Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2058
Bare kjapt, er det strøm på disse gamle fasttelefonledningene?
Har kutta en og har lyst å bare gjemme tuppen bak ei gulvlist men er det noen som helst risiko med det, mtp lynnedslag o.l.?
Må ikke terminere enden eller noe slikt?

Sist endret av Neptunia; 5. oktober 2018 kl. 13:00.
Hurtigmåten å sjekke om det er strøm på de vil være å slikke på de (bare ~90V, du dør ikke), men hvis du ikke har fasttelefon eller ADSL er de nok koplet ut i andre enden.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Hurtigmåten å sjekke om det er strøm på de vil være å slikke på de (bare ~90V, du dør ikke), men hvis du ikke har fasttelefon eller ADSL er de nok koplet ut i andre enden.
Vis hele sitatet...
bare nevner av erfaring at det ikke er noe digg.
worst case er at tunga de har en motstand så lav som 7kohm = 12mA gjennom tunga = vondt.

mest sansynlig skadelig over tid, med mindre frekvensen er høy nok til at skin-effekten oppstår
Sist endret av visualn00b; 5. oktober 2018 kl. 14:42.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
bare nevner av erfaring at det ikke er noe digg.
worst case er at tunga de har en motstand så lav som 7kohm = 12mA gjennom tunga = vondt.

mest sansynlig skadelig over tid, med mindre frekvensen er høy nok til at skin-effekten oppstår
Vis hele sitatet...
Haha, ser den.
Men det gikk bra med "spyttprøve" så regner med at kabelen er død.
Spikra på lista nå så. Merker det vel fort om det blir varmt.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
bare nevner av erfaring at det ikke er noe digg.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg vet det av erfaring også (og absolutt ikke gjør det samtidig som noen ringer inn), men folk husker så mye bedre det de lærer når tunga blir nummen i 10 minutter etterpå
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Sitat av lumbricus Vis innlegg
(bare ~90V, du dør ikke)
Vis hele sitatet...
En analog telefonlinje har 48V DC når det ikke ringer.
Ringespenning er i overkant av 100V AC.

Er du virkelig uheldig og får en fulltreffer av et lynnedslag kan det komme gnister fra ledningene, men da er like stor sjanse for at noe annet i huset tar fyr.

Uansett er det en fordel om du klarer å trekke de tilbake til inntaket og koble fra der, så slipper du at noen i fremtiden begynner å lure på hva kablene er og hvor de går.
Sitat av datagutten Vis innlegg
En analog telefonlinje har 48V DC når det ikke ringer.
Ringespenning er i overkant av 100V AC.

Er du virkelig uheldig og får en fulltreffer av et lynnedslag kan det komme gnister fra ledningene, men da er like stor sjanse for at noe annet i huset tar fyr.

Uansett er det en fordel om du klarer å trekke de tilbake til inntaket og koble fra der, så slipper du at noen i fremtiden begynner å lure på hva kablene er og hvor de går.
Vis hele sitatet...
Ja, så klart det hadde vært det beste. Men tidligere eier har lagt en ganske pen parkett over ledningene så jeg vil unngå å rive opp den.
Regner med jeg skal ha den villaen her til jeg flytter inn i ei mye mindre trekasse så får etterkommerne nesten bare undre seg over ledningssnutten hvis de finner den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Ja, så klart det hadde vært det beste. Men tidligere eier har lagt en ganske pen parkett over ledningene så jeg vil unngå å rive opp den.
Regner med jeg skal ha den villaen her til jeg flytter inn i ei mye mindre trekasse så får etterkommerne nesten bare undre seg over ledningssnutten hvis de finner den.
Vis hele sitatet...
Finn inntaket i boligen, og klipp der. Det er ryddigare, og ledninga som ligger under golvet vil då vere fråkobla.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Finn inntaket i boligen, og klipp der. Det er ryddigare, og ledninga som ligger under golvet vil då vere fråkobla.
Vis hele sitatet...
D'oh! Så klart!
Er ikke alltid hodet henger med flyttelasset tydligvis.
Takk.