Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 15386
Nå har visst psykedeliske sopper blitt bannet i Nederland. The Guardian kom ut med dette i en artikkel 12.oktober. Begrunnelsen for banningen er blant annet en ustabil psykisk jente som ble drept da hun fant på å hoppe ut fra en balkong under påvirkning av rusen, hvorav foreldrene hennes skyldte på soppen. En britisk turist hadde gått amok i et hotell, knust et vindu og kuttet hånden sin stygt. En islandsk student hadde trodd han var forfulgt og hoppet ut av balkongen sin hvor han brakk begge beina og en dansk turist hadde gått ape med bilen sin og nesten påkjørt folk på en campingplass. Banningen vil tre i kraft i løpet av noen måneder, og sjapper som selger sopp vil ble stengt . Dette er jo en stor nedtur for Nederland, da de steppet opp som et godt eksempel med lovlig gjøring av enkelte rusmidler. Da dette er høyt populært, vil selfølgelig Nederland miste en del profitt som følge av dette, og enkelte frykter at salget av sopp vil fortsette på det ulovlige markedet, og/eller at LSD vil erstatte soppen i en viss grad, da uten noen advarsler eller veiledning som fantes på pakkene med sopp.

Her er link til The Guardian: http://www.guardian.co.uk/drugs/Stor...190253,00.html
Sist endret av Sky; 19. oktober 2007 kl. 00:05.
Trodde egentlig ikke at dette kom til å bli en realitet..
Tok vist feil.

Idiotisk!
synd at noen få individers dårlige opplevelser skal ødelegge for alle de tusen som har hatt fantastiske livsforbedrende opplevelser
Hørte om denne saken for en stund tilbake, men jeg trodde aldri at de faktisk ville gjøre noe så drastisk som dette.

Hadde selv planglagt en tur til Nederland i nærmeste framtid, og deres "liberale" forhold til psykedelisk sopp var noe jeg hadde sett frem til å oppleve, men slik blir nå ser det ikke lyst ut. Det er dumt at uforsvarlig bruk fra visse menneskers side skal føre til slike strenge forandringer, så dette var ikke bra, nei...
Fikk inntrykk (etter å ha lest avisartikkelen) av at dette ikke er helt avgjort ennå, og at det fortsatt er mulig at soppen ikke blir bannet, tar jeg kraftig feil nå eller?
Og kan man stole på at the guardian kommer med fakta og ikke med fleip?
Selv om the guardian ofte liker å ta seg kreative friheter er det ikke så mange varianter å tolke av :

"The Dutch government will ban the sale of hallucinogenic mushrooms, the justice ministry said yesterday, rolling back part of the country's permissive drug policy after a number of incidents, including the death of a teenager who had eaten them.

The ban will go into effect within months and does not need parliamentary approval, Wim van der Weegen, a ministry spokesman, said. Shops that continued to sell magic mushrooms would be closed."

Synd, men det virker sant...
Dette er helt tragisk. Hadde sett frem til min jomfrutur til Amsterdam over nyttår, og hovedattraksjonen ville jo selvfølgelig vært soppen. Dette gjorde meg trist.
Forferdelige greier, men det er jo slik det gaar naar fascismen raader i land som USA, som har stor innlytelse paa tyskland, som igjen har kjempeinnflytesle paa hva som skjer ellers i europa. En sorgens dag indeed.
Dette var kjipt å høre. Jeg og en kompiss har planer om å dra til amster til sommeren, og selfølgelig ta sopp. Ser ut som om sopp turen ikke blir noe av.

Noen som veit om det er lov med psykedelisk sopp i england? Har hørt at det er det så lenge den er fersk
Tror England la ned forbud mot sopp i 2005 eller rundt der.

EDIT:

Sitat av Erowid.org
2005, Jul 18: Mushroom ban in U.K. began on July, 18, 2005 when the Home Office clarified that the accidental picking of psilocybin mushrooms or having them grow inadvertently on property would not be subject to the law. Fresh mushrooms are now considered a Class A drug under this new law.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Slaktern; 19. oktober 2007 kl. 14:23.
Sitat av Dr.Gonzo
Noen som veit om det er lov med psykedelisk sopp i england? Har hørt at det er det så lenge den er fersk
Vis hele sitatet...
Jeg bor i England naa, og jeg kan forsikre deg om at her er narkotika ikke akseptert, med mindre du er i London, hvor politiet ikke slaar ned paa det i noen stoerre grad. Det betyr ikke at det er lovlig. Sitter du og turer foran politiet, saa blir du taua.

