Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5258
Som kjent har det forsvunnet en miniubåt utenfor kysten av New foundland der Titanic ligger på ca 3800 m dyp.

Hva tror dere har skjedd? Har de ombord noen sjanse?

Oksygen ombord skal etter sigende vare i ca 24 timer til så håpet kanskje ikke er ute.

Leste at ubåten styres bland annet med en xbox konsoll.

Hade dere reiste på en sånn tur om noen hade spandert billetten? Tror jeg ikke hade våget..

https://www.youtube.com/watch?v=DbcLTyNbqHQ

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...itanic-ubaaten
Du strekker deg langt når du sier X box kontroll. Det ser mer ut som noe off-Brand greier man kan finne på wish;

kontrollen


https://www.dailymail.co.uk/news/art...ac-waiver.html

«those boarding the submersible must sign a waiver that states: 'This experimental vessel has not been approved or certified by any regulatory body, and could result in physical injury, emotional trauma, or death.'»



Er allerede mange som spekulerer i om den kan ha «forsvunnet» på grunn av nettopp hvem som er om bord. Har så vidt skummet gjennom en annen tråd om emnet.

I følge dailymail artikkelen skal fartøyet ha hatt 96 timer med oksygen tilgjengelig per i går, så de har kanskje enda noen døgn igjen før håpet er ute?


Hadde aldri begitt meg ut på en sånn ferd, i ett så sketchy fartøy. Er skummelt nok å være på toppen av sjøen.
Jeg kommer på en god del ting man kan gjøre som koster mindre enn 250k usd- som jeg heller ville gjort!
Sist endret av DrDeath; 20. juni 2023 kl. 20:30.
Hvis man skal strekke seg til å stole på VGs gjenfortelling av utsagn fra Amerikans kystvakt så "..er det ved 19-tiden tirsdag oksygen i 41 timer til."

Dette tar dem vel til lunsjtider torsdag, norsk tid.
Hm-ja da ser det lysere ut på oksygenfronten med tanke på at kanskje noe redningsfartøy kan få gjort noe.

Sitter miniubåten fastklemt på vraket etter Titanic vil en eventuell lykket redningsoperasjon gå til historien som den som har skjedd på dypest vann.
Sist endret av sinsenkrysset; 20. juni 2023 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Sitter miniubåten fastklemt på vraket etter Titanic vil en eventuell lykket redningsoperasjon gå til historien som den som har skjedd på dypest vann.
Vis hele sitatet...
Ja, som fruen kommenterte når hun fikk høre om saken: "Fælt å si mens det enda er folk der nede, men dette lukter kinofilm om noen år"
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Det skal godt gjøres å stable på beina en adekvat redningsaksjon innenfor det korte tidsvinduet på under 40 timer i skrivende stund. Vi snakker tross alt om dybder på rundt fire kilometer.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Du strekker deg langt når du sier X box kontroll. Det ser mer ut som noe off-Brand greier man kan finne på wish;

kontrollen
Vis hele sitatet...
Ser ut som en modifisert Logitech F710. Fin kontroller det
Sist endret av mentalmelt; 20. juni 2023 kl. 21:48.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Rimelig sikker på at jeg hadde en sånn, tidlig på 2000-tallet.
Sitat av robhol Vis innlegg
Rimelig sikker på at jeg hadde en sånn, tidlig på 2000-tallet.
Vis hele sitatet...
Den kom på markedet i 2010. Jeg kjøpte den for et par år siden. Funker knall.

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hade dere reiste på en sånn tur om noen hade spandert billetten? Tror jeg ikke hade våget..
Vis hele sitatet...
Tror jeg hadde stått over, gitt. Gøy med eventyr, men akkurat ubåteventyr må jeg si ikke frister noe særlig. De siste kjente ubåtsakene i media har ikke akkurat hjulpet til med å pirre eventyrlysten heller.
Dette twitter innslaget, publisert før ulykken, er kritisk til at gjester på ubåten ,må underskrive på et dokument der arrangør bland annet fraskriver seg ansvar ved ulykke. Video innefra viser også at ubåten gjør et improvisert intrykk
https://twitter.com/FnpMarieOH/statu...dod%2F79615261
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ja. Ubåten ser ut som den er lagd hjemme i en garasje nærmest.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Hade dere reiste på en sånn tur om noen hade spandert billetten?
Vis hele sitatet...
Ja absolutt! Faen meg kult å kunne si at man har kjørt ubåt
BRAND ∞ STRONG
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Hadde aldri begitt meg ut på en sånn ferd, i ett så sketchy fartøy. Er skummelt nok å være på toppen av sjøen.
Jeg kommer på en god del ting man kan gjøre som koster mindre enn 250k usd- som jeg heller ville gjort!
Vis hele sitatet...
Man kommer seg vel snart til verdensrommet med flyet til Branson for den prisen.
Blir en kostbar redningsaksjon for en merksnodig type charterreise.

