Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4001
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hei hå!

Tenkte jeg skulle slenge sammen en presse en av de nærmeste dagene. I den anledning er det et par ting jeg lurer på.

Hvor stor kraft trenger jeg egentlig? Skal primært presse svartkrutt til pucker for å lage granuler. Blir til å kjøpe en av disse jekkene, men lurer på hvor stor kraft jeg trenger.

En annen ting. Tenkte på å konstruere den av plank. Vil dette duge? Kan jo naturligvis bare prøve meg frem, men må innrømme jeg hadde blitt småirritert om den knakk. Topp og bunnbjelke tenkte jeg å lage av 2x6" eller 2x8" på høykant. Dersom bjelkene er rimelig korte, blir det jo ikke noe enormt spenn, og jeg antar det skulle tåle en god støyt. Tenker å felle disse inn i sidebjelker av 2x4".

Angående pressing av pucker med svartkrutt.. Noen gode forslag til et billig, sterkt materiale jeg kan støpe bunn/presseplugg av?
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Jeg har hørt det at 10 tonn er å anbefale.

denne er nyttig: http://www.pyrotechniques.org/dwilli...ess/press.html
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skal du primært presse pucker med diameter på under 10cm, mindre raketter og middels fontener kommer du langt med 2 tonn. Skal du har litt større raketter i 2Ib klassen og over samt store fontener, blir 2 tonn pinglete. 10 tonn vil gi deg nok kapasitet til å presse driten ut av alt og litt til, men krever en skikkelig solid ramme. Klarer du å bygge en ramme du tror tåler 10 tonn, ville jeg gått for det. Da er ingenting for stort. En mellomting vil være 5 tonn og vil fortsatt gi deg brukbar kapasitet.

Jeg brukte plank, men det kan være litt irreterende med all knakingen. Jeg bøyde en 2x4" med et spenn på
rundt 30cm uten full kraft. Det er veldig irreterende, men hvis du bruker 2x8" og et spenn på under halvmeteren burde det gå bra med 10 tonn.

Når det gjelder midtbjelken (den som jekken presser opp), anbefaler jeg ikke Dan Williams sitt design. Det er knotete og har en tendens til å komme skjevt.
Det beste er å feste en plate rett på jekken eller evt. feste den både i jekken og på siden.
Ettersom du bruker 2x4" planker regner jeg med at rett på jekken blir ditt design. Å kutte ut plate er nesten umulig. Det vil bli ustabilt og tungvindt.

Det beste materialet å støpe slikt av er definitivt polyester og blåsesand :wink: Er det de kommersielle bruker. Kjøp den fineste typen du finner.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hvis du skal lage pressa i tre så burde du nok tenge litt på treslag og riktige bolter osv

åssent treslag er det som er sterkest??
Perfekt at du laget dette emnet Nygaard. Driver nemlig akkurat med det samme i disse dager.

Min skal da sveises, og regner med at den holder 10 tonn. Den skal primært brukes til å lage noen kraftige raketter, altså dysene og presse kruttet nedi. Hadde også tenkt å lage noen pucker til å granulere. Blir nokså lik Dan Williams sin.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Sitat av griped
hvis du skal lage pressa i tre så burde du nok tenge litt på treslag og riktige bolter osv

åssent treslag er det som er sterkest??
Vis hele sitatet...
Ideen er å lage en presse av standard 2x4" i gran, og lime sammen flere for å mekke 2x8". Siden jeg har tilnærmet ubegrenset gratis tilgang på 2x4" gidder jeg ikke forske nevneverdig på det. Av treslag kan ask nevnes som meget sterkt og hardt. Dog ville jeg ikke giddet bruke penger på det.

Etter Anders post, har jeg bestemt meg for å gå for en jekk på 4-5 tonn. Og et design av tre. Skal nok klare meg fint selv om den knirker. Og tenker spennet kommer til å ligge på rundt jekkens diameter. Ser ingen grunn til å lage noe større enn det. Som midtbjelke satser jeg på å mer eller mindre balansere en lengde 2x4" på toppen av jekken, og la den gli mot kantene. Kan bare støtte den med henda til jeg får lagt makt nok på den til at den sitter. Kan evt felle inn jekkhodet i planken. Får se hvordan enkleste løsning funker først.