Men det er vanligere med hasj her enn i Norge, det kan jeg si. Men jeg har ikke sett noe til andre rusmidler i noen stoerre grad (saa en fyr drive med kokain 0og poppers paa en fest her i denne bittelille landsbyen jeg bor i, men ikke noe mer)
Sitat av Sky
Begrunnelsen for banningen er blant annet en ustabil psykisk jente som ble drept da hun fant på å hoppe ut fra en balkong under påvirkning av rusen, hvorav foreldrene hennes skyldte på soppen. En britisk turist hadde gått amok i et hotell, knust et vindu og kuttet hånden sin stygt. En islandsk student hadde trodd han var forfulgt og hoppet ut av balkongen sin hvor han brakk begge beina og en dansk turist hadde gått ape med bilen sin og nesten påkjørt folk på en campingplass.
Vis hele sitatet...
Det hører med til historiene at turistene ikke bare var på sopp. Jenta som hoppet var selvsagt også full, samme med han med hånda. Mener det gjaldt for dansken også. Hvor mange selvmord og selvmordsforsøk skjer i løpet av et år som følge av at vedkommende var drita full og depressiv? Jævla mange. Hvor mange mennesker går helt ape på fylla og ødelegger stash og andre folk? Jævla mange fler. Blir alkoholen ofret på den kollektive samvittighets alter av den grunn? Selvfølgelig ikke.

Dette er bare ett av stegene nederlandske myndigheter har iverksatt den siste tiden for å skjerpe inn den liberale ruspolitikken landet er verdenskjent for. Blant annet har mange coffeshops blitt nektet fornying av lisens for salg av cannabis, og andre naturlige rusmidler (f.eks. yohimbe og herbal XTC) har også blitt forbudt. Nye forbys nesten hver måned.

Jeg ber dere alle om å signere denne petitionen: http://www.petitiononline.com/paddovb/petition.html
OK, så er det kanskje for sent for soppens del, men vi kan ihvertfall vise at vi ikke er enige. Send linken til alle venner og bekjente som ønsker å beholde et fritt Nederland!
Sist endret av capo420; 20. oktober 2007 kl. 10:44. Grunn: typo
Men dette trer vel ikke i kraft før om 2mnd?
Håper jeg iallefall ikke, for jeg skal ditt om 1 mnd, men jeg syntes og høre at det var 2mnd til. Trist =`\
Sist endret av slink; 20. oktober 2007 kl. 14:11.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Gode poeng capo420. Jeg synes hele greia er tåpelig, men det er vel litt med dette at Nederland antagelig er under press fra mange hold, for mange land har jo absolutt ikke en liberal narkotikapolitikk og er sikkert ikke stor tilhenger av Nederland sin. Nederland hadde jo tatt et stort steg i riktig vei, men ser nå ut til å bli presset ned igjen. Hvorfor? Simpelthen på grunn av noen få individers ustabile mentale tilstand og i kombinasjon med alkohol som endet negativt, og da synes jeg ikke man kan gi soppen skylden for dette.