Fuck 'em. Bruk pengene på noe mer fornuftig!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av supercali Vis innlegg
Blir en kostbar redningsaksjon for en merksnodig type charterreise.

Fuck 'em. Bruk pengene på noe mer fornuftig!
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt jeg, det sender et rart signal ut i samfunnet.
Folk husker fortsatt Kursk nå 23 år etter at den sank og hvordan til dels dårlig Russisk håndtering
gjorde at de aldri kom opp igjen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg vet ikke helt jeg, det sender et rart signal ut i samfunnet.
Folk husker fortsatt Kursk nå 23 år etter at den sank og hvordan til dels dårlig Russisk håndtering
gjorde at de aldri kom opp igjen.
Vis hele sitatet...
Ja-den burde vært reddet siden den lå bare på 100 meters dyp også-bankelyder fra de innstengte kunne høres osv.
Men det russiske byråkratiet ble kanskje en faktor i den saken som stoppet mye.

Er nok mye vanskeligere denne saken siden den kanskje ligger på bortimot 4000 meters dyp. Blir nesten som en månelanding å redde den-men samtidig vet vi ikke hva som er skjedd-kanskje har den greid å bli ført videre med noen hav-strøm å ligger langt unna nedstigningspunktet. Uansett forferdelig for de ombord.

Men samtidig-er man milliardær kanskje litt vett burde vært investert i å granske denne ubåten før man setter seg i den og reiser ned mot Titanic? Virker som hvem som helst hobbyperson med metallfres,sveiseapparat ,3-d printer og tilgangt til pappas garasjeverksted kan sette igang med ubåt-konstruksjon og så leie ut turer til turister. Tipper man finner en raspberry pi noe sted ombord også som utfører vitale operasjoner.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Den kom på markedet i 2010. Jeg kjøpte den for et par år siden. Funker knall.



Tror jeg hadde stått over, gitt. Gøy med eventyr, men akkurat ubåteventyr må jeg si ikke frister noe særlig. De siste kjente ubåtsakene i media har ikke akkurat hjulpet til med å pirre eventyrlysten heller.
Vis hele sitatet...
Min var tidligere, en eller annen Logitech-versjon av PS2-kontrolleren på samme måte, i hvert fall. Mulig den ikke hadde fargene.

Og, ja, skjønner ikke hva folk skal ned der etter. Tragisk utfall begynner å se vanskelig ut å unngå. I den grad eventyr er noe for meg overhodet, er "here I am sitting in a tin can" langt nede på lista.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Dette twitter innslaget, publisert før ulykken, er kritisk til at gjester på ubåten ,må underskrive på et dokument der arrangør bland annet fraskriver seg ansvar ved ulykke. Video innefra viser også at ubåten gjør et improvisert intrykk
https://twitter.com/FnpMarieOH/statu...dod%2F79615261
Vis hele sitatet...
Akkurat det er ekstremt vanlig med all form for ekstremsport. Du skriver sikkert under på en liknende avtale bare du går i en trampolinepark.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Akkurat det er ekstremt vanlig med all form for ekstremsport. Du skriver sikkert under på en liknende avtale bare du går i en trampolinepark.
Vis hele sitatet...
Eller hvis man bare skal kjøre gokart i statene :')
BRAND ∞ STRONG
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
JMen det russiske byråkratiet ble kanskje en faktor i den saken som stoppet mye.
Vis hele sitatet...
Mange tilbydde hjelp bla Norge, men de hadde for mange hemmeligheter og for mye stolthet.
Når de åpnet opp for hjelp var det for sent.
Diverse nyhetskanaler sier nå at det har blitt hørt metalliske bankelyder i vannet der Titan forsvant. Bankelydene har vært i 30min intervaller og det har blitt hørt SOS signal.

Huff! Jeg trodde de hadde implodert når signalene forsvant for 2 dager siden. Hvis de nå er i live på 4000m dyp i den karbongreia så må det være helt forferdelig. Helt mørkt, sinnsykt kaldt, trangt og jævlig, lite/dårlig luft og ingen visshet om reningen vil komme.

