Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3440
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei dere!

Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, kanskje gi dere som sliter såpass mye som jeg gjør med prestasjonsangst et lite håp? Vil såklart ikke oppfordre noen til rus av noe slag om dette ikke er absolutt siste løsning. Vil også nevne at uvettig bruk av benzodiazepiner kan gi fatale abstinenser.

Har så lenge jeg kan huske slitt med ekstrem prestasjonsangst i form av å snakke i forsamlinger. Dette har gitt meg et reint helvete med hodekjør og psykisk påkjennelse under skolegang, der det ofte går i obligatoriske foredrag og seminar. Min prestasjonsangst manifesterer seg i et intens ubehag der jeg jeg klarer å ressonere meg fram til at det å ende skolegangen er lettest utvei ut av angsten. Tunellsyn og følelsen av at jeg skal besvime, pluss en puls på sikkert 150 gjør ikke saken noe enklere.

Jeg bestemte meg for at nok var nok og fikk på ulovlig vis skaffet meg Etizolam (benzo analog) og betablokkere. Dagen var kommet der jeg skulle presentere noe for 50 individer jeg aldri har møtt før. Natten før ble nesten søvnløs og morgenen etter var preget av følelsen av at jeg måtte flykte. Jeg hev i meg betablokkeren og 0.5mg etizolam, det var nå eller aldri.. Hvorfor har jeg aldri tenkt på dette før? Jeg gjorte meg klar til et adrenalinfylt panikkanfall med stamming og skjelv i knærne, men alt av prosesser stoppet før jeg fikk tenkt ferdig. Alt av angst, uro og hjertebank forsvant og jeg var rolig. Jeg tok faktisk initiativ til å prate og det er meget ulikt meg..

Jeg sitter nå igjen med en stolt følelsen, dette greier jeg! Hadde aldri i min villeste fantasi trodd det var mulig å være så bekvem i en slik situasjon.

Vet såklart farene med benzobruk da jeg har brukt de siste månedene på å lese meg grønn på risikovurdering, så blir å bruke det til situasjoner der angsten totalt lammer meg. Når valget stopper på å avslutte utdanning eller ta disse to medikamentene en gang i måneden blir valget for min del enkelt.

Om noen av dere som sliter med det samme har spørsmål så er det bare å spørre.
Betablokkere fungerer knallbra. Har benzo også, men har ikke behov for de.
Bruker Metoprolol 50-100 mg før fremføringer.
Uten, får jeg samme symptomer som deg. Helt jævli!
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvilket benzo som distribueres i Norge ligner mest på Etizolam
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvilket benzo som distribueres i Norge ligner mest på Etizolam
Vis hele sitatet...
Xanor har jeg hørt. Men anbefaler deg å spørre fastlegen din om betablokkere i stedet for å gå benzoruten. Jeg fikk fortsatt ubekvem puls av Etizolam alene, men betablokkeren gjorde meg skuddsikker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Xanor har jeg hørt. Men anbefaler deg å spørre fastlegen din om betablokkere i stedet for å gå benzoruten. Jeg fikk fortsatt ubekvem puls av Etizolam alene, men betablokkeren gjorde meg skuddsikker.
Vis hele sitatet...
Betablokkere hindrer pulsen i å løpe løpsk, det gjør ikke benzodiasepiner.
Fight or flight slår inn for fullt når jeg skal presentere noe foran en gruppe mennesker. Metoprolol holder hjertetakten rolig og fin og dermed ingen prestasjonsangst. Game changer for min del.
Bruker Metoprolol 6-8 ganger per år, så det er relativt beskjedent bruk.
Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Betablokkere hindrer pulsen i å løpe løpsk, det gjør ikke benzodiasepiner.
Fight or flight slår inn for fullt når jeg skal presentere noe foran en gruppe mennesker. Metoprolol holder hjertetakten rolig og fin og dermed ingen prestasjonsangst. Game changer for min del.
Bruker Metoprolol 6-8 ganger per år, så det er relativt beskjedent bruk.
Vis hele sitatet...
Benzo fjerner frykten, som er grunnen til at fight-or flight systemet fyrer av og hjertet hamrer løpsk. Dermed vil også benzodiazepiner gjøre slik at hjertet ikke hamrer løpsk. Beta-blokkere vil ikke gjøre noe direkte med frykten, men det vil gjøre slik at adrenalinet ikke har samme virkning på kroppen og dette kan hjelpe deg med å holde deg rolig. Beta-blokkere er nok en langt bedre plan på lang sikt enn benzodiazepiner på grunn av avhengighetsfaren. Beta-blokkere kan legen din skrive ut til deg også, i tillegg kan han nok hjelpe deg ved å få deg i kontakt med noen som kan prøve å behandle ''sceneskrekken'' din.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Benzo fjerner frykten, som er grunnen til at fight-or flight systemet fyrer av og hjertet hamrer løpsk. Dermed vil også benzodiazepiner gjøre slik at hjertet ikke hamrer løpsk. Beta-blokkere vil ikke gjøre noe direkte med frykten, men det vil gjøre slik at adrenalinet ikke har samme virkning på kroppen og dette kan hjelpe deg med å holde deg rolig. Beta-blokkere er nok en langt bedre plan på lang sikt enn benzodiazepiner på grunn av avhengighetsfaren. Beta-blokkere kan legen din skrive ut til deg også, i tillegg kan han nok hjelpe deg ved å få deg i kontakt med noen som kan prøve å behandle ''sceneskrekken'' din.
Vis hele sitatet...
Det er ene og alene pulsen som er min utfordring. Har prøvd bare benzo også. Fungerer littegrann, men ikke i nærheten av betablokkere. Føler at benzo demper frykten noe, slik som du sier, men hjertet hamrer løs likevel. Betablokkere hemmer pulsen, slik at frykten aldri får starte.
Slitt med akkurat det samme så føler med deg. Skulket skolen og tatt en hel del avgjørelser jeg ikke burde pga angsten. Fint å bli voksen så man kan håndtere det Hvilken betablokker bruker du? Får selv metoprolol på resept. Betablokker hjelper veldig på pulsen, men får fortsatt angst.
Sist endret av sinkpad; 26. september 2018 kl. 23:39.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Selvsagt har benzoer en dempende effekt på hjertet og mye annet da de er cns-depressiva.

