Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 10247
Har en del Ritalin 40mg. Er det mulig å sove om jeg tar en klokken 17:00 i dag? Har ingen erfaring med metylfenidat fra før av. Post gjerne erfaringer eller tips.
Hei. Jeg har relativt god erfaring med ritalin nå som jeg har stått på det i en månedstid ettersom jeg nylig fikk diagnosen ADD og medisinering deretter. Er det 40mg med modifisert frisetting? Hvis det er tilfelle kommer du nok ikke til å få sove dersom du tar den klokka 17:00. Er det derimot korttidsvirkende er sannsynligheten meget stor.

Søvnkvaliteten min er blitt betydelig bedre siden jeg startet med ritalin,for når kvelden kommer er effekten helt ute og jeg er sengeklar.

Jeg får en del ubehagelige bivirkninger av ritalin som nervøsitet og uro i kroppen som gjør at jeg må gjøre noe, men det er visst hensikten med medisinen da man ikke klarer å ta initiativ til en dritt om man har ADD umedisinert.

Jeg ville vært forsiktig med å ruse meg på ritalin, da dette er forholdsvis sterk medisin for mennesker som virkelig trenger det, intet mindre.

Angående effekten, dersom du ikke har adhd-problematikk, så vil du bli fokusert og årvåken, du vil bli pratsom og aktiv. Mulig folk vil oppfatte deg som påtrengende?
Jeg får også denne effekten, men jeg blir oppfattet som mer tålmodig og fattet, istedenfor at jeg hele tiden sporer av i samtaler og er overalt på én gang. Mulig du får tilsvarende effekt som jeg er, når jeg ikke har tatt medisinen.
Sist endret av zhpongl; 5. november 2014 kl. 12:19.
Hei og takk for bra svar Zhpongl! Ja er modifisert frisetting så venter med inntak til i morgen tidlig. Er ikke for rusens skyld, altså jeg VIL ha en effekt av det, men hensikten er å greie å sitte hele dagen for å lese til eksamen uten å stirre blankt ned på boken, sovne eller lese nettavis. Har ikke diagnosen ADHD, har bare mine perioder hvor jeg har null fokus, som denne uken her. Håper ritalinen kan hjelpe mitt manglende fokus uten godfølelsen man får av eksempelvis amfetamin da dette ville vært svært uheldig med tanke på både avhengighet og effektivitet. Får heller jobbe med mental trening og gode rutiner etter eksamen istedenfor å spise piller
Ritalin 30mg modifisert frisetting - Rapport

Det er ikke 40mg kapsler som skrevet i tittelen til tråden, men 30mg, for å få det klart og rett.

Stod opp klokken 09:00 tok en dusj og fikk vasket bort døsigheten og gårsdagens svette. Følte meg fresh og opplagt. Finner frem noen kapsler omega-3 og skyller de og ritalinkapselen ned med ett stort glass vann. Vurderte en kopp kaffe, men valgte å kjenne på virkningen fra metylfenidatet i sin renhet. Spiste så noen brødskiver og satte meg ned for å lese og skrive.

Jeg hadde god motivasjon fra jeg våknet og hadde et håp om at ritalinkapselen skulle gjøre godt bedre og ikke være en negativ faktor. Etter 20-30 minutter sniker noe på. Ikke mye, men nok til at jeg vet at noe tukler med reseptorene mine. Gradvis og nesten uten at jeg tenker over det øker denne følelsen fra en mark i magen til en anakonda. Av kroppslige følelser er det varme, skjelvenhet og en behagelig bodyload som peker seg ut. Mentalt er det sylskarpt fokus og en trang til å gjennomføre.

En time har gått. Lesing er fantastisk gøy og jeg setter meg mål oftere enn jeg pleier og tar i overkant mange notater. Jeg koser meg og er glad for at jeg har noe å gjøre og et mål å jobbe mot. Euforien er slående og mye mer enn jeg forventet. På grensen til distraherende så jeg har bestemt meg for at en kapsel holder i massevis og har heldigvis ikke lyst til å redosere.

