Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 8064
maser sikkert men,men... Jeg bare lurte på om det var noen som hadde oppskrift til Sølvfulminat.

Har søkt litt rundt her på forumet og på google men fant ikke en skjit! :P

Håper noen har link eller har oppskrift til Sølvfulminat.
Takker for svar!
Jeg har ikke vært borti dette stoffet før, men det tok ikke så lang tid å finne noen resultater på google.

Norsk navn: Sølvfulminat
Engelsk navn: Silver fulminate
Kjemisk formel: AgONC

Bruk disse til å søke med. Du finner nok langt mer viss du søker med engelsk navn eller kjemisk formel.


-Engelsk wikipedia
- En oppskrift. Har ikke en gang lest gjennom..
- Tråd på Sciencemadness. Sikkert mye bra info der.
vet ikke hvordan man lager sølv fulminat bare silver acetylide.
silver acetylide er forestten kjempegiftig og ustabilt når tøket og stabilt når våt
men hvil stekt fraråde deg å lage det pågrun av giftig heten. dødelig dose er faktisk bare 1-2 gram
men hvist du bare søker på youtube på how to make silver acetylide finner du ut hvordan
Om du ikke har funnet noe enda, så kan du se denne videoen jeg fant på YouYube. Så raskt gjennom den og den virker som en god guide.
du trenger egentli ikke salpetersyre i sølv nitrat løsningen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sølvfulminat er lavet ved at tage 6mL 70% HNO3 og tilføje 1.2 mL H2O (vand) og derefter 1 gram sølvmetal
opvarmning kan være nødvendigt for at det opløses.
tag så et 500mL bæger og prop 15 mL ethanol i, og placér bægeret i isbad (vand, is og salt)
tilføj så sølvopløsningen til ethanolen, men temperaturen på ikke tillades at stige til over 65* C
der vil nu frigives røde giftige dampe, og det vil tage rundt regnet 20-25 minutter
derefter lad det køle ved stuetemperatur i 30 minutter, og derefter filtrér det.
vask med ethanol.

beklager hvis du allerede havde fundet svar, har også fået at vide jeg ik skal 'genoplive' gamle tråde, men syntes ikke tråden kunne være fuldent uden et egentligt svar, desuden er sølvfulminat ikke så hurtigt (relativt, 3600m/s) og der burde bruges andre primære hvis det er muligt..
desuden skal der undgås kontakt med metaller. (;
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ser ingen har sagt dette ennå, men vær forsiktig med søvfulminat om du finner på å lage det!!!!!!
Latterlig sensitivt stoff.

EDIT: Ser du kaller deg newbiepyro. Hvorfor vil du lage dette?
Sist endret av Up; 21. mai 2012 kl. 21:30.
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
helt enig med Up er ikke så kraftig sprengstoff.
tror heller jeg hadde lagd heksogen, PETN eller ETN de er mer stabile og kraftigere sprengstoff
men hvist du kun er ute etter litt smell så lag flash eller BP mye tryggere
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har planer om å lage noe kvikksølvfulminat neste uke, kan lage en tråd om prosedyren om noen er interessert. Litt mer stabilt enn sølvfulminat, men mye værre for kroppen og miljøet.

1. Reager en mengde sølv med salpetersyre slik at du får sølvnitrat oppløst i syren. 2. Hell blandingen over i et beger med etanol (95%>) 3. La det reagere i ca. 20 minutter, du vil kunne se sølvfulminat presipitere fra etanolen. 4. Filtrer og vask. Dette er samme prosedyre for både sølv og kvikksølv, husk at sølvfulminat er svært sensitiv, du burde ikke lage mer enn noen få milligram per gang.