Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7811
HøyRisiko Psykopat
Har møllet mitt svart krutt i ca 3 døgn, skulle prøve å få fint pulver av det.
Nå er det blitt til 2 solide krutt klumper(1 i hvær beholder).

aller først har eg møllet alle ingrediensene kvar for seg til fint pulver, ca 3 døgn på alle ingrediensene.

Bilder.
http://langvann.ath.cx/thumbnail/183920566172181093810874.cgi
http://langvann.ath.cx/thumbnail/153323645272913109024292.cgi
http://langvann.ath.cx/thumbnail/132021394518355232309284.cgi
http://langvann.ath.cx/thumbnail/24246651249205086860.cgi


Film. Litt dårlig lysforhold ser eg.


Noen som kan si meg hva som har skjedd?
Sist endret av OlaWaagen; 14. august 2010 kl. 06:27.
Du har nok laget en kanonkule.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av dav Vis innlegg
Du har nok laget en kanonkule.
Vis hele sitatet...
hehe :P
Håper ikkje det.

kan si det som at eg trudde aller først att mor eller far hadde tullet med meg, gikk å spørte far å han forsto ingenting :P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
De var jo fantasisk pene, særlig den matte der. Du må tenne på dem og filme!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg har aldri opplevd noe slikt, men lest at flere har opplevd det på Passfire. Jeg tror det kan komme av høy luftfuktighet kombinert med veldig liten partikkelstørrelse. Har du forsøkt å knuse klumpene? Kanskje du kan granulere dem direkte, kruttet burde jo være kurant iom. at du møllet ingrediensene separat i 3 døgn før dette inntraff.
Har lest at fuktighet kan få miksen til å fester seg på veggene, men alvorlig talt! Det der var da utrolig rart! Men som jeg har nevnt før. Hvis det er ett av kjemikaliene en skal skylde på så er det kaliumnitrat!
Sist endret av Pyrotecnican; 14. august 2010 kl. 12:26.
Heilt enig med Ffjot!
Utnytt dette!

Men er litt kjipt visst du skulle lage til nokon shells eller noko ;O

Men, visst dette skjer fleire gonger så kan jo du alltids ta eit skikkelig gigantisk shell
Sist endret av Fyllingz; 14. august 2010 kl. 14:03.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
skal prøve å knuse den blankeste en dag, men da trenger eg først en solid pose å ha det i når eg slår til den med hammer.

Sitat av Ffojt Vis innlegg
De var jo fantasisk pene, særlig den matte der. Du må tenne på dem og filme!
Vis hele sitatet...
er det ikkje en sjanse for att kula brenner så aggresivt att den begynner å fly rund ?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
skal prøve å knuse den blankeste en dag, men da trenger eg først en solid pose å ha det i når eg slår til den med hammer.



er det ikkje en sjanse for att kula brenner så aggresivt att den begynner å fly rund ?
Vis hele sitatet...
Har også hørt om en del tilfeller der det begynner å klumpe seg i mølla på passfire sånn som nygaard også sa,
Men at det kunne bli så store å harde baller hadde jeg aldri sett for meg

Prøv heller å legg den i en pose, spray i en blanding av 75/25%, vann/etanol(rød sprit)
så kan du kna på den med hendene, granuler det når det er oppløst ,
legg det utover et avispapir å la det tørke, test om brennhastigheten er optimal etter tørking,
hvis ikke så legger du det i mølla i gjend

Tror ikke at det er noe mer intressant om du prøver å tenne på en at den vil brenne som en stjerne å at du i tilegg vil kaste bp rett i dass
Sist endret av Bowman; 14. august 2010 kl. 21:39.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Meget mulig du finner en blykule i kjernen til begge de ballene
Det der så flott ut værtfall! Jeg vil tro brennhastigheten er grei, da når det er så fint at det lett klumper seg, så er det allerede møllet godt. Tror værtfall det
Det var den mølla du kjøpte av meg right? Skjedde akkurat det samme med meg når jeg brukte den med litt fuktig BP. Det du gjør, hvis du har brukt kurrant kull, er at du granulerer kulen din på en oste rasp. Så får du dugende lift uten presse Ellers kan du bare knuse kula med med en eller annen treplank..

Og btw du burde ikke kjøre begge trommlene på en gang på den, da får du alt for lav RPM husker jeg.
Må bare si at de der er utrulig kule! Men fuktighet har nok skylden..
Men sett fyr på en og la oss se
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Bob Vis innlegg
Det var den mølla du kjøpte av meg right? Skjedde akkurat det samme med meg når jeg brukte den med litt fuktig BP. Det du gjør, hvis du har brukt kurrant kull, er at du granulerer kulen din på en oste rasp. Så får du dugende lift uten presse Ellers kan du bare knuse kula med med en eller annen treplank..

Og btw du burde ikke kjøre begge trommlene på en gang på den, da får du alt for lav RPM husker jeg.
Vis hele sitatet...
Ja det er den.
Har knust kulene nå, kuttet dei aller førs med en skarp kniv, tok veldig lang tid.
I midten var bp'et nesten helt løst.

Ser forresten ikkje noe forskjell på rpm med 1 eller 2 beholder på.

Det er rett rundt 1 rpm i forskjell med 1 og med 2,
testet med å filme i 1 minutt når det var en på, så spilte eg det av mens eg hadde kameraet rett hved mølla.
Brukte maskerings teip for å merke 1 runde.

