Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2771
1. har en iPhone X som ble kjøpt fra Elkjøp i begynnelsen av januar 2018. Batteri (Health) er allerede på 90. vil det da være mulig å få batteriet/telefonen erstattet via Elkjøp? er kun brukt vanlig, med standard lading. prøvd å lade fra 20-30% og opp til 90%. altså få den byttet uten kostnad..?

2. Fikk en gammel iMac fra 2010. (mid 2010). Den er nå oppdatert til high Sierra, vil high Sierra kjøre bra på den? + blir det da like lett å factory resette den som med macen min fra 2015?
Batteriet på telefoner holder seg ikke på 100% i spesielt lang tid.
Den har gått ned 10% på 8 mnd, det er faktisk ikke så mye og ikke noe jeg tror Elkjøp vil bytte gratis.
Altså telefoner er ikke laget for å holde evig, de er laget for å holde i rundt 1-3 år.

Skal du holde batterilevetiden lengst mulig så ikke lad før den skrur seg av eller er på et kritisk lavt nivå.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Skal du holde batterilevetiden lengst mulig så ikke lad før den skrur seg av eller er på et kritisk lavt nivå.
Vis hele sitatet...
Har du kilder for denne påstanden? Jeg har nemlig hørt det motsatte, at moderne telefonbatterier og laptop-batterier (lithium-ion) holder seg best hvis du klarer å ha dem på rundt 50% så lenge som mulig, og kanskje fullade dem 1 gang i måneden, maks. Ikke la dem droppe under ~20%, og ikke lad dem opp til 100%.
Sitat av Moff Vis innlegg
Har du kilder for denne påstanden? Jeg har nemlig hørt det motsatte, at moderne telefonbatterier og laptop-batterier (lithium-ion) holder seg best hvis du klarer å ha dem på rundt 50% så lenge som mulig, og kanskje fullade dem 1 gang i måneden, maks. Ikke la dem droppe under ~20%, og ikke lad dem opp til 100%.
Vis hele sitatet...
Kommer vel ikke som noe sjokk at desto oftere man lader, desto fortere vil batteriet bli slitt..

https://www.androidcentral.com/why-d...orse-over-time

https://nordic.businessinsider.com/p...6-11?r=US&IR=T

https://www.popularmechanics.com/tec...-time-6705747/

https://bgr.com/2017/04/26/battery-life-capacity-study/

https://www.howtogeek.com/147158/htg...y-life-so-bad/
Sist endret av Ghettoclown; 12. september 2018 kl. 02:13.
Limited edition
Moff's Avatar
Takk for at du fikk meg til å lese gjennom fem artikler som ikke svarer på spørsmålet, det setter jeg stor pris på.

Du har åpenbart ikke lest disse selv heller, ettersom nummer to faktisk sier det samme som jeg skrev ovenfor, at du ikke skal la batteriet gå helt tomt før du lader det. Ingen av disse sier eksplisitt noe om at det er mer skadelig å fullade et batteri, men det er i alle fall ingen av dem som støtter din påstand om at man skal kjøre helt tomt før man fullader.
Sitat av applefanboy Vis innlegg
1. har en iPhone X som ble kjøpt fra Elkjøp i begynnelsen av januar 2018. Batteri (Health) er allerede på 90. vil det da være mulig å få batteriet/telefonen erstattet via Elkjøp? er kun brukt vanlig, med standard lading. prøvd å lade fra 20-30% og opp til 90%. altså få den byttet uten kostnad..?

2. Fikk en gammel iMac fra 2010. (mid 2010). Den er nå oppdatert til high Sierra, vil high Sierra kjøre bra på den? + blir det da like lett å factory resette den som med macen min fra 2015?
Vis hele sitatet...

Nei, de bytter den ikke uten kostnad om det ikke er noe galt med den. At den ligger på 90% er ikke unormalt etter så mange måneder.

Kommer an på spesifikasjonen på macen hvor bra den kjører, hva du foretar deg etc. men reinstallering av MacOS er lekende lett, ja. Er macen din fra 2015 high sierra så går gjør du jo akkurat det samme på iMacen. Altså CMD + R ved oppstart, reinstaller OS eller slett disk også reinstaller OS avhengig av hva du skal.

Last ned Battery Life på iPhonen, ganske nyttig.

Det der ble avkreftet for flere år siden, les deg opp.

Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
Batteriet på telefoner holder seg ikke på 100% i spesielt lang tid.
Den har gått ned 10% på 8 mnd, det er faktisk ikke så mye og ikke noe jeg tror Elkjøp vil bytte gratis.
Altså telefoner er ikke laget for å holde evig, de er laget for å holde i rundt 1-3 år.