Jeg håper virkelig de blirnreddet men det blir fryktelig trangt om tid. De 90 timene med luft er jo bare noe som er beregnet og ikke testet til det fulle, hvem vet hvor lenge de har igjen.

Veldig spennende sak å følge
For å gjøre det enda verre så er det jo ikke noe toalett i ubåten heller. Så noen beskrev det som en flaske å pisse i, men mulig det er ett bøtte system av ett slag.

Det begynner nok å bli forferdelig der nede, på veldig mange måter. Vil ikke engang prøve å forestille meg hvor klaustrofobisk det må være å vite at du maks har ett døgn igjen, i en liten boble på havets dype.

Man skal være bra psykisk sterk, eller bare helt gal, for å begi seg ut på noe som dette. Jeg ser for meg at samtlige begynner å miste forfatningen der nede. Uff.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
For å gjøre det enda verre så er det jo ikke noe toalett i ubåten heller. Så noen beskrev det som en flaske å pisse i, men mulig det er ett bøtte system av ett slag.
Vis hele sitatet...

Jo, den har toalett, bare ett lite ett der de kan trekke foran en slags skjerm for å få litt privat liv. Å tømme doen vet jeg ikke hvordan det gjøres.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jo, den har toalett, bare ett lite ett der de kan trekke foran en slags skjerm for å få litt privat liv. Å tømme doen vet jeg ikke hvordan det gjøres.
Vis hele sitatet...
Bøtte med forheng.
Sorry for å være hard, men jeg synes ikke slike saker eller hendelser skal få hverken oppmerksomhet eller redningsoppdrag.

Når mennesker drar på ekstremt farlige og risikofylte turer for morroskyld, bør også regningen for eventuelle redningsoppdrag være for egen regning eller tegne forsikring, og ikke at det offentlige og skattebetalere skal punge ut for slikt. Tenk hvor mye det koster å forsøke finne disse?
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Sorry for å være hard, men jeg synes ikke slike saker eller hendelser skal få hverken oppmerksomhet eller redningsoppdrag.

Når mennesker drar på ekstremt farlige og risikofylte turer for morroskyld, bør også regningen for eventuelle redningsoppdrag være for egen regning eller tegne forsikring, og ikke at det offentlige og skattebetalere skal punge ut for slikt. Tenk hvor mye det koster å forsøke finne disse?
Vis hele sitatet...
Er sikker på at minst en milliardær ombord er veldig villig til å punge ut, rikelig, hvis han blir reddet.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Sorry for å være hard, men jeg synes ikke slike saker eller hendelser skal få hverken oppmerksomhet eller redningsoppdrag.

Når mennesker drar på ekstremt farlige og risikofylte turer for morroskyld, bør også regningen for eventuelle redningsoppdrag være for egen regning eller tegne forsikring, og ikke at det offentlige og skattebetalere skal punge ut for slikt. Tenk hvor mye det koster å forsøke finne disse?
Vis hele sitatet...
Tenk så mye avisene tjener på å skrive om slike saker lykke til med å be avisene si nei takk til store summer cash.
En bankelyd har kunnet oppfattes gjennom havmassene hos fartøy som deltar i søket
Kan jo være lyd fra noe annet men den virker repetitiv
https://www.bbc.com/news/live/world-us-canada-65967464
Er som legge en mynt på en fotballbane for så forsøke å finne den,sier litt om hva letemannskapene har med å gjøre
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Er sikker på at minst en milliardær ombord er veldig villig til å punge ut, rikelig, hvis han blir reddet.
Vis hele sitatet...
Helt til han kommer på land, svært få milliardærer som frivillig gir fra seg penger.

Kanskje innser de ironien i situasjonen, alle pengene de har tjent på å utnytte arbeiderklassen skaffet de en grav ved siden av massegraven til arbeiderne. Selvfølgelig er det døde fra alle tre klassene på Titanic, men statistikken er ganske tydelig.

Tipper en stor andel av leserne opplever schadenfreude, noe som forklarer mengden avisartikler kontra forsidene med forliste flyktninger i Middelhavet. Sånt er ubehagelig for leseren.

Jeg føler schadenfreude!
I kontrakten fra Oceangate sa han ene som er i ubåten blant annet:

Experimental submersible vessel, that is not been approved or certified by any regulatory body. And could result in physical injury, disability, emotional trauma or death.

