig påhengsmotor på Finn.

Spørsmålene blir da :

Er det noen som har gjort noe lignende før?

Hvilke materialer brukte dere?

Hvor stor flyteevne kan beregnes på syrekanner (Grassat) ?

En halvseriøs plantegning for prosjektet :

http://bildr.no/view/838137

Takker for svar
Sist endret av Loony; 7. mars 2011 kl. 01:35.
Bildet funker ikke....
Trådstarter
20 2
Edita, virker nå
Ser grundig planlagt ut, kommer nok til å funke:PPPppppPPPpppP
Men bare paller funker ikke så godt, du burde lage av planker og materiale

prøvr å google deg ltt frem
Ta en titt her: http://freak.no/forum/showthread.php?t=133696
Og gå videre på Facebook-lenken for å se bilder fra hele prosjektet. Jeg ble i hvertflall imponert!
Lykke til.
Søk Bør funke dette, bare lag ei grei ramme, fyll på med blå plasttønner, fest dei med "patentbånd", snu rama og bygg "gulv" og sjøsett.

Ei tønne gir ca 200kg oppdrift,
Kilde
Sist endret av FpsDog; 7. mars 2011 kl. 02:23.
Ser flere problem med designet deres! Det at dere har hele undersiden fylt opp med "dunker" vil gjøre at den blir sykt ustabil, Det optimale hadde vært å kun ha flyteelemnter/dunker på langsidene, søk på google bildesøk etter flytebrygge og hent ideer derifra! For det andre er paller noe dritt å bygge med!

Ta heller utgangspunkt i en flytebrygge, så bygg overbygg over! Blir sykt tøft!
Enig med Xzip. Uten å være noen som helst ekspert:

Hvordan flåten oppfører seg når dere er på toppen av bølgetopp er viktig. Et stivt design med oppdrift hele veien vil typisk ikke ta av for bølgene, men heller gjøre det verre for dere oppå. Tenk deg et bord med bein i midten.. også prøver du å få det til å stå på ujevnt terreng.

Skal dere ha stiv ramme ville jeg gått for katamaran-type design, med oppdriften delt ut på sidene. Klarer dere å få inn litt fleksibilitet i skroget er det ikke like nøye dog.

Når deg gjelder oppdrift, så vil flåten fjerne like mye vann som den veier. Det vil si at veier flåten totalt med dere 500 kg, så vil den fjerne 500 liter vann (1 liter vann = 1 kilo). 1 liter med luft kan dermed grovt sett løfte 1 kg.

For at flåten skal være stabil vil dere nok at kannene skal rundt ligge mellom 1/2 og 2/3 under vann. Vil dermed tippe at 1000 liter luft-beholdere totalt sett på en større flåte vil være passe.
Høres ut som et bra prosjekt! Ja, jeg har gjort noe liknende før. I fjord faktisk. Da lagde vi fest-flåte.

Legger noen bilder som vedlegg.
Se også facebooken min: http://www.facebook.com/album.php?id...878&aid=187681

(Den lille 4-hesteren foran er ikke den vi brukte som drift. det var bare baugpropell. Bak hadde vi 80 HK

Materialer: Alt vi kunne "finne"
Flyteelementer: 26 stk a 200liter. Oppdrift grovt regnet til 5,2 tonn. Litt lite da den ble litt baktung.
Sist endret av djsonofm; 7. mars 2011 kl. 09:17.