Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2661
Var ute på byen i går. En øl ble til fem og vipps så hadde jeg og to kompiser plutselig et par dager i Moskva i midten av Januar.

Jeg føler at folk flest her er ofte er veldig lik meg, og siden Moskva er en såpass stor by må man utnytte tiden godt! Hva hadde du gjort om du hadde 4 dager i Moskva? Hva er must å se der utenom de kjente landemerkene? Hvilke museer må man dra på? Hvilke klubber? Hva bør man passe seg for? Setter pris på alle svar☺️

Vi er veldig interessert i historie alle sammen og er noen militærbuffs hele gjengen så dette bør jo egentlig være mekka for oss. Vi er også veldig glad i øl og må selvfølgelig drikke mye vodka også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hugs at du må ha visum til Russland. Det kan ta litt tid å få.

http://www.norway.mid.ru/visa_01.html
Hei Titsmaskin!
Rubelen er svak og dårlige tider i Russland så dere kan glede dere over lave priser på det meste. Hvis dere liker militær-ting så er jo Victory Park stedet å besøke, Gamle Arbat street og røde plass/kremlin er de klassiske turiskfellene og vedt å se. Hvis dere vil oppleve litt mer lokale forhold/lokale priser, så ta metroen litt ut av byen. Hvert T-bane stopp har et lite sentrum med butikker og restauranter rundet seg - jo lengre ut, jo bedre priser. Metroen i seg selv er også en severdighet. Rent, pent, og noen har en fantastisk utsmykning med hisoriske innslag fra Sovjet tiden. Til slutt: Sørg for å ha papirene i orden! God tur!
Som nevnt, så må du ha visum (med mindre noen av dere er statsborgere fra land der man ikke behøver visum for å reise til Russland). Det tok en uke fra jeg møtte opp hos visumkontoret til jeg hadde fått visumet (https://tass-norway.no/no, ligger ved siden av rådhuset i Oslo), men om du må sende dokumentene dine må du naturligvis beregne litt ekstra tid. Visumet til Russland kan ikke kjøpes på grensen.
For å få innviliget visum, må dere ha en invitasjon. Det kan som regel kjøpes når dere booker hotell, ellers finnes det mange websider på hvor man kan kjøpe det. Selv brukte jeg https://www.ivisa.com/russia-invitation-letter
Videre så må dere ha passbilder til visumet deres. Mye å huske på, men prosessen står ganske greit forklart på tass-norway-linken.

Jeg anbefaler på det sterkeste at dere pugger det kyrilliske alfabetet, og lærer noen grunnleggende fraser på russisk. Engelsk er ikke veldig utbredt, selv ikke i storbyer som St. Petersburg og Moskva. Man kan alltids få frem det man mener, men dere gjør det lettere for dere selv dersom dere i det minste lærer alfabetet.

Av museer og ting å gjøre relatert til krigshistorie så kan jeg anbefale Museet for den store fedrelandskrigen (Central Museum of the Great Patriotic War) og Museet for den Sovjetiske hær (Central Museum of the Armed Forces). Det finnes også muligheter for å kjøre stridsvogn og skyte AK47, som i mange andre eks-sovjetiske land, men her kan jeg ikke komme med noen anbefalinger, ettersom jeg ikke har gjort det selv.
I 2013 Kjørte jeg og noen kompiser fra Lakselv i Finnmark til Murmansk i Russland så til St Petersburg i Russland, så ut til Tallinn i Estland og videre gjennom Øst-Europa til vi kom til Serbia. Russland var kult land som bare det, men "ingen" snakker Engelsk. Men du skal jo til en storby det er massevis av turister hvert år, når vi var i Murmansk tok det flere timer å finne et hotell, vi hadde ikke planlagt det på forhånd, INGEN snakket Engelsk.

Vi fikk til slutt en taxi sjafør til å kjøre til et hotel mens vi fulgte etter han. Vi måtte legge oss ned på bakken og gjøre en "sovestilling" for å vise han hva vi ville ha. Han kjørte oss til et hotel der dama i skranken snakka Engelsk, men kun fordi det kosta 1500 kr per natt, men hun forklarte veien til et billigere hotell.

Da vi skulle inn på en nattklubb så sto det en dame i veien å var full, dørvakta så på meg, jeg så på han, jeg så på hu dama som sto i veien for meg/oss, så viste jeg han passet mitt, da sa han: "Ahh, Norvegiya!! Norvegiya!!". Så titta han på dama som sto foran meg/oss (vel jeg sto først i køen av oss som kjørte), han så at hu ikke flytta seg, og jeg gadd ikke akkurat å presse meg fram og evt skape "trøbbel" første dagen i Russland, så han bare dytta hu hardt til side så ho falt i bakken og ba oss gå inn. Synes ikke det er moro med "vold mot damer", men må si det var første gang jeg opplevde den forskjellen på å ha et Norsk pass i utlandet og var en "konge" følelse. Klarer du og hoste akkurat når du viser leggen i Norge så er du jo "for full" for å komme inn, så det var litt forskjell det!

