Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3892
Driver å eksperimenterer litt med røykbomber for tiden. Nå har jeg begynt å undre over hvorfor kaliumnitrat og sukker brenner så bra og hissig når de blandes og antennes?
Noen som vet det?
Husker ikke alle detaljene, men sukker er et veldig karbonmettet stoff, kaliumnitrat er oksiderende(dvs, at det frigir mer oksygen enn det bruker opp ved deflagrering). Da er det mulig å oksygenmette sukkeret.

Røyken regner jeg med er vanndamp; noe sukker, som er hydrokarbon, har mye å gi fra seg av. Eventuelt kaliumkarbonat.

Kaliumnitrat øker intensiviteten på mange flere karbonmettede hydrokarboner.
Sist endret av Katalysator; 6. februar 2011 kl. 01:09.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Husker ikke alle detaljene, men sukker er et veldig karbonmettet stoff, kaliumnitrat er oksiderende(dvs, at det frigir mer oksygen enn det bruker opp ved deflagrering). Da er det mulig å oksygenmette sukkeret.

Røyken regner jeg med er vanndamp; noe sukker, som er hydrokarbon, har mye å gi fra seg av. Eventuelt kaliumkarbonat.

Kaliumnitrat øker intensiviteten på mange flere karbonmettede hydrokarboner.
Vis hele sitatet...
I alle årene jeg har lest kjemi har jeg ikke hørt om begrepene "karbonmettet", "oksygenmette" og "øke intensiteten".
Med "karbonmettet" antar jeg at du mener metta hydrokarbon, som da er et hydrokarbon uten dobbelt- eller trippelbindinger. Vel, sukrose har kun enkeltbindinger, men det er ikke et hydrokarbon; det er et karbohydrat. To vidt forskjellige ting (Eks: Du drysser ikke kanel og benzen på grauten din, av åpenbare grunner).

Til trådstarter: Katalysator har rett i noe; det første du må forstå er at KNO3 er en oksidant. Dette er fordi i nitrationet, NO3-, har nitrogen oksidasjonstall +5 - som ganske enkelt betyr at nitrogenet har gitt fra seg fem elektroner for å inngå bindingene med de tre oksygenatomene. Nitrogen trives best med oksidasjonstall 0, altså som molekylært nitrogen, N2. Med andre ord er nitrogen mer stabilt/har et lavere energinivå når det er N2 enn NO3-.

I sukrosemolekylet har karbon forskjellige oksidasjonstall: -2, -1, 0 og +2. Karbon, i motsetning til nitrogen, trives best med oksidasjonstall +4, som CO2 / O=C=O (Hydrogen- og oksygenatomene i sukrose endrer ikke oksidasjonstall i reaksjonen).

Så, hva har vi da i blandingen vår? Jo, vi har nitrogen som har lyst på fem elektroner og karbon som gjerne vil kvitte seg med en god del. Nitratet oksiderer karbonatomene til CO2 og nitrogenatomene i nitrationet blir redusert (mottar elektroner) og danner N2.

Siden CO2 og N2 er mer stabile enn reaktantene, frigjøres det en god del energi i denne reaksjonen. Du kan se på det som at atomene har nådd et lavere energinivå etter reaksjonen, og den kjemiske bindingsenergien som atomene hadde i reaktantene gikk over til varmeenergi i reaksjonen.

I tillegg til karbondioksid og nitrogen dannes også vann og kaliumkarbonat, som Katalysator sier. Noe kaliumoksid og forskjellige nitrogenoksider kan også dannes i små mengder.


(Et teoretisk spørsmål krever et teoretisk svar. )
Sist endret av BomberMan; 6. februar 2011 kl. 23:56.
Nei, jeg tenkte på at det er MYE karbon i molekylet, noe som fører til at det ikke brenner fullstendig uten mye oksygen. Og begrepene jeg brukte er ikke kjemiske begreper, men en måte for meg å forklare i mangel på de rette begrepene(hvis det finnes noen)

Jeg mener å huske at sukkerarter består av keton eller aldehydgrupper, dette gir grunnlaget for hvorfor jeg mener det er et hydrokarbon.

EDIT:
Oksygenmettet kan vel erstattes med oksygenbalanseres elelr noe i den dur, karbonmettet kan vel erstattes med noe langt som "Veldig mange karbonatom, noe som gjør at vi trenger mye oksygen for at dette skal brenne rent og ikke sote". Intensivt kan også erstattes med oksygenbalansere.
Sist endret av Katalysator; 8. februar 2011 kl. 13:12.
Hydrokarbon er propan, butan, benzen, oktan osv, altså petroleum mer eller mindre. Karbohydrater er som navnet sier karbon og vann. Er ikke mye oksygen i hydrokarboner, men en god den i karbohydrater.

Enorm forskjell!



Men er egentlig usikker på hvorfor en bruker dette. Kaliumnitrat er for oksygenet, men jeg går ut i fra at det er CO2, vanndamp og sotpartikler som frigjøres som røyk i reaksjonen...
Sist endret av Pyrotecnican; 8. februar 2011 kl. 17:17.
Jeg satte meg ned å repeterte kunnskapen. Karbohydrater, aldehyder, alkoholer, etc Inneholder en hydrokrabonkjede, men _klassifiseres_ ikke som det.
Hydrokarboner er kjeder bestående av kun hydrogen og karbon, enten det er snakk om benzenringer eller vanlige kjeder. Karbohydrater består av karbon, hydrogen og oksygen(hvorav navnet hydrat), og er(i de fleste tilfeller i alle fall) ketoner og aldehyder med X antall hydroksylgrupper.
Sitat av exxo Vis innlegg
Hydrokarboner er kjeder bestående av kun hydrogen og karbon, enten det er snakk om benzenringer eller vanlige kjeder. Karbohydrater består av karbon, hydrogen og oksygen(hvorav navnet hydrat), og er(i de fleste tilfeller i alle fall) ketoner og aldehyder med X antall hydroksylgrupper.
Vis hele sitatet...
Leste du innlegget mitt? Jeg sa at karbohydrater INNEHOLDER en hydrokarbonkjede. Sukker består av karbon, hydrogen og oksygen. Det samme som aldehyder og ketoner, men jeg hadde misforstått i min første post. For ingen av disse stoffene er hydrokarboner, men INNEHOLDER en hydrokarbonkjede.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Leste du innlegget mitt? Jeg sa at karbohydrater INNEHOLDER en hydrokarbonkjede. Sukker består av karbon, hydrogen og oksygen. Det samme som aldehyder og ketoner, men jeg hadde misforstått i min første post. For ingen av disse stoffene er hydrokarboner, men INNEHOLDER en hydrokarbonkjede.
Vis hele sitatet...
med andre ord så er sukker laget av karbon hydrogen og oksygen
C12H22O11 eller C12(H2O)11
det vill da si at sukker ar laget av vann og carbon.
dette kan lett testes ved og elle i conc. svovelsyre i et glass med sukker

http://www.youtube.com/watch?v=bb5OT...layer_embedded