Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2682
hei, jeg fikk idag utskrevet xanor 1mg,
skal ta dette to ganger dagelig.
jeg har før stått på rivotril,
vil dette være mye forskjell?
tenker på sløvhet,angst,panikk,rus etc?
pga jeg tok 2 mg rivotril pr dag.
kjente egentlig ikke noe anet en litt mere ro i kroppen.
har slitt med angst og indre uro, bipolar lidelse osv i 10-15 år.
så håper dette er en bedre medisin? eller er det ikke? vs rivotril?
vet ikke om jeg har postet riktig plass, beklager dette.
mvh mann 25 år.
Xanor er hurtigvirkende, dvs at det fungerer meget raskt i en situasjon der man har behov for en dempende effekt.
Selv syntes jeg Rivotril har en mye mer muskelavslappende feeling.
Om det er en bedre medisin, må nesten du prøve ut, Xanor er jo veldig effektivt mot panikkangst.
Sist endret av Sluzzz; 21. mai 2014 kl. 11:31.
Sitat av kirek Vis innlegg
hei, jeg fikk idag utskrevet xanor 1mg,
skal ta dette to ganger dagelig.
jeg har før stått på rivotril,
vil dette være mye forskjell?
tenker på sløvhet,angst,panikk,rus etc?
pga jeg tok 2 mg rivotril pr dag.
kjente egentlig ikke noe anet en litt mere ro i kroppen.
har slitt med angst og indre uro, bipolar lidelse osv i 10-15 år.
så håper dette er en bedre medisin? eller er det ikke? vs rivotril?
vet ikke om jeg har postet riktig plass, beklager dette.
mvh mann 25 år.
Vis hele sitatet...
Hei! Jeg vet ikke helt om benzodiazepiner generelt sett egner seg som medisin når man tenker langsiktig, men heller som en nødløsning hvor panikkangst og indre uro er tilstede. Jeg føler virkelig med deg, da jeg vet at stemningslidelser er noe forferdelig herk å ha.

Når det er sagt, så er det alltid greit å ha beroligende tabletter tilgjengelig dersom et akutt panikkanfall skulle oppstå, eller man er i en situasjon hvor kroppen reagerer med uro og angst, som f.eks når du skal ut og fly/reise, familieselskap o.l.

Jeg sliter selv med stemingsleie, dog ikke så ille at jeg støtt og stadig får så sterk angst at den tar kontrollen, går over i panikkanfall. Jeg vil egentlig anbefale deg å ikke bruke benzodiazepiner som medisin, da kroppen har en lei tendens til å opparbeide seg toleranse. Da vil du trenge mer for å få samme beroligende virkning, og jo høyere doser, jo verre blir de velkjente benzo-abstinensene også.

Rådet mitt blir å kjøpe masse beroligende té på helsekost, beroligende urtetabletter, få i deg masse omega 3 fettsyrer, epa (skal visst ha god effekt mot depresjon), samt vitaminer generelt og et godt balansert kosthold med gode søvnrutiner i en ellers stressende, meningsløs hverdag!

http://www.forskning.no/artikler/200.../1077722458.27 <-- Linken om epa, omega 3.

Bipolar lidelse sies å være kronisk, men dette tror jeg ikke på da det er flere tilfeller av mennesker som har blitt helt friske uten medisiner. Medisin er ikke det man får av doktoren, men hva man gjør selv for å bli frisk, ikke minst finne roten til hvorfor man faktisk føler det man føler.

Lykke til
Sist endret av zhpongl; 21. mai 2014 kl. 12:09.
Trådstarter
14 0
takker for svar. ja har gått på sobril og valium, ca 5 år.
30mg sobril, 15mg valium daglig, rivotril bare noen måneder.
så kanskje ikke så dumt og prøve noe anet en piller.
og heller bruke de av og til, og ikke vær dag som jeg har gjort i det siste.
får noe lamictal for bipolar lidelsen, men vet ikke helt hva jeg skal si om det virker eller ikke.
kanskje litt, men ikke sånn vidundermedisin som alle leger mener.
er jævlig manisk til tider så sikkert lurt og finne noen måter og mestre dette på.
har hatt søvnproblemer nesten hele livet, så kanskje noen vitaminer og urter er tingen.
skader vertfall ikke prøve det ut, så takk for tipset zhpongl.
Sitat av kirek Vis innlegg
takker for svar. ja har gått på sobril og valium, ca 5 år.
30mg sobril, 15mg valium daglig, rivotril bare noen måneder.
så kanskje ikke så dumt og prøve noe anet en piller.
og heller bruke de av og til, og ikke vær dag som jeg har gjort i det siste.
får noe lamictal for bipolar lidelsen, men vet ikke helt hva jeg skal si om det virker eller ikke.
kanskje litt, men ikke sånn vidundermedisin som alle leger mener.
er jævlig manisk til tider så sikkert lurt og finne noen måter og mestre dette på.
har hatt søvnproblemer nesten hele livet, så kanskje noen vitaminer og urter er tingen.
skader vertfall ikke prøve det ut, så takk for tipset zhpongl.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig! I tillegg til et sunt og variert kosthold, vitaminer osv, så burde du også prøve å komme deg ut i skog og mark, trene regelmessig (kardio hovedsakelig). Prøve å unngå alkohol og ikke minst situasjonsrelaterte triggere med tanke på hva som utløser angsten i seg selv.