St. Petersburg var et HELVETE på jord og kjøre rundt i, vi hadde enda ikke lært å booke hotell, så vi kjørte rundt i surr og hadde ikke aning om hvor vi skulle, klarte etter 4-5 timer å komme oss inn på et hotel for 1000 kr natta, men det var verdt hver krone! Var et av St Peterburgs beste hoteller, den digge frokosten osv.


VISUM: Det er det bare å starte og skaffe NÅ, som ASAP. Tror det tok 2 uker for oss og få visum, vi brukte denne siden her: http://www.pasvikturist.no/norsk/rus...sum/sok-visum/

Vi sendte inn passet til dem, så hentet vi det bare på kontoret der siden vi uansett skulle kjøre til Kirkenes, er der grenseovergangen mellom Norge og Russland er. Var ikke spesielt dyrt heller.

Kan ikke si noe om Moskva da dessverre.. Men å passe deg for, nei det er ikke så mye spesielt, samme som i alle andre storbyer. Russland er ikke i nærheten av så farlig som folk skal ha det til. 24.5 millioner turister i 2016, 17.5 millioner av dem reiste til Moskva, hadde det vært så farlig som "folk" skal ha det til så hadde kun 100 000 kommer hjem igjen i livet -.-'

Her har du WikiTravel om Moskva, der kan du se under "stay safe" osv osv osv

Her er forresten link til min Freaktråd om når jeg å kompisene mine kjørte gjennom Russland og kjørte videre til Serbia

https://freak.no/forum/showthread.php?t=236415

Jeg ser at alle bildene i freaktråden er borte, gone forever. Men jeg lagde også en tråd om det i Misc seksjonen av Bodybuilding forum og der er alle bildene enda

https://forum.bodybuilding.com/showt...6669181&page=1

Så du kan se noen bilder fra "ghetto" Murmansk vs St Petersburg osv om du vil. Jævla fet feire, skulle gjerne tatt en repeat av den med de gutta igjen! Repeat, bare andre land vel og merke, men Russland inkludert.

God tur, og husk visumet, søk ASAP om ikke så har du muligens kasta bort flybilletten :/
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
I 2013 Kjørte jeg og noen kompiser fra Lakselv i Finnmark til Murmansk i Russland så til St Petersburg i Russland, så ut til Tallinn i Estland og videre gjennom Øst-Europa til vi kom til Serbia. Russland var kult land som bare det, men "ingen" snakker Engelsk. Men du skal jo til en storby det er massevis av turister hvert år, når vi var i Murmansk tok det flere timer å finne et hotell, vi hadde ikke planlagt det på forhånd, INGEN snakket Engelsk.

Vi fikk til slutt en taxi sjafør til å kjøre til et hotel mens vi fulgte etter han. Vi måtte legge oss ned på bakken og gjøre en "sovestilling" for å vise han hva vi ville ha. Han kjørte oss til et hotel der dama i skranken snakka Engelsk, men kun fordi det kosta 1500 kr per natt, men hun forklarte veien til et billigere hotell.

Da vi skulle inn på en nattklubb så sto det en dame i veien å var full, dørvakta så på meg, jeg så på han, jeg så på hu dama som sto i veien for meg/oss, så viste jeg han passet mitt, da sa han: "Ahh, Norvegiya!! Norvegiya!!". Så titta han på dama som sto foran meg/oss (vel jeg sto først i køen av oss som kjørte), han så at hu ikke flytta seg, og jeg gadd ikke akkurat å presse meg fram og evt skape "trøbbel" første dagen i Russland, så han bare dytta hu hardt til side så ho falt i bakken og ba oss gå inn. Synes ikke det er moro med "vold mot damer", men må si det var første gang jeg opplevde den forskjellen på å ha et Norsk pass i utlandet og var en "konge" følelse. Klarer du og hoste akkurat når du viser leggen i Norge så er du jo "for full" for å komme inn, så det var litt forskjell det!

St. Petersburg var et HELVETE på jord og kjøre rundt i, vi hadde enda ikke lært å booke hotell, så vi kjørte rundt i surr og hadde ikke aning om hvor vi skulle, klarte etter 4-5 timer å komme oss inn på et hotel for 1000 kr natta, men det var verdt hver krone! Var et av St Peterburgs beste hoteller, den digge frokosten osv.


