Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5266
Jeg oppdaget til min forskrekkelse at hele onedriven min var delt med eksen min. Slik kan det jo ha vært i flere år, og jeg får helt noia av det fordi jeg har en slags "dagbok" liggende der med diverse dokumenter av privat karakter.

Han er selvsagt kastet ut av skya nå. Men finnes det noen måte å finne ut om dokumentene er åpnet av andre enn meg?
Tror dessverre ikke standard onedrive har noe sånt. Vet bare det er det på onedrive business.

Tviler på at du finner det i standard, men du kan jo alltids sjekke om du finner noe lignende som vist her i dine admin settings:
https://youtu.be/0vV1ObMWd3c
Mest sannsynelig har han ikke lest dagboka di. Om det går an å finne ut hvilke dokumenter han evt. har åpnet vet jeg ikke, men hvis det ikke går så tjener du nada på å bekymre deg over det. Det vil bare slite på helsa. Gjort er gjort og spist er spist, men det kan jo være en fordel å revurdere på hvilken måte du lagrer dagbokinnleggene dine på i fremtiden?
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg oppdaget til min forskrekkelse at hele onedriven min var delt med eksen min. Slik kan det jo ha vært i flere år, og jeg får helt noia av det fordi jeg har en slags "dagbok" liggende der med diverse dokumenter av privat karakter.

Han er selvsagt kastet ut av skya nå. Men finnes det noen måte å finne ut om dokumentene er åpnet av andre enn meg?
Vis hele sitatet...
du kan sikkert kontakte en slags kunde service, det er jo tross alt Microsoft spyvare inc. som eier Onedrive. De logger filer 100%

Hva jeg prøver å få fram her er at de har en download log. (om det viser seg at de ikke har det, så tok jeg feil )
Sist endret av ruby666; 13. desember 2018 kl. 11:03.
Sitat av Susa Vis innlegg
Jeg oppdaget til min forskrekkelse at hele onedriven min var delt med eksen min. Slik kan det jo ha vært i flere år, og jeg får helt noia av det fordi jeg har en slags "dagbok" liggende der med diverse dokumenter av privat karakter.

Han er selvsagt kastet ut av skya nå. Men finnes det noen måte å finne ut om dokumentene er åpnet av andre enn meg?
Vis hele sitatet...
Hæhæhæhæ, jævla smooth

Send mail til kundeservice!

Microsoft pleier å holde styr på når du logger på hvor, men så lenge du har delt det med han så kan det jo tenkes at han har logget seg i systemet hver gang han åpner pc'en.


Men sånn når alt kommer til alt; hva kan du egentlig gjøre? At ikke x'en har fyllaringt deg angående siste dagbok-oppdatering tilsier dog at han enten er sykt i vater eller ikke har snoket nok til å finne den.

Ganske sikker på at du ville hørt noe, tipper den dagboken din er rimelig fucked up
I aller værste fall.. At Eksen har lest det.. Hva gjør det? Siden han er eks, så vet han vel allerede om di innerste sider av psyken din. Om han har lest om nyere elskov, så gjør vel det strengt tatt ingenting heller? Kanskje han er litt sjalu, kanskje han fikk klappet laksen, men det stopper der, og det gjør ingenting i den store sammenhengen. Om han forteller det til venna sine, er det jo han som har blitt tullingen som ikke klarer gi slipp på Eksen. Han vil neppe begå justismord heller.

Synes nesten du kan dele ett utdrag så vi og vet hva det går i. ;}
Nei men susa da, nå altså.
Hva skal man si, den digitale hverdagen gir oss stadig nye utfordringer. Nå holder det ikke å få igjen nøkkelen når du kaster ut eksen, du sørge for at din digitale hverdag forblir din egen og må tenke både på tilgang og passord.

For å være litt alvorlig så overtenker du nok dette akkurat nå fordi det med dagbok er veldig privat og ikke er noe du hadde tenkt å dele. Worst case så har kanskje fyren lest den, eller deler av den. Men so what? Han er jo en ex. Noe som var i livet ditt i en annen tid og i et annet liv. Hva han tenker og fyller dagene med nå spiller jo ingen rolle for deg. Det er jo ikke noe han kan dele med andre heller, uten at han fremstiller seg selv som tullingen. Uansett hva du har skrevet så skjønner jo folk at det var dine tanker, og de ikke var ment for andre. Ex'n blir jo da han creepy fyren som snoket på en tidligere kjæreste og som er så hung up at han ikke klarer å gå videre i livet. Pluss at de da vil tenke at han er en idiot som sier slikt høyt.

Jeg støtter topkek, synes vi bør får et utdrag
Hvorfor i all verden maser dere etter utdrag?? Viser bare at dere ikke er noe flinkere til å la være å snoke om dere fikk muligheten. ikke vis utdrag.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Mest sannsynelig har han ikke lest dagboka di.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at det er det mest sannsynlige?
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
For å spesifisere litt her, så har jeg altså aldri gitt eksen tilgang til onedriven min. Han må ha delt den med seg selv da vi bodde sammen, og jeg ser ikke noen annen motivasjon til å gjøre det enn at han vil snoke.

Og klart det gjør noe at han leser mine private skriverier. Det var aldri ment for ham, verken da eller nå. Og de er selvsagt ikke ment for dere heller.