Stemningslidelse går mye ut på at man ikke klarer å være i øyeblikket, fordi tankene overtar og kontrollerer alt som skjer rundt. En tilstand preget av mye bekymring. Det å henge seg opp i ting, bekymre seg for alt og ingenting er kanskje hva som skaper angst i seg selv.

Du sier du får noe lamictal. Jeg regner med at du får seroquel også? Mener å huske en psykolog sa at dette er relativt nye medisiner som gies hovedsakelig for bipolar lidelse, schizofreni og andre psykose-relaterte tilstander. Folk med epilepsi får visstnok lamictal de óg. Jeg vet ikke, men jeg stiller meg veldig kritisk til måten de behandler angst og depresjoner på i 2014?! Piller som nesten har mere bivirkninger enn lindrende virkning er for meg helt på trynet.

Ingenting er sikkert, men er det én ting som er sikkert, så er det at ingen kan si for sikkert hvordan disse medisinene eksplisitt virker på nervesystemet - over tid. Skummelt er det.
Sist endret av zhpongl; 21. mai 2014 kl. 15:02.
Trådstarter
14 0
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Bare hyggelig! I tillegg til et sunt og variert kosthold, vitaminer osv, så burde du også prøve å komme deg ut i skog og mark, trene regelmessig (kardio hovedsakelig). Prøve å unngå alkohol og ikke minst situasjonsrelaterte triggere med tanke på hva som utløser angsten i seg selv.

Stemningslidelse går mye ut på at man ikke klarer å være i øyeblikket, fordi tankene overtar og kontrollerer alt som skjer rundt. En tilstand preget av mye bekymring. Det å henge seg opp i ting, bekymre seg for alt og ingenting er kanskje hva som skaper angst i seg selv.

Du sier du får noe lamictal. Jeg regner med at du får seroquel også? Mener å huske en psykolog sa at dette er relativt nye medisiner som gies hovedsakelig for bipolar lidelse, schizofreni og andre psykose-relaterte tilstander. Folk med epilepsi får visstnok lamictal de óg. Jeg vet ikke, men jeg stiller meg veldig kritisk til måten de behandler angst og depresjoner på i 2014?! Piller som nesten har mere bivirkninger enn lindrende virkning er for meg helt på trynet.

Ingenting er sikkert, men er det én ting som er sikkert, så er det at ingen kan si for sikkert hvordan disse medisinene eksplisitt virker på nervesystemet - over tid. Skummelt er det.
Vis hele sitatet...
jeg bruker 400mg lamictal om dagen nå, brukte seruquel før men slutta fort med det pga vektøkning og følte meg ganske zoombie aktig, dagen etter jeg tok dem. ja prøver holde meg unna alkohol siden jeg har en haug med alkoholikere i familien så risken er nok større for at jeg kan bli hekta ganske fort. det med trening er sykt viktig prøver og gå en del turer i uken,
vertfall nå som det er varmere i været. om vinteren blir det svært lite dessverre. så sant så sant, ingen virkning uten bivirkning.
derfor jeg har holdt meg til a og b preparater, siden de har ikke 1 meter lang bivirkning liste... men ser jo ettervert at problemer forsvinner skjelden av medisiner, men det er lettere og svelge en og gripe fatt i problemet,
når man "sitter i det" de på dps prøver få meg innlagt på psykriatisk avd.
vet ikke om det kommer noe bra ut av det, har egentlig isolert meg fra omverdenen de siste åra mere eller mindre. så ser ikke så lyst på det, men kan være et skritt på veien til og bli bedre, who knows...
Sist endret av kirek; 21. mai 2014 kl. 17:52.