3 timer har gått. Får følelsen av at jeg ikke har jobbet hardt nok og at jeg har falt ut litt for mye. Antall sider jeg har skrevet mener noe annet og jeg blir fornøyd alikevel. Effekten er veldig tilstede enda. Føler meg litt "off" om jeg gjør noe som ikke krever stort fokus, som å gå på do. Føler meg rett og slett litt stein uten å være stein.
Har ingen trang etter sosialisering, tvert i mot, jeg har et mål som vil gjøre meg og fremtiden min veldig godt om jeg jobber hardt og skyver alt annet til side. jeg skal frem.

5 timer har gått. Effekten er fortsatt til stede, men euforien og godfølelsen er mer som ett kilende ekko av det som har vært og har plassert seg i mageregionen. Alt i alt en god opplevelse.
Sist endret av Quasar; 6. november 2014 kl. 14:38.
Euforien man får fra ritalin er veldig merkbar, som du selv la merke til. Effekten av modifisert frisetting kapslene varer omkring 6-8 timer, men selve euforien og peaken varer max 2 timer etter inntak. Det er tiden man skal komme igang med prosjekter og holde seg opptatt med det som krever fokus. Dessverre er nedturen fra ritalin ganske så merkbar, og ikke spesielt hyggelig etter min mening.
Blir fullstendig zombie av ritalin jeg, aldri merket noe til noen positive effekter eller eufori. Sover godt da, om ikke annet...
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Euforien man får fra ritalin er veldig merkbar, som du selv la merke til. Effekten av modifisert frisetting kapslene varer omkring 6-8 timer, men selve euforien og peaken varer max 2 timer etter inntak. Det er tiden man skal komme igang med prosjekter og holde seg opptatt med det som krever fokus. Dessverre er nedturen fra ritalin ganske så merkbar, og ikke spesielt hyggelig etter min mening.
Vis hele sitatet...
Regner med en nedtur etter en slik opptur. Spiser og drikker mye så håper på det beste Har vært innom mye speed og kokain så har nok erfart værre vil jeg tro.
Princess superstar
Umatic's Avatar
5 0
Nå "svømmer" jeg i ritalin (har diagnose så får mengder av det, vet ikke hva jeg skal gjøre med alt ) vet ikke hvordan det er for folk uten diagnose angående søvn, men jeg har fått tips om å ta på kveld for å få sove (selv om det ikke gjorde noen forskjell på søvnproblemene mine) så vil tro det kan ha motsatt effekt på de uten diagnose.
Sitat av Umatic Vis innlegg
Nå "svømmer" jeg i ritalin (har diagnose så får mengder av det, vet ikke hva jeg skal gjøre med alt ) vet ikke hvordan det er for folk uten diagnose angående søvn, men jeg har fått tips om å ta på kveld for å få sove (selv om det ikke gjorde noen forskjell på søvnproblemene mine) så vil tro det kan ha motsatt effekt på de uten diagnose.
Vis hele sitatet...
Det har ikke motsatt effekt på de uten diagnose, effekten er den samme. Ritalin (og andre sentralstimulerende) "samler tankene", gjør deg skjerpet. Normal dose vil derfor, veldig enkelt, få en med ADHD til å komme på normalt nivå - tankene blir samlet, konsentrasjonen faller på plass, hyperaktiviteten minker, de klarer å sitte i ro og arbeide med oppgaver, får evnen til å holde samtaler, og de oppfattes gjerne som roligere. En uten ADHD blir også ekstra skjerpet, men vil gjerne bli oppfattet som mer våken.

Det fungerer altså likt uavhengig av om man har ADHD eller ei, men tilsynelatende roer den ned folk med ADHD, og får folk uten ADHD til å bli hypre. Derfor har også den myten om at det fungerer anderledes på folk med ADHD oppstått.


Søvnproblemer hos folk som går på ritalin (eller andre sentralstimulerende stoffer) er forøvrig relativt vanlig, til tross for diagnose. Så det er nok litt hips om happ (og doserelatert) hvem som opplever søvnvansker av ritalin, og hvem som slipper unna.