Alkohol, som du sier, forårsaker jo mye flere problemer enn en rolig tur på sopp. Jeg lurer på hvor mye samfunner bruker på alkohol relaterte skader og problemer i løpet av hvert år, det er ihvertfall ikke et lavt tall. Når man drikker seg sørpe full gjør du irrasjonelle ting, og mange blir voldelige også, og det forekommer ganske mye mer på alkohol enn sopp. Men det ser ikke ut til at dette er tatt i betraktning. I tillegg til dette er jo alkohol rein gift for kroppen, psilocybin er ikke det i moderate doser. Jeg vet selfølgelig at alkohol er et akseptert rusmiddel i samfunnet, og har vært det lenge, men sopp derimot har vært i bruk i flere generasjoner. Kanskje ikke av et like stort omfang som alkohol tilhengerne, men allikevel. Nå var jo sopp blitt akseptert og legalisert i Nederland, og at det nå skal forbys pga disse få personene er helt på trynet i forhold til statestikker hvor alkohol topper listene med skader.
Sist endret av Sky; 20. oktober 2007 kl. 23:13.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har faktisk full forståelse for den avgjørelsen der. Men synd er det jo
SnurreVips: Hvordan kan du ha forståelse for en sånn avgjørelse? Det stoffet har ikke drept noen uten påvirkning av andre stoffer eller psykiske lidelser (noe alle burde vite at man ikke burde blande sopp med), mens stoffer som alkohol og sigaretter dreper tusener hver dag uten en eneste konsekvens fra statens side! Alkohol har ikke engang en advarsel! Aldersgrenser hjelper ingenting, uansett hvor du er.
Blir for dumt å klage på det her, sopp er/kan være farlig, du vet aldri hvordan mennesker reagerer på det og du kan ikke akkurat gjøre det ulovlig å ta det ilag med alkahol, selv om det hadde vært sunn fornuft. Om ikke en ban, burde det HVERTFALL ikke vært lov å kjøpe sopp om man ikke var over 21. Greit vi alle er for liberale narkotika lover og alltid bruker argument om hvor farlig alkahol er, men man burde være voksen nok til å fatte at det ikke er helt ufarlig at enhver person som f.eks er på klassetur i amsterdam og er 18 år og ikke har litt peiling på hvor sterk psykisk man er....kan gå å få kjøpt seg sopp, mener hvertfall jeg!
hideout:
Jeg ser ikke noe i argumentasjonen din som rettferdiggjør utsagnet om at det blir for dumt å klage på denne utviklingen. Det er utvilsomt farer forbundet med inntak av sopp, men et forbud er ikke en løsning som står i jevnt forhold til "problemet", og at Nederland nå bruker disse enkelttilfellene som unnskyldning for å gi etter for politisk press er absolutt noe verdt å klage på..
Sist endret av mentalmelt; 28. oktober 2007 kl. 23:51.
Særs lite dødsfall som koblest til hasj, derimot endel dødsfall som koblest til sopp,legaliseringa av hasj der nede støtter jeg fullt ut. Sopp derimot er farlig og det er ikke noe å diskutere, ikke under kontrollerte forhold, men en person med ikke så sterk psyke/ustabilt livsforhold, så kan det gå VELDIG galt om den personen bruker sopp. Derfor ser jeg ikke akkurat de gode argumentene i å ha det i en butikk hvor HVEM som helst kan kjøpe det. Nå er ikke jeg så stor fan av sopp, men har testet det med hell og uhell, men det ser jeg på som et narkotisk middel som ikke burde være tilgjengelig for all ungdom, så om skoleelever som er i amsterdam for å ruse seg kun for kjøpt cannabis, så ser jeg på det som veldig positivt! Men kanskje det kunne blitt gjort en mellomting, du har jo coffeshopsa hvor folk sitter å røyker, kanskje noen rom der man kunne sitte å spise, litt usikker, at hvem som helst skal kunne kjøpe med seg sopp er jeg sterkt imot hvertfall - Aldersgrensen burde UTVILSOMT vært satt til 21 uten at det egentlig stopper problemet(Hva er egentlig aldersgrensen på å kjøpe det?)
En del dødsfall som kobles til sopp? Hvilken verden lever du i egentlig? Det skjer en gang her og der, men mediene er alltid like ivrige på å slå det opp som verdens undergang fordi en eller annen løk har klart å skade seg. Til opplysning klarer cannabis helt fint å sende uheldige brukere ut i fullblåste psykoser, så ikke gå rundt og si at sopp er så fryktelig ille hvis du mener at cannabis fremdeles skal omsettes over disk.
10-21-2007, 04:49 PM
Alfa
Webmastur-Beta
Administrator

Re: Holland bans Magic Mushrooms
The Dutch government has made a new risk assessment on the risks of magic mushrooms. This was done on request of the minister of health, as he needed a reason to ban magic mushrooms. The expert committee concluded that magic mushrooms carry low to no risk and they should not be banned.