Du finner videoen på tiktok.
R.I.P håper de slapp å lide.
Sitat av yomomma Vis innlegg
I kontrakten fra Oceangate sa han ene som er i ubåten blant annet:

Experimental submersible vessel, that is not been approved or certified by any regulatory body. And could result in physical injury, disability, emotional trauma or death.

Du finner videoen på tiktok.
Vis hele sitatet...
Og at de folka som reiste med går med på detta er beyond comprehension siden de virket oppegående.

Omtrent som å dra til et shady u-land der nettop byen fått besøk av et tivoli der man lokker med helgerabatt på bungy-jump.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
R.I.P
Vis hele sitatet...
Akkurat som de 1514 personene som allerede "hviler i fred"?
Leste nettopp i TV2 at det tok åtte timer fra nødsignalet ble sendt fra ubåten til operatøren på overflaten reagerte og meldte fra.
Fy faen altså.

Jeg har sittet og fulgt med på dette helt siden 04:00 imorges eller noe sånt. Mine tanker er virkelig med dem i ubåten.
Sist endret av Tysteren; 22. juni 2023 kl. 17:46. Grunn: Jeg henviste til feil avis
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Leste nettopp i TV2 at det tok åtte timer fra nødsignalet ble sendt fra ubåten til operatøren på overflaten reagerte og meldte fra.
Fy faen altså.

Jeg har sittet og fulgt med på dette helt siden 04:00 imorges eller noe sånt. Mine tanker er virkelig med dem i ubåten.
Vis hele sitatet...
Det ble vel ikke sendt nødsignal fra ubåten, det var vel mer det at de mistet kontakten.
Jeg har ikke lett så veldig, men har ikke klart å finne noe info om hvordan kommunikasjonen mellom ubåten og skipet skulle foregå.

Men de ventet med å varsle etter at tiden de skulle ha vært der nede, gikk ut. Så, kanskje det har skjedd før at de har mistet forbindelsen, men at det da gikk bra?

Det er jo en kostnad å ta, å sette igang nød-apparater hvis det er falsk alarm.

Når det er sagt, så er det latterlig hvor få sikkerhetssystemer de har benyttet seg av.

De var selvsikre idioter som hadde mer ego enn selvinnsikt.

Hadde aldri satt meg i den dingsen der.
Sist endret av Spaceman; 22. juni 2023 kl. 18:46.
Lengste dybden historisk på å redde en ubåt er på 1500 meter. 4000m er no go.
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Det ble vel ikke sendt nødsignal fra ubåten, det var vel mer det at de mistet kontakten.
Jeg har ikke lett så veldig, men har ikke klart å finne noe info om hvordan kommunikasjonen mellom ubåten og skipet skulle foregå.
Vis hele sitatet...
Iflg. første resultatet på Google. Tracker med det jeg har hørt før (lurer på om det var CBS News innslaget hvor de var passasjerer?).

Sitat av https://theconversation.com/missing-titanic-sub-what-are-submersibles-how-do-they-communicate-and-what-may-have-gone-wrong-208100
The Titan would have had an acoustic link with its surface vessel, set up through a transponder (a device for receiving a sonar signal) on its end, and a transceiver (a device that can both transmit and receive communications) on the surface vessel.

This link allows for underwater acoustic positioning, as well as for short text messages to be sent back and forth to the surface vessel – but the amount of data that can be shared is limited and usually includes basic telemetry and status information.
Vis hele sitatet...
Det virker som om de har mistet forbindelsen til skipet før.

Nå har de jo oppdaget vrakrester da. Så det er vel sannsynlig at ubåten imploderte når de mistet kommunikasjon denne gangen.

Elefanten i rommet må jo være at vinduet i ubåten, bare var dimensjonert for 1300 Meter.
Så det er kanskje ikke så rart at de imploderte på 3000Meter?

