Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1441
kan jeg spise sobril pakke fra 2017 ?


lest at man ikke skal spise noe som er gått ut på dato pga det kan utvikle seg gift stoffer eller noe slikt...
Ikke noe problem.
så sobril har hvor lang levetid egentlig ?
Ingen aning men har spist piller gamlere enn det der så i værste fall er det kanskje dårligere effekt.
Sitat av Fantastisk77 Vis innlegg
så sobril har hvor lang levetid egentlig ?
Vis hele sitatet...
Vet ikke, men produsentene setter sikkert en best før dato uansett for å sikre seg i tilfelle noe skulle
ta kvelden pga. gamle piller.
Ingen tabletter blir dårlig på dagen.

Helt fra første dag når tabletten ble produsert begynner ingrediensene å forringes, molekyler deler seg i mindre molekyler også videre. Det skjer hele tiden. Produsenten bestemmer hvr mye tabletten kan forringes før den betraktes som utgått. Kan være 99%, kan være 80%, hvem vet? Det begynner ikke plutselig på utløpsdatoen. Det fortsetter også på samme måten ETTER utløpsdatoen, muligens kan forringelsen også aksellereres over tid. Det som i praksis skjer er at tabletten blir mindre virksom, eller du må ta mer. Og det er en liten sjanse for mere bivirkninger. Men generelt liten fare. Jeg har selv kapsler som gikk ut i 1997 som jeg framdeles bruker. Flytende medisin osv. skal du nok være mer forsiktig med, slik som insulin osv. Men de har også kort holdbarhet i utgangspunktet.

Har en mistanke om at Aluminiumfluorid vet dette bedre enn meg?
Ok pga. jeg spurte de en gang jeg ringte legevakta da sa de nei du må ikke spise de , legen sa det samme på legevakten , men det er vel bare for a selge mere ? eller burde vi faktisk høre på hva de sier ?
Sitat av Fantastisk77 Vis innlegg
Ok pga. jeg spurte de en gang jeg ringte legevakta da sa de nei du må ikke spise de , legen sa det samme på legevakten , men det er vel bare for a selge mere ? eller burde vi faktisk høre på hva de sier ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke for å selge mer piller. Leger og legevakten selger ikke piller og tjener heller ikke penger på å skrive ut resepter.

De sier det for å være på den sikre siden. Man kan ikke gi ut medisiner som er gått ut på dato på sykehus f.eks. pga. reglement. Enkelte legemidler er sensitive til ting og tang og kan bli ødelagt, andre er mer robuste. For å ikke lage mer hodebry for de som arbeider med legemidler så er det gjort simpelt - gått ut på dato - kast.

Tabletter som er oppbevart noenlunde lufttett og beskyttet for direkte sollys kan forbli virksomme i flere tiår etter siste forbruksdato. Selv ved romtemperatur. Ikke alle tabletter, men veldig mange. Sobril er et ganske stabilt legemiddel.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spist somadril som va 21år å funka som vanlig
Anonym bruker
"Forferdet Vågehval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det eneste som kan være problematisk med å ta de er at de fungerer dårligere enn de pleier. Ingenting annet.

Leste faktisk en artikkel en gang om en lege som sa at det er det "verste" som kan skje dersom man tar piller som er utgått på dato

Mulig du bare må ta litt ekstra