Raketter jeg evt. presser blir ikke av det enorme slaget. Og fontener er jeg egentlig ikke så glad i. I min verden skal fyrverkeriet høøøyt opp i skyene.

Er det mulig å jobbe med polyester uten gassmaske, forresten? Har liten lyst til å skaffe meg maske utelukkende for å støpe et par plugger.
Har jobbet med polyester uten verneutstyr jeg, og lever i skrivende stund.

Har ikke jobbet så mye med det da, men bare sørg for noen hansker og god ventilasjon.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Sitat av pyrotekniker
Har jobbet med polyester uten verneutstyr jeg, og lever i skrivende stund.

Har ikke jobbet så mye med det da, men bare sørg for noen hansker og god ventilasjon.
Vis hele sitatet...
Okai, om alt går som planlagt blir det nok støping i løpet av uka. Min far skal vel på biltema på onsdag (et par byer unna), så det passer vel bra å sende med han en handleliste
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Med 4-5 tonn skal du kunne lage brukbare 6Ib coreburnere hvis drivstoffet er BP tilsatt litt mineralolje etc for å lette arbeidet. Og som pyrotekniker sier, du trenger ikke gassmaske. Det er kun nødvendig når du arbeider jevnlig. Kjøp 1kg og finn litt sand i hagen (dumt å kjøpe 25kg blåsesand og bruke 1/100). Smør inn formen med litt voks og gjerne toulen (lynol). Da løsner det uansett.
Merk at polyester løser PE, PS og en rekke andre plasttyper så det er lurt å blande det i pappkopper og bruke aluminiumsolie som ende i formen du skal støpe den i.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Det løser ikke opp PVC? Om ikke kan jeg bare bruke et PVC-rør til støpinga. Så plasserer jeg det på et lag alufolie. En kompis har en sekk blåsesand, så det løser seg på den siden. Duger vaselin som vokssubstitutt? Ellers har jeg vel strengt tatt noe talg jeg kan bruke. Skal nok løse seg uansett
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
PVC er ideelt til støpinga. Brukte det selv.
Vaselin har jeg ikke prøvd, men det fungerer sikkert bra. Er også lurt å fukte et papir med lynol og smøre et tynt lag i tillegg. Det gir garantert god slipp :wink: Har du ikke lynol går det helt fint med bare voks, men det kan være lurt å bruke litt ekstra.
Presser du inni PVC rør forsterket med slangeklemmer også eller hva bruker du som "presskammer" til puckene? I rakettene presser du jo selvsagt rett oppi selve rakett-casingen.

Etter å ha lest Dan Williams sin guide til endburner-raketter lurte jeg på om det går like greit å bare presse bentonitt nedi papprøren, deretter presse kruttet nedi og til slutt borre gjennon hele greie for å lage dysa og coren?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg presser i samme røret som jeg støper i (2") og uten slangeklemmer. De tåler skikkelig mye så det er ikke noe problem. Like greit å borre etterpå ja.
Okei, det høres fint ut. Skal prøve meg på noe lignende så snart som mulig. Må bare skaffe en hydraulisk jekk og sveist sammen pressa.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Fant ut at vi hadde masse t-stål i form av gjerdestolper i garasjen. Så det blir nok til å bruke slike på topp og bunn. Evt i tillegg til en 2x4" på topp og bunn. Pressa blir på 4 tonn, da det er det jeg føler jeg har råd til og bruk for nå. Så får vi se hvordan det blir til slutt. Kan jo sikkert ta et bilde eller to.
▼ ... flere år senere ... ▼
Bare lurer... bruker dere aluminiums sylinder og stempel? Evt. hvor får man tak i det?
Dette er noe jeg vurderer meget sterkt å gjøre selv. Biltema har en 6 tonns hydraulisk presse til 199,- (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...draulisk-jekk/)

Jeg kommer nok til å kjøpe den, eller den 10 tonneren. Men mest sannsynlig vis ender jeg opp med 6 tonn.
Jeg vil bruke stål, no doubt! Om jeg bolter eller får onkel til å lære meg basic sveising er usikkert, å lære å sveise hadde jo vært morsomt, men det enkleste er ofte det beste. Noen saftige bolter.