Skal du holde batterilevetiden lengst mulig så ikke lad før den skrur seg av eller er på et kritisk lavt nivå.
Vis hele sitatet...
Du tenker på antall ladesykluser en mobil kan tåle før den blir oppbrukt. På en iPhone er det ca. 500 ganger, så det varierer. Den kan også gå dårlig lenge før det eller holde mye lenger, det er mange faktorer til dette. Du trenger ikke la batteriet nå kritiske nivåer for å lade opp, det har ingenting å si. Men du bør ikke lade mobilen før den har gått under 70.
Sist endret av Conflicted; 12. september 2018 kl. 11:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Moff Vis innlegg
Takk for at du fikk meg til å lese gjennom fem artikler som ikke svarer på spørsmålet, det setter jeg stor pris på.

Du har åpenbart ikke lest disse selv heller, ettersom nummer to faktisk sier det samme som jeg skrev ovenfor, at du ikke skal la batteriet gå helt tomt før du lader det. Ingen av disse sier eksplisitt noe om at det er mer skadelig å fullade et batteri, men det er i alle fall ingen av dem som støtter din påstand om at man skal kjøre helt tomt før man fullader.
Vis hele sitatet...
At du ikke fant svaret er ikke min feil, svaret står i samtlige av artiklene og er spesielt godt beskrevet i Androidcentral artikkelen.


Conflicted; Om det ble avkreftet for flere år siden, hvorfor er da mange av disse studiene ifra i fjor?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ghettoclown Vis innlegg
At du ikke fant svaret er ikke min feil, svaret står i samtlige av artiklene og er spesielt godt beskrevet i Androidcentral artikkelen.
Vis hele sitatet...
Det som står der er jo at partielle sykluser sliter, men det er eit viktig poeng du overser:
One of the biggest factors that can influence how many cycles a lithium-ion battery will last is its voltage.
Vis hele sitatet...
Frå artikkelen på Androidcentral. Viare forklarer dei at ladespenning på over 3.93V vil føre til større slitasje på batteriet. Å unngå å fullade det (og halde det på høg spenning) er altså gunstig.

Alt i alt er jo det nettopp det Moff seier; at batteriet ikkje liker fullading. Artikkelen eg gadd lese tar heller ikkje for seg låg spenning, som og er uheldig for lithiumbatterier. Du kan og lese denne teksten om batterier. Der står det at eit batteri kan tåle t.d. 600 100%-sykluser, men 15000 10%-sykluser.

Tilsvarande; du kan bortimot tidoble antallet sykluser om du ikkje fullader batteriet, men stopper på 60-65% av energien.

Rådal du kom med stemmer for nicd-batterier, som hadde ein minneeffekt. Dei er feil for lithiumbatterier. Dei trivst best når dei er hverken fullada eller tomme.
Sist endret av vidarlo; 12. september 2018 kl. 16:07.
Normen ved bytting av batteri på garanti, er at hvis batterietlevetiden blir unormalt mye svekket på unormalt kort tid, så vil dette bli dekket av garantien. Selvfølgelig innen garantientiden på batteriet - som er ett år, hvis jeg husker riktig. Det er heller ikke unormalt å få dekket på garantien selv etter ett år.

Verkstedet vil derimot ikke bytte batteriet, men bytte hele mobiltelefonen til en "swap-enhet".

Hvis dette er noe som plager deg, ville jeg har forsøkt meg å få igjen dette på garantien rett før garantiperioden er utløpt.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 12. september 2018 kl. 21:38.
FRE$H
applefanboy's Avatar
Trådstarter
95 2
tusen takk for mange tilbakemeldinger
tipp topp, fått ordnet iMacen og den kjører ok+
er mest til skole og små redigering av film, så fungerer fint.

det med iPhonen har jeg ikke gjort noe med enda, men skal gjøre det før slutten av uka. snakker bare med de inne på butikken også får vi se hva de mener !
▼ ... over en uke senere ... ▼
Last ned programmet 3uTools i fremtiden, der får du opp antall oppladninger (og ikke bare helse, som Innstillingene.)
Apple anbefaler 3-500 oppladninger. Dette kan du da sjekke med programmet (det er gratis, bruker det som reparatør selv for batteritest for kunder.)
Batterihelse kan være 90%+ mens oppladninger er over f.eks 700. Tallene sammen gir et helhetsinntrykk for om det er på tide og skifte.

Værste jeg har sett er
12% helse og over 1200 oppladninger :O