None the less, the minister is going to ban magic mushrooms. Unless parliament votes against it, magic mushrooms will be illegal within 2 months. A slight majority of Parliament previously was in favour of a ban.
Vis hele sitatet...
Finner ingen nyhetsklipp på dette, men Alpha pleier å være pålitelig. Hvis det stemmer, er det jo helt pling i bollen av helseministeren å gå i mot den rapporten han iscenesatte for å bygge opp under sin egen argumentasjon. Gud, jeg må ta over verden snart. Vi kan jo faen ikke la oss styre av denne typen folk.
Dette er litt offtopic, men vil dere ha sopp i norge, les på:

Slik det er nå er Unge Venstre for avkriminalisering av alle rusmidler. Jeg er selv medlem, men sliter med at flertallet ikke er for fullstendig legalisering og kontrollering. Jeg oppfordrer alle som vil ha legalisering til å melde seg inn i Unge Venstre, norges eneste politiske parti med en liberal rusmiddelpolitikk (med unntak av DLF, men de suger), slik at vi kan endre partiets rusmiddelpolitikk i en enda mer liberal retning, i tillegg til å få dem inn på stortinget. Og husk at når et parti gjør kromspring, så følger kanskje andre etter. Unge Venstre fronter kampen mot nulltoleransen, og vi har mulighet til å hjelpe dem! Jeg er selv medlem og oppfordrer alle som bryr seg om legalisering til å slenge seg på.

Noe interessant lesestoff:
Unge Ventres rusmiddelpolitikk. Liberalt, men ikke liberalt nok.
Forumtråd om legalisering/avkriminalisering på Unge Venstres nettsider. Veldig mange glupe utsagn.
Legalisering til medisinsk bruk, på UV's nettsider.

UNGE VENSTRE IS APPROVED BY DEXTER
Sist endret av dexter; 29. oktober 2007 kl. 11:46.
Er hvertfall ingen tvil om at dagens ruspolitikk ikke fungerer!

http://www.nationmaster.com/graph/cr...-drug-offences
Var mye frem og tilbake her, noen vet om det selges sopp i amsterdam nå?
ja, i noen måneder enda, litt usikkert hvor lenge.
▼ ... noen uker senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg kan bekrefte at det fremdeles selges sopp i nederland.
Var akkuratt innom en Smart Shop og der kunne jeg velge mellom:
Amazonas, Mexican, Thai, Hawaien, Phil.stone, og ett par til som jeg ikke husker navnet på.

Jeg spurte karen bak disken om det var ulovlig, men karen snakket dårlig engelsk - men han nektet for at det var ulovlig.
Han guidet meg også til en annen Smart shop hvor de solgte 'blotters'.
Forskjellen fra 2004 til nå, er at man enkelte steder må vise legg, uansett - med mindre man er 40.
De forklarer det med at hvis ikke får de problemer med politet.

Konkluderer med at de ikke klarer å stenge denne virksomheten riktig enda. En taxi sjåfør fikk avkreftet en del flere "myter" jeg har både lest og hørt om i det siste. Så atm, er alt som det skal være.
Kom hjem derifra igår og slik jeg har forstått det er tørr sopp forbudt. mens fersk er forstsatt til salg.
uansett så var det helt sinnsykt... tilbragte 2 av dagene på sopptur colombian, hawaiian, golden teacher, equadorian... Trenger jeg si mer? sykeste var jomfrusopptur for meg der nede og mange nekter og selge de beste typene til førstegangsbrukere men etter og ha fortalt at vi har prøvd mange ganger, eller bare gå og kjøpe funka det fett hawaiian<3
skal der til sommeren. skal sette av ein dag til meskalin+hasj. og ein dag på sopp. gleder meg som ein unge!
tør sopp er forbudt, men fersk er lov? rart...
men er sikkert pga smugling og kriminelle.
Sist endret av itZsaiN; 21. november 2007 kl. 20:21.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Slaktern
Dette er helt tragisk. Hadde sett frem til min jomfrutur til Amsterdam over nyttår, og hovedattraksjonen ville jo selvfølgelig vært soppen. Dette gjorde meg trist.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok at dette ikke vil tre i kraft før etter nyttår, så om du forter deg litt vil du nok få oppleve det. Og, da jeg var i Amsterdam sist, ble jeg og kompisene mine tilbudt både det ene og det andre av ulovlige rusmidler på gata. Regner derfor med at sopp vil være enkelt å få tak i for Amsterdam-besøkende. Lovlig eller ikke lovlig...
Hvorfor er vi egentlig brydd?
Det er ingen som respekterer disse lovene likevel - Mennesker flest med fornuften i orden gjør som de selv vil om de ser at det er fornuftig valg å ta. Konsumering av sopp er et menneskelig fornuftig valg å ta, samme hva loven sier.

