Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 863
[SIZE=3][FONT=System]Hei, jeg har installert Debian (den med pingvinen med øl-glass logoen) også når jeg logger inn så står jeg bare i roten og får ikke startet noe GUI med startx eller noe, jeg tror det skyldes at det ikke er installert noe grafisk brukergrensesnitt.

Jeg er nødt til å kunne starte en web-leser på denne boxen slik at jeg kan begynne med å finne hjelpesider tutorials osv. web-leser er altså prioritet 1.

Var inne her også http://www.pcworld.no/index.cfm?fuse...2AE258E5CE88F7 Tror ikke jeg har denne X engang, jeg ser den i alle fall ikke og linux finner den ikke, mulig jeg må ha KDE eller GNOME eller noe nedlastet ? Det beste for meg er det som er minst styr med å installere, siden jeg bare trenger web-leser, men jeg har ikke peiling på å installere noe som helst, så jeg trenger hjelp av noen her. Kan noen fortelle meg hva jeg gjør for å få denne startx kommandoen til å fungere?
[/FONT] [/SIZE]
Legg inn lynx med "apt-get install lynx", det er en tekst basert web-browser.
apt-get er pakkesystemet til debian. prøv å installer f.eks gnome med apt-get install gnome
Du vil også trenge gdm.
skriv følgene:
apt-get update
apt-get install gdm gnome
Da skal den installere det som er nødvendig for å få opp gdm og gnome
tR0ll33t's Avatar
Trådstarter
50 0
Sitat av voldern
Legg inn lynx med "apt-get install lynx", det er en tekst basert web-browser.
Vis hele sitatet...
høres fett ut! Jeg får prøve den linja når jeg kommer hjem til boxen min.
Husker jeg så noen bruke den apt-get tingen en gang for lenge siden, det virker genialt.
Håper jeg også kan bruke "apt-get install" for mplayer og ettercap og iptraf, etc.?
Så hvis jeg svarer igjen her i kveld, da er jeg på nff med lynx og musikk på øret
Ja det kan du, for å søke etter pakker så skriver du "apt-cache search games" feks, så skriver du "apt-get install pakkenavn" så laster den ned og installerer programmet.
tR0ll33t's Avatar
Trådstarter
50 0
Ahh det høres phett ut, jeg tenkte meg å installere apache2, postgresql og php etterhvert. mulig jeg kan bruke samme metoden for å finne de. Det ville jo bare være helt genialt! Mulig jeg ikke får testa dette før i morgen fordi det er metallkveld på Hulen i kveld. Uansett, tusen takk for hjelpen alle sammen!

Hva betyr forresten WM og X11 ?

NB:
(sorry at jeg er så forvirret i dag, så mye nye greier å finne ut av.)
Håper jeg også kan bruke "apt-get install" for mplayer og ettercap og iptraf, etc.?
Vis hele sitatet...
Mplayer ligger ikke i apt, da må du legge til ett repository som har den i etc/apt/sources.list.

edit: Debian har en wiki. Der kan man lære mye.
Sist endret av glenn; 28. oktober 2005 kl. 17:33.
Gode greier, jeg fikk Gnome til å virke til slutt. Det var fett og komme seg på nett, men det virket 3 gangen jeg prøvde å installere det, men da bare 800x600 oppløsning som max. Det kommer kanskje av at jeg valgte vesa grafikkdriver?

Ok, det triste nå er at når jeg booter nå henger den seg opp med en gang på LI... (stopp) der det skal stå LILO og boote videre. Og det var en helsikes mye pakker (1.7 GB) linuxen min skulle prossesere og det kom masser av feilmeldinger som jeg ikke fikk lest mer en 1 sek. Lurer på om jeg må reinstallere hele skiten?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av troll33t

Hva betyr forresten WM og X11 ?
Vis hele sitatet...

WM betyr Window manager, de forskjellige gui systemene, f.eks: kde, gnome, blackbox, enlightenment.

X11 står vel ikke for noe, men det er serveren (XFree86, X.org) som windowmanagerene kjører i
Okay, dette kan være litt tricky, men skal prøve å vise deg hvordan du ordner bedre oppløsning i X11 (gnome er bare det som styrer vinduene og sånt).
Først må du åpne en terminal, der skal du skrive:
nano /etc/X11/XF86Config-4
Hvor du skal finne linjene:

Kode

        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "800x600" "640x480"
        EndSubSection
og erstatte den med dette:

Kode

        EndSubSection
        SubSection "Display"
                Depth           24
                Modes           "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
        EndSubSection
Lagre den(du finner nok ut av hvordan, men husk å ikke endre noe du ikke VET du kan endre på , kan ende opp med at du ikke får starta x igjen på en stund

Largre alle dokumenter du har oppe/lagre ulagret arbeid.
Trykk ctrl+alt+backspace
(backspace er knappen over enter)

Håper det hjelper

(Hah, faen så nerd jeg er, jeg skrev alt selv, så ikke i noe filer ellerno. )
Sist endret av colamannen; 1. november 2005 kl. 22:30.
Flotte greier... nå skjønner jeg endelig mer av de feilmeldingene som kom opp om X11 første gangen jeg prøvde å installere. Kan jeg endre depth også, til 32 f.eks.?


Jeg antok at de andre virkelig guffne problemene jeg hadde må ha skyltes at jeg hadde bootet på en korrumpert harddisk, for jeg kjørte en windows2000 install på samme disken og det kom blåskjerm hver gang jeg bootet. Selv om jeg fikset MBR ved begge installasjoner så fucket den disken seg. Så jeg satt inn en gammel med dårlig diskplass og installerte debian på den da booter den fint.

Mulig jeg må avinstallere de pakkene jeg ikke bruker, f.eks. til kde. Noen som vet hvor mye plass gnome, kde og det X11 systemet tar på diskene mine, eller hvordan jeg finner det ut?
Det kan bli litt vanskelig å breregne beregne plass (det sto ca. plass det kom til å bruke når du brukte apt-get install gnome).

Du kan endre depth til 32, hvis skjermkortet ditt støtter det, kan hende du trenger driverne til skjermkortet da.
Husker du om du krysset av for den fine høye oppløsningen da du installerte debian?
Da jeg la inn ubuntu bare trykket jeg enter da den spurte om oppløsninger som X skulle forholde seg til. Fikk deretter ikke høyere en 1024*768
Hjalp faktisk ikke å legge til en høyere oppløsning i xorg.conf (ubuntu bruker xorg. trodde også debian gjorde det.). Kanskje jeg gjorde noe feil. Fikk ordnet det, men det var via reinstallasjon, som ikke er særlig gøy, siden det er mer en sånn windows-greie...
Sitat av nohope
Det kan bli litt vanskelig å breregne beregne plass (det sto ca. plass det kom til å bruke når du brukte apt-get install gnome).

Du kan endre depth til 32, hvis skjermkortet ditt støtter det, kan hende du trenger driverne til skjermkortet da.
Vis hele sitatet...
Altså, er ikke 32-bit egentlig 24-bit med en slags kvasi alpha-kanal på 8-bit? eller?