– OceanGate nektet å betale for at produsenten skulle bygge en utsiktsport som ville tåle den nødvendige dybden på 4000 meter, heter det videre.

https://www.nrk.no/nyheter/oceangate...bat-1.16454778
Sist endret av Spaceman; 22. juni 2023 kl. 19:14.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Elefanten i rommet er at størstedelen av skroget var et rør spunnet av karbonfiber, et materiale man ikke har veldig mye erfaring med i slike sammenhengen.
En bra analyse/vurdering av generell mangel på sikkerhet og alt som kan ha gått galt, fra en erfaren tidligere ubåtveteran og sonarmann her, vel å merke lagd like før vrakrestene ble funnet:

https://www.youtube.com/watch?v=4dka29FSZac
Tenkte at den hadde implodert når jeg først leste om det. Ser også ut til at det er det som har skjedd, dessverre.
Så en animasjon av hvordan det ville sett ut hvis ubåten imploderte https://en.wikipedia.org/wiki/Implos...anical_process)

Det tok sirka 2 sekunder for den å bli helt ugjenkjennelig etter at den begynte å gi etter. Vil tro det er en forholdsvis grei død sammenlignet med andre alternativer som å bli kvalt av karbondioksid eller mangel på luft.


Konspirasjonsteoretikerene er på plass med mange teorier også, i går var 80% av alle postene på r/conspiracy ubåt-relaterte.
Hvilken "forfatning" kan man forvente at de avdødes kropper er i om de noen gang blir funnet ?
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Hvilken "forfatning" kan man forvente at de avdødes kropper er i om de noen gang blir funnet ?
Vis hele sitatet...
Det finnes såpass mye organismer og dyr der nede at man neppe finner noe særlig mer enn beinrester. Hvis den imploderte derimot så ble nok alt av kropp revet i alle retninger. Vil tro det er umulig å finne igjen noen som helst i det tilfelle.

Perfekt måte å forfalske sin egen død
Sist endret av DrDeath; 23. juni 2023 kl. 15:03.
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Hvilken "forfatning" kan man forvente at de avdødes kropper er i om de noen gang blir funnet ?
Vis hele sitatet...
Ser for meg at det ikke lenger er kropper, men bare innvoller og slik kroppen til en selvmordsbomber ville sett ut. Og at bare DNA testing er eneste mulighet for å finne ut hva som kommer fra hvem.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Spaceman Vis innlegg
Elefanten i rommet må jo være at vinduet i ubåten, bare var dimensjonert for 1300 Meter.
Så det er kanskje ikke så rart at de imploderte på 3000Meter?

– OceanGate nektet å betale for at produsenten skulle bygge en utsiktsport som ville tåle den nødvendige dybden på 4000 meter, heter det videre.

https://www.nrk.no/nyheter/oceangate...bat-1.16454778
Vis hele sitatet...
Det er ikke første gangen en journalist har tatt seg litt kreativ frihet i saker som dette. Det er viktig å skjønne hva en eventuelt sertifisering i dette tilfellet vil tilsi. Det betyr ikke at den ikke var dimensjonert for trykket ubåten skulle ned på.

Det er også ren spekulasjon at vinduet eller kontrollsystemet var årsaken til ulykken. Hvis man vil spinne ideer så kan det være alt fra en kollisjon med en annen ubåt til en hval.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er ikke første gangen en journalist har tatt seg litt kreativ frihet i saker som dette. Det er viktig å skjønne hva en eventuelt sertifisering i dette tilfellet vil tilsi. Det betyr ikke at den ikke var dimensjonert for trykket ubåten skulle ned på.

Det er også ren spekulasjon at vinduet eller kontrollsystemet var årsaken til ulykken. Hvis man vil spinne ideer så kan det være alt fra en kollisjon med en annen ubåt til en hval.
Vis hele sitatet...
James Cameron mener i alle fall at den aldri skulle vært brukt og at det var advarsler som ble gitt og sertifiseringer ignorert.
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Hvilken "forfatning" kan man forvente at de avdødes kropper er i om de noen gang blir funnet ?
Vis hele sitatet...
Det nærmeste du kommer som er dokumentert er Byford Dolphin-ulykken.

Jeg lenker til wikipedia, men bilder kan du finne selv på nett hvis du absolutt vil. To av de som mistet livet der var nordmenn
https://en.wikipedia.org/wiki/Byford_Dolphin
Sist endret av Mastermark; 24. juni 2023 kl. 02:17.
Leste at an amerikansk forsvars- lyttestasjon for ubåtspaning allerede forrige søndag oppfattet lyder fra havområdet for forliset som nå tros kan tolkes være fra "implosjonen" av farkosten. Dette var da ca 2-4 timer etter at de dykket.

Og at man da kan antageligvis bortse fra disse bankelydene som andre fartøy sier seg ha hørt tirsdag/onsdag.

Hade kanskje vært sikrere mot trykket om farkosten hade vært kuleformet som gamle dykkerklokker.