Loven er bare der slik at man kan leke katt & mus spillet, ikke noe mer.
Godt mulig du har et poeng der, men grunnen til at jeg interesserer meg er fordi tilgangen til sopp, samt det store utvalget av forskjellig sopp vil synke kraftig hvis et slikt forbud trer i kraft...
Følelsen av å lovlig kjøpe og nyte sopp slår så definitivt den ulovlige siden!
prisene går vel også opp hvis det blir ulovlig ;|
Etter mitt syn er det åpenbart at det er INFORMASJON som mangler rundt de psykedeliske stoffene. Og først og fremst hvor, når og hvordan disse stoffene bør og ikke bør praktiseres.

Hvis man skulle forby alt som kan være farlig om det blir brukt på HELT feil måte hadde det ikke vært stort igjen å gjøre her på planeten...
Og ærlig talt så kan man ikke forby bruk av en naturressurs som vokser fritt i skogen og som enhver som klarer å ta seg en plukketur(som er en del av opplevelsen om man skal gjøre det heeelt riktig) kan skaffe helt gratis.....uansett hvor dødelig den er.

Hvit fluesopp er ikke forbudt, selv om så og si alle som har smakt på en har lagt på røret for godt på en temmelig ubehagelig måte.
Det er selvsagt få som har smakt på en, fordi befolkningen er INFORMERT om at å spise hvit fluesopp er feil måte å bruke dette naturproduktet.

Det at myndighetene kaller psilocybinsopp for narkosopp el.l. fører jo bare til at masse fjortiser som ikke veit faen om faen bruker det som nettopp det...ett rusmiddel...

Med andre ord: Myndighetenes feilinformasjon har den største skylden i dødsfall der rusmidler og enteogener er involvert, ikke rusmidlene og ikke de feilinformerte barna som dytter i seg hva som helst hvor som helst for å rømme fra et samfunn hvis regler er bygget på forbud og frykt, istede for åpenhet og trygghet.

For meg er det helt greit å innføre strenge straffer for uansvarlig bruk av psykoaktive stoffer...akkurat som uansvarlig bruk av motoriserte kjøretøy el.l. for all del...fascistene kan godt innføre forbud mot alle rusmidler på alle offentlige steder i alle byer i hele verden. Men hva jeg gjør i mitt eget hjem eller i ute i naturen er min føkkings bissniss så lenge jeg ikke skader noen andre på noen måte.

Its not mushrooms that kill people.....people kill people....
(and monkeys do to...if they got a gun)
Sist endret av Vasall; 3. desember 2007 kl. 20:05. Grunn: utydelig setning
De kan innføre at du må ha et psykonautsertifikat - med kurs, teoriprøve og såklart "oppkjøring" - for å få løyve til å kjøpe sopp og andre hallusinogener!
Sist endret av random11633; 3. desember 2007 kl. 23:13.
Det vestlige samfunnets psykonauter burde lytte og lære av de tradisjonelle ursamfunnene. Sjamanene, som er de menneskene som har et kall i den enteogeniske retningen er enten de eneste i samfunnet som praktiserer enteogener, eller så guider de resten av menigheten gjennom "trippene" med sin erfaring og kunnskap.

Greia er den at så mange tror de behersker sopp bare fordi de kan ha det moro på 2g. flein, når faktum er at man bare har skrapt i overflaten på skyggen av soppens virkelige potensiale ved å bruke det som et hvilket som helst annet "partydop".
Jeg for min del mener det bare er å fornærme soppen. Og vårt eget potensiale.

For all del. Jeg tolererer at forskjellige mennesker har forskjellige behov på det trivielle plan, men soppen kan lære oss å finne tilbake til de universelle behovene mange aldri engang har tenkt over at er en essensiell del av det virkelige liv. Ren kjærlighet, ren ærlighet, ren enhet.

Det nytter ikke å kalle seg astronaut om man kikker opp på himmelen, uansett hvor fantastisk vakker den er....man må faktisk opp dit. With your feet on the earth, but your head in the sky....

Jeg oppfordrer ingen til å stappe seg full av sopp bare for å bevise for seg selv at man er mann, eller kvinne for den saks skyld. Det er bare mer egoisk tankegang som er motsatt av hva som er hensikten.
Men om man tar soppen seriøst, setter seg ned på et mørkt og stille rom, lar den skremme seg, og lar den vise seg hva den faktisk kan gjøre, så tror jeg nok man gir soppen den respekten den fortjener.

Viva Semilanceata
Amen.

