Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11033
Hei, skal lage BP med en oppskrift påå pyroguide.
Den er kombinert CIA å møllemiksing, og litt nede på siden står utstyrsliste.

Det jeg lurte på var, der det står "750ml of well-chilled alcohol" kan jeg der bruke rødsprit? Ellers så er guiden rimelig enkel og følge.

Black Powder Manufacture

Metoden jeg skal prøve står nederst på siden.
kjedelig streiting
Ja du kan bruke rødsprit. Rødsprit inneholder jo for det meste etanol og vann, men i tillegg farge + et par denatureringsmidler, men de småmengdene av disse har lite å si når du skal felle ut krystallene i svartkruttet.
Trådstarter
79 7
Supert! Da prøver jeg det Takk!
Det er jo heller ikke nødvendig med alkohol. Det funker fint med kun vann, tørker bare litt langsommere. Har selv aldri brukt alkohol.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
vist du orker kan du jo bare bruke vann om di sier men funker ikke også aceton det er jo en alkohol
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
vist du orker kan du jo bare bruke vann om di sier men funker ikke også aceton det er jo en alkohol
Vis hele sitatet...
Joda, det funker også
kjedelig streiting
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Det er jo heller ikke nødvendig med alkohol. Det funker fint med kun vann, tørker bare litt langsommere. Har selv aldri brukt alkohol.
Vis hele sitatet...
Alkoholen har også mye og si på kvaliteten da den gjør at man feller ut en masse mini-krystaller av KNO3 da det så og si er uløselig i alkohol. Ved langsom fordampning av vannet så vil krystallene bli større..

Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
vist du orker kan du jo bare bruke vann om di sier men funker ikke også aceton det er jo en alkohol
Vis hele sitatet...
Aceton er et keton. Men er godt mulig det og fungerer. Det viktigste her er jo hvor løselig KNO3et er i stoffet en bruker.

Ellers så er vel denne diskusjonen tatt i sortkruttråden.
Sist endret av legalize_it; 23. juni 2012 kl. 19:23.
Sitat av CracklingPyro Vis innlegg
vist du orker kan du jo bare bruke vann om di sier men funker ikke også aceton det er jo en alkohol
Vis hele sitatet...
Det er ikke alkohol, men et keton.
Ketoner fremstilles dog ved å oksidere alkoholer

Pass på når du bruker aceton i pyrotekniske komposisjoner, det er nemlig ikke alle bindemidler som tåler dette løsemiddelet.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
sorry for feil skrivingen da svarte bare litt kjapt å da er det lett å blande slike ting
▼ ... noen uker senere ... ▼
Aceton fungerer, jeg har selv brukt både rødsprit og aceton. Aceton er dyrere og har lettere for å begynne å koke, og dampene er også mer brannfarlige.