Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2901
Hei,
Er i ferd med å sette opp en amatørrakett og ønskjer å kunne sette den av frå ein avstand på ca 50m. Trenger dermed en del ledning, sitter å funderar litt på kva slags ledning som egnar seg, Noen som har noe erfaring? lampettledning? PN kabel?

Takker for svar
Lampett / tp kabel vil være det beste her. Billigt også.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Lampett / tp kabel vil være det beste her. Billigt også.
Vis hele sitatet...
Koster ikke mange kronene for en rull med tynn lampett ledning på biltema.
Hvis jeg får komme med et forslag, så selger Cooperman trådløse tenningsystemer til en billig penge. Har et av de, og er kjempe fornøyd. God service er det og. Shippingen er vell 4-5 dager, hvis jeg ikke husker feil.
Eg lagte nettopp en detonator... Trengte bare en "lang" kjøyteledning + batteri + switch + og krokodille klips.... (Er det noken som vet hvor eg kan få tak i små krokodilleklips? Eg brukte slike som du kobler til bilbatterier....)

Glømte og skriva at du kan laga en tråløs detonator av en gammal (eller ny) RC bil... Ganske simpelt og greit.
Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=GO8_gEXDrQA (dette er foresten kanalen min... iche så møye der ennå. )
Sitat av hva som helst Vis innlegg
Eg lagte nettopp en detonator... Trengte bare en "lang" kjøyteledning + batteri + switch + og krokodille klips.... (Er det noken som vet hvor eg kan få tak i små krokodilleklips? Eg brukte slike som du kobler til bilbatterier....)

Glømte og skriva at du kan laga en tråløs detonator av en gammal (eller ny) RC bil... Ganske simpelt og greit.
Videoen: http://www.youtube.com/watch?v=GO8_gEXDrQA (dette er foresten kanalen min... iche så møye der ennå. )
Vis hele sitatet...
Skriv bokmål eller nynorsk.

Trådløse detonatorer kan gå i lufta før du er ferdig med å sette opp alt.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:43.
Trådstarter
61 5
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvis jeg får komme med et forslag, så selger Cooperman trådløse tenningsystemer til en billig penge. Har et av de, og er kjempe fornøyd. God service er det og. Shippingen er vell 4-5 dager, hvis jeg ikke husker feil.
Vis hele sitatet...

viss dette er "sikkert" så hadde de jo vært litt kult, men er vell sjanse for forstyrrelser på "linja" ? ser også ut som om det foreløpig er utsolgt

ser ut til at jeg kommer til å gå for lampettledning..

Men liker fremdeles tanken ved trådløs avfyring hvordan ville i så fall det sikkreste trådløse oppsettet være? har ikke mye kunnskaper innen radiostyring men kan 2.4 ghz være noe i og med at den finner "ledige" kanaler selv?
Vell siden han kun selger pyro, må det være 100% sikkert, ellers kan han få politi og diverse sint folk på døren. Er ikke verre enn å kontakte han og spørre når han får inn flere.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Vell siden han kun selger pyro, må det være 100% sikkert, ellers kan han få politi og diverse sint folk på døren. Er ikke verre enn å kontakte han og spørre når han får inn flere.
Vis hele sitatet...
Nope. Han kan bruke radio-kanal frekvenser vis han vil.
I den profesjonelle avfyringsmekanismen er det vel langt ifra usikkert, hver avfyringsenhet har sikkert en unik signatur/kode, så ikke de skal kunne krysse med andre ting på noen som helst måte.

Edit: Rc bil opplegg er vel mer usikkert, siden dette kan krysses med andre enheter.
Sist endret av HeinzE; 29. august 2011 kl. 22:32.
Vell, siden jeg er så ekstremt snill, spurte jeg han. Alle systemene hannes er kodet, utenom 4 cue, men de solgte han på discount. De nye 4 cuene er helt safe. 1 cue har han i stock, og jeg vill anta at det holder for deg. Alle systemene(Som sagt, utenom 4 cue på discount) er CE sjekket og godkjent.

Holder det for deg?
Hvis du kjøper 25 meter CAT5-kabel får du 50 meter totalt da det er fire ledninger som er tvinna rundt hverandre inni der...

Hvis ikke kan du modde en badass trådløs ringeklokke, er nok ikke mange som springer rundt med ringeklokker midt i skogen
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Hvis du kjøper 25 meter CAT5-kabel får du 50 meter totalt da det er fire ledninger som er tvinna rundt hverandre inni der...
Vis hele sitatet...
Det er 4 tvinnede par i en CAT-5 kabel, 8 individuelle, så om en sjøter alle de sammen får en 100 meter..

Anbefaler å gå for noe mer heavy duty though, CAT5 får lett brudd på seg om en behandler det for grovt...

50 meter kabel, jeg ville gått for lampettkabel.. Enkel, solid, kan brukes i all fremtid, og godt synlig.
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Det er 4 tvinnede par i en CAT-5 kabel, 8 individuelle, så om en sjøter alle de sammen får en 100 meter..

Anbefaler å gå for noe mer heavy duty though, CAT5 får lett brudd på seg om en behandler det for grovt...

50 meter kabel, jeg ville gått for lampettkabel.. Enkel, solid, kan brukes i all fremtid, og godt synlig.
Vis hele sitatet...
Åja, det stemmer det... :flau:
Anyhow, det stemmer det at de ikke skal røskes for hardt i før de ryker. Hvilken kabel du velger er cheap vs kvalitet, kjøper du f.eks lampettledning så ryker den ikke like lett, men den koster mer.
Trådstarter
61 5
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Vell, siden jeg er så ekstremt snill, spurte jeg han. Alle systemene hannes er kodet, utenom 4 cue, men de solgte han på discount. De nye 4 cuene er helt safe. 1 cue har han i stock, og jeg vill anta at det holder for deg. Alle systemene(Som sagt, utenom 4 cue på discount) er CE sjekket og godkjent.

Holder det for deg?
Vis hele sitatet...
jøss service, takk for de...kp
som sagt så må de jo være sikre ja. Da blir det muligens en stk 1 cue
▼ ... over en uke senere ... ▼
høytaler ledning kan funke er to tynne ledninger som er limt til en