Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4684
Jeg hadde tenkt å bake noe ostehorn men eneste gjæret jeg hadde er visst gått ut i oktober 2011. Står "Best før", og det er tørrgjær. Bør jeg komme meg på butikken og fikse noe nytt, eller vil det smake noenlunde det samme?

Er et stykke til butikken, så tenkte å spørre først. Litt kjedelig å gå i 30min x2 bare for en pakke gjær.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
trur det eneste som blir og skje er at hornene ikke hever like bra. skal ikke påvirke smaken trur jeg.

er ikke sikker bare for og ha det sagt
Sist endret av zeicko; 1. februar 2012 kl. 12:42.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Verste som skjer er at deigen ikke hever skikkelig. Den vil i det minste smake noen lunde det samme.


Edit: ninja.
Sist endret av Taake; 1. februar 2012 kl. 12:42.
Flott. Får vel bare ta å teste da! Takk for hjelpen
Forskjell på "siste forbruksdag" og "best før".
Men tørrgjær må kunne brukes lenge etter "best før" datoen, vel? Det er jo tross alt tørt, og tørrvare har jo en utrolig holdbarhetstid. Tror du trygt kan bake med det gjæret. Men som nevnt ovenfor kan det kanskje ha noe å si for hevingen.
Jeg ser egentlig for meg at det er like brukbart som ny vare, egentlig
Sitat av br4inz Vis innlegg
Forskjell på "siste forbruksdag" og "best før".
Men tørrgjær må kunne brukes lenge etter "best før" datoen, vel? Det er jo tross alt tørt, og tørrvare har jo en utrolig holdbarhetstid. Tror du trygt kan bake med det gjæret. Men som nevnt ovenfor kan det kanskje ha noe å si for hevingen.
Jeg ser egentlig for meg at det er like brukbart som ny vare, egentlig
Vis hele sitatet...
Det jeg også tenkte. Jeg la dog til at det var best før, og ikke siste forbruksdag. Men det er jo 5mnd siden den gikk ut. Men jeg tester, så får vi se
Sitat av LostFestival Vis innlegg
Det jeg også tenkte. Jeg la dog til at det var best før, og ikke siste forbruksdag. Men det er jo 5mnd siden den gikk ut. Men jeg tester, så får vi se
Vis hele sitatet...
Aye. Tror ikke 5 mnd gammel, uåpna tørrgjær tar livet av deg, i alle fall! lykke til med baksten.
Sitat av LostFestival Vis innlegg
Men jeg tester, så får vi se
Vis hele sitatet...
La heller deigen heve lenger og i flere omganger (bank den godt mellom hver gang) enn å bruke mer gjær enn du skal. Sistnevnte blir ikke spesielt bra eller godt.
Jeg bruker å heve pizza og bolle deig i kjøleskap eller kaldeomgivelser (2-5*C), da hever den ganske fint, selv om jeg bruker utgått gjær.
Satt deigen inn i kjøleskapet nå, så skal jeg la den heve i en 20min
Sitat av zeicko Vis innlegg
trur det eneste som blir og skje er at hornene ikke hever like bra. skal ikke påvirke smaken trur jeg.

er ikke sikker bare for og ha det sagt
Vis hele sitatet...
avatar tyv!
gjær koster jo bare 10 -15 kr...
Sitat av arnekjell Vis innlegg
gjær koster jo bare 10 -15 kr...
Vis hele sitatet...

Er ikke prisen som er "problemet", er avstanden til butikken

Les hele førsteinnlegget hans om igjen, så står det "Er et stykke til butikken, så tenkte å spørre først. Litt kjedelig å gå i 30min x2 bare for en pakke gjær."
Sist endret av Waffaz; 1. februar 2012 kl. 13:29.
Sitat av LostFestival Vis innlegg
Satt deigen inn i kjøleskapet nå, så skal jeg la den heve i en 20min
Vis hele sitatet...
Setter du deigen i kjøleskapet for å heve? Jeg setter den alltid et varmt og lunt sted, da hever deigen raskere har jeg lært.
Sist endret av Veggen; 1. februar 2012 kl. 20:17.
Smaken blir ikke noe annerledes, men den hever ikke. Er det vanlig å sette deigen i kjøleskapet for å heve? ..
bland i litt sukker med gjæret og litt varmere vann enn lunket (ikke før varmt, men tørrgjær tåler varmere vann enn fersk), så gir du den et ekstra kick