En liten relevant faktabit: De fleste vet vel at det ble foretatt utstrakt forskning på hallusinogener i psykiatrien, da spesielt LSD, på 50- og 60-tallet. Det har nærmest aldri (dvs. aldri, såvidt jeg vet) vært registrert en bad-trip under en guidet tripp i ordnede former. Det var først da LSD nådde det illegale markedet, og sløve hippier og streetfreaks begynte å proppe det i seg uten å vite hva de bega seg inn på, at skrekkhistoriene boblet opp, og i sin tur førte til at stoffene ble forbudt og psykiatrien la ned det mest lovende forskningsområdet i manns minne.
xtapolapocetl:

Veel. Har vel forsåvidt hørt om dårlige opplevelser i forsøkene på femtitallet....men det var dog på psykiatriske pasienter med det ene formål å finne ut om den psykedeliske opplevelsen liknet på en psykotisk episode.... What a terrible thing to lay on someone with a head full of acid.

Forøvrig var det nettopp disse forsøkene der det eneste registrerte dødsfallet der DMT-inntak har vært innblandet. Det var en psykotisk kvinne med hjerteflimmer som de fant ut at de skulle pumpe verdens mest intense enteogen inn i..... luuuurt....

Men for all del....dette var unntak som bekrefter regelen...og vår kjære (u)venn Timothy Leary var etter mitt syn langt fra stødig nok til å guide folk uansett.
Jeg ser poenget ditt xtapolapocetl, og jeg støtter det.
Blir det ulovlig med peyote i Amsterdam også?
Sitat av dexter
Jeg oppfordrer alle som vil ha legalisering til å melde seg inn i Unge Venstre, norges eneste politiske parti med en liberal rusmiddelpolitikk (med unntak av DLF, men de suger), slik at vi kan endre partiets rusmiddelpolitikk i en enda mer liberal retning, i tillegg til å få dem inn på stortinget. Og husk at når et parti gjør kromspring, så følger kanskje andre etter. Unge Venstre fronter kampen mot nulltoleransen, og vi har mulighet til å hjelpe dem! Jeg er selv medlem og oppfordrer alle som bryr seg om legalisering til å slenge seg på.
Vis hele sitatet...

Beklager, men den der blir som å stemme ja til EU bare for å få billigere sprit i mine øyne...
altså da burde alkohol vært banna for lenge siden? Det har vell tatt livet av flere enn soppen for å si det sånn.. Alkohol kan drepe i seg selv, + alt du kan finne på når du er full!... Jaja lenge leve kongen

Mange ungdoms partier har liberal politikk da dexter.. Sjekk ut www.fpu.no Unge FRP http://www.fpu.no/index.php?option=c...=107&Itemid=73 der er ruspolitikken demmes Men det er ikkke noe parti i seg selv Fpu greine da, kun ungdoms greier for frp..
er blitt mykje off topic her nå. blir litt forvirra hehe.
noen som kan bekrefte kva som blir solt i headshops i amsterdam nå?
har dei meskalin og sopp? isåfall i kva form?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da jeg var der i sommer hadde de sopp og kaktuser i fersk form, man må evt bearbeide og tørke de selv.

Angående meskalin hadde de fleste shoppene san pedro, kaktusene kostet vel rundt 40 euro og oppover.
▼ ... noen uker senere ... ▼
De hadde Peyote også, i de shoppene jeg var i. Siste nytt i saken, fikk på mail fra Shayanashop.com:

Dutch government still didn't make a decision about the magic mushrooms. Sources said that they are going to revise the dutch drug law in January.
Fikk en nesten lik mail fra Elephantos.

"Please notice that the magic mushrooms and related products like the mushroom growkits and other kind of mushroom cultivation products are about to be banned in Holland.

When this shall happen is still unsure but the Dutch government has a discussion about this ban in January 2008.The change is available that the ban will follow very close to this discussion.

When the mushroom ban law is through.We advice every order mushrooms to order soon, now it still is possible."