Jeg finner ingen måte å se om han har åpnet dokumentene, men jeg regner med at han har gjort det. Onedriven er delt inn i "jobb" og "privat", og i den private delen er det bilder og mange tekstdokumenter. Trenger ikke akkurat være rakettforsker for å finne ut hvor man evt. leter opp noe interessant.
Sist endret av Susa; 14. desember 2018 kl. 13:28.
Ja klart om han faktisk har snoket så har han jo snoket der det kan være noe av interesse. Men hva kan du gjøre? Om du får microsoft til å gi deg loggene så i kan det være en mulighet til å anmelde eksen. Kanskje blir det en sak av det og kanskje dømmes han. Folk er dømt for å feks keylogge ekser. Men om eksen feks har vpn så vil ikke loggene lede til ham og da vet du kun at noen har snoket og ikke hvem som har snoket.

Om loggene skulle vise at ingen andre enn deg har logget inn så får du selvsagt senket skuldrene og kan puste rolig. Så da kan du starte med å sjekke med microsoft om de kan gi deg oversikten over loggene. Det er ikke sikkert du får de. Får du avslag så må du satse på en anmeldelse, men da har du ikke konkrete beviser å slå i bordet med også må vel snuten få en rettskjennelse på at microsoft skal dele loggen. Det i seg selv kan vel kanskje være problematisk all den tid du ikke engang vet om det foreligger lovbrudd og heller kan vite hvem som har har begått lovbruddet før loggene evt fremlegges.

Mitt råd er å bare legge dette bak deg, lev på best mulig måte og forsøk å avlede tankene om du begynner å tenke på dette. Du har nå kontroll over skyen din og har kanskje også sjekket alt av pc, laptops etc slik at de også er sikre nå?

Jeg skjønner veldig godt følelsen du nå har, at det kjennes kjipt og vanskelig å sitte med mistanken om at noen har snoket i dine private notater. Men kanskje er du best tjent med å bare fokusere fremover?
Sist endret av random67489; 14. desember 2018 kl. 13:52.
Ingen andre enn Susa kan ha logget inn. Det er jo kjernen i problemet.

Han har trolig logget inn på hennes konto og delt mappen, enten fordi han kjenner til et passord eller fordi Susa var logget inn på en maskin han hadde tilgang til, på en eller annen måte. Jeg er ganske sikker på at Microsoft vil kunne si hvilke dokumenter som har blitt aksessert og når denne delingen ble opprettet. Det er heller ikke noe man trenger en rettskjennelse til, det er tross alt Susas data uansett.

Bevisbyrden er ganske enkelt, om det skulle vise seg at han har aksessert innholdet, da det er av en karakter som åpenbart ikke var tiltenkt andre. Hvis han da har vært så dum å dele det med sin egen konto, vel, så er jo saken ganske klar. Og det er helt åpenlyst et lovbrudd.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ingen andre enn Susa kan ha logget inn. Det er jo kjernen i problemet.

Han har trolig logget inn på hennes konto og delt mappen, enten fordi han kjenner til et passord eller fordi Susa var logget inn på en maskin han hadde tilgang til, på en eller annen måte. Jeg er ganske sikker på at Microsoft vil kunne si hvilke dokumenter som har blitt aksessert og når denne delingen ble opprettet. Det er heller ikke noe man trenger en rettskjennelse til, det er tross alt Susas data uansett.

Bevisbyrden er ganske enkelt, om det skulle vise seg at han har aksessert innholdet, da det er av en karakter som åpenbart ikke var tiltenkt andre. Hvis han da har vært så dum å dele det med sin egen konto, vel, så er jo saken ganske klar. Og det er helt åpenlyst et lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Vedder 1,- kr på at Microsoft retter seg etter amerikanske rettslige kjennelser og generelle lovverk. Så med mindre du klarer å få en domstol på andre siden av dammen til å ta tak i det, er du like sjanseløs som alle andre missfornøyd med f.eks google-search sine resultater om dem selv.

And that, kids, is why you never google yourself
Sist endret av Tøffetom; 14. desember 2018 kl. 16:01.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at Microsoft vil kunne si hvilke dokumenter som har blitt aksessert
Vis hele sitatet...
Bare av nysgjerrighet, legger man ifra seg data dersom man åpner et tekstdokument i notepad?
Sitat av stepry Vis innlegg
Bare av nysgjerrighet, legger man ifra seg data dersom man åpner et tekstdokument i notepad?
Vis hele sitatet...
Windows har siden XP hatt en funksjon der man kan se siste åpnede filer.

Nirsoft har et fint verktøy for slikt:
https://www.nirsoft.net/utils/recent_files_view.html

last ned: https://www.nirsoft.net/utils/recentfilesview.zip
Sist endret av meitemark; 11. august 2019 kl. 17:49. Grunn: info, verktøy
Er det der straffbart? Selv om man har fri tilgang til noen andres data av privat karakter, å da ta seg inn og lese?
Kan ikke se for meg at dette er straffbart. Vedkommende har selv gitt tilgang. Her vil nok noen dra "hva med nøkkel til huset?". Nei, det blir ikke det samme. Det blir adgang til en fysisk eiendom slik loven ser det. Dette er en sak som aldri ville kunne anses som straffbar selv om den gjerne moralsk kan anses som slik.
Sitat av aoakn Vis innlegg
Kan ikke se for meg at dette er straffbart. Vedkommende har selv gitt tilgang. Her vil nok noen dra "hva med nøkkel til huset?". Nei, det blir ikke det samme. Det blir adgang til en fysisk eiendom slik loven ser det. Dette er en sak som aldri ville kunne anses som straffbar selv om den gjerne moralsk kan anses som slik.
Vis hele sitatet...
Det er forbudt å skaffe seg uberettiget tilgang til andres dokumenter. Denne fyren har ikke fått tilgang, han har gitt seg selv tilgang.

Nå er jo dette en stund siden, så forhåpentligvis har Susas snokete eks mistet interessen og latt henne være i fred.
Sist endret av *pi; 12. august 2019 kl. 18:50.