Jeg tenker noe alla denne : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve...odell-10-tonn/

Hvordan vil det være å montere den hydrauliske jekken opp ned?


Også er det jo det som vil gi meg mest problemer da, former. Koster litt å få dette dreid i aluminium, men det er kanskje verdt det? Noen som kan linke meg til polyesteret det er snakk om her?

Spennende tema dette!

Sitat av piloten Vis innlegg
Bare lurer... bruker dere aluminiums sylinder og stempel? Evt. hvor får man tak i det?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å støpe med forsterket polyester. Aluminium vil jeg regne med er supert! Det kan du få dreid akkurat sånn du vil ha det av en metallarbeider.
Sist endret av Cal.12; 28. februar 2011 kl. 22:27.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Det er snakk om å støpe med forsterket polyester. Aluminium vil jeg regne med er supert! Det kan du få dreid akkurat sånn du vil ha det av en metallarbeider.
Vis hele sitatet...
Og det tåler omtrent hvor mange tonn før det gir etter?
Regner med det tåler rimelig mye! Men jeg har lite kunnskap innenfor det temaet.
Ok. Ser at biltema selger polyester. Skal dette da blandes ut med herder og blandingen da helles i formen? Og er det forskjell på forsterket polyester og polyester?
Ah, da var den saken løst! En liter polyester skal blandes ut med 20g herder, som samlet koster 131,90,- på biltema. Etter hva jeg har forstått forsterkes blandingen med blåsesand, som du får i 5 liter dunker på samme sted til 79,90,-

Hvis dette er sterkt så er det vel det enkleste og billigste alternativet! Hva anbefaler freaksa å bruke som form? Gips?
Hvor mye blåsesand skal brukes for 1kg polyester? Siden det er så sterkt går det da vel ann å støpe mortere med det? Tenker da mest på 1" - 4".

Ser det er noen som bruker PVC rør som form...
Sist endret av piloten; 28. februar 2011 kl. 23:24.
Regner helt klart med at det kan brukes til produksjon av mortere! Blandingforholdene er jeg usikker på.
Problemet er vel heller hvordan du skal klare å lage en fin form til morterene dine! -Meen, jeg tror jeg skal teste dette for å plugge mine mortere
Har faktisk tenkt til å gjøre mine pappmortere vannfaste med å tynne polyester med aceton og dyppe morterene i det til våren. Får pappmorter gratis hver uke hos ett firma jeg henter varer hos:-)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Du kan presse i solide PVC-rør, om du vil kan du spenne på et par slangeklemmer for å gi det litt ekstra styrke. Du kan også støpe med polyester i disse. Smør inn innsiden med olje/vaselin/voks etc., så slipper det.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Du kan presse i solide PVC-rør, om du vil kan du spenne på et par slangeklemmer for å gi det litt ekstra styrke. Du kan også støpe med polyester i disse. Smør inn innsiden med olje/vaselin/voks etc., så slipper det.
Vis hele sitatet...
Hvilket blandingsforhold anbefaler du mellom polyester og sand? Skal på biltema med fatter'n om noen timer så det hadde vært greit å vite hvor mye jeg trenger.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Fyll i sand til sanda ikke lenger synker til bunns, men holder seg i polyesteren som en homogen blanding. Til polyesteren er mettet av sand, på et vis. Jeg har ikke støpt noe på lang tid, men jeg mener å huske at det er en del sand som skal til. Så volumet av den ferdige miksen blir en god del større enn kun polyesteren.
Går det å bruke aceton fremfor vann+alkohol til pressing av svartkrutt, eller vil ikke dextrin'et fungere da? Det ville jo være en fordel hvis man har ''dårlig'' tid i og med at aceton fordamper vekk FORT...
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Aceton aktiverer ikke dextrin.
Hvis du har hastverk bør du heller tilsette 3-4% redgum og fukte med rødsprit.
Kruttet blir enda raskere på denne måten, men granulene er ikke like harde som med dekstrin.