Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2362
hvis jeg bruker en kjel til og smelte knsu i, vill det da sitte igjenn masse Kno3 og sukker så det smaker knsu av den etterpå, selv etter god vasking med vann?

siden sukker og Kno3 er vannløselige så ser jeg ikke noe problem i dette men vill være sikker så jeg ikke ødelegger en av kjelene til morra mi xD
knsu er vell ikke giftig etter det jeg har forstått det så det er ikke farlig?
HøyRisiko Psykopat
kjelen kan ruste, har eg lest.
Så eg kjøpte ny med teflon belegg
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
jeg vurderer og kjøpe en teflon belagt kjel jeg også, men jeg fikk en kjel av mamma som er laget av stål eller noe.
en slik tjukk bunn kjel
kjedelig streiting
skal du bruke den til div kjemikalier ville jeg gått for teflon så du slipper unna med minst mulig metallforurensning i det du lager. Dette så lenge du ikke skal smelte noe som har høyere smeltepunkt enn teflonet selvfølgelig.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
hva er smelte punktet på teflon isåfall?
kjedelig streiting
Edit: smeltepunktet blir det helt feil å tenke på. Temperaturen for når stoffet begynner å dekomponere er viktigere. Og for teflon er vel dette rundt 200-250c. Står vel at gassene ikke utgjør noen helsefare før minst 250c, men driver du med kjemikalier kan det jo være greit å ha 200 som grense.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Når man smelter KNSU kommer man fort opp i over 200 grader. Styr unna teflon, med mindre du vil puste inn diverse fluorkarboner. En dedikert kjele av stål er best. Den kan bli svart etter hvert.

Metallforurensning er et ikke-problem i forbindelse med KNSU, men er noe å tenke på hvis man driver med analytisk kjemi... Men da bruker man vel gjerne ikke kjøkkenutstyr.
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Edit: smeltepunktet blir det helt feil å tenke på. Temperaturen for når stoffet begynner å dekomponere er viktigere. Og for teflon er vel dette rundt 200-250c. Står vel at gassene ikke utgjør noen helsefare før minst 250c, men driver du med kjemikalier kan det jo være greit å ha 200 som grense.
Vis hele sitatet...
å er det da snakk om salpeter og sukker og kansje BP med csi metoden som er de eneste chemsa som skal oppi den kjelen

men går det fortsatt ann og bruke kjelen til mat etterpå(knsu)?
eller vill det gi en rar smak på maten?

BomberMan: skal jeg bare bruke stål kjele da? mest safe og bruke
Sist endret av StålSkuff; 28. august 2011 kl. 23:56.
Kjemikalier og Pyrotekniske blandinger skal ALDRI være i kontakt med det samme utstyre som du bruker til matlaging. Enkelt og greit.
Det koster 10kr for en annen. Ser ikke helt problemet...
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
det er egentlig ikke noe problem, men jeg lurte på dette pga. jeg ikke gidder og ha tusen og ørten kjeler ståendes med merkelapper, knsu, bp, mat osv.

bare litt greit og vite i tilfelle jeg får en akutt trang til og finne meg mat, og ikke har andre kjeler lett tilgjengelig
Av ren nysgjerrighet: Hva skjer om du lager knsu i en aluminiumskjele? Fyrverkeri på komfyren eller ingenting?
Vell, hvis du lager bp, kan det være kull støv her og der. Det er et helvete å få vekk. Du trenger forsåvidt bare 2 kjeler. 1 til mat og en til pyro.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Innestengt
StålSkuff's Avatar
Trådstarter
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Vell, hvis du lager bp, kan det være kull støv her og der. Det er et helvete å få vekk. Du trenger forsåvidt bare 2 kjeler. 1 til mat og en til pyro.
Vis hele sitatet...
da kjøper jeg meg bare en extra kjele
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Kjemikalier og pyrotekniske blandinger skal ALDRI være i kontakt med det samme utstyre som du bruker til matlaging. Enkelt og greit.
Vis hele sitatet...
Noe av det første man lærer når man blir introdusert for en lab.

Selv har jeg aldri hatt noen problemer med å rengjøre gryter osv. som er brukt til KNSU.
KNO3 er som kjent meget vannløslig og varmt vann egner seg derfor flott til rengjøring.
På litt vanskelige flekker bruker jeg stålskrubb eller skurekrem, funker hver gang.