Over til emnet så er det helt problemfritt å gjøre dette, med mindre du må holde foredrag annenhver dag. Er ingen hemmelighet at disse benzoene nesten utelukkende vil ha en effekt mot angst, betablokkere fungerer for mange, men ikke på langt nær i den grad benzoene gjør. Fort gjort å havne i fella tho, spesielt om man doserer på ulovlig vis og på egenhånd, da kan det fort gli ut til å bli daglig bruk
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av sinkpad Vis innlegg
Slitt med akkurat det samme så føler med deg. Skulket skolen og tatt en hel del avgjørelser jeg ikke burde pga angsten. Fint å bli voksen så man kan håndtere det Hvilken betablokker bruker du? Får selv metoprolol på resept. Betablokker hjelper veldig på pulsen, men får fortsatt angst.
Vis hele sitatet...
Bruker metoprolol. Propanolol er vel den typen som er mest egnet til "stage fright" og tar alle de fysiske symptomene, men meto var det jeg fikk tak i og den hjalp så til de grader. Etizolam hjalp med å gjøre meg bekvem i øyeblikket og fjernet mine forventninger slik at jeg bare fikk hoppet i det uten å bli bombadert av inntrykk, men ikke noe utover det. Tenkte å angripe angsten fra alle sider så det ble å kombinere begge medikamentene
Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Det er ene og alene pulsen som er min utfordring. Har prøvd bare benzo også. Fungerer littegrann, men ikke i nærheten av betablokkere. Føler at benzo demper frykten noe, slik som du sier, men hjertet hamrer løs likevel. Betablokkere hemmer pulsen, slik at frykten aldri får starte.
Vis hele sitatet...
Når du blir litt nervøs og hjertet hamrer, så kan dette forårsake mer frykt og hjertet hamrer hardere og hardere, og så er det en ond sirkel i gang. For mange, deg inkludert så virker betablokkere dermed rimelig bra.

Eneste grunnen til at jeg kommenterte var fordi det ikke ble nevnt at dette var din personlige erfaring og da blir denne påstanden litt merkelig:

Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Betablokkere hindrer pulsen i å løpe løpsk, det gjør ikke benzodiasepiner.
Vis hele sitatet...
For mange så vil benzo fjerne frykten helt, og en får dermed ikke hjertebank til å begynne med. Jeg vil fremdeles ikke at de som får god funk av benzo bruker det, såfremt betablokkere hjelper, altså.