VISUM: Det er det bare å starte og skaffe NÅ, som ASAP. Tror det tok 2 uker for oss og få visum, vi brukte denne siden her: http://www.pasvikturist.no/norsk/rus...sum/sok-visum/

Vi sendte inn passet til dem, så hentet vi det bare på kontoret der siden vi uansett skulle kjøre til Kirkenes, er der grenseovergangen mellom Norge og Russland er. Var ikke spesielt dyrt heller.

Kan ikke si noe om Moskva da dessverre.. Men å passe deg for, nei det er ikke så mye spesielt, samme som i alle andre storbyer. Russland er ikke i nærheten av så farlig som folk skal ha det til. 24.5 millioner turister i 2016, 17.5 millioner av dem reiste til Moskva, hadde det vært så farlig som "folk" skal ha det til så hadde kun 100 000 kommer hjem igjen i livet -.-'

Her har du WikiTravel om Moskva, der kan du se under "stay safe" osv osv osv

Her er forresten link til min Freaktråd om når jeg å kompisene mine kjørte gjennom Russland og kjørte videre til Serbia

https://freak.no/forum/showthread.php?t=236415

Jeg ser at alle bildene i freaktråden er borte, gone forever. Men jeg lagde også en tråd om det i Misc seksjonen av Bodybuilding forum og der er alle bildene enda

https://forum.bodybuilding.com/showt...6669181&page=1

Så du kan se noen bilder fra "ghetto" Murmansk vs St Petersburg osv om du vil. Jævla fet feire, skulle gjerne tatt en repeat av den med de gutta igjen! Repeat, bare andre land vel og merke, men Russland inkludert.

God tur, og husk visumet, søk ASAP om ikke så har du muligens kasta bort flybilletten :/
Vis hele sitatet...

Takk for godt og utfyllende svar!! Husker faktisk tråden din, jeg satt å leste den når jeg kjedet meg gørr ihjel på familieferie i Spania for noen år siden😂 Invitasjonsbrev ble søkt om i går!
Sitat av Titsmaskin Vis innlegg
Takk for godt og utfyllende svar!! Husker faktisk tråden din, jeg satt å leste den når jeg kjedet meg gørr ihjel på familieferie i Spania for noen år siden😂 Invitasjonsbrev ble søkt om i går!
Vis hele sitatet...
No problemo

Haha, damn, 5.5 år sia vi dro på den turen nå, kult at du husker den igjen haha

Nice, da får du nok fiksa alt før dere skal dit !
Likte Russland jævla godt jeg, det "ser" skummelt ut i Murmansk og sikker utenfor sentrum av Moskva vil jeg tro det er ganske ghetto. Men bare du ikke går rundt med kamera rundt halsen, sånn pengeveske rundt magen og ser ut som en A4 stereotypisk turist så går alt fint.

Blir nok fett som F!
Jeg har vært i Moskva med kamera og sånt pengebelte. Gikk helt fint det.
Greit å lære det russiske alfabetet. Alle gateskilt og tbaneskilt er på russisk alfabet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg har vært i Moskva med kamera og sånt pengebelte. Gikk helt fint det.
Greit å lære det russiske alfabetet. Alle gateskilt og tbaneskilt er på russisk alfabet.
Vis hele sitatet...

Jo, selvfølgelig går det greit. Det jeg mente var at han/de ikke skal kle seg sånn her:

[IMG][/IMG]

Og dra hit eller lignende områder i Moskva:

[IMG][/IMG]


Nå er jo det selvsagt at man ikke gjør det da, og var heller litt mer ment som ironi. Men ikke alltid like lett med ironi over nettet.

Men det gjelder ghettoen i Paris, ghettoen i Brussel, Berlin, London og egentlig de fleste store byer som har dårlige strøk og/eller ghetto områder... Men det er som sagt, selvsagt
Sist endret av hvagjordo; 29. desember 2018 kl. 19:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Free-mind Vis innlegg
Hei Titsmaskin!
Rubelen er svak og dårlige tider i Russland så dere kan glede dere over lave priser på det meste. Hvis dere liker militær-ting så er jo Victory Park stedet å besøke, Gamle Arbat street og røde plass/kremlin er de klassiske turiskfellene og vedt å se. Hvis dere vil oppleve litt mer lokale forhold/lokale priser, så ta metroen litt ut av byen. Hvert T-bane stopp har et lite sentrum med butikker og restauranter rundet seg - jo lengre ut, jo bedre priser. Metroen i seg selv er også en severdighet. Rent, pent, og noen har en fantastisk utsmykning med hisoriske innslag fra Sovjet tiden. Til slutt: Sørg for å ha papirene i orden! God tur!
Vis hele sitatet...
Vi bor faktisk midt på gamle Arbat street😊 Noen klubber du anbefaler?