Det er tydeligvis ingenting som er sikkert enda, iallefall. Håper politikerene tar til vettet. Nederlands ruspolitikk er jo en av de mer vellykkede.
Så vidt jeg har fått beskjed om, skal lovverket revideres 15. januar.
Var i Amsterdam i går, og da snakket jeg med en som jobber på Conscious Dreams Kokopelli, dams' etter min mening suverent beste smart shop. Per dags dato selger de både fersk og tørket, men han sa at i løpet av april vil det antakeligvis skje noe... formelt beslutningsmessig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Fikk en mail fra shayanashop.com idag med følgende beskjed:

Here is a small update about the mushroom law.
The Government was supposed to have a meeting on the 17 January which they postponed until another date, which they didn’t set yet.
In this meeting are going to review the whole Dutch (Hollands) drug law, so also cannabis seeds, growshops, smartshops, coffeeshops are at risk.
There is another meeting coming this week about the dutch Drug Law.
Sist endret av Slaktern; 19. januar 2008 kl. 18:07.
Sky
Sky's Avatar
Trådstarter DonorModerator
Oh-oh, høres ikke bra ut om det ligger noe sannhet i det der.
Uff og uff. Etter å ha lest et bilag av NORMAL i årets første Gateavisa, så må jeg si at jeg nå begynnte å få troen på legalisering/avkriminalisering her i Norge (oppsummert fra artiklene så er det flere og flere som søker om å burke medisinks marihuana, og vår godeste Johnny skal starte egen coffee-shop i hovedstaden samt mer).

Men nå blir jeg rett og slett litt skjelven igjen. For meg hvirker det som om dette med soppforbudet stort sett er press fra supermaktene, og om Cannabis lovgivingen også står i samme fare, så skyldes nok dette det samme. Noe som igjen tilsier at cannabis lovene her i Noreg og omegn står i fare for å fortsatt være like konservative som de er idag.
Sist endret av Potrick; 20. januar 2008 kl. 01:08.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Fikk en mail forrige uke ang lovgivningen av sopp i Nederland, og det høres ganske bra ut. Paster hele shiten, interessant lesing:

For all of you who are wondering about the latest developments of thelegal status of magic mushrooms in the Netherlands; here is an update,fresh from the VLOS (Dutch Mushroom/Smartshop Industry Organisation)meeting in Amsterdam, monday the 7th of january. Mushrooms have NOT been banned in 2008, they will stay legal for atleast 5 more months. Chances are getting higher that mushrooms willnot even become banned at all.The VLOS has done good work. Themushroom lobby got their message across, through a network of media,scientists and politicians.

Mushrooms have NOT been banned in 2008, they will stay legal for atleast 5 more months. Chances are getting higher that mushrooms willnot even become banned at all.The VLOS has done good work. Themushroom lobby got their message across, through a network of media,scientists and politicians.

Even though the Dutch minister of Health wants to ban mushrooms, hehas great difficulties in getting it done. New policy needs goodarguments. Therefor the minister had researchers perform a new studyabout mushrooms, in the hope that the study would come out verynegative. Science usually speaks in favour of the mushroom, and it didso again this time ( check here for the identical government reportthat was performed 8 years earlier, and which was the reason whymushrooms stayed legalwww.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_health1.pdf ). The ministerdecided to ignore the report and declare himself more intelligent thanthe scientists.For months there has been a parliament majority that backed the(Christian) minister in the wish to ban. The Dutch Labour Party (PvdA) has usedits power to slow down the process. In the meantime there was ademonstration against the ban, in Amsterdam. Generally said, themassmedia is now on the hand of the ones who want to keep themushrooms legal. The parliament slowly starts to disagree with theminister because he seems to be doing something illogical. Instead of a quick ban there will now be a parliament hearing (in 2weeks). Scientists and health professionals will tell their opinions,and the parliament will ask questions. Most of those people will bereasonable and educated people that see more truth in well performedresearch than in some bad tripped politicians. In the beginning offebruary the government wants make its drug policy for 2008.The dangers of mushrooms have been proven to be very low, and do notform a threat to the public health. It may well be that the parliamentwill ask for regulation instead of a ban. Regulation could mean thatnot everyone can sell mushrooms anymore; only specialized shops thathave staff with a mushroom diploma. Even if the parliament would go for a ban it's possible to block it ina courtcase; but this is for later concern. Recently a new Dutch organization was set up that tries to reintroducepsychedelics into the academic world. It will promote scientificresearch into psychedelic experiences ( Stichting OPEN,http://www.stichtingopen.nl/joomla/i...p?lang=english ). They will be theDutch branch of a successful American organization ( MAPS,www.maps.org ). We are looking forward to their findings.
Sist endret av Schizoma; 20. januar 2008 kl. 01:15.