Det er vell ikkje nødvendig å ta 1 om gangen da?
Du, jeg blander sikkert med bly media. Du bruker alumina (ser hvertfall sånn ut fra bildene), og da blir det ikke det samme.
Det er vell ikkje nødvendig å ta 1 om gangen da?
Vis hele sitatet...
Tror aldri jeg brukte alumina med den møllen, og ettersom du har tatt RPM test, så regner jeg med at du kan kjøre begge. Bare skjekk maks grense på hvor mye vekt du kan mølle før det går utover motoren? Holder du vekten under den grensen er det bare å kjøre på. Dette blir litt sånn personlig, så vi kan vel fortsette på PM hvis du lurer på noe mer
Very Important Pyrotechnician
Det er et par teorier rundt dette. Det ene er fuktighet, og det andre er varme. Hvis trommel og medie går varmt, eller hvis det ganske enkelt er varmt der du møller vil det definitivt bli mer sticky, er det i tillegg litt fuktig kan det kanskje ende opp slikt. Ellers synes jeg du har litt for lite medie i trommelen, det kan nok også spille inn her. Det gir god plass så slike kuler kan dannes.
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Det er et par teorier rundt dette. Det ene er fuktighet, og det andre er varme. Hvis trommel og medie går varmt, eller hvis det ganske enkelt er varmt der du møller vil det definitivt bli mer sticky, er det i tillegg litt fuktig kan det kanskje ende opp slikt. Ellers synes jeg du har litt for lite medie i trommelen, det kan nok også spille inn her. Det gir god plass så slike kuler kan dannes.
Vis hele sitatet...
var ikkje varmt,
15 grader på rommet å trommelen pleier eg ofte å kjenne på for å skjekke att det ikkje er noe gale
Syntes det der var utrolig fet! Magisk.
Jeg hadde satsa på at dette er en kombinasjon av for lite medie + noe fuktighet
Hadde fortjent en plass på hylla mi den der
Mon tro om det er slik kineserne lager stjerner til sekstitommerne sine
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Mon tro om det er slik kineserne lager stjerner til sekstitommerne sine
Vis hele sitatet...
Går ut i fra du vet det men måtte bare legge det inn... Største shell som har blitt skutt med suksess er 48" ball shell, blir skutt to årlig i Japan. Og ja, de stjernene ser omtrent slik ut i størrelsen vi jeg tro...Hvor tykk er den hemien tror dere? 10cm?

Det har blitt forsøkt et 52" (tror det var 52" eller 56") men det smalt i morteren. Et sted jeg leste stod det at de kjente rystelsen på et jordskjelvsmålepunkt i nærheten... Når en tross alt forsøker å skyte opp et halvt tonn (425kg) med eksplosiver så må en regne med at det kan smelle!
Sist endret av Pyrotecnican; 17. august 2010 kl. 00:01.
Tenk så kjipt for de som lagde det da..52", det er mange timers arbeid det :S
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Går ut i fra du vet det men måtte bare legge det inn... Største shell som har blitt skutt med suksess er 48" ball shell, blir skutt to årlig i Japan. Og ja, de stjernene ser omtrent slik ut i størrelsen vi jeg tro...Hvor tykk er den hemien tror dere? 10cm?

Det har blitt forsøkt et 52" (tror det var 52" eller 56") men det smalt i morteren. Et sted jeg leste stod det at de kjente rystelsen på et jordskjelvsmålepunkt i nærheten... Når en tross alt forsøker å skyte opp et halvt tonn (425kg) med eksplosiver så må en regne med at det kan smelle!
Vis hele sitatet...
førtiåttetommere var det ja
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
førtiåttetommere var det ja
Vis hele sitatet...
Jeg har sett bilde av et 52" rør fra kina.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg har sett bilde av et 52" rør fra kina.
Vis hele sitatet...
Har sett større rør jeg... Men var det et MORTER rør?
Uansett tror jeg fremdeles 48" er det største som MED SUKSESS har blitt skutt opp. 52" har blitt forsøkt som jeg nevnte i tidligere innlegg. Jeg finner ingen kilder der det står at et 52" shell har blitt skutt opp med suksess. (Oversatte til og med " 52 inch firework shell " til kinesisk med google translate og søkte... Fant ingenting...)

Foresten se på dette bildet!
Sist endret av Pyrotecnican; 21. august 2010 kl. 01:28.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror du jeg ikke har sett drensrør på 2 meter? Selvfølgelig snakker jeg om mortar. Du finner bildet på samme siden du linker til.

48" shellsa er brutale værtfall!
Sitat av Up Vis innlegg
Du finner bildet på samme siden du linker til.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør jeg nok, blant de andre 1500 bildene og videoene...


EDIT: Jeg så en gang til og leste infoen under bildet jeg linket til... Gjett hva? 52"...!
Sist endret av Pyrotecnican; 21. august 2010 kl. 19:28.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Utrolig stilig!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Ut fra ren nysgjerrighet - hva ble egentlig skjebnen til disse klumpene?
HøyRisiko Psykopat
Trådstarter
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Ut fra ren nysgjerrighet - hva ble egentlig skjebnen til disse klumpene?
Vis hele sitatet...
Tok en kniv og skrapte dei opp i biter for å skjekke om det var ei kule inni.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Tok en kniv og skrapte dei opp i biter for å skjekke om det var ei kule inni.
Vis hele sitatet...
Var det en ball i kulene?
Det samme skjedde meg for noen dager siden, alt kruttet var blitt en stor kule.
Klemte litt hart på den så knuste den, møllet den bare på nytt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fant noen videoer av 48" shellsene:

http://www.youtube.com/watch?v=kWkrX...feature=fvwrel

http://www.youtube.com/watch?v=D4k3bX0ydJg (edit: var vist en 24")
Sist endret av Wilyes; 30. desember 2011 kl. 01:49.