Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 812
Starter en egen tråd da jeg håper på litt diskusjon, og for å gjøre den lettere å finne for andre som leter etter info.

Dette er min første fleinsesong, og har funnet veldig mye god info, men en ting jeg finner veldig lite om, er forråtningsprossessen til flein.

Alle virker enige om at man skal unngå råtten flein, men:

- Hvordan ser forråtningsprossessen ut?
- Hvordan ser man om en flein er råtten vs. veldig våt?
- Kan man fortsatt spise en stilk som ser frisk ut selv om hatten har begynt å råtne?
- Gjør varmebehandling (aka. lage te av den) det mindre sannsynlig å få trøbbel pga. råte?

- Er disse tingene symptomer?:

https://imma.gr/116452xa6bbb
1. Frynsete kanter
Er dette noe som tilsier forråtning? Har sett dette på sopp som ser ut som de er i alle forskjellige livsfaser, og synes det er vanskelig å tolke.

https://imma.gr/116453xbd8eb
2. Blåmerker
Om et felt på "vanlig" mat blir mørkt, er det typisk tegn på forråtning, men psilocybin kan også gi mørke merker, ut i fra hva jeg har hørt? Stemmer dette? Og er det isåfall noen forskjell på gode/dårlige blåmerker?

https://imma.gr/116463x40828
3. Hakk eller hull
Jeg tenker med en gang at hakk eller hull er et resultat av vær og vind, eller at et lite kryp har tatt seg en jafs. Men er dette et tegn på noe mindre sunt?

Håper det er noen som kan dele litt visdom!
Sist endret av Fleintstones; 9. oktober 2022 kl. 20:17.
- Hvordan ser forråtningsprossessen ut?

Svart, slimete.

- Hvordan ser man om en flein er råtten vs. veldig våt?

Våt flein er ikke svart. Den går heller ikke i oppløsning hvis en gnir den forsiktig mellom fingrene.

- Kan man fortsatt spise en stilk som ser frisk ut selv om hatten har begynt å råtne?

Hvorfor ikke?

- Gjør varmebehandling (aka. lage te av den) det mindre sannsynlig å få trøbbel pga. råte?


Tja, du kan klare å drepe de fleste bakterier ved 80-100 grader. For å drepe alt som kan gjøre skade må du opp i 115-125 grader i minst 15 min. Men altså - klipp av deler av soppen som er råtne og spis det, ikke verre enn det. Jeg har spist sopp med litt råte her og der og jeg lever enda. Med mindre du har et svekket immunforsvar ville ikke jeg vært så opptatt av råte. Klipp av råte, spis resten.

1. Frynsete kanter
Er dette noe som tilsier forråtning? Har sett dette på sopp som ser ut som de er i alle forskjellige livsfaser, og synes det er vanskelig å tolke.


Yes, det er der flein begynner å råtne som regel.

2. Blåmerker
Om et felt på "vanlig" mat blir mørkt, er det typisk tegn på forråtning, men psilocybin kan også gi mørke merker, ut i fra hva jeg har hørt? Stemmer dette? Og er det isåfall noen forskjell på gode/dårlige blåmerker?


Dette er begynnelse på råte. Ser jo ut som en mishandlet banan. Psilocin-blåning ser helt annerledes ut og er mer vanlig hos cubensis. Blåning er oksidasjon av psilocin i kontakt med oksygen. Spiss fleinsopp har lite psilocin, mest psilocybin som ikke oksiderer på det viset.

3. Hakk eller hull
Jeg tenker med en gang at hakk eller hull er et resultat av vær og vind, eller at et lite kryp har tatt seg en jafs. Men er dette et tegn på noe mindre sunt?


Insekter (spes. larver) lager sånne hull på mange sopp. Hvis du noen ganger har tørket flein vha. kun romluft (slik at soppen krymper sakter), så vil du ser at hver eneste fleinsopp er okkupert med små hvite larver som klatrer ut under tørking for å unngå å bli knust inne i soppen.

Det er ikke tegn på noe usunt. Spis larver og sopplus, det går så bra!
Sist endret av Stray Wanderer; 10. oktober 2022 kl. 00:21.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg

- Gjør varmebehandling (aka. lage te av den) det mindre sannsynlig å få trøbbel pga. råte?


Tja, du kan klare å drepe de fleste bakterier ved 80-100 grader. For å drepe alt som kan gjøre skade må du opp i 115-125 grader i minst 15 min. Men altså - klipp av deler av soppen som er råtne og spis det, ikke verre enn det. Jeg har spist sopp med litt råte her og der og jeg lever enda. Med mindre du har et svekket immunforsvar ville ikke jeg vært så opptatt av råte. Klipp av råte, spis resten.
Vis hele sitatet...
Ja, bakterier og sopp (husk at sopp fint kan infisere annen sopp) dør gjerne ved 60 °C og oppover. Men det vil ikke si, at toksinene disse organismene har frigjort uskadeliggjøres.

Altså ofte er det ikke organsimen i seg selv, som gir deg dårlig mage, kramper eller hva for et sykdomstegn eller symptomer du har. Men det er toksinene disse organismene frigjør. Er disse toksinene proteiner, vil varmebehandling redde situasjonen din noen av gangene, men ikke alle.

Er toksinene andre stoffer, hjelper stort sett ikke varmebehandling noe, før det du skal ha i deg også er svidd. Men da kan det også dannes en del andre stoffer, som er alt annet enn helsebringende.
Det er en hel haug mykotoksiner og andre toksiner, som ikke blir berørt av temperaturer opp til 100 °C.

En del av dem demper imunforsvaret ditt, noen kan gi kreft. Er det tegn til råte i en ting, er det nesten alltid absolutt lurest å la den gå i søpla!