Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1017
Hei. Det er mulig jeg ikke rekker å ta EU-kontrollen i tide i år. Er det noen som vet hva som skal til for å få godkjent en bil som har passert kontrolldatoen med god margin? Feks 1 år? Evnt link til hvor det står? Den har stått i 2 år allerede pga manglende førerkort.
Hva var kontrolldatoen?

Inntil i fjor fikk man vel noen ekstra påminnelser inntil 2 mnd over fristen. Jeg hadde selv frist ila mars (det var vel i 2017), men glemte det, og fikk et par påminnelser med forskjøvet frist ut april, og deretter mai som var absolutt siste frist. Nå er det visstnok slutt på dette, fra og med februar 2019, så nå tror jeg fristen er absolutt.

Har du overskridet fristen, så skal kjøretøyet være begjært avskiltet. Litt usikker på hvordan dette foregår i praksis, men nå henger jo forsikring og registrering ganske sammen, så om du avskilter kjøretøyet så blir forsikringen automatisk oppsagt, og du får ikke ut skiltene igjen uten å ha forsikring på plass. Da mitt kjøretøy var uten forsikring og skulle vært avskiltet, så løp det relativt heftige dagbøter frem til jeg fikk somlet meg til å levere inn skiltene. Så sjekk opp i dette før du får en kjemperegning i posten!

Logg inn på Din side på vegvesen.no, så finner du alt av info om PKK (EU-kontroll), registreringsstatus osv på alle kjøretøyene dine. Det er ganske gode sider!

Hvis du vil ha skilter på den og kjøre med den, så er det ikke verre enn å få godkjent PKK på vanlig måte. Det er ikke noen forskjell på om det er en bil som har stått i 5 år eller om den kjøres hver dag – den må bare være i god stand og få godkjent sjekklisten de har. Og så må forsikringen være på plass, da, men det regner jeg med du allerede har, hvis du har hatt skilter på bilen i flere år.
Hvis du ikke har førerkort og ikke har noen andre som kan kjøre den, men du likevel vil beholde bilen (ikke selge den), så ville jeg avskiltet den. Bare gått til Vegvesenet og levert inn skiltene. Da sparer du forsikring, veiavgift (bakt inn i forsikringen nå), slipper å tenke på EU-kontroll osv. Så kan du heller få den EU-godkjent den dagen du har lappen eller vil ha skilter på den igjen.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hei. Det er mulig jeg ikke rekker å ta EU-kontrollen i tide i år. Er det noen som vet hva som skal til for å få godkjent en bil som har passert kontrolldatoen med god margin? Feks 1 år? Evnt link til hvor det står? Den har stått i 2 år allerede pga manglende førerkort.
Vis hele sitatet...
Ser nå at jeg kanskje bommet på spørsmålet og at du kanskje er klar over alt dette fra før.
Hvis bilen står avskiltet, så trenger du som sagt ikke tenke på EU-kontroll i det hele tatt.
Når du vil bruke bilen igjen, så må du bare få den på et verksted (sjekk om noen vil ta en småjobb med tauing for en billig penge) og få den godkjent, så kan du forsikre og registrere den. Det spiller da ingen rolle om den har stått i ro i 2 mnd eller 2 år.
Sist endret av Realist1; 24. juni 2020 kl. 14:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er jo bare dra innom på etterkontroll og få den godkjent. Men siden fristen har utløpt må du finner alt. måter å transportere bilen til et verksted på, eller å ta risikoen at du støtter ikke på politiet på veien ditt.